Pogingen om over SO-50 te werken

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 413
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#16 Bericht door Thom PA9T »

Thom PA9T schreef: 28 jun 2021, 09:04
Overigens heb ik gisteren een Wouxun KG-UV9K gekocht. Ik ben benieuwd wat ik er mee ga horen, als er een goede richtantenne aan zit.

En als je verder kijkt op die pagina, dan zijn de toekomstige FM sats ook allemaal V/U. :?
De Wouxun is inmiddels al geannuleerd. Na wat meer reviews te hebben gelezen, vond ik het geen goede aankoop. Een duplex portofoon die bij zenden op 2m zijn ontvanger op 70cm dichtgooit is geen full duplex portofoon...

Maar wat zou dan een kwalitatief goede portofoon zijn, met een kwalitatief goede ontvanger?

Een Yaesu FT-70DE?
Een Anytone AT-D878UVII-Plus?

(ik realiseer me dat er dan 2 porto's nodig zijn)

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 416
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#17 Bericht door PD2EW »

Ik vond nog een overzicht, dat ik ooit eens als screendump bewaard heb.
Misschien heb je hier nog wat aan...?
Bijlagen
fm repeaters.png

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#18 Bericht door PC1L »

.. wederom de tip voor full duplex .. heb je niet al een portofoontje liggen ? Met twee porto's kun je mogelijk full duplex werken. Dan nog over de loodrecht op en ondergang v e sat waar ik eerder over schreef in dit topic, je maakt de mooiste verbindingen, de afstand is meestal maximaal als het goed is. Dus behalve de constante frequentie en verwaarlozen van elevatie ( antennes ), zie ook terug in dit topic, zit je meest op de maximaal overbrugbare afstanden.

In SSB zijn er trouwens meer sats waarbij er sprake is van U/V modus, denk eens aan XW etc. etc. Maar dit terzijde. Want het gaat hier over FM werken.

Verder heb ik vroeger ook wel ( ipv portofoon ) gewerkt met een klein maar zeer mooi mobiel setje waarbij deze met twee ontvangers is uitgerust deze kunnen tijdens zenden op de andere band gewoon werken : full duplex dus. Dat is de IC-2730. Je hoort jezelf dus gewoon terug v d sat tijdens je doorgang :) .

Maar met V/U mode zal er altijd kans bestaan dat bij bepaalde frequenties de derde harmonische stoort, dat geldt voor iedere set.

Thom PA9T
Berichten: 413
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#19 Bericht door Thom PA9T »

Inmiddels al een paar dagen aan het spelen met de Anytone AT-D878UVII-Plus DMR + FM portofoon. Dit leek op dit moment het meeste waar voor het geld. Weliswaar geen full-duplex portofoon, maar als deze bevalt, koop ik er nog een.

Een 2m/70cm kruisyagi (4+7 elementen) is inmiddels ook in het bezit.

Het plan is om nu eerst die Anytone te leren kennen, programmeren (en stiekem met DMR te spelen), daarna ga ik eens luisteren naar FM-sats hier op de heuvel in het wijkpark.

Als ik ze goed hoor, dan koop ik een duplexer en een tweede Anytone. Dan zal het eerste QSO niet lang meer op zich laten wachten :D

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#20 Bericht door PC1L »

Thom PA9T schreef: 07 jul 2021, 15:08 Inmiddels al een paar dagen aan het spelen met de Anytone AT-D878UVII-Plus DMR + FM portofoon. Dit leek op dit moment het meeste waar voor het geld. Weliswaar geen full-duplex portofoon, maar als deze bevalt, koop ik er nog een.
Ja, je zult ongetwijfeld ook plezier hebben vanwege de DMR mogelijkheden van deze porto .. een wereldje op zich zelf, storingvrij.
Thom PA9T schreef: 07 jul 2021, 15:08Een 2m/70cm kruisyagi (4+7 elementen) is inmiddels ook in het bezit.
Is dit een 'arrowsachtige' antenne, als ik vragen mag ? Ze zijn er in meerdere uitvoeringen, zoals ook ( aanrader ! ) de arrows-alaskan antenne :

https://www.youtube.com/watch?v=-5gXGhmR4jc

https://www.youtube.com/watch?v=ghHwXfCaqcY

https://www.youtube.com/watch?v=0gpd82ZFmQg

Thom PA9T
Berichten: 413
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#21 Bericht door Thom PA9T »

Het is geen arrow achtige antenne.

