iss aprs instellingen

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

iss aprs instellingen

#1 Bericht door andreph5c »

Weet iemand ook de aprs instellingen voor de yaesu ftm400xd?
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: iss aprs instellingen

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik dacht dat er hier op het forum eerder over geschreven was. Helaas, kan het niet vinden.

Goole bracht mij hier: https://k7kez.com/aprs-settings-for-the ... e-station/
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: iss aprs instellingen

#3 Bericht door andreph5c »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 10 jun 2023, 21:58 Ik dacht dat er hier op het forum eerder over geschreven was. Helaas, kan het niet vinden.

Goole bracht mij hier: https://k7kez.com/aprs-settings-for-the ... e-station/
Deze heb ik ook gezien maar is niet compleet de instelling van de digipath ontbreekt, en er circuleeren nog een paar sites met instellingen echter allemaal zonder duidelijke digipath instellingen.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: iss aprs instellingen

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Volgens mij klopt ARISS,WIDE2-1

Zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=2y6A6ur7yas
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: iss aprs instellingen

#5 Bericht door Thijzer »

ARISS,WIDE2-1 is de juiste instelling. Het is ook niet de bedoeling dat je bij de WIDE2-1 nog wat gaat klooien met het ophogen van de nummertjes want dan heb je kans dat je pakketjes heen en weer gaan via andere gebruikers die een digipeater aan hebben staan.

Probeer sowieso eerst eens of je het ISS kunt ontvangen, alvorens zelf ook via APRS te zenden. Dan weet je tenminste dat je op de juiste frequentie zit, het ding ook overkomt en je dus in het signaalpad zit. Ik gebruik een zelfgebouwde yagi (4 elementen voor 2m en ik dacht 7 of 9 voor 70cm, de Arrow antenne) en dat werkt prima.
Vervolgens zend je een beacon uit. Zorg ervoor dat je GPS is gelockt en dat je weet hoe je een beacon moet kunnen zenden want je hebt maar een paar minuten plezier, daarna moet je anderhalf uur wachten voor 'ie weer overkomt.

Toen ik begon hiermee, deed ik dit 's avonds als het ISS ook zichtbaar was. Dat maakt het richten van de antenne gemakkelijker, zeker als je een kind hebt dat heel precies op dat witte puntje mikt, dan heb je de handen vrij. Een XYL kan dit misschien ook maar heeft doorgaans een kortere spanningsboog dan dat het ISS in bereik is.

Succes! We zien je binnenkort wel verschijnen via het ISS!

sottezero
Berichten: 816
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: iss aprs instellingen

#6 Bericht door sottezero »

en dat je rekening houdt met doppler, dus dat jij ISS hoort wil niet zeggen dat ISS jou op dezelfde frequentie hoort, zij gaan immers met 7 km/s...

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: iss aprs instellingen

#7 Bericht door Thijzer »

Mijn ervaring is dat de doppler bij APRS minder kritisch is. Als hij recht boven je hangt, is de doppler minimaal. Je hebt er last van bij het naderen en verwijderen maar dan nog. Het signaal is smal en de bandbreedte een stuk breder.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: iss aprs instellingen

#8 Bericht door andreph5c »

Thijzer schreef: 14 jun 2023, 09:17 ARISS,WIDE2-1 is de juiste instelling. Het is ook niet de bedoeling dat je bij de WIDE2-1 nog wat gaat klooien met het ophogen van de nummertjes want dan heb je kans dat je pakketjes heen en weer gaan via andere gebruikers die een digipeater aan hebben staan.

Probeer sowieso eerst eens of je het ISS kunt ontvangen, alvorens zelf ook via APRS te zenden. Dan weet je tenminste dat je op de juiste frequentie zit, het ding ook overkomt en je dus in het signaalpad zit. Ik gebruik een zelfgebouwde yagi (4 elementen voor 2m en ik dacht 7 of 9 voor 70cm, de Arrow antenne) en dat werkt prima.
Vervolgens zend je een beacon uit. Zorg ervoor dat je GPS is gelockt en dat je weet hoe je een beacon moet kunnen zenden want je hebt maar een paar minuten plezier, daarna moet je anderhalf uur wachten voor 'ie weer overkomt.

