70cm eme antenne

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

70cm eme antenne

#1 Bericht door pe1pal »

Ik heb voornemens om met eme ad slag te gaan, nu lijkt 70cm hier het meest praktisch. Echter vraag ik mij af welke polarisatie het geschikst is voor eme. Je ziet veel Om's horizontaal werken, zou een kruisyagi niet slimmer zijn?
73'
Paul -PE1PAL

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: 70cm eme antenne

#2 Bericht door PE1RXU »

Ik heb zelf geen EME ervaring maar met een cross yagi "verlies" je wel 3 dB t.o.v. een lineaire antenne. Er zullen vast ook wel voordelen voor zijn :)

Wel interessant dit!
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: 70cm eme antenne

#3 Bericht door nanko »

3 dB verlies je alleen als je ciculair polariseert.
Je kunt door de juiste fase te gebruiken puur vertikaal of horizontaal werken.
Of nog mooier met een faseshifter de polarisatie continue variabel maken.
Met EME kunnen de gereflecteerde signalen alle polarisaties hebben, kruis-
yagies hebben dus een groot voordeel.

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 70cm eme antenne

#4 Bericht door ON5DRE »

Hallo Paul,
fijn dat je deze tak van de sport wil proberen!
70cm is inderdaad een fijne hanteerbare band voor eme. niet te grote antenne's, keuze uit yagi's of een (grote) schotel, ...
Maar aangezien er in vergelijking met HF niet zo heel veel volk actief is op EME, kijk je best ook even waar het meeste activiteit is.
Momenteel is de meeste activiteit te vinden op 2m. ik vermoed dat daarna 23cm aan de beurt komt, en dan pas 70cm en de andere banden.

Als je geïnteresseerd bent in het eme gebeuren, kan je je best even inschrijven op de moon-net reflector.
Je krijgt soms veel e-mails, maar het is meestal een schat aan informatie. Momenteel staat bv de
nieuwe mode Q65 ter discussie. Je kan hier ook makkelijk een vraag in de groep gooien.

Best is ook om enkele mensen aan te spreken die het pad reeds bewandeld hebben. Er zijn sterke Nederlandse stations actief op 70cm EME,
of stel eens een vraag aan Matej OK1TEH, hij werkt eme met een single 23element yagi en 750W, zelfs in CW.

Op 2m vind je de eme chatbox op https://www.chris.org/cgi-bin/jt65emeA , en voor de hogere banden kan je eens rondkijken op de https://hb9q.ch/ logger.
Voor algemene info, bv over de geplande en lopende DXpedities of EME ( of tropo, MS, ... ) : https://www.mmmonvhf.de/
Lees ook even de info van DL7APV : http://dl7apv.de/start/start.htm .

Uw originele vraag kan ik moeilijk beantwoorden. Welke polarisatie je nodig hebt, dat kan niemand je vertellen vermoed ik.
Waarom hebben veel amateur een horizontale polaristie ? mogelijks willen ze de antennes ook gebruiken voor het tropo werk.
Je moet in grote lijnen met 2 dingen rekening houden qua polarisatie : de spatiale en Faraday rotation ( zie uitleg bij DL7APV ).
Je zal merken dat de polarisatie dus sterk kan variëren, wat mogelijks kan leiden tot geen QSO...
oplossing : kruisyagi's waarmee je zelf de polarisatie kan kiezen ( of circulair ) ; of een schotelantenne met
een feed waarvan je ook de polarisatie kan aanpassen. ( H/V , rotatie, circulair , ... )
Als je eens wat eme wil proberen is dat uiteraard allemaal niet nodig, je wacht gewoon jouw moment af tot de condities ideaal zijn ;-)
ow ja, condities ... meeste activiteit vind je tijdens de beste condities ( duh), dus kijk wanneer de degradatie laag is : https://www.mmmonvhf.de/eme.php
Vandaag en de volgende dagen is het ideaal, dus proberen maar !!!
Veel succes, Mvg, Kevin ON5DRE.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 70cm eme antenne

#5 Bericht door pa1bvm »

EME activiteit op 432 is veel lager dan op 144 .
met 2 x 12 elements naast elkaar en horizontaal gepolariseerd op 144 kom je al aardig uit de voeten ..
maar het zijn niet alleen de antennes .. het is het hele rx -systeem wat goed moet werkem
ook qrm factoren zijn belangrijk ..
antennes >>combiner >>coax relais >> pre-amp >> coax kabel >> 144 mhz RX systeem ( stabiliteit, gevoeligheid )


kijk eens op de site van OK1TEH ..die gebruikt een enkele 10 elements yagi op 144 ..
wel flink wat qro .. maar hij hoort erg veel ..

succes en tot werkens via de maan

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 70cm eme antenne

#6 Bericht door PC1L »

pe1pal schreef:Ik heb voornemens om met eme ad slag te gaan, nu lijkt 70cm hier het meest praktisch. Echter vraag ik mij af welke polarisatie het geschikst is voor eme. Je ziet veel Om's horizontaal werken, zou een kruisyagi niet slimmer zijn?
Even goed realiseren :

Als het bij een type 1 link blijft ( LP-LP ) OK, je hebt dan een matched link !

In de praktijk treden er verschillen op, als je dan met een kruisyagi werkt zowel zenden als ontvangen en deze is LHCP / RHCP te schakelen heb je een type 4 same sense link.

De roemruchte typen linken voor satellite ( ook :lol: de maan ) op een rijtje :

1LP-LP
2LP-LP random
3LP-CP random
4CP-CP same sense
5CP-CP opposite sense

Met de maan heb je wel een stabiel factor fr sure tijdens een maanbons(je) draait en of spint deze niet zoals bij LEO objecten. Maar polarisatie verschillen ( kunnen ) optreden over die afstanden.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 70cm eme antenne

#7 Bericht door PC1L »

PC1L schreef:
pe1pal schreef:Ik heb voornemens om met eme ad slag te gaan, nu lijkt 70cm hier het meest praktisch. Echter vraag ik mij af welke polarisatie het geschikst is voor eme. Je ziet veel Om's horizontaal werken, zou een kruisyagi niet slimmer zijn?
Even goed realiseren :

Als het bij een type 1 link blijft ( LP-LP ) OK, je hebt dan een matched link !

In de praktijk treden er verschillen op, als je dan met een kruisyagi werkt zowel zenden als ontvangen en deze is LHCP / RHCP te schakelen heb je een type 4 same sense link.

De roemruchte typen linken voor satellite ( ook :lol: de maan ) op een rijtje :

1LP-LP
2LP-LP random
3LP-CP random
4CP-CP same sense
5CP-CP opposite sense

Met de maan heb je wel een stabiel factor fr sure tijdens een maanbons(je) draait en of spint deze niet zoals bij LEO objecten. Maar polarisatie verschillen ( kunnen ) optreden over die afstanden.
3 dB .. nu ja, maar als de match er niet meer is kan het 'oplopen' ( verminderen ) met -30 dB .....( kruisyagi : opposite sense ).

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 70cm eme antenne

#8 Bericht door pa1bvm »

je kan het veranderen van polarisatie ook aan je tegen station overlaten ..
en tja het blijft ook een kwestie van veel geduld
lukt het vandaag niet met dat station uit china .. dan misschien morgen .. of over een paar weken
de maan komt altijd weer op .. de condities zijn planbaar ..

ik zou voordat ik ging investeren in veel antennes eerst onderzoeken hoe het met de QRM zit in de buurt ..
en dan stap voor stap opbouwen .. en goed onderzoeken hoe " anderen" een station hebben gemaakt ..
denk bijv aan gescheiden rx/tx kabels en goede coax relais met een sequencer zodat je preamp heel blijft .

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 70cm eme antenne

#9 Bericht door PC1L »

pa1bvm schreef:je kan het veranderen van polarisatie ook aan je tegen station overlaten ..
Dat kan je altijd, inderdaad. Maar als je jezelf met een matched link monitoren kunt is dat soms ook erg handig :-)
pa1bvm schreef:ik zou voordat ik ging investeren in veel antennes eerst onderzoeken hoe het met de QRM zit in de buurt ..en dan stap voor stap opbouwen .. en goed onderzoeken hoe " anderen" een station hebben gemaakt ..
denk bijv aan gescheiden rx/tx kabels en goede coax relais met een sequencer zodat je preamp heel blijft .
QRM local : zeer goed advies. En als je al eens wat antennes al liggen hebt, richt er gewoon eens een paar op de maan en kijk hoe het werkt hi.

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 70cm eme antenne

#10 Bericht door pe1itr »

Een goede circulaire yagi maken op 70cm is niet eenvoudig. Daarbij zijn de meeste stations lineair gepolariseerd, cq horizontaal of vertikaal. Nadeel van circulair is dat je een eenling bent en dan 3db gaat verliezen. 3db is niet veel, maar voor EME begrippen heel veel.

Het begrip horizontaal of vertikaal bestaat niet bij EME omdat je altijd al een polarisatieverschil hebt al was het maar door je geografische positie op de aardbol. Even los van polarisatie draaingen

Je kunt beter je polarisatie matchen op je tegen station. Dat kan gewoon door ook lineaire polirisatie te gebruiken en te wachten totdat je mooi gelijk bent aan je tegenstation. Geduld is dan belangrijk, want er is over een jaar altijd wel momenten dat het heel goed gaat. Er zijn ook momenten dat het slecht gaat.

Of adaptive polarisatie gebruiken. Door je polarisatie te matchen op het tegen station. Dat kan met een motor en je over de z-as antennes draaien, of 2 systemen te maken en een schakelaar tussen het horizontale en vertikale systeem schakelen. Is wel een compromie maar beter dan alleen een 1 vaste polarisatie. Of electronisch aan elkaar koppelen zodat je precies de polarisatie kunt matchen.

Als je de weg van een circulaire 70cm yagi wilt bewandelen is dit wel een aardig artikel: https://physics.princeton.edu/pulsar/K1 ... on_EME.pdf

73 Rob PE1ITR

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 70cm eme antenne tot 27 dB verschil circulair - lineair

#11 Bericht door PC1L »

pe1itr schreef:Een goede circulaire yagi maken op 70cm is niet eenvoudig. Daarbij zijn de meeste stations lineair gepolariseerd, cq horizontaal of vertikaal. Nadeel van circulair is dat je een eenling bent en dan 3db gaat verliezen. 3db is niet veel, maar voor EME begrippen heel veel.
Als je kiest voor een maximaal verlies van 3 dB ( circulair ) t.ov. tot 30 dB ( lineair ) is dat maar liefst 27 dB verschil ..... gigantisch bij maan refelecties, ook zal het signaal veel minder constant blijven.

3 dB verlies is niet veel, in het kader van maanbonzen ook niet zo als je het compenseert met een + 3 dB input.

Met secuur maten aanhouden is het wel te doen, een beginner zou een kant en klare antenne kunnen nemen.
pe1itr schreef:Je kunt beter je polarisatie matchen op je tegen station. Dat kan gewoon door ook lineaire polirisatie te gebruiken en te wachten totdat je mooi gelijk bent aan je tegenstation.
Niet te lang wachten dan zou ik denken :lol: met circ heeft ook je tegenstation of als jij het tegenstation bent nu veel meer kansen op ontvangst zelfs met een lineaire antenne ook al is dit een beetje gewaagde veronderstelling.

Plaats reactie