Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#1 Bericht door elsinga »

Heren,

ik ben een echte stekkeramateur, voor (fijne) zelfbouw werken mijn handen en ogen niet mee, plus dat mijn fijne motoriek nooit echt geweldig is geweest. Het zij zo en ik moet het er mee doen. ;) Maar nu de Es'Hail er hangt ligt satellietcommunicatie ineens binnen bereik, geen trackers, rotoren en dergelijke, maar iets met een vast op te stellen schotel.

Dus ik wat lezen. Qua zenden moet ik uiteindelijk op 2400MHz uitkomen en daarvoor zijn wel wat upconverters voor te krijgen. Alleen: meestal vanaf 2 of 70 en daar heb ik geen apparatuur voor. Mijn 7300 doet 10, 6 en 4 en ook daarvoor zag ik al het een en ander, dat scheelt. Downconverters van 10GHz, via een LNB naar 739MHz of zo, die gaan meestal alleen nar 2 of 70.... EN dan is er nog het hele full-duplex verhaal, wat ik met mijn 7300 domweg niet kan. Moet ik dan toch aan de 9700? ;)

Voor de kenners hier de vraag: is het mogelijk om een Es'Hail station op te bouwen, waarmee (NB) digimode (FT8 en zo) en SSB gedaan kan worden, zonder dat ik de soldeerbout moet opstoken? Ik red waarschijnlijk nog net een antenneconnector op een print, maar zelfs dat laat ik liever aan iemand over die het goed kan. Zo'n station kan ik dan mooi thuis gebruiken en eventueel meenemen naar de Europese Jamboree in Polen in 2021. Zal de jeugd vast aanspreken. :)