Toen ik begon hiermee, deed ik dit 's avonds als het ISS ook zichtbaar was. Dat maakt het richten van de antenne gemakkelijker, zeker als je een kind hebt dat heel precies op dat witte puntje mikt, dan heb je de handen vrij. Een XYL kan dit misschien ook maar heeft doorgaans een kortere spanningsboog dan dat het ISS in bereik is.

Succes! We zien je binnenkort wel verschijnen via het ISS!
Oke bedankt voor de uitleg, de Arrow antenne is onderweg samen met een duplexer, eens proberen of het met de ft5d portofoon en gericht gaat lukken, met de ftm400 en de vertical heb ik hem inmiddels ontvangen, maar er nog niet over heen gewerkt.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: iss aprs instellingen

#9 Bericht door PE1PQX »

andreph5c schreef: 16 jun 2023, 22:20
Oke bedankt voor de uitleg, de Arrow antenne is onderweg samen met een duplexer, eens proberen of het met de ft5d portofoon en gericht gaat lukken, met de ftm400 en de vertical heb ik hem inmiddels ontvangen, maar er nog niet over heen gewerkt.
Welke en waar heb je die betrokken?? (Die arrow antenna dan)
Ik loop ook al een tijdje met die gedachten te spelen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: iss aprs instellingen

#10 Bericht door andreph5c »

PE1PQX schreef: 17 jun 2023, 09:22
andreph5c schreef: 16 jun 2023, 22:20
Oke bedankt voor de uitleg, de Arrow antenne is onderweg samen met een duplexer, eens proberen of het met de ft5d portofoon en gericht gaat lukken, met de ftm400 en de vertical heb ik hem inmiddels ontvangen, maar er nog niet over heen gewerkt.
Welke en waar heb je die betrokken?? (Die arrow antenna dan)
Ik loop ook al een tijdje met die gedachten te spelen.
Difona Duitsland is de enige die de arrow antennes uit de Usa hier verkoopt.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: iss aprs instellingen

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE1PQX schreef: 17 jun 2023, 09:22 Welke en waar heb je die betrokken?? (Die arrow antenna dan)
Ik loop ook al een tijdje met die gedachten te spelen.
Ik heb je een PB gestuurd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: iss aprs instellingen

#12 Bericht door PE1PQX »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 17 jun 2023, 11:33

Ik heb je een PB gestuurd.
Gezien en beantwoord!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: iss aprs instellingen

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Vandaag via 2 overkomsten mijn APRS signaal via RS0ISS kunnen versturen.
20230814ISS.jpg
Ingesteld path: RS0ISS, WIDE2-1

Setup:
FTM-400, 20W
Ant: Mobiele spriet op de radiator, ik woon 4 hoog.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: iss aprs instellingen

#14 Bericht door PC1L »

Thijzer schreef: 14 jun 2023, 09:17 Het is ook niet de bedoeling dat je bij de WIDE2-1 nog wat gaat klooien met het ophogen van de nummertjes want dan heb je kans dat je pakketjes heen en weer gaan via andere gebruikers die een digipeater aan hebben staan.
Inderdaad, nogal hi

algemeen, het idee :
PC1L
.. iets nog over deze configuraties :
PC1L

73 PC1L

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: iss aprs instellingen

#15 Bericht door andreph5c »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 14 aug 2023, 12:45 Vandaag via 2 overkomsten mijn APRS signaal via RS0ISS kunnen versturen.
20230814ISS.jpg
Ingesteld path: RS0ISS, WIDE2-1

Setup:
FTM-400, 20W
Ant: Mobiele spriet op de radiator, ik woon 4 hoog.
20 watt is overdreven veel vermogen, zet hem maar in de laagste stand, dan wil het ook.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Plaats reactie