Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#1 Bericht door elsinga »

Heren,

ik ben een echte stekkeramateur, voor (fijne) zelfbouw werken mijn handen en ogen niet mee, plus dat mijn fijne motoriek nooit echt geweldig is geweest. Het zij zo en ik moet het er mee doen. ;) Maar nu de Es'Hail er hangt ligt satellietcommunicatie ineens binnen bereik, geen trackers, rotoren en dergelijke, maar iets met een vast op te stellen schotel.

Dus ik wat lezen. Qua zenden moet ik uiteindelijk op 2400MHz uitkomen en daarvoor zijn wel wat upconverters voor te krijgen. Alleen: meestal vanaf 2 of 70 en daar heb ik geen apparatuur voor. Mijn 7300 doet 10, 6 en 4 en ook daarvoor zag ik al het een en ander, dat scheelt. Downconverters van 10GHz, via een LNB naar 739MHz of zo, die gaan meestal alleen nar 2 of 70.... EN dan is er nog het hele full-duplex verhaal, wat ik met mijn 7300 domweg niet kan. Moet ik dan toch aan de 9700? ;)

Voor de kenners hier de vraag: is het mogelijk om een Es'Hail station op te bouwen, waarmee (NB) digimode (FT8 en zo) en SSB gedaan kan worden, zonder dat ik de soldeerbout moet opstoken? Ik red waarschijnlijk nog net een antenneconnector op een print, maar zelfs dat laat ik liever aan iemand over die het goed kan. Zo'n station kan ik dan mooi thuis gebruiken en eventueel meenemen naar de Europese Jamboree in Polen in 2021. Zal de jeugd vast aanspreken. :)

Qua budget ben ik geen centamateur, al geef ik het geld uiteraard het liefst uit met een hoge prijs/kwaliteit verhouding. Maar ik lig niet echt wakker van een transverter van 200 euro of zo en een 9700 kan ik ook betalen. Ik betaal liever net iets meer voor spul wat ik zelf aan kan sluiten, uit elkaar kan halen en dan elders betrouwbaar kan opbouwen dan voor goedkoop en dan niet werken op de EJ of zo. Snappen doe ik het wel (en anders lees ik me meer in), maar even in het veld een SMD soldering regelen is niks voor mij.

Wie weet er meer?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-Verwijderd account

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#2 Bericht door -Verwijderd account »

Vorig jaar ben ik op bezoek geweest bij pe1cmo, ook actief op dit forum, en heb aldaar een goede indruk gekregen hoe zoiets in elkaar steekt. Veel zelfbouw natuurlijk, maar wat ik bij hem zag deed niet onder voor proffesioneel gebouwde apparatuur.
Alleen het bijhorend prijskaartje voor alle modules tezamen stijgt ver uit boven mijn budget, het is dan ook bij een kennismaking gebleven mbt dit onderwerp.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#3 Bericht door pe1cmo »

Misschien is het mogelijk dat ik nog een complete transverter kan bouwen. Ik ben met de laatste series bezig, die eigenlijk al besteld zijn.
Gebrek aan tijd en ook het uitlopen van de componenten hebben mij doen besluiten om te stoppen.

Ik kan kijken wat er aan rest materiaal is, want als ik geluk heb, hoef ik maar één eindtrap module te bestellen, de rest is er nog.

Alleen dan wordt het wel Juli voordat het klaar is.

Dan heb je wel alles in één, en die soldeerbout hoeft dan niet aan.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#4 Bericht door PA1AIS »

Je kan je licht eens opsteken bij Jesper PA5JK, die heeft een compleet Eshail station gebouwd van Alie express onderdelen. Eigenlijk meer een transverter vanaf zijn 7300.

Een impressie:
photo_2019-08-06_16-16-08.jpg
Alleen wat programmeerwerk.

Ook kan je een kant en klare LNB kopen met een extra 25MHz TXCO output.

https://othernet.is/products/bullseye-1 ... versal-lnb
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#5 Bericht door elsinga »

pe1cmo schreef:Misschien is het mogelijk dat ik nog een complete transverter kan bouwen. Ik ben met de laatste series bezig, die eigenlijk al besteld zijn.
Gebrek aan tijd en ook het uitlopen van de componenten hebben mij doen besluiten om te stoppen.

Ik kan kijken wat er aan rest materiaal is, want als ik geluk heb, hoef ik maar één eindtrap module te bestellen, de rest is er nog.

