satPC32 en TLE input

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

satPC32 en TLE input

#1 Bericht door PC1L »

satPC32 en TLE input

Vraag voor bezitters van dit prgr. In bezit van een 'opzicht' versie van satPC32, werkt subliem. Maar problemen met TLE kepler files verversingen zoals niet meer werkende links ed ) ..

Om de meest recente files te downloaden : geen enkel probleem. Om deze echter hier of daar in een directory van satPC32 te plaatsen, niets lukt. Tot nu toe lukte het bij alle andere andere prgr's, als niets anders werkte, het steeds om een file op een of andere manier in een prgr directory te zetten.

Weet iemand een methode, zoja, zou je kunnen beschrijven hoe dat te verwezenlijken ? Welke stappen moeten dan doorlopen worden ? Welke mappen en waar te vinden ?

Dank voor antwoord,

73 PC1L.

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: satPC32 en TLE input

#2 Bericht door Thom PA9T »

Staat de oplossing van je probleem niet bij de FAQs and Known Problems in SatPC32? Als je op het ? tekentje klikt in de bovenste balk, naast Accy, en daarna op FAQs, dan gaat hoofdstuk 2 over:


2. Keplerian element files (source files)
a. Required data format
b. Source file directory
c. How to name source files
d. How to obtain source files
e. Manual entry of Keplerian data

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: satPC32 en TLE input

#3 Bericht door PC1L »

FAQs and Known Problems in SatPC32 is uiteraard bekend en doorlopen. Maar om een of andere reden leidt het niet tot een oplossing hi ..

Misschien toch alleen mogelijk bij de geregistreerde versie ?

En het bij / toe voegen van linken werkt ook niet ( foutmeldingen ).

Ik heb tientallen prgr's meegemaakt waarbij je zonder meer files en / of linken kon toevoegen, zonder enig probleem. Wel zijn er een aantal linken ( satPC32, aanwezig in het prgr ) die werken maar deze verversen steevast bv de ISS keps / TLE soms na 7 dagen ( NASA all NASA bare AMSAT header AMSAT no header etc. etc. ). Bv een ISS orbit burn / boost op zaterdag en pas vrijdag erna de ververste keps. Beware. Ik los het dan op door over te schakelen op enig andere prgr waarbij moeiteloos de correcte TLE kan worden geladen.

Alle linken waarbij ISS TLE meteen wordt vernieuwd werken niet in dit prgr ..

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: satPC32 en TLE input

#4 Bericht door Thom PA9T »

hmm, ik heb het programma pas sinds een paar dagen, dus dit gaat me momenteel boven de pet. Ik kan wel alle TLE links updaten inderdaad, maar ik wist niet dat dit dan mogelijk oude TLE is van 7 dagen. Verversen ze het maar één keer per week?

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: satPC32 en TLE input

#5 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Leon.
Ik ben al een tijdje niet qrv op de satellieten vanwege de verhuizing naar een andere woning kan hier geen antenne plaatsen maar daar word aan gewerkt om de antennes op een ander plaats weer op te bouwen.

Wat PC sat 32 aangaat heb ik ook mee gewerkt maar ik vind het geen fijn programma gebruik nu al jaren
Sat Pasess van LU7ABF dat zal je wel ongetwijfeld wel kennen.

73 Cor.
PE1NIL
.

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: satPC32 en TLE input

#6 Bericht door Thom PA9T »

pe1nil-cor schreef: 06 apr 2023, 10:08 gebruik nu al jaren Sat Pasess van LU7ABF dat zal je wel ongetwijfeld wel kennen.
.
Hi Cor, eventjes off-topic, maar daar kun je toch geen transceiver mee aansturen?

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: satPC32 en TLE input

#7 Bericht door PC1L »

Thom PA9T schreef: 05 apr 2023, 19:09 hmm, ik heb het programma pas sinds een paar dagen, dus dit gaat me momenteel boven de pet. Ik kan wel alle TLE links updaten inderdaad, maar ik wist niet dat dit dan mogelijk oude TLE is van 7 dagen. Verversen ze het maar één keer per week?
Op dit moment, deze week was het weer tijd, inderdaad vele links die (hier op dit prgr werken ) : een keer per week. Celestrak files die WEL * werken, worden door het prgr niet aangenomen etc. etc.

* verversing ELKE dag dus
Thom PA9T schreef: 06 apr 2023, 11:46
pe1nil-cor schreef: 06 apr 2023, 10:08 gebruik nu al jaren Sat Pasess van LU7ABF dat zal je wel ongetwijfeld wel kennen.
.
Hi Cor, eventjes off-topic, maar daar kun je toch geen transceiver mee aansturen?
Hallo Cor, tja, dat prgr ligt er mogelijk hier en daar uit of zo, weet niet zeker. Sat Pasess van LU7ABF kende ik nog niet, maar veronderstel dat dit de trx CAT stuurt op doppler en de rotoren interfaces hi.