Ik heb hem een paar weken geleden overgenomen van Tjeerd PA3GNZ, en hij kwam destijds bij Hogt telecom vandaan. Volgens Tjeerd was het een antenne van Poolse makelij. Ik weet de ontwerper niet meer, het bonnetje ligt inmiddels in de papierbak :-)

Maar wat ik er aan zie, is het 'gewoon' een kruisyagi met 2 voedingspunten. :-) Wel zodanig gemaakt dat je hem achterop beet kunt pakken. De boom loopt nog een stukje door.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#22 Bericht door PC1L »

Thom PA9T schreef: 10 jul 2021, 14:34 Het is geen arrow achtige antenne.

Ik heb hem een paar weken geleden overgenomen van Tjeerd PA3GNZ, en hij kwam destijds bij Hogt telecom vandaan. Volgens Tjeerd was het een antenne van Poolse makelij. Ik weet de ontwerper niet meer, het bonnetje ligt inmiddels in de papierbak :-)

Maar wat ik er aan zie, is het 'gewoon' een kruisyagi met 2 voedingspunten. :-) Wel zodanig gemaakt dat je hem achterop beet kunt pakken. De boom loopt nog een stukje door.
Als het een gewone xyagi is dan wilde ik er nog een vraag over stellen als dat kan, welke afstanden hebben de actieve elementjes van elk deel ( dus 145 of 435 MHz ) t.o.v. elkaar ? Het zou dan iets moeten zijn tussen 0 en 90 of misschien nog iets meer ) graden.

Het kon zijn dat je mogelijk dan de CP ( circulaire polarisatie ) zelf nog kan instellen middels een fasekabeltje .. of deze antenne heeft dat al aan boord ?

Hoe dan ook, zou handig zijn om het dan als een arrow te hanteren al heb je dan circulaire polarisatie erbij wat het richten zou vergemakkelijken, als de antenne niet te zwaar is. Maar waarschijnlijk is het een antenne voor montage in een mast.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#23 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Is inderdaad bedoeld als voormast montage. Mocht je het toch vanuit de hand willen proberen, dan zou ik een fotostatief nemen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#24 Bericht door PC1L »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 10 jul 2021, 16:46 Is inderdaad bedoeld als voormast montage. Mocht je het toch vanuit de hand willen proberen, dan zou ik een fotostatief nemen.
Maar is het een antenne waarbij de elementen voor 2 een hoek maken met die van 70 ? Dan is het inderdaad geen kruisyagi maar toch wel een antenne waarmee je leuke dingen kunt doen betreffende satellieten.

Ja, bij de wat zwaardere antennes zie je ze vaker een statief nemen, overigens tamelijk succesvol, zoals ik zag bij ISS verbindingen.

Indien het een kruisyagi betrof ( deze worden voor trouwens voor een band ontworpen ) kon het van belang zijn welke de gradenverschuiving ( offset ) betreft. I.v.m. een eventuele fasekabel ( niet bij een offset van 90 graden ). Alhoewel je daabij de circulaire polarisatie ook nog kunt wijzigen van bv LHCP naar bv RHCP. Vanwege het 'matchen' ( sense ).

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#25 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Het is inderdaad een boom. De elementen zijn 90 graden van elkaar gedraaid.
Als de 2m elementen horizontaal staan zijn de 70cm elementen verticaal.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#26 Bericht door PC1L »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 11 jul 2021, 12:46 Het is inderdaad een boom. De elementen zijn 90 graden van elkaar gedraaid.
Als de 2m elementen horizontaal staan zijn de 70cm elementen verticaal.
Helemaal duidelijk zo. Als de Arrow dus hi. Dat is een gunstige opstelling op de boom voor sat werk, hij kan er leuke dingen mee doen.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#27 Bericht door Thijzer »

De Arrow antenne heb ik ook een keer gemaakt van wat alu van de bouwmarkt en ik heb 'm nog steeds en hij werkt uitstekend! Heeft twee gamma-matches dus je kunt met 2 portofoons full-duplex werken. Ik gebruik een IC-9700 en die heeft ook aparte aansluitingen voor 2m en 70cm dus dat komt goed uit.

Je kunt zo'n antenne uit de hand richten maar met een stevig fotostatief gaat het beter. Ik heb op de kop van het statief een graden indeling gemaakt zodat ik de elevatie kan aflezen. Met een app op de telefoon kan ik zien wanneer het ISS overkomt en kan ik 'm ook overdag tracken.

Een beetje handigheid krijg je vanzelf en mij lukte het vrijwel direct om over het ISS te werken. Zeker de pass over je hoofd is mooi want dan heb je geen doppler, ben je het dichtste bij en kun je met je richtantenne mooi richten. Lage passages werken minder door de afstand en de doppler (hoewel de staart van een overkomt dan weer wel vaak werkt).

Dus gauw naar de Gamma en knutselen!

Heb bij Hamshop trouwens een dualband yagi voor 2m en 70cm gekocht, 15 en 17 dB gain geloof ik. Is niet zo hanteerbaar als een arrow helaas.... :D

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#28 Bericht door PC1L »

Thijzer schreef: 13 jul 2021, 08:11Zeker de pass over je hoofd is mooi want dan heb je geen doppler, ben je het dichtste bij en kun je met je richtantenne mooi richten. Lage passages werken minder door de afstand en de doppler (hoewel de staart van een overkomt dan weer wel vaak werkt).
.. maar tijdens het gaan door het zenith verandert de doppler zeer snel van pos naar neg bij RX schakel jij dan 2k5 of 5 k om als ik vragen mag ?

Vroeger heb ik dat vaak gedaan deze loodrechte passages uitzoeken vanwege de doppler en ook omdat ik dan de antenne niet azimuthaal hoefde te draaien, werkte toen ook met twee kleine trx en fixed 2/70 vert ant.

Zelfbouw is de moeite waard, zeker ook voor antennes.

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#29 Bericht door DutchDuke »

Thijzer schreef: 13 jul 2021, 08:11 Zeker de pass over je hoofd is mooi want dan heb je geen doppler, ben je het dichtste bij en kun je met je richtantenne mooi richten. Lage passages werken minder door de afstand en de doppler (hoewel de staart van een overkomt dan weer wel vaak werkt).
Je hebt wel gelijk dat tijdens de TCA (Time of Closest Approach) de Doppler verschuiving naar nul gaat, maar het eigenlijke nulpunt is dan ook maar een enkel moment. Juist voor en na de TCA is de Doppler shift het grootst. Je kunt dit het beste zien in de stijlheid van de Doppler curve als je die afzet tegen de frequentie.

Afbeelding

Uit de grafiek in bovenstaand voorbeeld kun je zien dat tussen -100 an 100 seconden de frequentieverandering van de rode curve 700 kHz bedraagt (350 naar -350). Van 100 tot 200 seconden slechts 50 kHz. De grootte van de verschuiving hangt natuurlijk af van de frequentieband (VHF circa 10 kHz, UHF circa 20 kHz en dus meer dan 700 kHz met een downlink frequentie op 20 GHz zoals in de grafiek) en de hoogte van de satelliet. Uit de grafiek zie je dat verschil tussen een satelliet op 600 km en 1200 km hoogte 2x150 kHz bedraagt. Dit verschil is heel duidelijk te zien als je b.v. de ISS V/U repeater vergelijkt met die van RS-44. Het ISS zweeft op circa 400 km en bij overkomst ben je continue aan het bijstemmen. RS-44 hangt op circa 800 km en zeker de periodes vlak na AOS (Acquisition of Signal) en vlak voor LOS (Loss of Signal) hoef je helemaal niet bij de stemmen. Bij TCA wel, maar minder rigoreus als bij het ISS.

Een Arrow achtige antenne op een statief is wel een ontlasting voor je spierballen, maar maak het ding wel draaibaar anders kun je de polarisatie niet veranderen. Heb je net het (on)geluk dat het signaal RHCP of LHCP (rechts- of linkshandig circulair gepolariseerd) binnenkomt en jouw Arrow staat in de verkeerde hoek dan kan verschil wel een 30 dB bedragen. Je hoort dan maar bitter weinig. Een ander hoek van de Arrow t.o.v. de satelliet en je S-meter (leugendetector) slaat op hol.

Veel plezier.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#30 Bericht door Thijzer »

PC1L schreef: 13 jul 2021, 13:35 .. maar tijdens het gaan door het zenith verandert de doppler zeer snel van pos naar neg bij RX schakel jij dan 2k5 of 5 k om als ik vragen mag ?
Niet. De zendfrequentie voor het ISS blijft gelijk, 145.990 MHz. Alleen de ontvanger moet ik bijregelen voor de doppler. Het lijkt erop dat de ontvanger van het ISS breder is dan normaal (het is een aangepaste transceiver, wellicht met het oog hierop) en daardoor de doppler minder uitmaakt. Een QSO met een school zou anders ook van beide kanten correcties behoeven en dat doen ze niet, alleen aan de downlink.
Volgens de site van de ISS Fanclub is de doppler +/- 10kHz dus dat valt reuze mee.

Bij de SO-50 zal het vast anders zijn, dat weet ik niet. Met software zoals Sattracker enzo worden zowel zender als ontvanger voortdurend bijgeregeld. Ik heb dat eens gedaan met de IC-9700 maar me er verder niet in verdiept. Maar gemak dient de mens zo te zien.

Plaats reactie