Alleen dan wordt het wel Juli voordat het klaar is.

Dan heb je wel alles in één, en die soldeerbout hoeft dan niet aan.
Had al wat op jouw site gezien, zag er goed uit. Kun je aangeven wat er allemaal nodig is en wat de kosten ongeveer zijn? EN wat er buiten jouw transverters nog nodig is?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#6 Bericht door ON5DRE »

ik gebruik ook de transverter van PE1CMO, werkt super!
https://www.youtube.com/watch?v=vOgeJ81CKSo
als IF radio gebruik ik wel een 70cm transceiver.

verder zoek je nog een (oude) sat tv schotel, en een (dualband) antenne voor 13cm/3cm.
Ik gebruik hiervoor een POTY. beetje "sanitair" soldeerwerk aan, maar werkt wel.
Downlink is idd met een LNB, die heeft een kleine aanpassing nodig zodat die niet drift.
Ook een stabiele 10MHz bron heb je nodig, GPS gelockt kan, maar ik gebruik voor
mijn portable opstelling momenteel gewoon een 10MHz OCXO. Na enkele minuten is
die stabiel, goed genoeg voor SSB, geen idee of het voldoende is voor digi modes.

Plug en play was het niet direct, maar met de transverter van CMO moest ik enkel
de "randapparatuur" er bij verzinnen, het grote werk was reeds gedaan door Rene.

Mvg, Kevin ON5DRE.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#7 Bericht door on4avt »

Ik heb een BU 500 aangeschaft, plus een lnb bij Passion radio; De Bu 500 komt uit Taiwan, opgestuurd van binnen Europa,
Daarnaast moet je dan nog weten hoeveel je minimum power is van het toestel dat je gaat gebruiken en coax verlies tot aan je antenne,
Kan je nog verzwakkers aanschaffen. Mouser.
.Ik lig nu aan een 300 euro.RTL stick inbegrepen.
Zonder schotel en Helix gerekend.
Je kan een LNB kopen (wel voor 90 E) die omgebouwd is, zodat je kan ontvangen op 70 cm.
Of zelf ombouwen als je het cristal hebt ervoor.
met de RTl stick moet het kunnen met SDR console van G?? K weet de cal niet direct.
Die software heeft nu de mogelijkheid om te locken; Anders nog een gps module nodig.
Een feed voor de Offset schotel om te zenden.
Komt nog wel wat bij kijken. ben ook nog maar begonnen met verzamelen. hi!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#8 Bericht door elsinga »

ON5DRE schreef:ik gebruik ook de transverter van PE1CMO, werkt super!
https://www.youtube.com/watch?v=vOgeJ81CKSo
als IF radio gebruik ik wel een 70cm transceiver.

verder zoek je nog een (oude) sat tv schotel, en een (dualband) antenne voor 13cm/3cm.
Ik gebruik hiervoor een POTY. beetje "sanitair" soldeerwerk aan, maar werkt wel.
Downlink is idd met een LNB, die heeft een kleine aanpassing nodig zodat die niet drift.
Ook een stabiele 10MHz bron heb je nodig, GPS gelockt kan, maar ik gebruik voor
mijn portable opstelling momenteel gewoon een 10MHz OCXO. Na enkele minuten is
die stabiel, goed genoeg voor SSB, geen idee of het voldoende is voor digi modes.

Plug en play was het niet direct, maar met de transverter van CMO moest ik enkel
de "randapparatuur" er bij verzinnen, het grote werk was reeds gedaan door Rene.

Mvg, Kevin ON5DRE.
Dit komt wel dicht bij waar ik aan denk. En als ik full duplex opgeef (is alleen nodig om je eigen signaal te horen en dat kan ook met een web SDR), dan kan ik het ook met mijn IC7000 doen. Die doet 2 en 70 en daar ook SSB. Alleen heeft die geen gescheiden RX en TX, dus daar moet dan een coax relais met TX signaal vanaf de ACC connector voor komen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#9 Bericht door elsinga »

Naast de spullen bij PE1CMO (http://hfprints.com/pe1cmo/rc_images/pe ... oducts.pdf, compleet systeem 800 euro, ex 10MHz reference, schotel en voedingen van 12 en 30v) zie ik ook spullen bij AMSAT-DL (https://shop.amsat-dl.org/). Daar kom ik op 500 euro voor upconverter met 6W PA, downconverter, GPS 10MHz reference en LNB (maar dus zonder behuizing en voeding, maar voeding is hier alleen 13.8v).

