Het 11e gebod luidt:
Gij zult niet storen, (noch gestoord worden).
En technisch begrijp ik het ook niet want volgens Inmarsat draaien hun satellieten hoofdzakelijk in de L-band en de nieuwe satellieten waar ze trots op zijn in de L- en Ka-band. Dus waarom zou het storen eigenlijk? Dat zit toch mijlen ver van de S-band?elsinga schreef: ↑30 mar 2021, 06:45 Ik begreep dat Inmarsat zelf al schreef dat ze best de band kunnen delen en dat verhuizen niet nodig is als 5G wordt ingevoerd. Ik kan me voorstellen dat hun exacte QRG wel vrij moet blijven rond Burum, maar die schotel is zo richtingsgevoelig en naar boven gericht dus ik denk dat storing wederzijds wel mee zal vallen.
Niet meteen in complotten denkenEr zal vast een geheime defensie-achtige reden achter zitten. Of iets politieks. In ieder geval geen technische reden.
Hmm, volgens de IEEE standaard ( en Inmarsat ) is het toch echt de S-band. Gebruikt voor data, niet voor nood-verkeer.PE4WJ schreef: ↑16 mei 2021, 07:54Niet meteen in complotten denkenEr zal vast een geheime defensie-achtige reden achter zitten. Of iets politieks. In ieder geval geen technische reden.
Inmarsat gebruikt het spectrum rond de 3.5 GHz (en dat is overigens C-band) voor de verbindingen tussen de satellieten en de grondstations zoals het station bij Burum.
73,
Wouter Jan PE4WJ
Satellietjongens nemen het niet zo nauw met die IEEE definities. 3.5 GHz wordt in de satellietwereld met C-band aangeduid.Hmm, volgens de IEEE standaard ( en Inmarsat ) is het toch echt de S-band. Gebruikt voor data, niet voor nood-verkeer.
Misschien een persoonlijke ergernis: maar wat heb je er aan als je afspreekt IE3 internationaal te erkennen en dan per land/ITU-regio/toepassingPE4WJ schreef: ↑16 mei 2021, 14:41Satellietjongens nemen het niet zo nauw met die IEEE definities. 3.5 GHz wordt in de satellietwereld met C-band aangeduid.Hmm, volgens de IEEE standaard ( en Inmarsat ) is het toch echt de S-band. Gebruikt voor data, niet voor nood-verkeer.
Inmarsat gebruikt ook S-band (en dan spectrum rond de 2 GHz), voor verbindingen met gebruikers, maar dat wordt hier niet bedoeld. Het gaat in het geval van Burum om de zogenaamde "feeder links" en telemetrie / commando verbindingen op 3.5 GHz. Op een aantal van de Inmarsat satellieten gaat het L-band verkeer van en naar gebruikers via de satelliet over C-band naar het grondstation - en vice-versa.
73,
Wouter Jan PE4WJ