Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#61 Bericht door on4avt »

Ook de eerste qso gelogd, CU2JX
Verdorie toch, hi! :D

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#62 Bericht door elsinga »

Vraagje: een ongemodde LNB kan ik zonder, want SDR Console kalibreert de boel wel met de beacons. Maar de Pluto moet een betere TCXO krijgen, want bij TX doet SDR Console dat niet... En ik begin een beetje last van lood in de schoenen te krijgen als ik alle YT filmpjes bekijk van het vervangen van de TCXO van de Pluto. Die dingen zijn zo klein dat ik ze al haast niet kan zien, je hebt materiaal nodig dat ik niet heb en een vaste hand die ik ook niet heb....

Kun je niet ergens een reeds van een 0.5ppm of beter TCXO voorziene Pluto kopen? Standaard Pluto kost 155 euro, gemod zou dat prima 200 euro mogen zijn. Dan weet ik in elk geval dat het goed gedaan is, daar ben ik bij mezelf totaal niet zeker van... :roll:

De rest van de setup is goede spullen kiezen en aan elkaar knopen. Kijk, dat lukt me wel! ;) Beetje 12v in een DC/DC converter stoppen lukt ook prima. Maar die TCXO... :oops:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#63 Bericht door PA1AIS »

Klopt, die TXCO is een dingetje. dat vraagt wel de nodig beheersing en gereedschap.
Ik doe dat met een camera app op de telefoon met autofocus.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#64 Bericht door PB1S »

elsinga schreef:Kun je niet ergens een reeds van een 0.5ppm of beter TCXO voorziene Pluto kopen? Standaard Pluto kost 155 euro, gemod zou dat prima 200 euro mogen zijn. Dan weet ik in elk geval dat het goed gedaan is, daar ben ik bij mezelf totaal niet zeker van... :roll:
Via Ebay worden gemodificeerde Pluto's aangeboden: https://www.ebay.de/itm/ADALM-PLUTO-SDR ... 2267560937
73, PB1S

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#65 Bericht door PH2LB »

elsinga schreef: En ik begin een beetje last van lood in de schoenen te krijgen als ik alle YT filmpjes bekijk van het vervangen van de TCXO van de Pluto. Die dingen zijn zo klein dat ik ze al haast niet kan zien, je hebt materiaal nodig dat ik niet heb en een vaste hand die ik ook niet heb....
Die mod staat hier ook nog op het lijstje. Het idee van de verloop printje op de link hierboven vind ik zo gek nog niet. Daar zou het een stuk makelijker van worden. Misschien maar eens even gaan achterhalen welke TXCO de beste is en even een printje teken en laten maken bij OSHPark.


https://www.youtube.com/watch?v=YEeDGSzZc1A

Kan eventueel ook nog extern :

https://hf5l.pl/en/adalm-pluto-tuning/
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#66 Bericht door PA8S »

elsinga schreef:Hmmm... dus als ik op https://www.digikey.nl/product-detail/n ... ND/6624230 Een Pluto koop loop ik risico op BTW en inklaringskosten, ondanks dat ik op een .nl site bestel, met bovenin de keuze Nederland, 0800 en 053 telefoonnummer en zo?
Bij het bestellen bij een buitenlandse firma's zoals Farnell, Mouser en Digikey (wat ze tegenwoordig voor Nederlanders bijna allemaal zijn) moet je vooral letten op de leveringsvoorwaarden.

Ik ben twee jaar geleden een Pluto besteld voor nog geen 100 euro. Daarbij kwamen geen extra kosten dus geen transport, inklaring etc. Waar je vooral op moet letten is onder welke voorwaarden ze leveren. Mijn bestelling werd geleverd onder de DDP voorwaarden waarbij de verkoper het risico draagt van de bijkomende kosten. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Incoterms.

Met een beetje zoeken en puzzelen kan je dus het nodige geld besparen, of een nare verrassing achteraf.....

Doe er je voordeel mee.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#67 Bericht door EA5JEX »

PB1S schreef:
elsinga schreef:Kun je niet ergens een reeds van een 0.5ppm of beter TCXO voorziene Pluto kopen? Standaard Pluto kost 155 euro, gemod zou dat prima 200 euro mogen zijn. Dan weet ik in elk geval dat het goed gedaan is, daar ben ik bij mezelf totaal niet zeker van... :roll:
Via Ebay worden gemodificeerde Pluto's aangeboden: https://www.ebay.de/itm/ADALM-PLUTO-SDR ... 2267560937
Dat lijk me inderdaad voor velen een goede oplossing.

Ps. Als je de Pluto besteld bij digikey komen er ook extra kosten bij.