PE1CMO heeft alles op 432MHz zitten, wat voor simplex heel handig is en dan kan ik de IC7000 dedicated hiervoor gebruiken. AMSAT-DL kan alles op 145MHz krijgen, maar ook 2/70 gesplitst (of zelfs op HF voor ontvangst), wat voor full-duplex weer handiger is, maar dan heb ik of een IC9700 nodig of de IC7000 én de IC7300. Bij AMSAT-DL kan ik ook simplex werken, maar alleen op 70cm en dan moet er een uitgangsfilter overbrugd worden (lees: soldeerbout). Alternatief is split 2/70 werken, ook niet het grootste probleem.

Het mooiste zou ik full-duplex gebruik vinden, dan kan ik mijn eigen signaal lokaal monitoren zonder web-sdr. Maar dan ook graag in 1 apparaat, dus bijvoorbeeld een IC9700. Daar trekt de AMSAT-DL oplossing me iets meer, voordeliger, veel documentatie, maar ook meer soldeerwerk (alle connectoren) en inbouwwerk. De PE1CMO oplossing is behoorlijk plug-and-play, al moet er zelf nog een 10MHz GPS referentie geregeld worden en is de voeding lastiger (12+30v ipv alleen 12v).

Keuzes, keuzes... Bij beide sets kan ik in elk geval beginnen met simplex werken via mijn IC7000, al dan niet in split 2/70. Bij de AMSAT-DL set kan ik met mijn IC7300 al naar een full-duplex opstelling, maar wel een minder elegante dan met een IC9700. #lastig
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-Verwijderd account

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Robert, als je interesse hebt. Hier ligt nog een nieuwe LNB in de kast, door pe1cmo omgebouwd tbv Es'Hail QO-100. Die is dus enkel voor ontvangst. Mag je kostenloos komen ophalen, op afspraak en volgens de coronaregels.

Op het doosje staat:
SR-320 Universal single LNB

Op het etiket staat het volgende:
PE1CMO Oscar-100 products
modified LNB 25MHz ref +5V DC

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#11 Bericht door pe1cmo »

de 28V voeding is op zich eenvoudig, dat is een meanwell voeding van 100 VA.
En de kabel om het te voeden is gewoon rotorkabel. De unit kan je vlakbij de antenne zetten en op afstand remoten met de PTT.
70cm in.

Op verzoek maak ik een TP uitgang, zodat je met een SDR ontvanger kan duplexen, hoewel, duplex in smalband mode ?? ik denk dat je al snel alleen nog in simplex werkt.
Wel handig om je te monitoren voor als je te hard bent.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#12 Bericht door elsinga »

Dat monitoren maak ik me niet al te druk om, dat kan ook eenmalig via de webSDR van Goony Hill. Die heeft een S-meter, zolang ik daar niet boven 72dB uitkom (de sterkte van het PSK beacon), dan is het goed.

Het mooiste is om alles in 1 kast net onder de LNB/POTY te monteren, dan het minste signaalverlies. Hoeft er alleen 2x voeding en 2m/70cm naartoe. Of alleen 12v en een extra buck conveter inbouwen voor DC-DC conversie naar 28v, is de boel ook zonder 230v te gebruiken.

En die LNB, graag! Maar Mariahoeve ligt een aardig eindje bij Heerenveen vandaan, dus dat moet eens uitkomen.

Nu nog even uitzoeken of mijn IC7000 ook VFO A en B kan koppelen, zodat ze beide tegelijk veranderen van frequentie. Anders is 2/70 split werken voor iets anders dan FT8 wel erg onhandig en moet ik wel 70cm voor zowel zenden als ontvangen gebruiken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#13 Bericht door PA1AIS »

Wordt toch al een aardige armen en benen winkel voor redelijk veel geld?

je kan ook een Pluto SDR overwegen voor RX/TX met wat Alie versterkertjes, werkt ook prima.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#14 Bericht door EA5JEX »


Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#15 Bericht door elsinga »

Die Pluto is ook nog een optie inderdaad. Gaan we ook nog naar kijken.

En Kees, die AMSAT-DL shop ken ik, daar valt ook wel e.e.a samen te stellen.

Dank tot nu toe! Meer suggesties zijn welkom. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie