Soundprocessing

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD5L
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2006, 12:41
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#16 Bericht door PD5L »

Hallo Jelle,

Ik gebruik een Sennheiser MD421U4 microfoon, met een behringer xenyx 802 mixer dit alles wordt aangesloten op mijn Icom Ic 765. De rapporten die ik krijg zijn zeer goed en ik gebruik alleen de 3 bands eq van de mixer. Ik heb wel eens wat geprobeerd met een B1 mic van Behringer in combinatie met een compressor en 5 bands eq maar de Sennheiser klinkt veel mooier zonder al die extra bewerkingen.

De spullen zijn 2de hands aangeschaft en qua uitgaven niet veel meer dan een goede microfoon. De microfoon kost nieuw wel € 400,-- dat is geld wat ik er niet voor over zou hebben als de mic alleen voor hamradio gebruikt zou worden.

Ik vind dat Heil overgewaardeerd is, een hoop geld en er zijn spullen te koop die minstens zo goed zijn.

Succes met het uitproberen van de mic.

73’Edwin PD5L

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Soundprocessing

#17 Bericht door PA5COR »

Nog steeds de EQPlus, maar nu met Heil HC 4 element.

Minder laag wat bij mij al veel te veel uit mijn keel komt.

Met de EQPlus kan dat nog wat verfraaid worden.

:mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: Soundprocessing

#18 Bericht door PA2RUS »

-
Laatst gewijzigd door PA2RUS op 17 nov 2011, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#19 Bericht door xxxx »

Martin,

Met de stelling van het is een cult en wordt in stand gehouden door commercie ben ik het totaal oneens.

Jij werkt daar met een hele mooie knoppen doos waarbij je zelf veel kan instellen mbt tot je spraak (Soundprocessing) echter werk ik hier met een Kenwood TS-850 waarbij je bij lange na niet de mogelijkheden hebt die mijn Eqplus nu wel bied. Verder heb ik vele uren besteed aan testen met namen op 10 meter met slechte condities dat ik net over de ruis drempel kwam en ik ook werd opgenomen en daarbij waren de verschillen zeer duidelijk. Het grootste verschil maakt bij mij de Microfoon en de Eqplus geeft net even die extra punch!.

Verder heb je nog de echte ESSB mensen die willen een AM Broadcast kwaliteit nastreven in SSB......In mijn optiek ga je dan juist je doel voorbij, maargoed iedereen zo zijn hobby.

Groeten Jelle

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Soundprocessing

#20 Bericht door Marco »

Hallo Jelle


Waarom Sound processing op HF.. Ik zelf gebruik dit totaal niet.. Mensen die het wel gebruiken komen totaal niet door een pile up heen omdat je donker en totaal onverstaanbaar bent.
Zoals Henk al aangeeft een goeie tranciever wel of niet met veel knoppen zal beter werken dan een klein doosje met een DJ audio.Als je het nut daar niet van ziet zou ik me maar is daar in gaan verdiepen. er zit wel degelijk veel verschil tussen sets . Het is het DX station wel of niet horen.
De meeste die ik spreek en die soundprocessing hebben klappen allemaal buiten me filters. Ze word mega breed en donker dus onverstaanbaar.

Voor HF vind ik ditgeen correcte situatie.
En als je toch zograag wat wil weten is deze man die het wel voor elkaar heeft die wilde een perfecte audio en geen DJ modulatie.

Richard Kiefer
http://www.KED-Wireless.com

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Soundprocessing

#21 Bericht door PA5COR »

Generalisaties vliegen hier over de pagina :mrgreen:

Ik heb 2 FT 847's met Collins filters, 2.4 Kc breed.
En gezegend met een zeer lage stem :(

Het Heil HC element haalt al veel van die lage bas tonen weg, de EQplus laat het me toe het laag en hoog te regelen en de juiste spectrum te kiezen voor ragchew of DX
Verder is de compressor op de FT 847 braad, en word niet gebruikt, wel de regelbare veel betere compressie op de EQplus.
Daarbij de Downwards Expander die de achtergrond geluiden reduceert.
De ingebouwde limiter zorgt ervoor dat er een harde grens is waarboven het audio niet kan uitkomen, dus voorkomen dat je splattert.

De FT 847 heeft geen batterij van instellingen of equalisers om de audio aan te passen...

Noch de FT 100 mobiel doos die ik ook gebruik.
Vandaar dat de opmerkingen dat je geen processing nodig hebt, onzin zijn, dit hangt maar af van je stem, de instel mogelijkheden van je transceiver, de eigenschappen van de ruimte waarin je spreekt etc.

Ik bespreek het HC 4 element vanaf 2 tot 5 cm, heel direct, waardoor je de ruimtelijke geluiden als met een tafel microfoon normaal zijn, NIET hebt.
Een van de redenen dat een handmicrofoon soms beter werkt als een tafel microfoon, die op afstand wordt besproken.

Met de 2.4 Kc brede Collins filters zend/ontvangst lijkt me het sterk dat ik "door je filters heen klap"
Enne, de E van Veron :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#22 Bericht door xxxx »

pe2mc schreef:Hallo Jelle


Waarom Sound processing op HF.. Ik zelf gebruik dit totaal niet.. Mensen die het wel gebruiken komen totaal niet door een pile up heen omdat je donker en totaal onverstaanbaar bent.
Zoals Henk al aangeeft een goeie tranciever wel of niet met veel knoppen zal beter werken dan een klein doosje met een DJ audio.Als je het nut daar niet van ziet zou ik me maar is daar in gaan verdiepen. er zit wel degelijk veel verschil tussen sets . Het is het DX station wel of niet horen.
De meeste die ik spreek en die soundprocessing hebben klappen allemaal buiten me filters. Ze word mega breed en donker dus onverstaanbaar.

Voor HF vind ik ditgeen correcte situatie.
En als je toch zograag wat wil weten is deze man die het wel voor elkaar heeft die wilde een perfecte audio en geen DJ modulatie.

Richard Kiefer
http://www.KED-Wireless.com
Marco,

Hoe weet jij hoe mijn Stem klinkt? Heb je mij ooit gehoord? Nee.....Vanwaar dan de conclussie Dj Modulatie? Beetje kort door de bocht vindt jezelf niet?

Jelle

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Soundprocessing

#23 Bericht door pa1bjs »

Hallo heren en dames!
Wat is nou precies een voordeel van soundprocessing?
Kan je je signaal er alleen mee opkrikken of echt voor de verstaanbaarheid?

Pd1dyz (goede vriend van mij) heeft vaak problemen met dat het de Yankee in zijn call niet of slecht overkomt.
Ook yokohama wil niet echt.
Is dit nu op te vangen met soundprocessing of is dit meer een mike kwestie?
Hij gebruikt een TS520S (mijn oude set) en ik heb dat probleem nooit gehad..

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#24 Bericht door xxxx »

Bas,

Het voordeel kan zijn om je stem beter te laten klinken voor een bepaalt doel en om te zorgen dat je binnen je bandbreedte blijft.

Het is een vrij open vraag wat het voordeel is van Soundprocessing dat kan ook afhankelijk zijn wat je doel is.

Op de omroepband wordt soundprocessing gebruikt om kortgezegd een zo mooi mogelijke geluid te produceren binnen de juiste bandbreedte (Stokkenmasker). Verder is het per station verschillend hoe zijn soundprocessing afgesteld staat, 3fm heeft het weer heel ander dan BNR, ook kan het afhankelijk zijn van de genre muziek.

Binnen Ham radio kun je met soundprocessing zodanig je stem aanpassen dat het aan de andere kant beter is te nemen, mensen die vanhunzelf een zeer lage stem hebben kunnen er een groot voordeel uithalen om dit om te zetten naar een wat hoger stem geluid.....Hoge klanken geven veel meer detail door dan Lage en middentonen, middentonen geven juiste de warmte en volheid aan een stem.

Dan heb je nog de ESSB mensen, die willen juist een Am broadcast kwaliteit in SSB. Persoonlijk ga je dan in mijn optiek het doel van SSB juist voorbij maar goed sommige mensen houden nou eenmaal van zware bassende stemmen, dit laatste is voor Dx totaal nutteloos want je bent echt niet beter verstaanbaar in bijvoorbeel een Pile-Up.

Dan heb je nog soundprocessing voor Discotheken, Studio's etc etc allemaal weer met een eigen doel.

Als je goede vriend niet goed het woord Yankee er uit krijgt dan moet hij zeker niet Yokohama of dat soort dingen gebruiken dat wekt alleen maar extra verwarring.....Persoonlijk denk ik dat hij een zware stem heeft dus zou hij kunnen gaan kijken naar een Equalizer waarmee hij het laag er wat uit haalt en misschien wat meer hoog geeft.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Soundprocessing

#25 Bericht door PA1 »

Ik doe ook aan soundprocessing, naast het beter verstaanbaar worden is het ook fun om met de instellingen te spelen. Ik gebruik een Behringer VX2496 speech processor en als eind een Alesis 3630 compressor limiter.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Theo

Re: Soundprocessing

#26 Bericht door Theo »

Ik sprak laats met iemand, die een Orban optimod gebruikt.
Wat een muur aan signaal en geluid, geweldig om te horen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#27 Bericht door PE2AAB »

Theo schreef:Ik sprak laats met iemand, die een Orban optimod gebruikt.
Wat een muur aan signaal en geluid, geweldig om te horen.
Dure maar leuke oplossing. Aleen is een Optimod 'Broadcast' georienteerd. Niet toegespitst op onze smalbandige amateur verbindingen. ;-)

Maar goed. Ik kan eens proberen om dit setje daarvoor te gebruiken.

Zie: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?p=29637#p29637
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Theo

Re: Soundprocessing

#28 Bericht door Theo »

Als je het wel weet :D ?
Dit is dus smalbandig in te stellen, anders schreef ik toch ook niet,
Theo schreef:Wat een muur aan signaal en geluid, geweldig om te horen.
Is echt geweldig, voor veel zendamateurs, nog een verre deur om te gaan 8)
QRP, zou je hier je voordeel uit moeten halen :wink:

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Soundprocessing

#29 Bericht door pa5cal »

Overigens, als je een TS-850 gebruikt, dit is de favoriete set geloof ik wel zo ongeveer onder de eSSB'ers dus je bent er wel klaar voor ;)

Ik denk dat ik zelf er ook eens mee ga experimenteren, lijkt me leuk. We kunnen allemaal wel meningen ventileren maar het eens doen lijkt me nog leuker.

-P

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Soundprocessing

#30 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

Ik heb een tip voor al degene met een donkere stem en een yaesu MH31 handmicro.
Als je graag wat laag kwijtraakt gewoon het o.33 uF elkootje in de micro vervangen voor een 0.1 uF (100 nF.) condensatortje en dan merk je ineens dat het schakelaartje achterop begint te werken en verschil gaat maken in audio.
Werkt prima op FT857 FT897, FT847 FT920, FT1000 etc alle yaesu's met standaard MH31 als handmicro.

Verder als je een set hebt waarvan je de carrier in SSB kan verstellen gewoon de carier wat verder van het filter zetten en je bent een hoop laag kwijt (werkt op FT920, FT857, FT897)

Dure Kappa mike kopen zoals Euro CB 2018 klinkt prima op FT450 of FT920.

Dure Zetagi MB +5 van de rommelmarkt doet het prima op PA5CAL zijn Kenwood 680 of 690.

Nog beter een heel grote dikke antenne neerzetten dan horen ze je zeker veel beter
Dan komen er van heel ver af stations vragen wat je aan het doen bent omdat je zo hard bent.

Dan hoef je niet eens veel te roepen, de stations komen vanzelf uit nieuwsgierigeheid.

Al met al hoeft soundprocessing helemaal niet duur te zijn en kan echt veel opleveren in verstaanbaarheid, na denken hier over kost in ieder geval niets.

Tot slot:
Eerst goed verstaanbaar gaan maken
Dan een goede signaalsterkte proberen neer te zetten.
Als dat allemaal OK is eens gaan kijken of het ook mooier kan gaan klinken.

Op een S2 diep in de ruis levert broadcast audio processing weinig op.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie