Satelliet antenne opstelling

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
on4avt

Re: Satelliet antenne opstelling

#16 Bericht door on4avt »

Thom PA9T schreef: 27 sep 2024, 17:49 Overigens: ik heb aangenomen dat je actief wilt worden op LEO-satellieten, niet op de geostationaire QO-100!

Ik heb de indruk dat harry61 en on4avt ook de vergelijking maken met QO-100. Die LEO's werken op 145 MHz en 435 MHz, maar QO-100 op 2.4GHz en 10GHz! Dat is qua demping door bomen niet te vergelijken met elkaar.
Ik heb heel duidelijk het verschil uitgelegd tussen qo100 en Leo's.
ik heb ze alletwee gedaan. de Leo's waren gehinderd door de bomen. De qo100 had vrij zicht.Waarom zou ik voorstellen om met een portabel te proberen? Voor de Leo's inderdaad. Ik heb 2 jaar Leo's gedaan en gestopt door die bomen.QO100 gestopt wegens geen interesse meer.

PH7R
Roepletters: PH7R

#17 Bericht door PH7R »

Thom PA9T schreef: 27 sep 2024, 17:49 Overigens: ik heb aangenomen dat je actief wilt worden op LEO-satellieten, niet op de geostationaire QO-100!
Klopt, QO-100 al aktief met Pluto+ en DX Patrol GS v1.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

on4avt

#18 Bericht door on4avt »

Voor TS. Welk zicht heb je de andere kant op.Ik veronderstel dat de antenne's via de dakkapel boven het dak uitkomen?

PH7R

#19 Bericht door PH7R »

on4avt schreef: 28 sep 2024, 06:25 Voor TS. Welk zicht heb je de andere kant op.Ik veronderstel dat de antenne's via de dakkapel boven het dak uitkomen?
Ja, richting de andere kanten (noord, zuid en oost) vrijzicht over de andere daken. Het is alleen in oostelijke richting een bomen rij zoals de foto's laten zien.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

on4avt

#20 Bericht door on4avt »

PH7R schreef: 28 sep 2024, 08:09
on4avt schreef: 28 sep 2024, 06:25 Voor TS. Welk zicht heb je de andere kant op.Ik veronderstel dat de antenne's via de dakkapel boven het dak uitkomen?
Ja, richting de andere kanten (noord, zuid en oost) vrijzicht over de andere daken. Het is alleen in oostelijke richting een bomen rij zoals de foto's laten zien.
dat is goed, kan je daar de meeste qso's maken.

PH7R

#21 Bericht door PH7R »

Inmiddels me een HT en een simpele handheld + 2m/70cm yagi in ieder geval ISS en SO-50 kunnen horen zowel in de tuin als vanuit het dakraam.
Komende week eens kijken of ik op de wijze nog wat meer satellieten kan horen.
In ieder geval hoopgevend voor een eventuele permanente opstelling met grotere yagi's en amp's.

Plaats reactie