Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#91 Bericht door PA1AIS »

Nog even een nabrander over SAW filters, ruisvloeren en S-meters....

Ik lees net dat het signaal uit een LNB kán maximaal -30dBm zijn. Dat is voor een ontvanger extreem sterk, zeker voor een zielige 8 bits SDR stick maar ook voor elke ontvanger. Omdat de uitgang van een LNB extreem breedbandig is, is het risico groot dat de reguliere TV signalen tijdens het voetbal kampioenschap in Quatar deze zomer binnen de IF bandbreedte vallen van de SDR ontvangers. Zeker als de satelliet transponder op high-power schakelt.

Die -30dB vindt ik in de documentatie van een Johansson 9720 (TXCO) LNB.

E.e.a. natuurlijk wel afhankelijk van de schotel grootte en transponder vermogen. Maar zelfs -50 dBm blijft veel signaal in een ontvanger.
Om volledig binnen het dynamisch bereik te blijven van de ontvanger, heb ik zelfs extra 20dB verzwakker tussen de LNB en ontvanger zitten. Dan ligt de ruisvloer ook weer waar je hem wil hebben, rond de - 115 tot -120dBm en hebben signaal rapporten nog enige betekenis.

Uberhaupt is de S-meter aanduiding hopeloos achterhaalt, ik doe alles in dBm en dB/sn. Dat dat laatste relatieve metingen en zegt veel meer dan een vertekend S-meter rapport. Met de huidige SDR software is dat erg gemakkelijk (voor wat het waard is).

Vroeger..., rond 1983 had ik op 10Ghz een regelbare verzakker voor de ontvanger en kon opschakelen totdat het signaal verdwenen was. Dan wist je exact hoeveel dB het signaal boven de ruis zat. Niks geen (valse) S-meter nodig.
Oud truckje dat ik weer geleerd had van PA0TMP uit de PA0KKZ 10Ghz groep.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#92 Bericht door pe1cmo »

Ik geef Yugo gelijk, hoewel, signalen verzwakken toch wel tegen het zere been van de gemiddelde zendamateur is.
Die gemiddelde zend amateur versterkt het liefst zo veel mogelijk, het liefst tot oversturing van de ontvanger aan toe, en dan klagen dat je storing hebt.

Ik gebruik zelf in mijn transverters een SAW filter om van die sterke TV zenders af te komen, daarna een passive mixer en richting de tranceiver nog eens een 20 Watt 15dB verzwakker. Verzwakt mooi je ontvangst signaal, en is tevens de verzwakker voor je TX signaal.

LNB naar tranceiver is bij mij rond de -30dB.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#93 Bericht door PA1AIS »

:lol:
Verzwakken kan soms meer opleveren dan versterken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#94 Bericht door pe1cmo »

omgerekend zullen de downlink SSB signalen rond een 0,5 Watt zijn in 3kHz bandbreedte.
De TV transponders rond de 100 Watt in een veel grotere antenne, en daarbij meerdere transp[onders.
Dus de TV signalen zouden wel eens een 50dB harder kunnen zijn, zeker als de beam naar West Europa staat.

Dan is wat filtering en verzwakking echt wel nodig.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#95 Bericht door pe1hzg »

pe1cmo schreef: 11 mei 2021, 12:34 Dus de TV signalen zouden wel eens een 50dB harder kunnen zijn, zeker als de beam naar West Europa staat.
Dan is wat filtering en verzwakking echt wel nodig.
De vraag is of, als het voetjebaltoernooi begint, Es'Hail een spotbeam naar Europa gaat plaatsen. Ik verwacht van niet. Voetbalwedstrijden zijn beelden waar veel voor betaald moet worden. En dus zullen ze voornamelijk via de bestaande betaalTVoplossingen worden aangeboden.

Een directe TV oplossing heeft niet zoveel zin omdat kijkers, voor de paar weken, dan een schotel moeten gaan plaatsen, ontvangers, abonnementen - het is veel handiger om dat via de bestaande betaal-voor-kijkpulp oplossingen aan te bieden.

