operating practice

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

operating practice

#1 Bericht door pe1cmo »

Operating practice voor de QO100

Vroeger was er veel hamspirit, maar tegenwoordig is dat ver te zoeken. Vandaar dat we een paar gouden regels hebben voor de nieuwkomers.

1: CQ roepen, lege frequentie zoeken hoeft niet meer, gewoon gaan roepen, en als er iemand anders zit gaat die wel weg. Duitsers vinden dit heel leuk, die doen het zelf ook.
2: verstaanbaarheid. Is dat nodig ?, nee. Zorg dat de microfoon gain zo hoog mogelijk is, en dat de shack zo hol mogelijk klinkt. Kan je gelijktijdig luisteren , helemaal goed. Doe dat op een luidspreker, is beter dan een koptelefoon. Gaat het rondzingen, dan ben je supergoed bezig. (Niemand kan je nog verstaan, maar je bent wel on air)
3: frequentie stabiliteit. Kan je het beste weg laten, des te meer je zender drift, des te meer worden andere QSO gestoord.
4: FT8, voor weak signals. Zet je zender op lekker hoog vermogen, iets meer dan mag. Dan komt Leila lekker over je signaal heen en het tegenstation maakt er niets meer van.
5: Split frequency. Dat is een DX station dat niet naar zijn eigen frequentie luistert, maar ergens op 5 tot 50 kHz hoger. Omdat het daarboven een puinhoop is kan je het beste op zijn zend frequentie terug roepen. Dan is de kans groot dat iedereen jou hoort m.u.v. het DX station.
6: Wil je nog meer stations over de schreef jagen, ga dan CQ roepen op de frequentie van het DX station. Succes verzekerd. (Duitse mode)
7: Mocht je even wegmoeten, laat dan je zender aan staan met je microfoon voor de TV. (Die ook aanstaat), dan blijft hij warm. (Italiaanse mode)
8: als je gaat testen en je bent je roepletters vergeten, dan kan je ook uitkomen onder 123. 123 roepen, kan je ook gebruiken als je nog moet leren tellen. Er zijn steeds meer stations die tot 5 komen. (daarna overnieuw beginnen en soms uren lang).
9: Moe van het CQ roepen, zet de radio een tijdje aan met de microfoon er voor.
10: Mocht je een losse zender en ontvanger hebben en je hoort een leuk tegenstation, zet dan eerst de zender aan en fiets lekker over de band tot je je eigen zender terughoort en ga daarna tegen je tegenstation vertellen dat die een slechte modulatie heeft enz. (SDR mode)
11: Ga tijdens een pile up tegen het tegenstation hints roepen dat er nog meer stations zijn. Je kan ook proberen om het DX verkeer te coördineren en roepen dat ze het verkeerd doen. (Polizei mode)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: operating practice

#2 Bericht door pc1mb »

Klinkt echt uitnodigend om specifieke hardware voor te gaan bouwen/aanschaffen :lol:

Niks voor mij dus, die QO100-gekte.

NB: deze satelliet wordt door vele lezingen en websites als ideaal voor beginners met simpele of experimentele middelen aangeprezen. En béétje begrip voor de consequenties daarvan mag dus wel.

Ja, dan ga je dus drift zien. Rondzingen, dat doe je ook één keer fout als je voor het eerst duplex werkt. Enz. Missers horen bij het experimenteren.

En het ís een soort repeater, dus dezelfde vervelers krijg je blijkbaar ook. Dat verrast me wel, dat je die ook treft onder mensen die toch specifiek dingen hebben moeten kopen/bouwen voor déze satelliet. Om dat dan zó te gebruiken? Je snapt het niet...

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: operating practice

#3 Bericht door pd0raa »

geweldig .... hi

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: operating practice

#4 Bericht door PA2S »

pe1cmo schreef: 23 mei 2021, 21:23 Vroeger was er veel hamspirit, maar tegenwoordig is dat ver te zoeken. Vandaar dat we een paar gouden regels hebben voor de nieuwkomers.
Niet actief via QO-100, maar ik kan het me helemaal voorstellen. Het was te verwachten, helaas. Mijn eerste satellietverbindingen waren via Oscar-7 en toen was het al een puinhoop af en toe. Te veel vermogen was "normaal".

In mijn ogen geldt dit verschijnsel ook voor andere banden, vooral HF. Koploper is FT8, waar het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld is om op een willekeurige frequentie te gaan zenden in de 3 kHz passband, waardoor een DX station onder de voet wordt gelopen. Niemand kijkt wat er gaande is, je begint gewoon (digitaal) te blèren. Liefst met een kW of meer. Weak signal modes? Laat me niet lachen.

Op 60 m worden er bakken met FT8 "verbindingen" gemaakt van niets naar nergens en ik snap niet wat er leuk is aan het volplempen van een digitaal logboek met verbindingen die je elke dag kunt maken. Want alles binnen een straal van een paar duizend km maak je elke dag met minder dan 1 W.

In het begin was het een leuke band, een beetje als de microgolf banden tijdens de jaren 70-90, iedereen hielp elkaar met lastige spullen en je bouwde je suf om je contest station telkens een tikkie beter te maken. Idem voor 6 meter tijdens zonnecyclus 22, weinig commerciële apparatuur en daardoor relatief weinig activiteit. Ik probeer me voor te stellen hoe 6 meter zou zijn als cyclus 25 goed zou worden. Terreur is waarschijnlijk nog een understatement. Zonder minstens een kW en een enorme antenne op een stille plek ben je kansloos. Ik zag DO en 2E calls op 6, "WTF"? dacht ik.

De verrassende condities op 60 m waren voor mij aanleiding om te gaan zoeken naar oorzaken en uiteindelijk werd het een zeer uitvoerig onderzoek. Daarmee heb je geen last van QRM... en het bleek (in mijn ogen) vreselijk spannend te zijn. Als je eenmaal wordt gegrepen door de geheimen van de ionosfeer, laat het je niet meer los. Binnenkort volgen publicaties, waarvan ik hoop dat het toegevoegde waarde heeft.

Terug naar het onderwerp: de "piraten" mentaliteit zal uiteindelijk een nagel aan de doodskist van het zendamateurisme worden. Het maatschappelijk nut is nagenoeg nul en dat gaan we vroeger of later voelen. Spectrum is schaars en wij moeten het met de restjes doen totdat het op is.

Ik weet het, het is geen reclame, maar het is gewoon de realiteit. Terug naar mijn onderzoek nu...

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: operating practice

#5 Bericht door Thijzer »

Wat een negativiteit... Als FT-8 niet je ding is, dan zijn er nog heel veel alternatieven. Ik vind aan morse geen bal aan maar hoor je mij klagen?

Overal zijn gekken en klootzakken maar dat betreft zo'n 1-2 % van het totaal. Ik amuseer me prima op de banden die mij zijn gegund en als QRP-station moet ik zeggen dat er bijzonder vaak even apart tijd wordt genomen om me ertussen te laten, ook door de DX-hunting kW-stations met enorme antennes.

Toegegeven, er zijn ook stations die DX zoeken en die ik tóch aanroep als enige station binnen mijn beperkte bereik en daarvan is dan weer een enkeling die reageert als door een wesp gestoken, waar ik de vuige moed vandaan haal om hem aan te roepen. Dat is die ene procent die verder ook geen sociaal leven heeft.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: operating practice

#6 Bericht door pa1bvm »

:|
Laatst gewijzigd door pa1bvm op 24 mei 2021, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: operating practice

#7 Bericht door pa1bvm »

geen reclame maken voor leuke banden .. dan wordt het daar ook veel te druk .. :D :D
en ik snap de opwinding bij zo een vliegende praatpaal niet helemaal .. dxcc's tellen toch niet mee :(

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: operating practice

#8 Bericht door PE4WJ »

De post van PE1CMO is natuurlijk (opzettelijk) een beetje overdreven, maar er zit wel een kern van waarheid in.
Dat gezegd hebbende, veel van de genoemde "issues" zijn verleden tijd zodra je zorgt dat je goed op frequentie zit. Vroeger was dat lastig en duur, tegenwoordig heb je voor weinig geld een GPSDO om je uplink aan te locken, en als je dan per se full duplex wilt werken (wat echt niet hoeft!) kun je je downlink locken aan het PSK baken.
Maar zoals gezegd, duplex hoeft echt niet. En het maakt de setup ook een stuk simpeler. Ik durf wel te beweren dat als simplex setups worden gepromoot door AMSAT-DL (in plaats van krampachtig aan duplex vasthouden), er een stuk minder QRM zou zijn van mensen die zichzelf proberen te vinden, rondzingen etc etc.

Ikzelf werk al een tijd simplex op QO-100, met het hele systeem gelocked aan GPS middels een Leo Bodnar GPS reference en dat bevalt prima. Als er een DX station actief is, is het een kwestie van de microfoon inknijpen en roepen, ik hoef niet eerst mezelf te zoeken. Ook split werken is dan heel makkelijk - net als op HF.


73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: operating practice

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Thijzer schreef: 24 mei 2021, 08:19Ik amuseer me prima op de banden die mij zijn gegund en als QRP-station moet ik zeggen dat er bijzonder vaak even apart tijd wordt genomen om me ertussen te laten, ook door de DX-hunting kW-stations met enorme antennes.
Ik sluit mij hier helemaal bij aan.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: operating practice

#10 Bericht door pe1cmo »

De post van PE1CMO is natuurlijk (opzettelijk) een beetje overdreven, maar er zit wel een kern van waarheid in.
Uiteraard, heel erg overdreven zelfs, maar zoals gezegd er zit een vorm van waarheid in. :mrgreen:

En nu valt het aan de NL kant nog wel mee, maar de Duitsers en Italianen spannen de kroon daar, mede omdat daar de duplex wordt gepromoot.

Maar luister eerst de frequentie af voordat je CQ gaat roepen, soms beginnen ze gewoon over een ander QSO heen te blèren.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: operating practice

#11 Bericht door pc1mb »

Het kan ook gewoon zijn dat je een ander station écht niet hoort hè. Skip, lokale qrm, enz.

Over een ander station heen blaten is niet altijd onbenulligheid of kwade wil.

Ik doe echt mijn best om niet over een ander heen te zenden maar weet tegelijk dat ik de meeste Nederlandse stations op veel banden bijvoorbeeld al niet hoor, omdat hun signalen bij mij de grond gewoon niet raken. Dat wordt natuurlijk nóg beperkter met een beam, zeker als je tussen zonnepanelen woont.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: operating practice

#12 Bericht door PE4WJ »

Het kan ook gewoon zijn dat je een ander station écht niet hoort hè. Skip, lokale qrm, enz.
Op HF kan dat zeker. Op QO-100 is dat onmogelijk :)

73,

Wouter Jan PE4WJ

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: operating practice

#13 Bericht door pe1hzg »

Je kunt je eraan ergeren (en ik zie en hoor af en toe ook de nodige ellende!) maar je kunt ook ervan wegdraaien en proberen zelf een goed voorbeeld te geven.

Voorlopig zijn geen twee QO100-stations hetzelfde en heb ik met bouwen en verbeteren nog steeds veel lol.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: operating practice

#14 Bericht door pe1cmo »

Je kunt je eraan ergeren (en ik zie en hoor af en toe ook de nodige ellende!) maar je kunt ook ervan wegdraaien en proberen zelf een goed voorbeeld te geven.

Voorlopig zijn geen twee QO100-stations hetzelfde en heb ik met bouwen en verbeteren nog steeds veel lol.
zo zie ik het ook, en als ik iemand kan helpen, dan die ik dat.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: operating practice

#15 Bericht door PA1AIS »

pe1hzg schreef: 24 mei 2021, 20:02 Je kunt je eraan ergeren (en ik zie en hoor af en toe ook de nodige ellende!) maar je kunt ook ervan wegdraaien en proberen zelf een goed voorbeeld te geven.

Voorlopig zijn geen twee QO100-stations hetzelfde en heb ik met bouwen en verbeteren nog steeds veel lol.

Zo is dat!
+1
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie