TRX voor satelliet
TRX voor satelliet
Nu 3 jaar aktief op HF ben ik me aan het orienteren om ook satelieten aanwezig te zijn. Welke transceiver is naast Icom 9700, IC 705 en Kenwood TS2000 het overwegen waard? Wat ik zo zie is de keuze tegenwoordig beperkt. Ik heb een IC-705 dus daar kan eventueel een amp achter voor 2mtr en 70cm.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Re: TRX voor satelliet
Yaesu FT-847. Tijdje gebruikt om telemetrie satellieten te volgen. Aansturen ging vanuit SATPC32, werkte leuk.
-
- Roepletters: pe1nil
PH7R
https://www.youtube.com/watch?v=mLppX23-rBk&t=610s
Als je met de IC -705 sat wil bedrijven is dit iets waar je met de 705 kan doen was verbaast wat je er mee kan
voor beginner is het eenvoudig om met deze software sat verbindingen te maken.
73 Cor
PE1NIL
https://www.youtube.com/watch?v=mLppX23-rBk&t=610s
Als je met de IC -705 sat wil bedrijven is dit iets waar je met de 705 kan doen was verbaast wat je er mee kan
73 Cor
PE1NIL
PA3GNZ, Tjeerd schreef: ↑02 apr 2024, 20:09 Yaesu FT-847. Tijdje gebruikt om telemetrie satellieten te volgen. Aansturen ging vanuit SATPC32, werkte leuk.
Dank beide, ik ga verder op onderzoek.pe1nil-cor schreef: ↑02 apr 2024, 22:11 Als je met de IC -705 sat wil bedrijven is dit iets waar je met de 705 kan doen was verbaast wat je er mee kan
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
De 705 is perfect als achter / voorzet TRX, b.v. QO-100
De 9700 doet in één keer crossband satelliet verkeer met gekoppelde frequentie ivm doppler.
Helaas zijn oudere yeasu trxen minder succesvol, d.w.z. de modulatie is dermate belabberd en loopt maar tot 1500 hz. Daardoor zijn oudere yeasu trxen in één ook opslag te herkennen op de waterval en tamelijk slecht te verstaan. In 90% van de gevallen ontkent de eigenaar deze handicap, maar ik erger me er behoorlijk aan en sla ze over. Alsof ze via een wollen deken moduleren.
De 9700 doet in één keer crossband satelliet verkeer met gekoppelde frequentie ivm doppler.
Helaas zijn oudere yeasu trxen minder succesvol, d.w.z. de modulatie is dermate belabberd en loopt maar tot 1500 hz. Daardoor zijn oudere yeasu trxen in één ook opslag te herkennen op de waterval en tamelijk slecht te verstaan. In 90% van de gevallen ontkent de eigenaar deze handicap, maar ik erger me er behoorlijk aan en sla ze over. Alsof ze via een wollen deken moduleren.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
- pa3met
- Roepletters: PA3MET
- Contacteer:
ik zou zeggen...
705 eventueel met de satrover, of de 9700. Laatste kun je met LB ref injection board en een LB ref op 49.xxx MHz ook strak op frequentie houden.
705 eventueel met de satrover, of de 9700. Laatste kun je met LB ref injection board en een LB ref op 49.xxx MHz ook strak op frequentie houden.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100
Al actief op QO-100, het gaat me juist om de andere satellieten.
De 705 is niet full-duplex dus je hoort jezelf niet, dat zou anders wel erg handig zijn. Maar je hebt wel 10W en dat is voor de meeste satellieten voldoende, mits je een beetje richtantenne hebt.
Het gemakkelijkste is het ISS, daarin zit ook een transponder met 2m up en 70cm downlink, dat werkt leuk en daar is doorgaans wel activiteit en hij komt regelmatig over, ook overdag.
Met de 9700 gaat dat nog beter natuurlijk. Die stabilisatie met externe referentie (ik heb zelf een 10MHz referentie eraan, dat werkt prima) heb je alleen nodig als je heel nauwkeurig op de frequentie moet blijven maar dat is voor phone absoluut geen must.
Het gemakkelijkste is het ISS, daarin zit ook een transponder met 2m up en 70cm downlink, dat werkt leuk en daar is doorgaans wel activiteit en hij komt regelmatig over, ook overdag.
Met de 9700 gaat dat nog beter natuurlijk. Die stabilisatie met externe referentie (ik heb zelf een 10MHz referentie eraan, dat werkt prima) heb je alleen nodig als je heel nauwkeurig op de frequentie moet blijven maar dat is voor phone absoluut geen must.
-
- Roepletters: pe1nil
Moet wel even iets recht zetten heb veel sat verbindingen gemaakt meestal over lineaire sat's met
met Yaesu FT 726 736 847 nooit geen klachten over de modulatie gehad gebruik nu de FT 736 voor QO 100
vol duplex daar was de modulatie wel wat doffer op gelost met een microfoon met een equalizer gaat prima.
Heb nooit een 10 Mhz referentie systeem gebruikt je moet wel op de goede frequentie zowel uplink als downlink
blijven zitten heb dit heel lang handmatig gedaan ging prima oefening baart kunst.
73
Cor
PE1NIL
met Yaesu FT 726 736 847 nooit geen klachten over de modulatie gehad gebruik nu de FT 736 voor QO 100
vol duplex daar was de modulatie wel wat doffer op gelost met een microfoon met een equalizer gaat prima.
Heb nooit een 10 Mhz referentie systeem gebruikt je moet wel op de goede frequentie zowel uplink als downlink
blijven zitten heb dit heel lang handmatig gedaan ging prima oefening baart kunst.
73
Cor
PE1NIL
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
ICOM IC-910.
Er staat er een op MP. Ik heb geen belang bij de verkoop.
Thks, zag ik ook staan. Ben nog even verder aan het bekijken qua antenne/rotor.PA3GNZ, Tjeerd schreef: ↑08 apr 2024, 11:22 ICOM IC-910.
- pa3met
- Roepletters: PA3MET
- Contacteer:
die dingen hebben alleen nogal wat last van phase-noise zowel TX als RX. RX heb je zelf last van, TX hebben
potentieel anderen last van.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100
Welke trx ik niet zie in het rijtje is de Icom 9100.
Hoe zit het met deze transciever voor het werken met satellieten.
Zoals ik dus nu enigszins lees , is er voor het eventueel werken met satellieten maar 2 goede keuzes.
De Icom 9700 en de Icom 705.
Hoe zit het met deze transciever voor het werken met satellieten.
Zoals ik dus nu enigszins lees , is er voor het eventueel werken met satellieten maar 2 goede keuzes.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9700 /
/ 6 bands Hexbeam / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter / Diamond X7000 /Heil proset met HC5 / Heil PR781 / Icom SM20
/ 6 bands Hexbeam / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter / Diamond X7000 /Heil proset met HC5 / Heil PR781 / Icom SM20
-
- Roepletters: pe1cmo
- Contacteer:
Vandaar dat ik de FT897 gebruik.Zoals ik dus nu enigszins lees , is er voor het eventueel werken met satellieten maar 2 goede keuzes.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España
Ayamonte España
- PD5DJ
- Roepletters: PD5DJ
- Contacteer:
Er moet duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen achtersets en sets waarmee je Full Duplex VHF-UHF Linear transponder Sats kan werken.
Elke VHF UHF set kan gebruikt worden als achterset.
Maar om er Full Duplex lineare VHF-UHF transponders mee te werken, dan blijft er niet veel over.
Dan is een 705 en een FT-897 ongeschikt.
Je kan met zo'n radio in split mode er prima een FM sat mee werken, maar SSB Lineare transponders kan je wel vergeten.
Sets die echt geschikt zijn voor dit werk ivm met Normal en Reverse tracking dat zijn er niet zo veel die zijn op 1 hand bijna te tellen.
Bijvoorbeeld sets die ik gebruik en gebruikt heb:
TS-2000
FT-847
IC-910
IC-9700
IC-9100
Dus een 705 en een 897 zijn al niet geschikt om Full Duplex mee te werken.
Ik zou graag wel weer een FT-847 willen hebben, die wint het voor mij qua bedien gemak om zelfs zonder PC tracking/dopple correctie software te werken.
Ik heb zelf een 9700 maar ben niet echt wild van het bedien gemak, en ook niet qua CAT aan sturing.
Daarin zijn de TS-2000 en de FT-847 gewoon een winnaar.
Dit heeft mede te maken door de beperking van Icom zijn CI-V protocol.
Het werkt wel, maar niet altijd even lekker.
Een kleine noot bij de TS-2000 die heeft een Birdie op 436.800MHz, dit kan vervelend zijn als je een SAT hebt die een downlink heeft rond dat gebied.
Elke VHF UHF set kan gebruikt worden als achterset.
Maar om er Full Duplex lineare VHF-UHF transponders mee te werken, dan blijft er niet veel over.
Dan is een 705 en een FT-897 ongeschikt.
Je kan met zo'n radio in split mode er prima een FM sat mee werken, maar SSB Lineare transponders kan je wel vergeten.
Sets die echt geschikt zijn voor dit werk ivm met Normal en Reverse tracking dat zijn er niet zo veel die zijn op 1 hand bijna te tellen.
Bijvoorbeeld sets die ik gebruik en gebruikt heb:
TS-2000
FT-847
IC-910
IC-9700
IC-9100
Dus een 705 en een 897 zijn al niet geschikt om Full Duplex mee te werken.
Ik zou graag wel weer een FT-847 willen hebben, die wint het voor mij qua bedien gemak om zelfs zonder PC tracking/dopple correctie software te werken.
Ik heb zelf een 9700 maar ben niet echt wild van het bedien gemak, en ook niet qua CAT aan sturing.
Daarin zijn de TS-2000 en de FT-847 gewoon een winnaar.
Dit heeft mede te maken door de beperking van Icom zijn CI-V protocol.
Het werkt wel, maar niet altijd even lekker.
Een kleine noot bij de TS-2000 die heeft een Birdie op 436.800MHz, dit kan vervelend zijn als je een SAT hebt die een downlink heeft rond dat gebied.