Soundprocessing

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Soundprocessing

#46 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo Jelle,

Dat met die bevindingen zal nu wat langer op zich laten wachten.
Ik had een leverancier gevonden op internet die de vx2496 zelfs in de aanbieding had echter na de bestelling gisteren geplaatst te hebben kreeg ik vandaag het antwoord dat deze uitverkocht was en ook niet meeer leverbaar, dus ze hadden waarschijnlijk de advertentie niet meeer ververst.
Moet nu dus op zoek naar een gebruikt exemplaar , nu blijkt het spul van dit merk geregeld defect te gaan en wordt dat wel moeilijk om blindelings zo,n ding te kopen .
Dus eens even overwegen wat ik nu ga doen.
Jelle jij bent nog tevreden met de 781 microfoon en de 8 bands eq. neem ik aan?


Gr. Tony

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Soundprocessing

#47 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo Jelle en PA1,

Ik ben even later op marktplaats gaan zoeken en daar was zojuist eentje geplaatst en deze wordt morgen verstuurd.
Dus we kunnen binnenkort toch gaan testen.
Kan ik de VX rechtstreeks aan de microfooningang v/d FT1000 aansluiten of moet er toch een verzwakker tussen??

Gr. Tony

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#48 Bericht door xxxx »

Nou zie daar Tonny toch nog gevonden wat je zocht.
Zelf ben ik uitermate tevreden over de Heil Pr-781 Mic.....Verder gebruik ik niet de 8 band Eq maar de Eqplus daar zit een 2 bands Eq in voor hoog en laag wat voor mij ruimschoots voldoende is op Eq gebied....het ging mij met name om de compressor en downward expender die hun werk zeer goed doen.

Jelle

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Soundprocessing

#49 Bericht door PA1 »

Tony PA3GWO schreef:Hallo Jelle en PA1,

Kan ik de VX rechtstreeks aan de microfooningang v/d FT1000 aansluiten of moet er toch een verzwakker tussen??

Gr. Tony
Je kan 'm rechtstreeks aansluiten maar dan moet je het volume bijna dichtdraaien. Beter is het om een Pi netwerkje van weerstanden op de uitgang te monteren, 2 parallel en 1 in serie. Eerst een 690 ohm weerstand van de + naar de aarde, dan een 100K weerstand in serie en daarchter weer een 690 ohm R naar aarde. De waarden komen niet zo nauw.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Soundprocessing

#50 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo Heren,

Pi netwerkje met 2 x 68o ohm parallel en 1 x 100k ertussen is klaar en ik meet zo,n 670 ohm .
De eerste verbinding net gemaakt en het audiorapport was redelijk.
Ik wilde het geheel met de monitorfunctie v/d set controleren maar dat gaat niet goed.
De boel gaat als snel rondzingen of ik moet al de mic. gain op 7uur zetten maar dan komt er niet veel vermogen meer uit.
Moet de eq. het zaakje nu dan weer oppeppen?

Gr. Tony

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#51 Bericht door xxxx »

Tony,

Gebruik je wel een koptelefoon zodra je monitor functie gebruikt? Want anders heeft het geen nut....

Jelle

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Soundprocessing

#52 Bericht door Tony PA3GWO »

Hey die Jelle,

Ja daar kwam ik ook even later achter , ik moest toen bij de 8 bands eq destijds ook de hoofdtelefoon gebruiken.
Zo gezegd, zo gedaan dus , maar ik hoor echter maar weinig verschil ( het is er wel maar gering ) tijdens het veranderen van de instellingen en inschakelen van de div. opties.
Zouden we eens een sked op 80m kunnen afspreken?
Gaat een stuk gemakkelijker met iemand die v/d materie op de hoogte is en dan zijn er ook nog de div. menu instellingen die het geheel in de set weer bepalen!!
Ik heb goed afgeschermde kabel gebruikt en het geheel een aantal keren dooer een ferrietkraal gehaald en heb gelukkig geen last van terugkoppeling, dus dat is wel al een voordeel.
Maar zoals iemand in een review van het apparaat al zei, als je een plug&play apparaat zoekt moet je deze niet nemen.

Gr. Tony

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#53 Bericht door xxxx »

Tony PA3GWO schreef:Hey die Jelle,

Ja daar kwam ik ook even later achter , ik moest toen bij de 8 bands eq destijds ook de hoofdtelefoon gebruiken.
Zo gezegd, zo gedaan dus , maar ik hoor echter maar weinig verschil ( het is er wel maar gering ) tijdens het veranderen van de instellingen en inschakelen van de div. opties.
Zouden we eens een sked op 80m kunnen afspreken?
Gaat een stuk gemakkelijker met iemand die v/d materie op de hoogte is en dan zijn er ook nog de div. menu instellingen die het geheel in de set weer bepalen!!
Ik heb goed afgeschermde kabel gebruikt en het geheel een aantal keren dooer een ferrietkraal gehaald en heb gelukkig geen last van terugkoppeling, dus dat is wel al een voordeel.
Maar zoals iemand in een review van het apparaat al zei, als je een plug&play apparaat zoekt moet je deze niet nemen.

Gr. Tony
Tony,

Ik denk dat je PA1 bedoelde voor een sked op 80m?

Jelle

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Soundprocessing

#54 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo Jelle,

Ja sorry !!Slip off the finger.
Kun jij wel op 80m audio opnemen?

Gr. Tony

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Soundprocessing

#55 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo!!

Vanochtend geprobeerd de equalizer af te regelen , zowel met iemand dicht in de buurt alsook met iemand elders in het land die mijn stem goed kent.
Echter kan deze geen verbetering brengen t.o.v. MD100.
Nadat de eq. was afgeregeld ook geprobeerd om te kijken of ik in het menu nog iets kan verbeteren maar dit mocht niet veel baten.
Dus ik ga verder met de MD100 rechtstreeks aan de set.
Weer een ervaring rijker!!
Bedankt voor jullie input .

Gr. Tony

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Soundprocessing

#56 Bericht door PA1 »

Ik denk dat je je te snel uit het veld laat slaan. Zoals ik in een eerdere posting al zei valt het niet mee om een juiste instelling te verkrijgen, daar heb je een heleboel geduld voor nodig. Nou is die combi md100 en ft1000 al een prima geheel en het valt niet mee om die sound te evenaren. Toch kun je met voice processing voordeel halen. Ik wil die vx2496 voor geen goud weer kwijt :)

Hoe heb je de compressor ingesteld? Als de gain reduction vu meter ver uitslaat als je spreekt betekent dat de spraak vlak gemaakt wordt kwa volume. Daardoor wordt het volume lager en dat moet je weer compenseren met de output potmeter door die hoger te zetten. Dan krijg je op SSB een vlakker vermogen. Met de tube emulation kun je dan de klank aanpassen.
Elke feature kun je aan of uitzetten. Begin eerst eens met alles uit en schakel dan de compressor in. Als je denkt dat die goed staat pak je de 2e feature, bijvoorbeeld de tube emulation. Zo ga je verder. Je hoeft niet alles aan te zetten, bijvoorbeel de de-esser heeft weinig invloed, alleen op hoge tonen. En alles gaat natuurlijk naar eigen smaak !!

Ik heb hier een condensator- en een dynamische microfoon. Beide micro's verschillen enorm in de spraak, zeker als je de vx2496 gebruikt. Maar toch kun je ze aanpassen aan je eigen smaak.

Zorg er ook voor de de 2 clip leds niet gaan branden, alleen de sign leds moeten branden ten teken van een juist volume.

PS: probeer eens wat andere micro's, zelfs de allergoedkoopste kunnen al een aardig resultaat geven.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Soundprocessing

#57 Bericht door PA1ZP »

Hallo iedereen.

Hele micro setup gemaakt hele toestand gekocht of geleend en aan het einde klonk de MD100 net zo goed wat we ook deden.
Ik ken het.
Ik ben ook altijd op zoek naar een mooi en sterk audio.
Het probleem in deze is dat een mooi audio op SSB altijd een combi is van SET OPERATOR en MIKROFOON en EQ"S etc.

EQ van de FT1000 en de FT920 kwamen vrijwel overeen geloof ik,
Ik had mijn FT920 altijd op de volgende stand staan, mijn Micro was een oude Turner super side kick
Op 3 voor locale QSO's met heel sterke signalen over en weer op bijv 80 mtr.
Op 4 voor de niet geweldig sterke verbindingen ( niet teveel laag en hoog)
Op 1 voor als mijn signaal echt beroerd was aan de andere kant en dan ging er op de FT920 de PROC op 75 procent bij.

Voor al de gene die vervolgens een EQ+ mike op FT817 FT857 en FT897 willen gaan proberen .
Houd het aub op alleen een MD100.
Als je niet op let wordt de mike duurder als de set.
Een FT857 en grote broer en kleine zus., hebben een zo een lastige (lees waardeloze) audio ingang dat je om hem beter te laten klinken eigenlijk maar 1 micro kunt gebruiken en dat is de MD100.
De grap is de MD200 klinkt in 9 van de 10 gevallen op alle Yaesu sets beroerder als de MD100, op de FT857 range is de MD100 veel mooier als de MD200 die veel duurder is en veel beroerder klinkt op deze sets.

Ik heb meer dan 15 verschillende micro's aan een FT857 gehad en er waren er maar 2 die redelijk goed klonken.
De de standaard MH31 klonk redelijk, mits goed ingesteld want ook dat kon je volledig verprutsen.
De MD100 klonk goed, ook wanneer goed ingesteld.

Al de andere 13 micro's klonken allemaal slechter als de MH31 dus vielen bijvoorbaat al af.

Ik heb nu een FT450 erbij.
Wat kan je aan dit doosje hangen.
Simpel het originele handmicrootje MH57 klinkt fantastisch.
De MD100 klinkt geweldig
De Turner SSK van de FT920 klinkt niet goed veel te bassig.
Een Astatic Silver Eagle mits niet te hard klinkt enorm mooi, en een Night eagle ook
Een Turner +3 gaat ook goed set niet te hard en Turner ook niet
Een Turner +2 gaat ook goed set niet te hard en Turner ook niet
En moet je eens kijken op uw bureau zet er een mooie Night Eagle aan of een Silver Eagle.
Of een leuke Turner +2.
Zet er dan een mooie Vibroplex (Original (de luxe), of een 100th Anniversary model, Blue racer etc.) aan als seinsleutel en een Silver Eagle als Mikro.
Het duo naast elkaar aan de FT450 , de FT450 klinkt voortreffelijk met een Astatic en de Vibroplex en de Astatic zorgen ervoor dat iedereen die in je shack bnnen loopt al niet meer ziet wat voor een lelijk trut doosje van een set je hebt.

Natuurlijk ga je wel verschrikkelijk af als je de Vibroplex niet kunt bedienen HIHi, maar dat is ook te leren hoor.

Voor audio geld hetzelfde als voor antenne's

Een MIKE die niet duur is kan goed klinken, een dure MIKE hoeft niet goed te klinken.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Soundprocessing

#58 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo ..

Ik heb inderdaad alles eerst apart getracht in te stellen en ook gezamenlijk .
Deudio was an het einde niet slecht mar gewoon niet zo helder als de MD100.
De atr30 is een geen dure maar wel goed gewaardeerde microfoon en deze heb ik gebruikt.

Maar och we zijn weer een ervaring rijker en ik hou het gewoon bij de md100.
Dat de MD200 het vaker minder goed doet dan zijn goedkopere broer is iets wat ik inderdaad al vaker gehoord heb.

Ik heb ook nog nagedacht over de externe clipper waar Jos toen naar verwees maar dat is iets wat ik komend jaar mischien nog wil proberen.

Maar de MD100 lijkt inderdaad bijna onverslaanbaar!!

Gr. Tony

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#59 Bericht door vk2gwk »

HiFi is niks voor DX. zo simpel is het. Om onder moeilijke condities en veel QRM in een pile up net nog goed gehoord te worden zijn drie dingen belangrijk:
1. signaalsterkte. (Dus een dikke amp of een dikke antenne....) helaas maar waar en als je die niet hebt worden twee en drie belangrijk.....
2. minstens net zo belangrijk, zo niet belangrijker: heldere audio. Met een bevoordeling van het stuk 1000 - 2700 t.o.v. de lagere componenten.
3. ABSOLUUT GEEN VERVORMING - ja met hoofdletters! Heel veel stations draaien de knoppen open en het enige wat toeneemt is de vervorming, maar niet de neembaarheid.

Geloof me mensen. Ik zit zeer regelmatig aan het ontvangende eind van een giga pile up en pik alleen de stations er uit die ik kan verstaan. Verstaan betekent: onvervormde, heldere audio, duidelijke dictie (uitspraak).

Om dat te bereiken heb je helemaal geen mega investering nodig. Een standaard microfoon, en op een FT1000 of FT2000 (andere merken ken ik niet) de juiste instellingen met de equaliser die passen bij het stempatroon (beetje meer hoog, beetje meer laag...). Persoonlijk gebruik ik een $20 dynamische microfoon of een $45 head set voor de computer. Nog nooit negatief commentaar op mijn audio gehad en altijd een van de eerste om door andermans pile up heen te komen.

Ook op dit terrein lijkt er een "merk" cultuur te ontstaan.... "Heil" is heilig... Nou voor mij niet! Mijn gewone T-shirt zit net zo lekker als een XXXXX merk en is veel goedkoper. En al die externe toeters en bellen: besteed dat geld liever aan een betere antenne (of, als het niet anders kan een versterker)!
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Soundprocessing

#60 Bericht door PA1ZP »

Hoi Henk

Heil is niet heilig bij die mannen.
Heil is DUUR en dat is heilig.

Nog heiliger is een proffecionele groot membraam studio condensor mikrofoon.
Nog heiliger is noise gate EQ parasitic killer etc. en dure interessante merknamen zoals Behringer Heil Marshall Sennheiser Shure, enz enz.

verder is er tussen jou verhaal geen speld te krijgen.

Eerst signaalsterkte en verstaanbaarheid helder en scherp helpt enorm , dan mooi.

Voor de anderen een goed afgestelde HF clipper maakt uw signaal ongeveer 6 dB sterker en dito betere verstaanbaarheid.

Je moet PA3ERT eens horen met zijn MM'etje (Magic Microphone) als je erg kortbij zit denk je gooi set en mike aub in kliko ik wordt er gek van.
Als je vervolgens het signaal in Suriname hoort kan je hem bij gelijke S-rapporten als eerste goed verstaan.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie