Pogingen om over SO-50 te werken

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Pogingen om over SO-50 te werken

#1 Bericht door Thom PA9T »

Hoi allemaal,

Vanmiddag om 15:43 LT kwam de SO-50 over, en ik heb geprobeerd om over deze satelliet te werken. Ik volg hem al een paar passes over Europa, maar eigenlijk hoor ik nooit wat op dat ding...

Toch maar eens geprobeerd of het lukte, en ik heb een reeks kanalen in mijn FT-897D geprogrammeerd met de uplink en downlink frequenties voor de doppler shift correctie. ik ben begonnen te roepen op 145.850 MHz + 74.4 Hz tone en luisteren op 436.805 MHz. Toen afwisselend geprobeerd om een paar seconden met 74.4 Hz tone, en 'cq' geroepen met 67 Hz tone.

Ik hoor echter helemaal niks op de SO-50. Geen teken van leven boven Europa. Mijn opstelling is mager: een FT-897D met 30 Watt zendvermogen, en een X-50N vertical.

Ik ben benieuwd of de SO-50 wel wordt gebruikt, omdat ik eigenlijk niks hoor. Of doe ik gewoon iets fout? :?:

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#2 Bericht door PH2LB »

Heb je al gekeken op : http://lansing182.amsat.org/status/ ?

Instellingen goed ? https://amsat-uk.org/2012/01/30/working ... sat-so-50/
Houd even rekening met dopler etc. En gezien de antenne kun je vermoedelijk alleen maar lage overgangen nemen.
Welke software gebruik je om de overgang te berekenen ?


Oh en 30W, das beetje overkill :wink:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#3 Bericht door pe1cmo »

mogelijk heb je het probleem al omschreven, je luistert met een vertical. Een vertical is gebouwd om aardse verbindingen te maken, en als je de stralingspatroon plaatjes van zo'n antenne bekijkt zal je zien dat ze niet naar boven stralen. Je antenne horizontaal hangen zal mogelijk helpen.

Afbeelding

hier een stralingspatroon plaatje.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#4 Bericht door Thom PA9T »

PH2LB schreef: 20 jun 2021, 17:52 Heb je al gekeken op : http://lansing182.amsat.org/status/ ?

Instellingen goed ? https://amsat-uk.org/2012/01/30/working ... sat-so-50/
Welke software gebruik je om de overgang te berekenen ?


Oh en 30W, das beetje overkill :wink:
Yep, die statuspagina ken ik. SO-50 is up-and-running.

Ik gebruik http://www.amsat.org.ar/pass.htm om te spieken waar ze zitten. Verder gebruik ik nog geen software, want via een FM satelliet zou het eenvoudig moeten gaan door een paar kanalen te programmeren met 5 kHz ertussen voor doppler correctie.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#5 Bericht door Thom PA9T »

@pe1cmo: daar was ik inderdaad ook al bang voor, met het stralingsdiagram van een verticaal in het achterhoofd. Daarbij komt nog eens dat als de satelliet wél in de hoofdlob van mijn antenne zit, de satelliet ook nog eens het verste weg zit, een kilometer of 1000-1200 zag ik vanmiddag... En met het 250mW zendvermogen van de SO-50 begin ik wel een donkerbruin vermoeden te krijgen dat ik kansloos ben qua ontvangst in FM.

Zou morgen eens een linkbudget op moeten stellen.

Overigens hoor ik soms wel lineaire SSB satellieten, maar wel zeer zwak.

Is er eigenlijk wel activieteit op die FM satellieten?

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#6 Bericht door ZL2GVA »

Ik heb hier een aantal weken geleden wat contacten gemaakt met mijn FT-897 via de FM repeater in het ISS, en ook via AO-91.
Als antenne heb ik mijn verticale Townsman 2m/70cm duo band gebruikt. Gaat redelijk goed, maar het kan natuurlijk beter met een richt antenne.
Je kunt redeneren dat het platte stralings diagram helpt voor de verre lage passes, terwjil je voor de hogere wat minder gain nodig hebt.
Jaren geleden heb ik met een VX-5 handheld met 2/70cm 50cm lange antenne ook wat contacten gemaakt, dus dacht ik dat het extra vermogen van de FT-879 wel zou compenseren voor de vaste antenne.
Hier mijn instellingen:
screenshot.2.jpg

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#7 Bericht door DutchDuke »

Hallo Thom,

Je maakt je hetzelf niet gemakkelijk, joh! SO-50 is nou net een van de moeilijkere vogels om mee te beginnen en je huidige opzet gaat het echt niet worden. Met een vaste vertikale antenne kun je e.e.a. wel ontvangen (niet makkelijk, maar het kan), maar je zult dan echt een pre-amp vlak na de antenne moeten monteren, anders hoor je echt niets. Zeker op UHF, zonder pre-amp, hoor je bijna niets.

Volgende stap is full-duplex gaan werken, dus twee ontvangers+twee antennes, separaat voor VHF uplink en UHF downlink. Zodra je de satelliet opent hoor je jezelf via de downlink terug, dus dan weet je dat het werkt. Hoor je jezelf niet dan is iemand anders sterker, of even sterk en dan komt er alleen maar storing via de downlink naar beneden. SO-50 is een populaire satelliet, dus er is bijna altijd wel wat te horen en zonder full duplex maak je geen (nieuwe) vrienden.

Als je nog steeds V/U wilt werken, probeer dan eerst eens of je de ISS repeater (FM), of RS-44 (linear) kunt horen. Als je dat kunt, dan pas proberen open te krijgen.

Maar, mijn (misschien ongevraagd, maar niet minder welgemeend omdat ik je alle success gun) advies: probeer eerst eens U/V, m.a.w. ga eens kijken wat je kunt ontvangen op VHF (145.800-146.000). Genoeg te horen: AO-91, PO-101, (beiden FM) XW-2a/b/c/e/f, CAS-4A en B, JO-97, EO-88 (allen linear). Dan kijken of je full duplex kunt werken en als laatste doppler control via een PC/laptop/Raspberry Pi. Ik ken je set niet, maar de FT-897D kan volgens mij niet full duplex werken, dus je zult met een extra porto moeten werken.

En, als het dan lukt en je hebt de smaak te pakken een Arrow antenna kopen/bouwen en buiten in je tuin gaan staan harken. :D

Veel succes!

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#8 Bericht door Thom PA9T »

Bedankt voor je reactie! Andere tips die ik hier en daar lees zijn bijvoorbeeld met een FM portofoon en een arrow antenne. Die portofoon was niet full-duplex, bijvoorbeeld gewoon een Anytone.

Full-duplex portofoons ken ik niet zo goed, zijn er hier types van? En zijn ze betaalbaar?

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#9 Bericht door Thom PA9T »

Inmiddels zelf een avond zitten zoeken naar een mogelijke portable instap setup. Wouxun heeft diverse full-duplex FM portofoons in de aanbieding, zoals de KG-UV8D Plus en de Wouxun KG-UV9K Plus

https://www.truckerswereld.nl/wouxun-kg-uv8d-plus/
https://www.truckerswereld.nl/wouxun-kg-uv9k-plus/

Wat ik hier en daar lees op internet is dat dit soort portofoontjes gevoelig genoeg zijn, zendvermogen is adequaat voor elevatie van 20 graden en hoger met een richtantenne, en ze zijn full-duplex. Nadeel is dat je er alleen U/V satellieten mee kan werken en geen V/U. Reden hiervoor is dat de ingebouwde antenne duplexer de 145 MHz component tijdens het zenden (of de derde harmonische daarvan?) niet voldoende onderdrukt. Hierdoor druk je de ontvangst op 435 MHz deels dicht, en is de portofoon voor veel passes niet gevoelig genoeg.

Dus SO-50 kun je met zo'n Wouxun niet werken (V/U, uplink op 145 MHz waardoor je je eigen ontvangst op 435 MHz blokkeert). Maar alle andere U/V sats dus wel.

Zou zo'n Wouxun een leuke instap zijn, in combinatie met een arrow antenne?

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#10 Bericht door DutchDuke »

Ik zou het geld er niet voor uitgeven, tenzij je toch een bamiporto wilt kopen of je alleen FM sats wilt werken. Ik gebruikt zelf een goede Kenwood TH-7E voor de downlink en een bamiporto voor de uplink. Met 3W UHF gaat het net. Je kunt ook een laptop met SDR gebruiken voor het ontvangen en een multimode transceiver voor zenden (de ft-817/8 zijn hele populaire setjes om dit te doen). Dit zijn oplossingen die niet veel kosten en wel flexibel zijn. De antenne is nog altijd het belangrijkste, maar i.p.v. een Arrow kopen kun je ook een oude 2m en 70cm antenne combineren, of iets met lasdraad knutselen. Van dit laatste zijn er genoeg bouwvoorbeelden te vinden op het web.

Ik werk niet veel portable, maar daarvoor gebruik ik dus twee portos. In de shack doe ik het met de SDR/trx combinatie. Voordeel van een SDR is dat je dingen kunt zien voordat je ze kunt horen, dus je eerder kunt anticiperen op doppler shifts.

Twee YT filmpjes die e.e.a. duidelijker maken. Misschien heb je er wat aan.
https://www.youtube.com/watch?v=MxFA5Va5TpE
https://www.youtube.com/watch?v=pj0VqsYzGVA

Ok, eentje meer dan: https://www.youtube.com/watch?v=xVAiYwWtsFw. De titel zegt genoeg, maar bedenk wel dat dit in Australie is waar het erg rustig is op de satellieten dus je er makkelijke doorkomt en je zonder full duplex te gebruiken geen vijanden maakt. Gelukkig gebruikt deze ham wel full duplex, maar ik vind het pijnlijk om aan te horen, want de ISS is knalhard en met enkel een vertikaal komt het er niet erg lekker door.

Maar toch, probeer maar. Na het eerste QSO ben je verkocht.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#11 Bericht door PC1L »

Thom PA9T schreef: 23 jun 2021, 08:55 Inmiddels zelf een avond zitten zoeken naar een mogelijke portable instap setup. Wouxun heeft diverse full-duplex FM portofoons in de aanbieding, zoals de KG-UV8D Plus en de Wouxun KG-UV9K Plus

https://www.truckerswereld.nl/wouxun-kg-uv8d-plus/
https://www.truckerswereld.nl/wouxun-kg-uv9k-plus/

Wat ik hier en daar lees op internet is dat dit soort portofoontjes gevoelig genoeg zijn, zendvermogen is adequaat voor elevatie van 20 graden en hoger met een richtantenne, en ze zijn full-duplex. Nadeel is dat je er alleen U/V satellieten mee kan werken en geen V/U. Reden hiervoor is dat de ingebouwde antenne duplexer de 145 MHz component tijdens het zenden (of de derde harmonische daarvan?) niet voldoende onderdrukt. Hierdoor druk je de ontvangst op 435 MHz deels dicht, en is de portofoon voor veel passes niet gevoelig genoeg.

Dus SO-50 kun je met zo'n Wouxun niet werken (V/U, uplink op 145 MHz waardoor je je eigen ontvangst op 435 MHz blokkeert). Maar alle andere U/V sats dus wel.

Zou zo'n Wouxun een leuke instap zijn, in combinatie met een arrow antenne?
Iets wat ik hier niet vermeld zag : sinds enige tijd lijkt de SO-50 ERP power sterk verminderd en is de ontvangst erg moeilijk geworden, ik had met een 19dBi x yagi ( circ ) ca S 1 :( ( no preamp ) ..... voorheen tot 60 dB over 9 , logisch dat je helemaal geen ontvangst had .. dus .. speciaal voor de SO-50 zou ik het inderdaad zo niet doen. Even afwachten of zich e.e.a. herstelt :-) .. Langer tijd geleden is het me wel gelukt om SO-50 op een gewone spriet ( vertical ) te ontvangen, zelfs vrij goed af en toe, maar dit terzijde.

Je opmerking over het mode J ( V/U ) werken en 3e harmonische is ook zeer terecht. We werken in zo'n geval graag met desense filters .. ik zelf heb met succes ook low pass gebruikt ( bv 120 dB 3e harmonische doorlaat max 0.3 dB ..... dat werkte het allerbeste in de betreffende configuraties.

Dan nog de drukte op de bentpipe FM sats, het is er vaak een heksenketel waar alleen de allersterksten soms nog ergens komen. Op de SSB ( lineaire ) transponder sats is het allemaal wat vriendelijker en zo geregeld hi :-)

Realiseer je ook terdege dat een pre amp alleen maar zinvol is als de signaal / ruisverhouding daardoor niet verslechtert !

Bekijk het even goed, er zijn meer wegen naar het doel, succes ermee.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#12 Bericht door PC1L »

Nog even een belangrijke remark voor hun die zich interesseren in sat com ..
DutchDuke schreef: 23 jun 2021, 15:12De titel zegt genoeg, maar bedenk wel dat dit in Australie is waar het erg rustig is op de satellieten dus je er makkelijke doorkomt en je zonder full duplex te gebruiken geen vijanden maakt. Gelukkig gebruikt deze ham wel full duplex, maar ik vind het pijnlijk om aan te horen, want de ISS is knalhard en met enkel een vertikaal komt het er niet erg lekker door.
Helaas is dit vaak inderdaad het geval, maar a d andere kant ook wel te begrijpen. Wilde er nog iets aan toevoegen, bovenstaande kun je ook verwachten indien je wel met full duplex a d slag bent maar geen doppler shift correcties toepast :( .. de anderen moeten je voortdurend gaan zoeken ( vooral op de hogere frequenties speelt dit mee ) en vaak laat men het er dan maar bij. Alleen full duplex is tegenwoordig soms ( vaak ) niet genoeg meer hi.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#13 Bericht door Thom PA9T »

Wat zijn bent pipe sats?

Overigens heb ik gisteren een Wouxun KG-UV9K gekocht. Ik ben benieuwd wat ik er mee ga horen, als er een goede richtantenne aan zit.

