satellieten

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

satellieten

#1 Bericht door pe1nil-cor »

Satelliet DOSAAF-85 / RS-44
Operationeel werkt prima.

73 cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: satellieten

#2 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:Satelliet DOSAAF-85 / RS-44
Operationeel werkt prima.

73 cor
.. hoe is het signaal met RHCP / LHCP gedurende de overkomst, constant of .. ?

.. gaan er eens kijken / luisteren :)

RS-44
1 44909U 19096E 20121.19801016 .00000010 00000-0 00000 0 0 9993
2 44909 82.5240 27.3787 0217431 339.6534 19.6000 12.79706684 16018

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: satellieten

#3 Bericht door pe1nil-cor »

Beste PC1L

Heb veel verbindingen gemaakt via RS-44 de rx is onstabiel een gaat van een S 4 tot 9+ 20 db
aan de sat hangt nog een stuk materiaal wat van de raket afkomstig is die de sat heeft
gelanceerd.

Dat heeft tot gevolg zoals er gezegd word dat de sat sneller om zijn as draait het is regelmatig
dat ik de antennes moet om schakelen rhcp naar lhcp of ander om.

RS-44 heeft een grote bereik voetprint is groot heb verschillende stations uit usa gewerkt.
uplink vermogen is 10 watt genoeg.

73 Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: satellieten

#4 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:Beste PC1L

Heb veel verbindingen gemaakt via RS-44 de rx is onstabiel een gaat van een S 4 tot 9+ 20 db
aan de sat hangt nog een stuk materiaal wat van de raket afkomstig is die de sat heeft
gelanceerd.

Dat heeft tot gevolg zoals er gezegd word dat de sat sneller om zijn as draait het is regelmatig
dat ik de antennes moet om schakelen rhcp naar lhcp of ander om.

RS-44 heeft een grote bereik voetprint is groot heb verschillende stations uit usa gewerkt.
uplink vermogen is 10 watt genoeg.

73 Cor
Die hoogte ( => voetprint ) is aantrekkelijk, leuk om over deze sat te werken !

Ja, inmiddels begrepen dat er iets mis gegaan was :? op dat vlak maar dat trx functie compleet is :) .. maar eens zowel de up als ook de downlink antennes gaan uitrusten met LHCP - RHCP omschakelmogelijkheid .. daarmee omvat je in ieder geval elke polarisatievorm ( in natuurkundig theoretisch opzicht :lol: ) .. en met dank voor het duidelijke antwoord,

Leon PC1L.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: satellieten Naschrift

#5 Bericht door PC1L »

PS, naschrift vraagje voor PE1NIL, Cor,

Dacht vanmorgen even een testje te doen met low power, zeeer lage ERP ( sprietje ) max 0dBd actuele positie sat, uplink SO-50, USB. Ontmoette daar even o.m. UX0FF :) :D . Ik ging eerst center transponder en dan lock up/downlink .. dan afstemmen ( RX ) station etc. Ik heb nooit met SSB gewerkt, was mijn eerste 'QSO' tussen aanhalingstekens :lol: in SSB.

Misschien dat jij met je ervaring inmiddels, een nog beter idee hebt voor de operating techniek voor deze sat ? Omdat het een toch wel speciale, vooral nieuwe satelliet is. En heeft uiteraard met het type transponder van doen : inv/noninv lin non lin etc. Gelukkig had ik wel de antennes voor de UHF downlink OK :lol: +18 dB ISO ..

Met dank voor antwoord,

Leo PC1L.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: satellieten

#6 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Leo.

Ik denk dat je vergist SO-50 is een FM sat dus ik weet niet welke at je dan bedoelt

73 cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: satellieten

#7 Bericht door PC1L »

:mrgreen: moet inderdaad ( bedoeld ) zijn RS-44 !

Zie je opening topic DOSAAF-85 / RS-44 ..

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: satellieten

#8 Bericht door pe1nil-cor »

Hoi Leo

Na wat luisteren en qso's gemaakt te hebben via RS-44 is mij wel het een en ander opgevallen
dat het downlink signaal van de sat nogal varieert soms zo erg dat het tegen station bijna
niet meer te horen is of niet meer te horen is.
Dat is ook zo in de uplink als ik cq begin te roepen dat ik mijzelf goed hoor en na enige seconden de RX fink afzwakt.

Ook is het probleem dat men bij sat verbindingen principe de RX laat staan en de TX verdraaid tot dat je weer jezelf terug hoort.
Door dat je eigenlijk dode stuken in qso zitten zowel voor jou en het tegen station gaat men de TX of de TX frequentie draaien daar bij komt ook nog het dopler effect er bij.
Dan word het lastig om je tegen station of je zelf weer terug te horen.

Ik weet niet of het schakelen naar rhcp of lhcp bij jou veel effect heeft bij mij is dat minimaal
het rare is dat ik verschillende keren heb uit geprobeerd om cq te roepen zodat ik mij zelf terug
hoor en dat een aantal minuten heel goed ging zonder dat ik de TX te draaien
en het RX signaal sterkte contant is.

Op AMSAT staat een mooi verhaal van RS-44 dat deze langzaam om zijn as draait ongeveer 19 maal per seconden de sat maakt geen tuimelde beweging.
Dit kun je lezen op amsat visual observations of RS-44.

Heb ook gemerkt dat de sat som gevoelig is voor de stand van de antenne wat azimut en elevatie betreft om dat ik dit handmatig doe heb ik daar tijdens het luisteren mee zitten experimenteren en paar graden meer of minder ten opzichte van het sat programma satpass
wat ik gebruik.


Conclusie van mijn kan is dan ook soms kun je hele goede qso' maken en soms gaat het moeilijker.
73 Cor.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: satellieten

#9 Bericht door PC1L »

Hallo Cor, bedankt voor je reactie. Net gelezen, gelijk reageren erop :

Ja dat is wel wat ik hoopte te weten te komen. Hier enige reacties erop, misschien dat jij als ervaren operator er zelfs iets aan hebt / mee kan doen.

Na wat luisteren en qso's gemaakt te hebben via RS-44 is mij wel het een en ander opgevallen
dat het downlink signaal van de sat nogal varieert soms zo erg dat het tegen station bijna
niet meer te horen is of niet meer te horen is. Dat is ook zo in de uplink als ik cq begin te roepen dat ik mijzelf goed hoor en na enige seconden de RX fink afzwakt.

Ik merk dat verschijnsel op dat als ik zelf niet meer goed erover kom dat ook bij het tegenstation zo is, het leek erop dat het met de uplink al mis ging maar in feite de downlink 'verloor'. Met goed luisteren probeer ik dan te kijken of ik wel goed bij de sat aankom, vanwege de full duplex versies van mijn samengestelde satelliet stationnetjes ( aparte TX en RX hi ). Het wegfaden ( downlink ! ) dat is opmerkelijk heb ik bij RS-44 juist veel minder, bij AO-91/92 SO-50 is het soms extreem !

Ook is het probleem dat men bij sat verbindingen principe de RX laat staan en de TX verdraaid tot dat je weer jezelf terug hoort.
Door dat je eigenlijk dode stuken in qso zitten zowel voor jou en het tegen station gaat men de TX of de TX frequentie draaien daar bij komt ook nog het dopler effect er bij.
Dan word het lastig om je tegen station of je zelf weer terug te horen.


Ik kijk eerst even welk type transponder het is, bij RS-44 dacht ik het beste te doen om center te kiezen en gaan zoeken en up en downlink te synchroniseren en dan steeds beetje TX bij te stemmen ( het was toen gelijk raak met mijn eerste SSB station UX0FF hi ). Ik neem aan dat de mensen die dit niet doen zonder full duplex werken. En, natuurlijk wat dat betreft id e xtal osc 0,5 ppm stabiel te noemen, scheelt alweer. Vanwege de sync loopt alles erg soepel.

Ik weet niet of het schakelen naar rhcp of lhcp bij jou veel effect heeft bij mij is dat minimaal.

Indien er eens een keertje sprake is van 'omklappen' van rhcp naar lhcp maakt het verschil. Maar tgv interfero a.d. satellietzijde ( antenne ) zal het ellipsvormige polarisatie zijn, dan wordt het 'vaag' om die term maar eens te gebruiken. Jouw antennes zien dan in die situatie meer ellips dan circulair. Of zelfs VERT of HOR of iets ertussen en dan 'pakt' de antenne het zowel met RHCP als LHCP ..... Hopenlijk is dat de juiste verklaring v h verschijnsel.

Het is mij opgevallen dat iets dergelijks bij de SO-50 gebeurd, het flink afzwakken van de RX, ik mag aannemen dat je bedoelt dat het downlink signaal zelf verzwakt en niet je input signaal op de satelliet. Door uit te proberen en zeker ook uit de reacties van de tegenstaions :lol:, weet ik nu dat ik goed over de sat kom ook als ik de downlink kwijt ben geraakt voor een tijdje hi.

Wat betreft de AO-91 / 92 .. daar wordt continu uitgeprobeerd wie zo ongeveer het sterkst op de satelliet input binnenkomt, met full duplex kun je dat enorm goed merken dan hi. Voorwaarde is wel dat je de downlink goed kunt opnemen, ruisvrij liefst. En geen terugwerkingen van de uplink, uiteraard :lol: ..

Moet zelf de VHF antennes nog verbeteren, OK krijgen, dan valt veel makkelijker uit te vinden wat er eigenlijk gebeurd hi. Dan is er ook veel minder moed benodigd om bv te gaan werken via Breeze en andere sats, wat hier zo betreft.

Nog eens goed bekijken die zaken hi, nice ( sun ) day voor zover nog, 73,

Leo PC1L.

Plaats reactie