hoogte - attitude ISS

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

hoogte - attitude ISS

#1 Bericht door PC1L »

Voor de fanatici ( vanwege squint hoeken, patch antennes, match en nog veel meer )

Mbt de tekst in :

https://heavens-above.com/IssHeight.asp ... uct&cul=en

"Duidelijk zichtbaar zijn de reboostmomenten waarbij ineens hoogte wordt gewonnen"

Hierbij de opmerking dat de afgelopen tijd meerdere keren het omgekeerde plaats vond. Zelfs nu ( 22-07-2022 ) is dit nog zichtbaar in de grafiek ( sept dec 2021 ) .. als ik dat goed zie.

Attitude - standcontrol wordt niet vermeld maar zal wel niet veel variatie in zitten, echter je weet maar nooit of dit en waarom het soms mogelijk ook veranderd.

Het viel mij altijd al op dat de signaallinken na een orbit burn soms gewijzigd waren. Uiteraard na nieuwe TLE check. Andere squint hoek ?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: hoogte - attitude ISS

#2 Bericht door PA3DAT »

Je schrijft consequent attitude (=houding, zoals in "je attitude staat me niet aan").
Je bedoelt waarschijnlijk altitude (=hoogte)?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hoogte - attitude ISS

#3 Bericht door PC1L »

attitude - positionering, stand, zoals geschreven : Attitude - standcontrol

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: hoogte - attitude ISS

#4 Bericht door Rene - pg3r »

Links: Attitude Indicator
Rechts: Altitude Indicator (Altimeter)
.
attitude-altitude.PNG
attitude-altitude.PNG (158.65 KiB) 6351 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: hoogte - attitude ISS

#5 Bericht door PA3DAT »

Ok, dat wist ik niet. Weer wat geleerd! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hoogte - attitude ISS

#6 Bericht door PC1L »

Rene - pg3r schreef: 22 jul 2022, 17:45 Links: Attitude Indicator
Rechts: Altitude Indicator (Altimeter)
.
attitude-altitude.PNG
Deze twee heb ik zelf in een kist nog niet aangetroffen hi, Welk type als ik dat vragen mag, of is het simulator of dergelijk ?

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: hoogte - attitude ISS

#7 Bericht door Rene - pg3r »

Piper Archer, PH-SVP. AI en DG zijn nu trouwens glass cockpit geworden,en de GPS RNP approved
.
PH-SVP.JPG

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: hoogte - attitude ISS

#8 Bericht door PA8S »

Ik ken het dan weer in deze configuratie.
Bijlagen
Foto gemaakt door S Pellegrino
Foto gemaakt door S Pellegrino

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hoogte - attitude ISS

#9 Bericht door PC1L »

Ja, interessant. Piper betreffende heb ik nog gevlogen met de Warrior II's : PH-SDB, PH-EEE, PH-ASL Het kwam me ergens bekend voor hi.

Nog even over de grafiek ( topic ). Zo te zien ( en na de laatste EVA ) orbit burn ( boost ) to expect soon. Zal wel hogere baan worden nu. Benieuwd of we wijzigingen constateren met de match / signal strengts etc. etc.

Bedankt voor het reageren en een nice weekend,

73 PC1L.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hoogte - attitude ISS : aaqnvulling

#10 Bericht door PC1L »

Aanvulling : nog voor de te verwachten orbit burn en wel rond 20:00 local time 23-07-2022 astronaut ( onder callsign NA1SS ) kort gewerkt in phone via de FM repeater. Dat is erg leuk om te doen.

Het lijkt op het maken van een presentielijst met soms een korte opmerking toegevoegd. Het gaat als volgt :

Uplink call(sign)
ack NA1SS met Welcome on the board ISS
signaal rapport
en een 73

Omdat er veel zendamateurs zijn wordt het zo kort mogelijk gehouden.

Nog over de instrumenten in de Pipers : omdat we soms vlogen met APRS / ATV heb ik nog de nodige instrumenten checked op storing / beinvloeding. Zelfs met hogere vermogens als tijdens het vliegen was alles perfect te noemen. Wel erg laag, echt QRP 15 mW en 50 mW ( porto's tot 2 watt ). En GSM aan boord. Meestal 5 watt maximaal. Daarom gebruikten we tijdens de vlucht geen telefoon hi.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: hoogte - attitude ISS

#11 Bericht door sottezero »

Wordt dit nu erger (gezien de hoeveelheid zonnevlekken en CME's die richting de aarde worden gespuugd door de zon sinds met name begin dit jaar begonnen is aan het nieuw zonne-seizoen).
Ik hoorde namelijk al dat veel satellieten hun levensvatbaarheid drastisch verkort zagen worden door de (door hun eigenaren) niet ingecalculeerde zonnevlek seizoen (omdat ze hun brandstof moeten gebruiken om of hun snelheid te behouden of hun hoogte te behouden.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: hoogte - attitude ISS

#12 Bericht door PE1PQX »

sottezero schreef: 27 jul 2022, 15:12 Wordt dit nu erger (gezien de hoeveelheid zonnevlekken en CME's die richting de aarde worden gespuugd door de zon sinds met name begin dit jaar begonnen is aan het nieuw zonne-seizoen).
Ik hoorde namelijk al dat veel satellieten hun levensvatbaarheid drastisch verkort zagen worden door de (door hun eigenaren) niet ingecalculeerde zonnevlek seizoen (omdat ze hun brandstof moeten gebruiken om of hun snelheid te behouden of hun hoogte te behouden.
Heel simpel: Ja...
ISS en vele malen groter dan een gemiddelde satelliet en zal daardoor alleen al meer beïnvloed worden door de zon.
Google eens op 'Skylab', die overkwam dit n.l. ook.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hoogte - attitude ISS

#13 Bericht door PC1L »

T.a.v. het ISS kunnen er steeds opnieuw orbit boosts ( burns ) plaatsvinden door modules die daarvoor extra brandstof aan boord hebben .. :)

Daarom kan Het ISS zolang als dat gewenst is in orbit blijven .. geen enkel probleem. Anders is het inderdaad voor de satellieten die dat op eigen kracht moeten doen, totdat de brandstof een keertje op raakt :(

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: hoogte - attitude ISS

#14 Bericht door PE1PQX »

Nee, de ISS zelf doet geen altitude boost om hogerop te komen, dat deden de Progress bevoorrading schepen allemaal. (De ATV van ESA kon dit ook, maar die zijn retired)
ISS zelf kan alleen de attitude (stand etc.) aanpassen. Hiervoor is minder energie nodig.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hoogte - attitude ISS

#15 Bericht door PC1L »

Hoe lang al zijn er volgens jou dan geen orbit burns meer ?

Plaats reactie