QO100 set up icm Pluto Plus

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

QO100 set up icm Pluto Plus

#1 Bericht door PH7R »

Om aktief te worden op QO-100 zit ik te kijken naar de opbouw van G7IYK David Trewren
https://www.instructables.com/Satellite ... shail-2-G/
https://www.youtube.com/watch?v=9CI0d7YMIEs&t=20s

Dit is een setup met Pluto Plus icm Analogue devices CN0417 pre-amplifier en G Labs 2.4GHz power amplifier. Software SDR Console.
Voordeel dat eea dicht bij dish gemonteerd kan worden met ethernet kabel naar de shack.

Zijn er aandachtspunten of overige opmerkingen waar ik rekening mee moet houden?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: QO100 set up icm Pluto Plus

#2 Bericht door PA1AIS »

Dat de ethernet connectie nogal eens niet wil lukken, althans bij mij. Uiterst irritant.

Voor de rest een standaard opbouw, 13 in een dozijn. Kijk maar eens op mijn qrz.com.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: QO100 set up icm Pluto Plus

#3 Bericht door PH7R »

PA1AIS schreef: 26 jul 2023, 13:38 Dat de ethernet connectie nogal eens niet wil lukken, althans bij mij. Uiterst irritant.

Voor de rest een standaard opbouw, 13 in een dozijn. Kijk maar eens op mijn qrz.com.
Vragen:
1. Waarom gebruik je de DXPatrol ook niet voor RX?
2. Hoe werkt USB tracking IC705 en SDR Console?

Kijkend naar jouw 5th setup (Relative Simplicity) is dat ik al in bezit ben van IC705, RSPDX, 80cm dish icm Nolle IceConeFeed v2 dus dan alleen opzoek moet naar een DXPatrol groundstation en een extra dish. Zeker het overwegen waard.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: QO100 set up icm Pluto Plus

#4 Bericht door PA1AIS »

Heb je ff?

Ik was en ben nog steeds op zoek naar een super simpele opzet voor /p.
Nu kan je de 1e opzet goed doen, maar destijds zat in de pluto nog een TXCO van 50ppm, die liep harder weg dan de lichtsneheid. :wink:

Dus werd het traject uitgezet om alles te kunnen doen met een 705 en kon ik een 2e hands DX-patrol op de kop tikken (simplex). Dat werkt wel met de 705, maar SDR console blijkt qua overzicht toch superieur, mede omdat je de verticale ennhorizontale schalen kan aanpassen. Bij de 705 zijn dat vast waarde reeksen. Het viel me dus tegen hoe goed een signaal zag op de waterval van de 705, terwijl met SDR console dit een fluitje van een cent is.

Het streven was dus minimale zooi mee te slepen, maar daar komt dan toch weer een laptop bij (van voldoende processor kracht). Ik heb 3 oude low-end laptops geprobeerd, allemaal diep triest. Nu mijn werklaptop gaat perfect.
Maar ja, toch weer teveel zooi.

De DX-patrol was uit luiheid om al die losse ali-units niet mee te hoeven slepen. Voor TX werkt de DX-patrol prima, al heb ik de brakke eindtrap reeds vervangen door een SG-lab versie en de te dunne bedrading intern vervangen en koelplaat gemonteerd. Bedoeling was dus ook de RX converter te gebruiken met de 705, maar ik ben niet onder de indruk van de DX-patrol LNB, veel ruis. Signalen verdrinken daar in.

Dus toch weer terug naar de bullseye LNB (perfect ding). Bij aanvang even tunen en syncen met de rx, dan blijft het uren goed. Maar dan moet je dus wel een SDR gebruiken en met SDR console is dat geen straf.

En zo rommel je wat af.....

Je kan je ook afvragen waarom dan niet weer alles met de pluto, dat zou weer de volgende stap kunnen zijn, maar dan wel met TXCO van 0,01ppm of beter van Tindie (besteld).
De 705 is het probleem niet met stabiliteit.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: QO100 set up icm Pluto Plus

#5 Bericht door PH7R »

PA1AIS schreef: 26 jul 2023, 15:44 Heb je ff?
Ja hoor :mrgreen: .
Ik lees dat de Pluto+ TXCO 40Mhz heeft van 0.5ppm. Deze kun je met een externe reference nog verder aanpassen. Volgens mij is dat dan gelijk aan de Adalm Pluto indien je deze aanpast. Ben zelf ook op zoek naar een eenvoudige oplossing die ik ook portable kan gebruiken.
Goed punt qua gebruik SDR Console watefall in vergelijk met IC705.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: QO100 set up icm Pluto Plus

#6 Bericht door pe1hzg »

Realiseer je dat de instructables wat ouder lijkt en het QO100 bandplan gewijzigd is (500 ipv 250 kHz) en dat daarmee de bakens ook op een andere plek zitten.

Voor de rest, "lekker knutselen", daar is het voor, en zo is een verbinding toch veel leuker als via een dxpatrol koopdoos (die dan ook veel wordt aangeboden).

Ik hoor je!

73, geert jan

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: QO100 set up icm Pluto Plus

#7 Bericht door PA1AIS »

USB tracking vanuit SDRconsole naar de 705 gaat werkelijk, perfect! Ook met de 9700. Een echte aanrader.

De mensen die een yeasu gebruiken als voorzet herken je onmiddelijk! Hun audiospectrum loopt tot 500 hz en niet te verstaan, in de audio waterval ziet er altijd erg sneu uit. :lol:
Laatst gewijzigd door PA1AIS op 27 jul 2023, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: QO100 set up icm Pluto Plus

#8 Bericht door PA1AIS »

PH7R schreef: 26 jul 2023, 16:51
PA1AIS schreef: 26 jul 2023, 15:44 Heb je ff?
Ja hoor :mrgreen: .
Ik lees dat de Pluto+ TXCO 40Mhz heeft van 0.5ppm. Deze kun je met een externe reference nog verder aanpassen. Volgens mij is dat dan gelijk aan de Adalm Pluto indien je deze aanpast. Ben zelf ook op zoek naar een eenvoudige oplossing die ik ook portable kan gebruiken.
Goed punt qua gebruik SDR Console watefall in vergelijk met IC705.
Ja, ik heb de oude pluto nog, gemodificeerd met 0,5ppm, maar straks met 0,1 of 0,01 ppm extern.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: QO100 set up icm Pluto Plus

#9 Bericht door PH7R »

Nog een beetje zitten rondkijken op WWW en PA van JDElektronik tegengekomen. Kan direct achter Pluto zonder pre-amp. Dus maakt eea nog eenvoiduger.
Bedienungsanleitung_2_4GHZ_PA_V4_1.pdf
(701.16 KiB) 62 keer gedownload
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: QO100 set up icm Pluto Plus

#10 Bericht door PA1AIS »

PH7R schreef: 27 jul 2023, 19:09 Nog een beetje zitten rondkijken op WWW en PA van JDElektronik tegengekomen. Kan direct achter Pluto zonder pre-amp. Dus maakt eea nog eenvoiduger.

Bedienungsanleitung_2_4GHZ_PA_V4_1.pdf
Ja, dat kan die pa van sglabs ook, zelfde opzet.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie