Schotel

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Schotel

#1 Bericht door PA7RA »

Goedemiddag,


Ik ben hier bezig met QO-100 nu heb ik daar een schotel voor die is 80CM groot.
Nu kan ik deze vervangen door een schotel van 100CM nu is mijn vraag eigenlijk maakt dit veel verschil of is dit verschil te verwaarlozen en is dan de ontvangst ook beter dan met een 80CM schotel?
Misschien zijn er hier amateurs die me daar antwoord op kunnen geven.
alvast bedankt
groet Rien, PA7RA

Roef
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2023, 11:23
Roepletters: PA5RJ

Re: Schotel

#2 Bericht door Roef »

Elke oppervlakte verdubbeling geeft 3DB winst.

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Schotel

#3 Bericht door PE1RTC »

Met een 80cm schotel moet jij een prima ontvangst hebben.
Althans dat is hier met een 85cm schotel wel het geval.
Voor TX moet een watt of 5 zorgen voor een signaal met neembaarheid 5.

Ik kan je alleen een youtube filmpje laten zien van afgelopen weekend waar ik een qso maak met iemand in India.
Hier gebruik ik ongeveer 6 watt aan de Poti feed wat ik opwek met een Lime SDR mini gevolgd door 3 goedkope Ali Express versterkers in cascade.
Dat signaal gaat in 20m RG214 (wat natuurlijk flink dempt op 2.4GHz maar wat ik had liggen), daarna nog een Ali versterkertje en dan een eigenbouw 10 watt versterker bij de antenne.
RXTX natuurlijk via SDRconsole V3.

Filmpje op https://youtu.be/hTLfWaQ0X7Q?si=SBHSznlcF2QBDfuL

Dan heb je een idee hoe de signalen zijn bij een 85cm schotel, voor mij in ieder geval prima.
73 en succes.

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Schotel

#4 Bericht door pe1cmo »

Ik werk met 10 Watt in een Poty feed, en een 85cm disc en zit op her randje van het max vermogen wat kan zonder Leila. (sirene dis afgaat als je te hard bent)

Grotere antenne is minder vermogen maken.

Maar kwa ontvangst zal het mogelijk iets verbeteren. Het zijn soms tienden van dB's (ook al is de LNB gelijk) maar dan toch. Afgelopen weekend met XW4KV was dat goed te merken, op een 85cm hoorbaar, maar net niet te verstaan, met een grotere antenne netaan wel verstaanbaar.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Schotel

#5 Bericht door PA7RA »

Oke het gaat me ook om beter ontvangst hier soms is het net te nemen en soms ook net niet.
Dus nu ik toch een andere schotel kan zetten dacht ik waarom niet een iets grotere.
maar ik ga het gewoon proberen hier alemaal bedankt voor de reactie's


Groet Rien, PA7RA

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Schotel

#6 Bericht door pe1hzg »

80cm zou voldoende moeten zijn. Zie je de ruisvloer van de transponder? Wat is de signaal/ruisafstand van de bakensignalen?

Je kunt deze signalen goed verklooien door te werken met ruisende oscillatoren. De spullen van PE1CMO die ikzelf gebruik zijn hier speciaal op "gemaakt" en ook in mijn uitbreidingen heb ik hier rekening mee gehouden.

Als je schotel "groot genoeg" is dan zie je de noise floor en dan weet je dat het niet beter kan. En met 80cm zou dat ruim voldoende moeten zijn.
Zie je de ruisvloer verminderen als je de LNB afdekt met je hand?
Dat is dan uiteraard wel met vrij zicht. Als er begroeiing in de weg zit hebben we daar sinds gisteren de komende tien jaar weer een oplossing voor.

Geert Jan

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Schotel

#7 Bericht door pe1cmo »

Als de ruis van de sat 1dB hoger is dan je eigen ruis, dan telt die eigen ruis wel degelijk mee. Wordt de transponder ruis een 6dB hoger dan je eigen ruis, dan doet je eigen ruis veel minder mee. Hoe groter het verschil, des te kleiner je eigen ruis meetelt.
Er zijn berekeningen voor, maar dat is zo lang geleden, dat schiet me even niet te binnen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie