SpaceX lijkt telemetrie Falcon 9 te versleutelen na onderscheppen radioamateurs

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

SpaceX lijkt telemetrie Falcon 9 te versleutelen na onderscheppen radioamateurs

#1 Bericht door PE1KEL »

https://tweakers.net/nieuws/180246/spac ... teurs.html

Leuk om dit te lezen.
Radioamateurs laten op hun manier van zich horen :-)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: SpaceX lijkt telemetrie Falcon 9 te versleutelen na onderscheppen radioamateurs

#2 Bericht door sottezero »

Ja, alleen jammer dat het door de gemiddelde lezer nu geassocieerd wordt met hackers, malware, binnendringen van satellieten...
Dus nu zijn zendamateurs niet alleen mensen die nederlandstalige verzoeknummers draaien op radiozenders op de zondagmiddag maar ook nog digitale anonymous leden die tesla satellieten kraken...

Kweet niet of je die foute associatie wil hebben...

Daarom ben ik al blij dat dit forum zendamateur heet en niet radiozendamateur zoals Groningen het graag noemt en de link met muziekzenders te dik erop legt.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SpaceX lijkt telemetrie Falcon 9 te versleutelen na onderscheppen radioamateurs

#3 Bericht door PA1AIS »

sottezero schreef: 12 apr 2021, 15:15
Dus nu zijn zendamateurs niet alleen mensen die nederlandstalige verzoeknummers draaien op radiozenders op de zondagmiddag
Kweet niet of je die foute associatie wil hebben...
Juist die associatie wil ik zeker niet hebben.....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: SpaceX lijkt telemetrie Falcon 9 te versleutelen na onderscheppen radioamateurs

#4 Bericht door PE1PQX »

Ik weet niet of ik het exact juist heb maar heb ergens een uitleg gelezen in deze strekking:

Alle geleide lanceringen vanaf US grondgebied worden gezien als uitgevoerd met militaire middelen.
Let op, de nadruk ligt hier op het woord 'geleide'. Dit betekend dat de draagraketten gestuurd worden vanaf een on-board computer die ook kan bepalen waar het op dat moment is middels het IMU (Inertial Measument Unit) en/of GPS. Deze draagraketten kunnen dus gedurende de lancering hun traject aanpassen om bij hun doel te kunnen komen.
Aangezien er eigenlijk altijd wel telemetrie verstuurd word van en naar launch-control moet deze volgens de Amerikaanse wetgeving hierin gecodeerd zijn om zo de kans op "techniek diefstal" (of spionage) te voorkomen, of in de meest extreme gevallen overname van het projectiel door hackers.

De amateur raket organisaties vallen hier niet onder omdat die geen geleide kunnen/mogen raketten lanceren, alleen lukraak 'omhoog'
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: SpaceX lijkt telemetrie Falcon 9 te versleutelen na onderscheppen radioamateurs

#5 Bericht door sottezero »

Ik was in de veronderstelling dat bepaalde gegevens juist niet versleuteld (coderen+beveiligen) maar gecodeerd (coderen voor compressie, robuustheid en error-checking-en-correctie) moesten zijn zodat andere WEL kunnen meelezen, in het bijzonder de 'andere' mogendheden zodat ze kunnen zien dat je geen stoute dingen doet.

Plaats reactie