En daarom verwacht ik niet dat er een beam naar Europa bijkomt.

Neemt niet weg dat de signalen, en de ruis, op dit moment al indrukwekkend zijn. Ik heb de afgelopen tijd het nodige geleerd van ontvangers en grootsignalen, en verzwak nu inderdaad het signaal tot de ruis S1 is of zo iets. Het klinkt veel mooier zo.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#96 Bericht door PE4WJ »

In mijn QO-100 setup zit een botte verzwakker in de vorm van een weerstandsdeler aan de uitgang van de LNB. Op die manier blijf je netjes binnen het dynamisch bereik van de achterzet ontvanger. Het niveau uit de gemiddelde LNB is veel te veel, zolang je de verzwakker zodanig instelt dat je nog net een toename van de ruis hoort zodra je de LNB aanzet, zit je goed qua dynamisch bereik. Minder verzwakking maakt het geheel alleen maar slechter.

73,

Wouter Jan PE4WJ

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#97 Bericht door pe1cmo »

PE1HZG, ik verwacht niet dat die sat de signalen rechtstreeks naar de gebruiker zal zenden, maar meer als link voor bijvoorbeeld de NOS, die de beelden overneemt en gaat distribueren.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#98 Bericht door PA1AIS »

Dit is een link welke je vanaf je mobiele apparaat moet openen waarop je de app 'Telegram' hebt geïnstalleerd. Je kunt met deze link lid worden van de 'Dutch QO-100 appgroep'

https://t.me/QO100_Dutch

Alle informatie, ervaringen en bouw beschrijvingen over QO-100.
Commerciele aanbieders worden verwijderd.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#99 Bericht door pc1mb »

Waarom niet een medium waarvoor je niet verplicht een smartphone moet gebruiken en een extra app moet installeren?

Nouja, het zal wel. Ik was toch al niet met QO-100 bezig, maar ik vind het een bijzondere keuze om het zo te doen.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#100 Bericht door PE4WJ »

Leuk initiatief, en ik had graag meegedaan. Echter, Telegram komt er bij mij niet in. Een app als Signal had een betere keuze geweest.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#101 Bericht door PA1AIS »

PE4WJ schreef: 18 mei 2021, 19:37 Leuk initiatief, en ik had graag meegedaan. Echter, Telegram komt er bij mij niet in. Een app als Signal had een betere keuze geweest.

73,

Wouter Jan PE4WJ
Ja, daar heb je een punt. Ik heb daar gewoon niet aan gedacht om dat met signaal te doen. Het handige van Telegram én Signaal is dat je het op je bureaublad kan doen.
Nu vertrouw ik Telegram wel, mogelijk onterecht.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#102 Bericht door PA1AIS »

pc1mb schreef: 18 mei 2021, 17:00 Waarom niet een medium waarvoor je niet verplicht een smartphone moet gebruiken en een extra app moet installeren?

Nouja, het zal wel. Ik was toch al niet met QO-100 bezig, maar ik vind het een bijzondere keuze om het zo te doen.
Niemand verplicht je om mee te moeten doen. Ik heb niks met lekke mandjes van faceboek en twitter. En voor je beeldvorming: voor Telegram en Signaal heb je na aanmelden geen telefoon meer nodig.
Gewoon op je desktop.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#103 Bericht door pc1mb »

Dat scheelt. Inderdaad liever dat dan Facebook, dat is nog erger ;)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#104 Bericht door PE2AAB »

Topic staat al even stil. Net zoals mijn QO-100 acties om QRV te worden.

Nu onderweg;
DXPatrol up en downconvertor (incl. LNB) voor NB
Helix feed met Ice Cone behuizing van DC8PAT
Minitiouner V2 voor RX WB
TX WB moet ik nog even bekijken maar ik denk aan de 'Portsdown' setup.

Wok voor NB is een Triax 80cm offset schotel.

Wordt vervolgd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#105 Bericht door ON4CJQ »

Heb jij lang moeten wachten tussen je bestelling en het verzenden ervan bij dx patrol?

Jerry

Plaats reactie