Welke Coax

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Welke Coax

#1 Bericht door PA7RA »

Goedemiddag,
Ik ben alles aan het reorganiseren in de shack.
en zo ook de Coax Ik wil ook de coax direct vervangen ook voor de QO-100 schotel ik heb ongeveer 3 meter coax tussen de Groundstation en de schotel.
welke coax kan ikhier het beste voor nemen?
ik heb het liefste soepele coax maar dat zal te veel verlies geven verwacht ik.
En is het verstandig om dan hier direct een haakse connector aan te zetten of gaat dit problemen geven?

Alvast bedankt voor het advies.

Groeten Rien

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Welke Coax

#2 Bericht door pe1hzg »

Ik ken het probleem van de QO100 feed. Het eenvoudigst plaats je de transverter buiten, dan geen gedoe met doorvoer van kabels en de sturing van de transverter kan dan gewoon via RG58 of dunne tefloncoax.

Maar bij mij staat de transverter ook binnen en ik heb de 2.4 GHz feedline opgelost met RG142. Dit is 5mm dikke tefloncoax die met wat zorg en een beetje geweld onder een deur doorgaat en waarbij de verliezen bij korte stukken meevalt. RG142 heeft op 2GHz een demping van 63dB bij 100m, bij 3m is dat dus 1.9dB (plus demping van de connectoren) en dat valt dan dus wel mee. Ik ben in ieder geval in staat Leila te triggeren dus "harder hoeft het niet".

RG142 met connectoren is verkrijgbaar bij Kusch.

En voor de downlink (739 MHz van LNB, voeding LNB, frequentiereferentie LNB) is gewoon RG58 prima. De gevoeligheid wordt bepaald aan de ingang van de LNB en de koppeling tussen LNB en de rest kan wel een paar dB missen.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Welke Coax

#3 Bericht door PE4WJ »

Je zou hier prima Aircell-7 voor kunnen gebruiken.

73,

Wouter Jan PE4WJ

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Welke Coax

#4 Bericht door TheoP »

Met Wouter Jan eens, dit kan prima met aircell 7 gebeuren.

Theo

Plaats reactie