Velddag 2024 tijden?
Re: Velddag 2024 tijden?
Log insturen is nooit ongewenst
Ook al heb je maar een paar stations gewerkt
Ook al heb je maar een paar stations gewerkt
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Als thuisstation kun je ook deelnemen. Categorie J.
https://www.veron.nl/vereniging/commiss ... contesten/
- PD7BOR
- Roepletters: PD7BOR
Het was een beetje luiheid van mijn kant. Heb nooit zo'n zin om te loggen.
Welke instelling voor N1MM raden jullie aan voor de velddag te loggen ?
Ik snap met dat programma nogsteeds niet hoe je nou zelf de contest setup kan maken/wijzigen.

Welke instelling voor N1MM raden jullie aan voor de velddag te loggen ?
Ik snap met dat programma nogsteeds niet hoe je nou zelf de contest setup kan maken/wijzigen.
Zo: https://n1mmwp.hamdocs.com/appendices/u ... hilite=udc
Echter, als je niet weet wat je doet want zo heel eenvoudig is dat niet, blijf er dan vanaf en kies een passende algemene contest zoals 'DX' of 'DXSERIAL'. Beter is natuurlijk de juiste contest te kiezen in N1MM Logger+ al dan niet uit de UserDefinecContest lijst.
Ik geloof niet dat er een passende UDC gemaakt is voor de VERON velddag toepasbaar in N1MM Logger+ dus zal je zelf moeten reken wat betreft de puntentelling.
Echter, als je niet weet wat je doet want zo heel eenvoudig is dat niet, blijf er dan vanaf en kies een passende algemene contest zoals 'DX' of 'DXSERIAL'. Beter is natuurlijk de juiste contest te kiezen in N1MM Logger+ al dan niet uit de UserDefinecContest lijst.
Ik geloof niet dat er een passende UDC gemaakt is voor de VERON velddag toepasbaar in N1MM Logger+ dus zal je zelf moeten reken wat betreft de puntentelling.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076
Nog even verder gezocht in de beschikbare contesten maar wellicht is FDREG1 bruikbaar. Wel even uitzoeken of alle door VERON opgegeven multipliers en puntentelling ook kloppen.
Carel
- PD7BOR
- Roepletters: PD7BOR
Dankje.
Fouten maken is vaak wel de beste manier om het te leren.
Maar zal voor nu FDREG1 eens proberen.
Voor mij is het sowieso niet voor de punten, ben niet zo contestig.
Maar vind het wel zo netjes om de mensen die er wel aan doen geen foute logs te geven door niet te loggen.
Fouten maken is vaak wel de beste manier om het te leren.

Maar zal voor nu FDREG1 eens proberen.
Voor mij is het sowieso niet voor de punten, ben niet zo contestig.
Maar vind het wel zo netjes om de mensen die er wel aan doen geen foute logs te geven door niet te loggen.
Hoe is iedereen de velddag nieuwe stijl bevallen?
Wij (PI4RCB/P) vonden het erg rustig, waar je voorheen op de banden "CQ-FIELDDAY" hoorde was het nu erg stil.
Nu begrijp ik wel dat elke verandering een gewenningsperiode nodig heeft, dus laten we het een kans geven.
Zeker als ik op de VERON site lees dat het toch de bedoeling is om er gaandeweg steeds meer dingen bij te betrekken kan het uitgroeien tot iets moois.
Wat ik wel een nadeel vond waren de tijden, het duurde tot 17:00 uur LT, wat betekend dat je op zondag na afloop laat thuis bent.
Het zou me verstandig lijken als de VERON als organisator de ervaringen van de deelnemers zou inventariseren, en kijken wat voor lessen er uit te trekken zijn.
Wij (PI4RCB/P) vonden het erg rustig, waar je voorheen op de banden "CQ-FIELDDAY" hoorde was het nu erg stil.
Nu begrijp ik wel dat elke verandering een gewenningsperiode nodig heeft, dus laten we het een kans geven.
Zeker als ik op de VERON site lees dat het toch de bedoeling is om er gaandeweg steeds meer dingen bij te betrekken kan het uitgroeien tot iets moois.
Wat ik wel een nadeel vond waren de tijden, het duurde tot 17:00 uur LT, wat betekend dat je op zondag na afloop laat thuis bent.
Het zou me verstandig lijken als de VERON als organisator de ervaringen van de deelnemers zou inventariseren, en kijken wat voor lessen er uit te trekken zijn.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!
- PA0BAK
- Roepletters: PA0BAK
- Contacteer:
Zelf heb ik niet meegedaan, maar wel de groep in Lewedorp bezocht.
Dit was een gezellig samenzijn, waarbij knutselen belangrijker was dan het aantal verbindingen.
Vroeger (sprak opa) waren de velddagen toch ook het eerste weekend van juni, ook voor phone, dacht ik (dat was eind 70'er / begin 80'er jaren).
v.w.b. de tijden lijkt het mij beter om b.v. de hele zaterdag en zondag te gebruiken, en dat in de lokale tijd.
Op die manier kan je toch de hele wereld werken en zijn de lokale tijden overal hetzelfde.
Zelf ben ik geen contester, maar probeer ik graag antennes uit

OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Ik ben zelf ook niet zo'n contester, maar lijk wat dat betreft op jou.
Lekker prutsen met antennes en andere dingen, een lekkere BBQ en vooral veel gezelligheid maakt mijn velddag tot een succes.
Een aanvang en sluit tijd van 14:00LT zou mij beter uitkomen, dan heb je op zaterdag genoeg tijd om op te bouwen en ben je op zondag toch nog op een redelijke tijd weer thuis.
Lekker prutsen met antennes en andere dingen, een lekkere BBQ en vooral veel gezelligheid maakt mijn velddag tot een succes.
Een aanvang en sluit tijd van 14:00LT zou mij beter uitkomen, dan heb je op zaterdag genoeg tijd om op te bouwen en ben je op zondag toch nog op een redelijke tijd weer thuis.
- PA0BAK
- Roepletters: PA0BAK
- Contacteer:
Dat is het voordeel van ouder zijn, lekker met pensioen, op vrijdag opbouwen en op maandag afbreken.
Mogelijk dat ik dat volgend jaar ga doen........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Ja dat zou ik ook kunnen doen, ik behoor sinds november ook dat de pensionado's.
Maar ik ben niet alleen, de rest van de deelnemers willen of moeten wel 's-zaterdags naar huis.
25 juni hebben we de evaluatie van de velddag, de uitkomst daarvan stuur ik naar de betreffende commissie van de VERON.
Hopelijk doen ze er iets mee, de afdeling Eemland is een VRZA afdeling.
Maar ik ben niet alleen, de rest van de deelnemers willen of moeten wel 's-zaterdags naar huis.
25 juni hebben we de evaluatie van de velddag, de uitkomst daarvan stuur ik naar de betreffende commissie van de VERON.
Hopelijk doen ze er iets mee, de afdeling Eemland is een VRZA afdeling.
- PF5X
- Roepletters: PF5X
- Contacteer:
Wij hebben bijna 11 uur meegedaan als PE6A/P. Het weer was niet helemaal zo goed als gehoopt maar we hebben ons prima vermaakt. Vanwege de kou (erg winderig) zijn we 's nachts niet in de lucht geweest. We hebben voor een minimale opzet gekozen: 100W, random inv. L + MAT-40 tuner en een paar flinke elevated radials. Met onze 372 QSO's, waarvan 56 in phone, waren we tevreden.
Een paar dingen vielen op:
Voor wat betreft de tijden ben je toch een beetje afhankelijk van wat er door de jaren heen is ontstaan in Europa en dat is nu eenmaal 1500-1500utc. Overigens is onze ervaring dat afbreken vele malen sneller gaat dan opbouwen, dus dat "laat" thuis valt wel mee, tenzij je een mega station hebt opgebouwd (en dan had je de tijd vóór zaterdag 1500utc ook echt wel nodig). Wat niet wegneemt dat een uurtje eerder wel handiger is idd. Hoe dan ook, je wilt wel gelijk lopen met de andere landen ongeacht of die nu wel of niet mixed mode doen.
@PA4WK: Je kunt je log uploaden op de VERON contest robot pagina https://www.veron.nl/vereniging/commiss ... -logrobot/.
Een paar dingen vielen op:
- Goede activiteit maar toch vooral CW.
- Italie had dit jaar hetzelfde format (dus ook mixed mode) als de VERON, maar we hebben geen /P Italianen in phone gewerkt. Jammer ...
- Veel fixed stations met hoge score ...
- Vrij veel activiteit uit de oostblok
- Vooral gericht op Europa => veel verkeer op 80/40/20m
Voor wat betreft de tijden ben je toch een beetje afhankelijk van wat er door de jaren heen is ontstaan in Europa en dat is nu eenmaal 1500-1500utc. Overigens is onze ervaring dat afbreken vele malen sneller gaat dan opbouwen, dus dat "laat" thuis valt wel mee, tenzij je een mega station hebt opgebouwd (en dan had je de tijd vóór zaterdag 1500utc ook echt wel nodig). Wat niet wegneemt dat een uurtje eerder wel handiger is idd. Hoe dan ook, je wilt wel gelijk lopen met de andere landen ongeacht of die nu wel of niet mixed mode doen.
@PA4WK: Je kunt je log uploaden op de VERON contest robot pagina https://www.veron.nl/vereniging/commiss ... -logrobot/.
Enno, PF5X
Yaesu FTdx101D, Yaesu FTdx10, Icom IC-7100, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities, PE6A for contests. CWops #2531, NTC #40.
Yaesu FTdx101D, Yaesu FTdx10, Icom IC-7100, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities, PE6A for contests. CWops #2531, NTC #40.