Te overbruggen afstanden via / mbv ISS

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Te overbruggen afstanden via / mbv ISS

#1 Bericht door PC1L »

Te overbruggen afstanden via / mbv ISS

Het ISS is een LEO satelliet, vandaag ( topic 12:03 UTC tijdens dit schrijven ) op ca 418,25 km hoogte

momentele hoogte ISS

Vanwege deze zeer lage hoogte zou je wat grotere afstanden tussen stations onderling niet verwachten. Maar toch zijn leuke afstanden mogelijk. Zie bv hier ( PC1L-2 RV4CQ-6 02/01 17:33:59z Send another confirmed 15:58 2786,1 km 73 PC1L{17 ).Het zijn bovendien ook de GPS APRS bakens die amateurstations zetten. Bovengenoemd station zette zijn APRS baken op de kaart.

PC1L APRS berichten via ISS

Ooit zette ik snel een scriptje inelkaar vanwege een pagina over APRS, als ik dat enigermate goed gedaan heb ( zat een benaderingsformule in ) dan zouden afstanden tot rond de 4000 km gehaald kunnen worden ! Een respectabele afstand voor een LEO, zo laag boven het aardoppervlak !

script afstand en trajectdemping

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Te overbruggen afstanden via / mbv ISS

#2 Bericht door Thijzer »

Ik meen dat wij een keer samen een QSO gemaakt hebben via het ISS. Was toch al gauw 20km.

Gekkigheid. Dit zou je moeten kunnen uitrekenen (nu geen zin in) aan de hand van wat goniometrie van de middelbare school. Hangt wel af van je eigen hoogte en die van het tegenstation natuurlijk.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Te overbruggen afstanden via / mbv ISS

#3 Bericht door PC1L »

Ach ja, dat scriptje moest even snel gemaakt en bij een pagina over APRS gevoegd ( oplossen APRS problemen ) wegens ondersteuning ( keuze van een geschikte pad in APRS bij hoger vliegende objecten hi ). Een metertje of zo ernaast maakte daar toen niet uit. Maar ik heb het nog even checked. Klopt wel aardig met die benaderingsformule.

Die verbinding via ISS was te gek toen .. enige kilometers overbrugd via het ISS, dat maak je niet elke dag mee hi :-) Ik heb je daarna niet vaak gehoord vermoedelijk dat jij die orbits koos waarbij je een goede link kan leggen met het ISS ( antennes, matching en dat soort dingen ).

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Te overbruggen afstanden via / mbv ISS

#4 Bericht door Thijzer »

Mee zo ingewikkeld is de reden niet dat je me niet vaak hoort: te druk. En ISS moet op handige tijden overkomen, dat is ook niet het jaar rond het geval. Maar zodra het weer beter weer wordt, zal ik er weer vaker zijn.
Daarnaast ben ik met QO-100 bezig en dat is in het veld ook wel leuk om te doen. Maar ik ga niet met alles sjouwen natuurlijk. Keuzes...

Plaats reactie