Egg Beater

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Egg Beater

#1 Bericht door PA7RA »

Hallo,

Ik wil graag gaan proberen om Satelliet te werken op 2 en 70 Cm.

Is dan de Egg Beater een goede antenne hiervoor ik zie dat er te koop zijn voor 2 en voor 70cm.
ik heb geen plaats voor kruis yagis en elevatie dus vandaar dat dit me wel wat lijkt.
iemand ervaring mee?
Als tx wil ik een Yaesu FT991A gaan gebruiken alle tips zijn welkom.

bedankt groet
Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1022
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Egg Beater

#2 Bericht door PD5DJ »

Ik ben jaren actief geweest met VHF/UHF satelliet werk.
Daar heb ik destijds ook eggbeaters voor gemaakt.
En dit werkt op zich wel leuk voor de wat sterkere sats, destijds VO52/FO29 en de XW sats.

Het probleem alleen met de Eggbeaters was dat je ze ofwel LHCP bouwt of RHCP, en dit extreem merkbaar is in de looptijd dat de sat overkomt.
Soms even periode van echt geen signaal.

De laatste keer dat ik satellieten heb gewerkt was in de periode dat ik eens wilde experimenteren met FT8 op 2m en 70cm.
Hiervoor had ik 2 bigwheels aangeschaft van wimo. Rondstralend / en horizontaal gepolariseerd.
Hier heb ik zelf betere resultaten mee geboekt. minder dippen.
Alleen 1 maar, als een sat echt recht boven komt, is deze echt slecht te werken.
Voor de rest alles onder een hoek van +/- 70graden is goed te werken.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Egg Beater

#3 Bericht door PE1RXU »

Je zou ook een turnstile kunnen proberen, zijn te koop (winkler antennebouw ) maar ook zelf eenvoudig te maken.
Ik heb ze in het verleden vergeleken met eggbeaters van M2 en ze deden er niet voor onder. Het prijsverschil was zeker interessant.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Egg Beater

#4 Bericht door PE4WJ »

Ik gebruik deze turnstile voor 70 cm - prima prijs/kwaliteit verhouding (ze hebben ook andere leuke antennes):

https://vinnant.sk/store/product/tur4353-s-80w-version

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Egg Beater

#5 Bericht door PA7RA »

Bedankt Wouter Jan

Nog even een vraag als ik de 2 meter en 70 cm versie neem hoe ver moeten die van elkaar af staan ik wil die namelijk op mijn platdak plaatsen op een tegelvoet en dan met een Koehoorn noemen ze die geloof ik.
ik ben zeer benieuwd ik heb nu zo'n witte stok van Daimond.
hoop dat dit beter werkt!
Groet
Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Egg Beater

#6 Bericht door PE4WJ »

Nog even een vraag als ik de 2 meter en 70 cm versie neem hoe ver moeten die van elkaar af staan
Dat is niet zo makkelijk te beantwoorden, afstand tussen de antennes is belangrijk om meerdere redenen:
1. Wederzijdse beinvloeding van het stralingspatroon
2. Als je zendt op de ene antenne, komt er vermogen op de andere wat je LNA kan beschadigen dan wel zorgen voor "blocking" waardoor je niet full-duplex kunt werken (full duplex kunnen werken is gewenst op satellieten in lage aardbaan)
3. Als je zendt op de ene antenne dan kan het zijn dat er breedbandige ruis uit de eindtrap op je gewenste ontvangstfrequentie op de andere antenne wordt opgepikt waardoor je niet full-duplex kunt werken

Dit alles kun je analyseren, het vergt wat antenne simulatie werk, meten aan je zender, en vervolgens wat rekenwerk om bovenstaande gevallen te checken.

Maar, ik kan me zo voorstellen dat je daar niet op zit te wachten :D - het blijft tenslotte een hobby. Ik zou beginnen met ze 1m uit elkaar te zetten en gewoon kijken hoe dat gaat :D

73,

Wouter Jan PE4WJ

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Egg Beater

#7 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE4WJ schreef: 27 mei 2022, 09:53 Ik gebruik deze turnstile voor 70 cm - prima prijs/kwaliteit verhouding (ze hebben ook andere leuke antennes):

https://vinnant.sk/store/product/tur4353-s-80w-version

73,

Wouter Jan PE4WJ
Die zien er zeker leuk uit!
Jammer dat ze uiterkocht zijn.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Egg Beater

#8 Bericht door pe1nil-cor »

Beste Rien.
Ben al jaren qrv op amateur satellieten in het verleden veel antennes daarvoor gemaakt turnstile voor 2 en 70
egg beater voor 2 en 70.
Mijn ervaring is dat ik met egg beater antennes betere resultaten had dat met een trunstile antennes
de opstraalhoek van een egg beater is beter K5OE heeft een verbeterde versie voor het satelliet werk deze heb ik ook gebouwd werkte prima heb er zelfs AO-7 mee gewerkt.
Je kan er ook nog over nadenken om de antennes om te schakelen LHCP naar RHCP.

Full duplex is wel een must voor satelliet werk temeer dat je zelf goed terug kan horen op interventies op de
up link of downlink tegen te gaan zou je een mode-j filter kunnen gebruiken.

73 Cor
PE1NIL.

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Egg Beater

#9 Bericht door PH4CK »

Hier zijn nog Eggbeater antennes te koop : https://www.joachims-gmbh.de/Antennen/S ... enantennen
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Egg Beater

#10 Bericht door pe1nil-cor »

test vergelijk van egg baeter turnstile antennes

73 PE1NIL

https://community.libre.space/t/upcomin ... ennas/6616

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Egg Beater

#11 Bericht door PC1L »

https://www.youtube.com/watch?v=ctWWq1z4MnQ

Mooi spul, deze uitvoeringen maar duur. Ontzettend populair overigens ..

Bij uit elkaar houden v d antennes ( afstand ) : Bij bepaalde antennes ( bv linaire ) houd ze 90 graden tov elkaar, dat kan enorm helpen. Bij circulair lukt dat echter helaas niet, terwijl dit laatste polarisatie type te preferen valt.

Het enige antwoord op de vraag hoe ver uitelkaar : zo ver mogelijk ! En zet ze bv op verschillende hoogte. Bij gekoppelde antennes zit je vast aan voorgeschreven afstanden bv 1 lambda of zo, afhankelijk van de soort / type antennes.

Gebruik je circulaire antennes - beams, alles op een rotorcombinatie, dan heb je niet veel keus.

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Egg Beater

#12 Bericht door PA7RA »

bedankt allemaal en ik heb al wat filmpjes gezien wat betreft antennes

Ik ga nog eens op onderzoek uit want full duplex dat gaat niet lukken met de FT-991 van Yaesu dus daar moet dan ook weer wat anders voor komen dan wordt het geheel wel erg prijzig ben ik bang voor maar goed Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd.
nogmaals bedankt en erg leuk om dit allemaal weer eens te zien.

Groet
Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Egg Beater

#13 Bericht door PC1L »

Nog even de tip dat je met een ontvanger erbij zeer goed full duplex kunt werken, zeker U/V, zolang je geen speciale set ervoor hebt. Dus naast een 991 en tweede setje, desnoods alleen een voor ontvangst.

Beide sets, de 991 en die tweede (t)rx, sluit je beide aan op je PC. Je werkt dan full doppler full duplex. Bijna alle prgs ( sat PC32, gpredict etc. ) voorzien in die optie. Zo heb ik een hele tijd gewerkt met een 991. Het enigste wat je dan niet hebt is ( zoals bij de 9700 ) de SYNC functie, afgestemd op de specifieke satelliet transponder functie. Maar omdat er continu wijzigingen zijn ( ook de tegenstations ) is dat geen ramp, althans meestal toch niet hi :lol:

Mocht je flink wat ruimte bij je huis hebben bv 100 m tuin hi dan zou je zelfs je antennes ook 100 m uitelkaar kunnen zetten. 70 cm aan de ene en 2 m aan de andere kant. Ingeval je Stel je over twee twee antennes zou beschikken .....

Het werken met een 991 heeft trouwens ook het voordeel dat je zeer stabiel op een hogere frequentie te horen bent, wat erg makkelijk is voor je tegenstations.

Kort en krachtig, als je een 991 hebt dan is het zeer de moeite waard om deze ook op de satellietbanden 2 en 70 te gebruiken. Al of niet met een extra ontvanger ( tweede setje wat je misschien hebt liggen ) :).

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Egg Beater

#14 Bericht door PE1KXY »

Ik heb zowel een 2 als 70 cm eggbeater eventueel tekoop, staan nog op het dak (hoeven niet echt weg) maar zijn slecht op te sturen (formaat). Was/is niet echt mijn ding vanaar. Zijn van Vinnant.sk .

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Egg Beater

#15 Bericht door PA7RA »

Goedeavond,

Waar kan ik vinden welke sat er te werken zijn voor ons als Radio Amateur?
Is FO-20 er nog en FO-29?
En ik werk hier ook met HRD daar zit een sat tracking in maar ik krijg het niet heel erg goed aan de het werk dus misschien dat iemand ook met HRD werkt en me wat opweg kan helpen?


bedankt groet Rien, PA7RA

Plaats reactie