Kees

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#68 Bericht door on4avt »

Heeft er iemand nu al alles bij elkaar om te starten ?
Hier een andere schotel van 85 cm gezet en 2 watt in de schotel, gaat goed.
Ook sdr console al beetje onder de knie gekregen.
Ben nieuwsgierig naar TS wat hij al gedaan heeft.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#69 Bericht door elsinga »

Ik ben langs geweest bij PA3FBX/Benno en daar een demo gekregen, plus mijn eerste SAT QSO gemaakt in zijn shack. Ook veel gehoord over praktische zaken en een schotel plus RTL stick meegekregen om eens wat te proberen. Ontvangst met SDR Console is op mijn QTH prima mogelijk. :)

Sta nu op het punt om dingen te gaan bestellen. Wordt waarschijnlijk een (gemodificeerde) Pluto, CN0417, SG Labs v3 PA en POTY voor TX en een TCXO LNB plus Bias T voor RX. Daarmee moet 22W richting schotel mogelijk zijn, waarbij ik een deel ga kwijtraken aan de 10m kabel naar de schotel (en dat is bewust, een 5W in een 80/90cm schotel is meer dan zat tenslotte).

Gezien levertijden ga ik proberen dit allemaal in mijn vakantie begin augustus in elkaar te zetten.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#70 Bericht door on4avt »

Oke.
Waar denk je de gemodificeerde Pluto te gaan bestellen?
Er is nogal wat prijsverschil,
maar ook is er een betrouwbare modificatie?
Alles werkt hier nu, maar ontvangst is via web SDR.
Om een directe ontvangst te hebben op een RTL stick bvb zou ik nog een coax bij moeten leggen en dat is een probleem.
met een Pluto zou je de zaak kunnen opstellen in vb tuinhuis en remote gaan werken.
Zou dan de mogelijkheid hebben om tx en rx te doen zonder internet.
Of een catkabel van 30 m zou nog kunnen, is dunner dan een coax, tenzij ik h 155 gebruik.
Maar deze is zeer stijf en laat zich niet gemakkelijk in bochten leggen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#71 Bericht door elsinga »

Er is een Duitse amateur die gemodificeerde Pluto's via Ebay aanbiedt. Kom je op 249 euro plus verzendkosten. Een kale Pluto kost al bijna 200 euro inclusief verzendkosten en dan moet je nog een TCXO kopen en zelf solderen. Dan is de prijs niet schokkend hoger.

Enige nadeel van mijn setup is dat ik te weinig vermogen maak om fatsoenlijk DATV te kunnen doen, dan moet er rond de 100W in de 90cm schotel. Kom ik gewoon 6dB te kort. Maar ik kan ook hiermee eenvoudig naar een remote setup via het netwerk gaan, netwerkadapter toevoegen en klaar. Dan hou ik zo'n 18W over aan vermogen in de POTY, als ik de boel direct naast de schotel neer zet. Zal voor WB/DATV ook wel nodig zijn, gok ik.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#72 Bericht door pe5jw »

Kan iemand het uitrichten van de schotel nog eens uitleggen ?
Ik heb het nu twee keer geprobeerd en het lukt me niet.

Ik moet ook erg onhandig op mijn schuur dak hangen om erbij te kunnen.
Moet de hoogte in om over mijn dak heen te komen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#73 Bericht door on4avt »

pe5jw schreef:Kan iemand het uitrichten van de schotel nog eens uitleggen ?
Ik heb het nu twee keer geprobeerd en het lukt me niet.

Ik moet ook erg onhandig op mijn schuur dak hangen om erbij te kunnen.
Moet de hoogte in om over mijn dak heen te komen.

Joeri ,hier moet het mee lukken, deed ik ook zo,
Om te ontvangen moet het heel juist zijn,
om te zenden komt het minder juist aan.
https://eshail.batc.org.uk/point/

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#74 Bericht door on4avt »

Elsinga
ik decodeer geen atv
Maar realiseer je wel 100 watt is een 30 db schotel?
= x 1000 :30000 WATT ERP?
Ik heb nu 2 watt in de schotel x 30 db ,is 2000 watt erp, en ik kom dan wel goed over,
maar geen overschot.
Een verdubbeling van de power zou waarschijnlijk genoeg zijn, dus een 4/5 watt in de schotel.
Is wat de meest gebruiken in ssb en cw naar ik hoor.
Een nog grotere schotel zou ook kunnen, maar dan komen de opstelling problemen

Webp.net-resizeimage (1).jpg
Deze morgen de patch antenne opgezet zoals PA1ais beschreef;
Werkt goed.
Bijlagen
Webp.net-resizeimage.jpg

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#75 Bericht door elsinga »

on4avt schreef:Elsinga
ik decodeer geen atv
Maar realiseer je wel 100 watt is een 30 db schotel?
= x 1000 :30000 WATT ERP?
Ik heb nu 2 watt in de schotel x 30 db ,is 2000 watt erp, en ik kom dan wel goed over,
maar geen overschot.
Een verdubbeling van de power zou waarschijnlijk genoeg zijn, dus een 4/5 watt in de schotel.
Is wat de meest gebruiken in ssb en cw naar ik hoor.
Een nog grotere schotel zou ook kunnen, maar dan komen de opstelling problemen
Voor het zenden in WB/DATV is inderdaad veel vermogen nodig. Niet raar, want als je voor een 2.7kHz breed signaal aan 2W net genoeg hebt, heb je voor een 250kHz breed very smallband DATV signaal al 100x meer vermogen nodig en voor een 500kHz breed smallband DATV signaal 200x meer vermogen nodig. Een grotere schotel levert meer gain op, dus daar kun je nog wel wat winnen. Benno gebruikt een 120cm schotel en volgens mij iets van 100W.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie