IARU Regio 1 SHF contest

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1AHM
Roepletters: PA1AHM

IARU Regio 1 SHF contest

#1 Bericht door PA1AHM »

Gisteren en vandaag was ik qrv in Duitsland op 10 GHz. Het qth was JO31cb en naast de qso's genoot ik van een prachtige uitzicht. Het maakte niet uit in welke richting ik keek, ik had een vrije horizon. Mijn station bestaat uit een 60 cm prima focus, een transverter van OK1FPC (200mW output) en als voorzet een Icom IC-705.

Het qth is een gesloten gebied waar je alleen met toestemming toegang krijgt. Het is net een halfuurtje over de grens in Duitsland en je bent gelijk 150~160 meter boven zeeniveau. Ik ben geen volle 24 uur qrv geweest, verdeeld over de twee dagen was ik 5,5 uur qrv. In totaal 18 qso's en als ik juist reken 1875 punten/km. Met dit resultaat ben ik dik tevreden en heb zeer genoten van het mooie uitzicht.

youtu.be/9vJXdVhfOHU

tonnie

Re: IARU Regio 1 SHF contest

#2 Bericht door tonnie »

Stuur je het log ook nog naar de contest manager in NL????

PA1AHM

#3 Bericht door PA1AHM »

Dag Tonnie,

Jazeker maar dan als check log (CHK).
Het log zelf word bij de DARC in gereikt.

PA1AHM

#4 Bericht door PA1AHM »

Het is niet de eerste plek maar ik ben blij met de 5e plek in Duitsland. (60 cm prime focus en 200 mW) :D
IMG_6503.jpeg

Thom PA9T
Roepletters: PA9T

#5 Bericht door Thom PA9T »

Hoe gaat dat in zijn werk, zo'n contest? Is het in phone? FM, SSB? En hoe maak je een QSO..?

Jouw bundel is heel smal, dus willekeurig CQ geven in een bepaalde richting is wellicht niet zo effectief, maar hoe gaat dan wel?

PA1AHM

#6 Bericht door PA1AHM »

Ik heb het deze keer alleen in ssb gedaan, maar cw is ook mogelijk. Veel qso’s worden vooraf afgesproken (skeds). Dit wordt veelal gedaan via het ON4KST chat. ( http://www.on4kst.com/chat/start.php)
Maar ik had ook hulp van een goede vriend die op 23 cm qso’s maakte. Bij elk qso vroeg hij of ze ook op 10 GHz qrv zijn.

Maar laat je niet verleiden om alleen op die manier qso’s te maken. Ik draai regelmatig met de antenne rond en kijk (wat een luxe) op de waterval van de IC705 wat ik nog meer ontvang. De openingshoek van de antenne is niet groot, maar het is ook niet zo dat je geen zijlobben hebt bij een schotelantenne. Er is wel degelijk ‘iets’ te horen, ook al is het zwak. Dus een random qso is zeer zeker mogelijk.

Met deze combinatie van mogelijkheden heb ik, ook al was het qrpp, verschillende qso’s gemaakt. Het is ook geheel iets anders dan op de kortegolf banden. Hier moet je geduld hebben en vooral vooruit kijken. Want ook regenwolken kunnen een handje helpen. Bij een vorige contest heb ik verschillende qso’s gemaakt via regenscatter. Het is vergelijkbaar met Aurora. Dan is het goed luisteren en vooral alles herhalen, ook dat wat het tegenstation doorgeeft. De kans op fouten in het log worden daardoor minder.

Plaats reactie