Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#31 Bericht door pe1nil-cor »

Een kippenhok.

Ik ben het volledig eens met het laatste gericht vooral op de FM sat's word er maar cq cq cq geroepen zonder zich zelf terug te horen.
Daarom ben ik ook niet zo veel QRV op deze sat's zo af en toe kijk ik of ze het nog doen.

73 PE1NIL

s

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#32 Bericht door EA5JEX »

PA1AIS schreef:Een reden voor full duplex kan zijn als je niet zo rotsvast op frequentie staat, dat je dat zelf hoort en kan corrigeren.

Als je wel een rotsvaste frequentie hebt kan simplex ook. Echter ik beveel fullduplex met waterval toch sterk aan.

Wat je wel moet voorkomen is rondzingen. Ik gebruik een headset.
Full duplex is ook als je boven bakensterkte uit komt, dan komt Laila in actie, een stoorsignaal die aangeeft dat je te veel vermogen maakt.

Je moet ook je signaal goed kunnen monitoren ivm storingen en idd met verlopen waardoor je een ander stoort.

Kan in principe ook met websdr.
ps. met Pluto heb je direct een spec trum analyser tot 12 GHz (satsagen).

Kees

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#33 Bericht door elsinga »

Okay, heb wat nieuws bedacht, geheel SDR nu, want dan nog betaalbaar (onder de 1000 euro) en full-duplex:
PlutoSDR setup.gif
Niet ingetekend: de netwerkadapter voor de Pluto met USB OTG Y-kabel voor de voeding en de 90cm offset schotel.

Maar als alles klopt is dit een setup waarmee ik comfortabel met 10W uplink SSB (en dus ook NB digimode) en wellicht zelfs DATV kan doen, gevoed met alleen 12v (met DC/DC omzetters omgezet naar 5.5/14/24v voor alle onderdelen) en benaderbaar over het netwerk. Dus maar 2 kabels naar de doos waarin alles geplaatst wordt (en die net onder de LNB komt).

Ben nog op zoek naar een 739MHz bandpass filter voor de downlink en ik weet nog niet of er in de downlink nog een verzwakker moet (als de Pluto overstuurd wordt).

Lijkt dit wat?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#34 Bericht door PA1AIS »

Wat wel van belang is dat je een galvanische scheiding hebt tussen de pluto en de rest.
Ik heb zo een SDR-play verspeeld.

Massa van een voorversterker o.i.d. schoot los op tafel en de retour stroom moest toen door de min-leiding van de USB via de computer terug nar de voeding. hele USB gedeelte van de SDR-play naar de haaien.
Sindsdien altijd voor beide poorten van de pluto extra galvanische scheiding.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#35 Bericht door elsinga »

Goede tip! Wat heb je daar voor gebruikt?

Inmiddels aangepast plaatje met de SG Labs v3 20W PA. Die heeft maar 40mW nodig aan drive, dus moet er ook een 10dB attenuator bij (tenzij de Pluto geen 5mW doet of ik een andere kleine PA vindt die minder dan 20dB doet):
PlutoSDR setup.png
Ik wil ook nog een 739MHz badpass filter in de RX link opnemen, alleen kan ik die nog niet vinden online...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#36 Bericht door pe1rdp »

Vandaag heb ik weer eens een QO100 station opgebouwd. TX niet meer via een dish maar met een helix of een helical antenne. De 40 turn van WiMo: 16dBd en 1.4m lang.
Als transverter het bekende blikje uit LZ (SG Labs). Met de 2Watt uit de transverter kon ik al in SSB een QSO maken in SSB. In CW en FT/JT ging dit al prima.
Een helix maakt het station net wat compacter.

Om wat meer vermogen te hebben heb ik gekozen voor de PA van PE1CMO. En geen seconde spijt. Eerder spijt dat ik er niet eerder voor heb gekozen. Deze PA kan een vermogen leveren van 25W en is heel netjes gebouwd. Zoals al is vermeld: zeer professioneel. Absoluut het geld waard. En van Nederlandse bodem. Jammer dat de producten EoL zijn.
De produkten van PE1CMO zijn daarom een aanrader.

Ik heb wat extra verzwakking tussen de transverter en de PA gemaakt en hierdoor zo'n 15W RF aan de antenne. De PA en antenne heb ik vandaag geplaatst en nog niet optimaal uitgericht. Ondanks dat toch een uitstekend signaal over QO100. Met de special call PA100ETM, kreeg ik zowaar een pileup voor de kiezen. Het eerste QSO was met India, de tweede en derde met Zuid Afrika en nummer 4 was Brazilie. Afstand maakt niets via de satelliet.

