eme met enkele yagi

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: eme met enkele yagi

#31 Bericht door PC1L »

pa1bvm schreef: 29 okt 2021, 19:59 ga je dan circulair werken ?
of met vertikaal en horizontaal apart ?? twee ontvangers ?? of iets met linrad

met koppelen van yagi's krijg je ook weer wat verlies in pluggen
Wel, pe1pal gaf te kennen om met deze antenne te willen gaan werken. Dat houdt in circulair wat een enorm voordeel is voor EME. Door twee xquads te koppelen verkrijg je zelfs nog iets meer gain dan bovenbedoelde antenne en uiteraard betreft het wederom circulaire polarisatie. Dit alles los van alle andere voordelen. Niet in het minst het feit dat de voorversterkers een hoop knetter en kraak nu niet mee hoeven te versterken hi. Het wordt een veel rustiger plaatje.

Maar ikzelf zou voor EME ook als dat tenminste kon kiezen voor long ( x ) yagi. Maar, sommige long yagi's hebben geen doorverbonden galvanische contacten in de actieve elementen, dus voor ontvangst wordt het dan minder.

Op twee valt de demping ( connectors ) betreffende phasing en match erg mee hoor met goede N connectors. Het het gemeten bij twee xquads, uiteindelijk is er nog een behoorlijke winst over door het stacken hi :-) nota bene op 70 ipv op 2. Bv de combinatie aircell 7 connector - coax in de aanpas/faseleiding, dat geeft zeer weinig verlies. Trouwens je kunt bij WiMo ook een verliesarme pijp voor aanpassing kopen indien gewenst.

Houd er wel rekening mee dat bij iedere verdubbeling v h aantal xquads ( theoretisch toename 3 dB ) de winst wat minder wordt dus < 3 dB ! Volgens een v d WiMo werknemers ( ook zendamateur ) hadden ze een maximum gezien bij 4 of 8 xquads, daaroverheen werk je met uitsluitend verliezen.

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: eme met enkele yagi

#32 Bericht door PE0DNY »

Circulair heeft het voordeel al van 3db gain, maar wat wordt er normaal gesproken gebruikt voor EME?
H ,V of links of rechts draaiend circulair?
Als je links draaiend zend ontvang je rechtsdraaiend niks.
De scheiding is veel sterker dan tussen H/V
73 Ynte

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: eme met enkele yagi

#33 Bericht door PC1L »

Bij een ( 1 ) x yagi verlies je 3 dB tov lin .. en bij 2 x vervalt dat verlies.

Circulair is enorm voordelig indien het tegenstation lineair werkt. Het probleem van no match circulair ( CP-CP opposite sense ) los je op met schakelen ( left - right).

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: eme met enkele yagi

#34 Bericht door pa1bvm »

dus je plaatst twee yagi's om 3 db te winnen .....en dan kies je een polarisatie methode die 3 dB verlies geeft ???..
3dB is gruwelijk veel verschil in EME-land ..
....echt gain is ALLES ...!! on op 144 is de lock-out ( door polarisatie verschil) nooit zo lang ..misschien een uurtje ..
anders de volgende dag nog eens proberen... de maan komt altijd weer op ..

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: eme met enkele yagi

#35 Bericht door PC1L »

zo bereik je dezelfde gain maar dan met een lengte van 1460 mm ipv 4700 mm dacht dat je dat toch wel begrepen had

de polarisatie methode kan tot wel 25 dB extra winst opleveren bij een type LP CP random ..... dacht dat je dat ook al wel begrepen had hi maar geeft niet bij deze dan die info

maw dat maximaal haalbare verlies is niets tegen een verlies van 25 dB dat is nog meer gruwelijks :lol:

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: eme met enkele yagi

#36 Bericht door pa1bvm »

2 x korte yagi is dan gelijk aan 1 x lang qua gain dat heb ik begrepen >>>een theoretische 3 db is wellicht haalbaar , praktijk is vaak tikkie anders
14.5 dBi blijft echt aan de lage kant qua gain en daarom zou ik niet kiezen voor een circulaire polarisatie bij EME verbindingen op 144 .
Wel handig om te kunnen " schakelen " tussen V of H-pol

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: eme met enkele yagi

#37 Bericht door pe1pal »

Hallo allen, het is hier uiteindelijk toch maar een long yagi geworden de PA144-432-36-6BG
Dit vanwege de hoge gain op 2 banden en standaard opstelling.
Misschien in de toekomst nog een 2e erbij voor verticaal..
73'
Paul -PE1PAL

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: eme met enkele yagi

#38 Bericht door pa1bvm »

@pe1pal
ben wel nieuwsgierig naar de EME resultaten ...

https://www.zonsopgangzonsondergang.nl/ ... anopkomst/

EME voorspelling voor deze maand ( op 7 en 8 november is het dus erg slecht )
Schermafbeelding 2021-10-31 om 08.23.12.png

PE1LWT
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 feb 2020, 10:15
Roepletters: PE1LWT

Re: eme met enkele yagi

#39 Bericht door PE1LWT »

zien dat je tijdens de komende ARRL eme contest iets hebt staan. weekenden 20/21 november 18/19 december dan is er veel activiteit met EME , voor die tijd zorgen dat je uitlezing van de rotor accuraat is. succes !

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: eme met enkele yagi

#40 Bericht door PC1L »

PE1LWT schreef: 31 okt 2021, 09:28 zien dat je tijdens de komende ARRL eme contest iets hebt staan. weekenden 20/21 november 18/19 december dan is er veel activiteit met EME , voor die tijd zorgen dat je uitlezing van de rotor accuraat is. succes !
Als dat zo uitkomt een cammetje op de long yagi, zeker bij de extra lange antennes, voor exact uitrichten op de maan en in de configuratie ( rotor - controller - evt prgr ) verwerken, succes verzekerd :) zeker ook met manual.

Pa0ply
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 nov 2021, 20:34
Roepletters: PA0PLY
Locatie: Erica -JO32LR
Contacteer:

Re: eme met enkele yagi

#41 Bericht door Pa0ply »

Hallo,

Ik ben een aantal jaren actief geweest met een 9el DK7ZB antenne en een W6PQL eindtrap.
Ik kan de antenne naast AZ instelling, Eleveren en ook roteren voor Horizontaal en Verticaal
In totaal 57 ini's gemaakt.
Belangrijk is dat je weinig of geen omgevingsstoringen hebt. Vooral met de zonnepanelen tegenwoordig kan dat vervelend zijn.
Door meerdere antennes te gebruiken kun je de openingshoek wel verkleinen. Dat helpt als je storing ondervindt uit een bepaalde richting bijvoorbeeld.

Voorversterker is een G4DDK die gewoon in de shack geplaatst was, samen met de eind versterker.
Afgelopen jaar zijn we verhuisd naar Drenthe en heb de afgelopen week, dit systeem weer opgezet.
Helaas moest ik concluderen dat hier de omgevingsstoring dusdanig is dat ik geen mogelijkheden zie om nog EME te bedrijven op 144MHz. Ik ga me dan ook concentreren op de microgolf frequenties, waar ik ook actief ben

Verdere gegevens vindt je op mijn website: www.pa0ply.nl

Succes, Jan PA0PLY

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: eme met enkele yagi

#42 Bericht door PC1L »

Maar zenden kan altijd. Voor de 2 m band zou je dus eventueel QRV kunnen blijven voor wat het zenden betreft. De ontvangst regel je dan remote vanaf een andere locatie waar die storingen niet optreden ... Je hebt dan ook de controle over je uitzendingen via de ontvangst.

Plaats reactie