Het aantal FM-satellieten wat ik er mee kan werken zal tegenvallen realiseer ik me. Aangezien alleen U/V sats kunnen worden gewerkt met die Wouxun, vallen er een hoop satellieten af...

Volgens deze site https://www.amsat.org/fm-satellite-frequency-summary/ zou ik alleen AO-91 en PO-101 kunnen werken, aangezien die actief zijn en in mode U/V opereren.

En als je verder kijkt op die pagina, dan zijn de toekomstige FM sats ook allemaal V/U. :?

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#14 Bericht door DutchDuke »

Bent pipe sat: "The typical way satellites are used to relay information. Data are transmitted to the satellite, which sends it right back down again like a bent pipe. The only processing performed is to retransmit the signals." M.a.w. een repeater in de lucht, of zo je wilt een U-bocht constructie. What goes up, (must) come(s) down. :lol:

Gefeliciteerd met Wouxun, nou nog de antenne. Er is natuurlijk een goede reden dat er meer V/U dan U/V satellieten zijn: de doppler shift op 2m is kleiner dan die op 70cm. Je kan in principe je (FM) uplink frequentie op 2m vast zetten en de hele pass werken zonder die te veranderen. De doppler shift is +/- 5 kHz, dus dat kan de passband van de satelliet nog wel aan. Op 70cm is de doppler shift meer dan 10 kHz, dus die moet je wel aanpassen gedurende de pass. Er zijn ook landen waar 70cm niet een hamband is, of waar het slechts een klein gedeelte is (430-432). De 2m band is wereldwijd hetzelfde (144-146) en het stuk 145.800-146.000 is erkend als satelliet band, dus iedereen kan V/U aan want op 70cm hoef je alleen maar te ontvangen. Gelukkig is de ISS FM repeater dus een V/U mode type.

Dat de Wouxun de ontvanger op 70cm dichtdrukt bij V/U full duplex is jammer, maar het betekent niet dat je niet V/U kunt werken. Het is alleen niet full duplex, want je hoort jezelf niet. Niet fijn, maar het is zo. Er kunnen situaties ontstaan zoals dit: je hoort een station CQ roepen, je roept hem terug, maar je hoort dus niet of je ook daadwerkelijk door bent gekomen. Je laat de PTT los, hoort het tegenstation "59 QSL" roepen en je denkt dat hij dus terug komt voor jou. Het kan net zo goed een "59 QSL" voor een ander station zijn. Met full duxplex kan je dit dus niet gebeuren, dus naast je Wouxun een andere porto gebruiken: een voor de uplink, een voor de downlink. Maar zoals gezegd, het kan zeker met alleen de Wouxun. Dit filmpje bewijst dat:[youtube]https://youtu.be/YFVTtNk_f38[/youtube]. De hele pass maar een (1) QSO omdat het druk was en omdat hij zichzelf niet kon horen om te zien of hij er overheen kwam. Met 5 Watt is het ook moeilijk om je tussen de grote jongens te wringen, maar het geeft wel voldoening.

Good luck!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Pogingen om over SO-50 te werken

#15 Bericht door PC1L »

DutchDuke schreef: 28 jun 2021, 12:25 Er is natuurlijk een goede reden dat er meer V/U dan U/V satellieten zijn: de doppler shift op 2m is kleiner dan die op 70cm. Je kan in principe je (FM) uplink frequentie op 2m vast zetten en de hele pass werken zonder die te veranderen. De doppler shift is +/- 5 kHz, dus dat kan de passband van de satelliet nog wel aan. Op 70cm is de doppler shift meer dan 10 kHz, dus die moet je wel aanpassen gedurende de pass. Er zijn ook landen waar 70cm niet een hamband is, of waar het slechts een klein gedeelte is (430-432).
Nog een leuke tip voor als dat mogelijk nog niet bekend zou zijn. En je toch bv op 70 je uplink hebt. Maar geldt uiteraard ook voor downlink ( ontvangst ).

Tijdens AOS en een tijdje erna en ook een bepaalde tijd voor en tijdens LOS, met name bij loodrechte opkomst / neergang veranderen de doppler waarden nauwelijks, de frequentie blijft vrijwel constant. In ieder geval dermate weinig dat je minuten lang je frequentie instelling kunt laten voor wat het is. Dit geldt voor FM.

Zo heb ik in het verleden meer dan een jaar te gekke verbindingen gemaakt. Dus zonder bijstemmen of ( via CAT ) doppler shift correecties op de frequenties.

Als antennes had ik dan twee verticale beams die ca 30 graden met de horizon maakten.

Je hebt dan geen omkijken naar je antennes en de frequenties tijdens het maken van een QSO.

Plaats reactie