Nu de setup nog wat optimaliseren en wat veiliger en hufterproofed maken en dan kan deze over een paar maanden hopelijk worden gebruikt tijdens de JOTA. Deze satelliet is namelijk uitermate geschikt voor de kinderen. Weinig ruis, geen QSB, voldoende aanbod en prima bruikbaar voor het avondspel. Vorig jaar waren we al QRV met DATV via QO100. Een groot succes.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#37 Bericht door PA1AIS »

Tja, vermogen is mooi, maar met 0,9 watt aan de schotel gaat het ook redelijk.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#38 Bericht door on4avt »

Kan je dan voor de test eens nagaan hoeveel het minimum aan power is om in ssb over de sat te komen met die Helix ?Ik wil starten met een 18 turn Helix en een 1.7 watt max.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#39 Bericht door PA1AIS »

Ik kan alleen vertellen wat ik geprobeerd heb.
Met 80mW in een 18dB lusyagi hoorbaar in CW, evenzo in een 24dB wifi schotel lineaire polarisatie.

Rene PE1CMO heb ik wel eens met minder gehoord.

Grotere schotel en circulaire gepolariseerd kan bij elkaar zo maar 10dB schelen. Vandaar dat ik nu 110cm schotel heb en een LHCP patch antenne.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#40 Bericht door pe1rdp »

on4avt schreef:Kan je dan voor de test eens nagaan hoeveel het minimum aan power is om in ssb over de sat te komen met die Helix ?Ik wil starten met een 18 turn Helix en een 1.7 watt max.
Ik heb ook nog een kleine 15 turn Helix liggen en hiermee (met de 2Watt transverter) lukte SSB dus absoluut niet. Het signaal wel net waarneembaar. Maar CW en FT8 echter wel.
Met de 40 turn helix kon ik met 2 watt wel een SSB QSO maken hoewel dit op een randje was.
Verschil in gain tussen 18 turn en 40 turn is 2dB. Dus met 4 watt aan de antenne zou je net in SSB een qso kunnen maken.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#41 Bericht door on4avt »

Dan is er toch nog redelijk veel uitgestraald vermogen nodig om de sat te werken.
Bedankt voor de info Die patch antenne van Pa1ais is niet te koop momenteel. Moest iemand ze toch vinden wil me een mail of pb sturen aub.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#42 Bericht door PA1AIS »

on4avt schreef:Dan is er toch nog redelijk veel uitgestraald vermogen nodig om de sat te werken.
Bedankt voor de info Die patch antenne van Pa1ais is niet te koop momenteel. Moest iemand ze toch vinden wil me een mail of pb sturen aub.
https://www.banggood.com/FuriousFPV-2_4 ... rehouse=CN
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#43 Bericht door EA5JEX »

Je moet wel een andere tcxo in de Pluto zetten, anders verloopt hij teveel, je kunt hem ook met een gpsdo voeden.
https://www.ebay.com/itm/TCXO-40-00-MHz ... SwtC1d1qRC


Dit is ook wel een leuk eindtrapje: https://www.passion-radio.com/sat-acces ... r-959.html


Antenne: https://www.passion-radio.com/satellite ... p-825.html
(ook als bouwpakket, maar dat wil je niet).

Voor ATV heb je wel meer vermogen nodig.

Kees

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#44 Bericht door elsinga »

Met alle antwoorden en suggesties die ik hier en elders kreeg is dit momenteel de setup die ik in gedachten heb:
PlutoSDR setup.png
Zou 5.5W de POTY in moeten geven na 10m kabel (met 6dB loss). Kan de electronica mooi binnenshuis blijven. Verschil tussen een 60cm en 90cm schotel is maar 3dB, dus wellicht ga ik toch voor de kleinere schotel. Op 2400MHz is de gain nog steed ruim 20dB, dus wordt het uiteindelijk een 550+ Watt ERP richting Es'Hail. :) Dat zou comfortabel genoeg moeten zijn, misschien moet ik zelfs gaan denken aan verlaging van vermogen. ;)

Kees, de door jou genoemde combi LNB/Poty staat al sinds het begin op mijn lijstje, ziet er profi uit en is weerbestendig.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#45 Bericht door on4avt »

Ik heb exact 3 db verlies van H155 om 25 m kabel.
Veel interessante info hier in het topic.
Bedankt aan de T S.
Tip. Ik denk dag de th 7 e ook ontvangt op 739 pc. Heb er nog ergens een liggen hi.

Plaats reactie