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: satPC32 en TLE input

#8 Bericht door pe1nil-cor »

Leo.
Je kan wel zover als ik weet met sat passes rotoren aan sturen of je er een via cat de set kan aansturen weet ik niet zo.
Ben nu met ham radio de lux aan het spelen met een FT 847 van Yaesu dat werkt prima groot programma
ik gebruik nu alleen het satelliet gebeuren bevalt prima.

73
Cor

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: satPC32 en TLE input

#9 Bericht door PH4CK »

kies maar https://celestrak.org/software/satellite/sat-trak.php
Ik ben Satellite Tracking aan het proberen, ziet er goed uit met rotor en trx aansturing.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: satPC32 en TLE input

#10 Bericht door PC1L »

Ja die celestrak werkt 100 % subliem ( maar de php file wordt in satPC32 niet accepteerd ). Satellite Tracking gaan we bekijken.

Voor Thom PA9T : vandaag zijn er eindelijk in satPC32 de juiste ISS keplers via txt file updated .. dus kijk er mee uit indien je in ISS ( de laatste tijd veel orbit burns / boosts ) geinteresseerd bent ( en andere sats indien er orbit baan changes zijn ). Of het zou moeten zijn dat jouw versie wel werkt voor onmiddelijke updates.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: satPC32 en TLE input

#11 Bericht door PC1L »

PH4CK schreef: 06 apr 2023, 23:17 kies maar https://celestrak.org/software/satellite/sat-trak.php
Ik ben Satellite Tracking aan het proberen, ziet er goed uit met rotor en trx aansturing.
Er zitten behoorlijk wat prgr's bij die ik nog niet kende, eens proberen uit te vinden welke meteen de laatste 'echte' updates halen hi.

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: satPC32 en TLE input

#12 Bericht door Thom PA9T »

pe1nil-cor schreef: 06 apr 2023, 22:37 Je kan wel zover als ik weet met sat passes rotoren aan sturen of je er een via cat de set kan aansturen weet ik niet zo.
Sat Passes van LU7ABF heeft zowel een online versie http://www.amsat.org.ar/pass.htm# als een Windows versie: http://www.amsat.org.ar/pass.htm#

Met die laatste kan je ook rotoren en TRX aansturen

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: satPC32 en TLE input

#13 Bericht door Thom PA9T »

PH4CK schreef: 06 apr 2023, 23:17 kies maar https://celestrak.org/software/satellite/sat-trak.php
Ik ben Satellite Tracking aan het proberen, ziet er goed uit met rotor en trx aansturing.
Wow, dit is echt een stuk beter een mooier dan SatPC32. ik ben nu een paar dagen met satellieten bezig, maar van SatPC32 kreeg ik wel een beetje een jaren kruik gevoel. Daar maak je geen indruk meer mee hi ;-)

Maar met Satellite Tracking is er een hoop 'eye-candy' en het werkte echt in één keer met mijn IC-9700!
Untitled.png

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: satPC32 en TLE input

#14 Bericht door pe1nil-cor »

Beste PH4CK.

Ik gebuikt de Yaesu FT 847 voor het satelliet werk voor mijn remote station helaas is de set beperkt in de cat besturing zoals power en mic gain maar dat heb opgelost.

Ben gaan zoeken naar een satelliet set kom al gauw uit op de IC 7900 aar van heb ik gelezen dat deze drift
op 70 en 23 vraag heb je daar iets aan gedaan of heb je daar gelast van als je de set gebruikt in sat mode.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: satPC32 en TLE input

#15 Bericht door PC1L »

Thom PA9T schreef: 09 apr 2023, 10:56
PH4CK schreef: 06 apr 2023, 23:17 kies maar https://celestrak.org/software/satellite/sat-trak.php
Ik ben Satellite Tracking aan het proberen, ziet er goed uit met rotor en trx aansturing.
Wow, dit is echt een stuk beter een mooier dan SatPC32. ik ben nu een paar dagen met satellieten bezig, maar van SatPC32 kreeg ik wel een beetje een jaren kruik gevoel. Daar maak je geen indruk meer mee hi ;-)

Maar met Satellite Tracking is er een hoop 'eye-candy' en het werkte echt in één keer met mijn IC-9700!

Untitled.png
Op welke link heb je downloaded ?

Plaats reactie