Identificeren tijdens QSO

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Identificeren tijdens QSO

#1 Bericht door R65057 »

Ik leerde dat het uitwisselen van je call-sign in een QSO minstens om de 5 minuten moet gebeuren en tevens aan het begin en einde van een QSO.

Hoe doen jullie dit om de 5 minuten?

Roepen jullie dan altijd de call van het tegenstation voorafgaand aan je eigen call ter identificatie, bv.:

AA1ABC (tegenstation) van BB2ABC (eigen call)

Of volstaat het als je enkel je eigen call geeft ter identificatie, bv.:

van BB2ABC


73

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Identificeren tijdens QSO

#2 Bericht door TheoP »

Hangt er van af welke rol ik heb.
Als politie agent zeg ik nooit wie ik ben, en in een QSO noem ik mijn eigen naam.
De ander weet zijn eigen naam prima :mrgreen:

Tijd let ik niet zo op, iedereen kent me toch?
Ik benoem dan altijd het voorbeeld uit het auto rijden, daar moet je een knipperlicht gebruiken bij verandering van rijbaan.
En wat zie je in de praktijk?
Iedereen weet toch wie ik ben en waar ik heen moet?

Theo

R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: Identificeren tijdens QSO

#3 Bericht door R65057 »

Ja Theo, dat was ook mijn gedacht daarover.

Uiteindelijk kan het onduidelijk worden als je voortdurend de call van het tegenstation roept.

Soms heb ik de indruk dat er meer tijd gaat in het roepen van de call's vice versa dan in de inhoud van de QSO zelf :D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Identificeren tijdens QSO

#4 Bericht door PA3DAT »

Aan het begin en eind van het QSO, aan het eind doe ik vaak 2 keer waarvan 1 keer voluit gespeld.
En tussendoor, wanneer je de microfoon aan de ander teruggeeft precies zoals jij al aangaf:
AA1ABC (tegenstation) van BB2ABC (eigen call)
Zo hoort het ook en ik vind het heel irritant om te luisteren naar een qso op een repeater waarbij niemand zijn call noemt. Dan weet je niet wie het zijn, zijn het wel gelicenseerde amateurs en zo ja, wie zijn het dan?

En ik heb een paar keer gevaren, kustvaart, en dan wordt ook van je verwacht dat je dat netjes doet, bijv. in contacten met Radio Scheveningen. Het is gewoon professioneler, zoals hierboven beschreven. Ook voor een radiozendamateur.

Als je het niet deed kon je voorheen nog wel eens een "gele brief" op de mat vinden! :D
R65057 schreef: 26 feb 2024, 16:56 Uiteindelijk kan het onduidelijk worden als je voortdurend de call van het tegenstation roept.
Nee hoor, dat is juist bedoeld voor de meeluisteraars (dus ook luisteramateurs): die weten dan WIE er met WIE in gesprek is. Dat doen we al meer dan 100 jaar zo, dus ik zie niet in waarom dat nu opeens tot onduidelijkheden zou leiden.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Identificeren tijdens QSO

#5 Bericht door PA3DAT »

TheoP schreef: 26 feb 2024, 16:45 Hangt er van af welke rol ik heb.
Als politie agent zeg ik nooit wie ik ben, en in een QSO noem ik mijn eigen naam.
Dat vind ik een beetje laf... :wink:
Bovendien maak je je dan schuldig aan dezelfde overtreding als de mensen die je daarop aanspreekt.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 847
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Identificeren tijdens QSO

#6 Bericht door Rene - pg3r »

PA3DAT schreef: 26 feb 2024, 17:38 Radio Scheveningen
Scheveningen Radio.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Identificeren tijdens QSO

#7 Bericht door PA3DJS »

R65057 schreef: 26 feb 2024, 16:33 Ik leerde dat het uitwisselen van je call-sign in een QSO minstens om de 5 minuten moet gebeuren en tevens aan het begin en einde van een QSO.

Hoe doen jullie dit om de 5 minuten?

Roepen jullie dan altijd de call van het tegenstation voorafgaand aan je eigen call ter identificatie, bv.:

AA1ABC (tegenstation) van BB2ABC (eigen call)

Of volstaat het als je enkel je eigen call geeft ter identificatie, bv.:

van BB2ABC


73
Je hebt het goed geleerd!

Bij hele korte doorgangen EN als er geen twijfel is over wie moet gaan praten, doe ik ook "van PA3DJS", maar heel vaak doe ik de lange versie: "AA1ABC van PA3DJS" (mijn callsign in ieder geval volledig gespeld). Gewoon omdat het duidelijkheid geeft, zeker op een repeater of als je met meerdere mensen zit. Het vermindert de kans op dubbel zitten. Samengevat zeg ik mijn roepnaam dus echt vaker dan 1 keer per vijf minuten.

Helaas melden bij mij in de buurt best veel amateurs zich in door gewoon te gaan roepen (zonder callsign), desnoods over een uitzending van iemand anders heen.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Identificeren tijdens QSO

#8 Bericht door TheoP »

PA3DAT schreef: 26 feb 2024, 17:45 Dat vind ik een beetje laf... :wink:
Bovendien maak je je dan schuldig aan dezelfde overtreding als de mensen die je daarop aanspreekt.
Tja nu je het zegt Aloys :mrgreen:
Waarom doen al die andere (keurige) zendamateurs het dan ook?
Maar om eerlijk te zijn? Ik noem mijn eigen naam op gevoel om de zoveel tijd.
Als ik met een vreemde praat, wil ik zijn call nog wel een keer benoemen om zeker te zijn dat ik het goed heb genomen.
En lui als ik ben, de callgever staat wel aan met jawel :D morse!

Theo

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Identificeren tijdens QSO

#9 Bericht door PA1AIS »

PA3DAT schreef: 26 feb 2024, 17:38
Zo hoort het ook en ik vind het heel irritant om te luisteren naar een qso op een repeater waarbij niemand zijn call noemt. Dan weet je niet wie het zijn, zijn het wel gelicenseerde amateurs en zo ja, wie zijn het dan?
Je bedoeld de naamloze aso paalklevers op de NOS?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Identificeren tijdens QSO

#10 Bericht door PA3DAT »

@Theo: :mrgreen:

@Jugo: NOS, daar luister ik nooit naar, maar het "gemakzuchtig QSO'en" beluister ik wel eens op NON.
Rene - pg3r schreef: 26 feb 2024, 18:32
PA3DAT schreef: 26 feb 2024, 17:38 Radio Scheveningen
Scheveningen Radio.
Ach ja, uiteraard!
En dan 2 keer: "Scheveningen Radio, Scheveningen Radio, dit is ..."
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Identificeren tijdens QSO

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3DAT schreef: 26 feb 2024, 17:38 Aan het begin en eind van het QSO, aan het eind doe ik vaak 2 keer waarvan 1 keer voluit gespeld.
En tussendoor, wanneer je de microfoon aan de ander teruggeeft precies zoals jij al aangaf:
AA1ABC (tegenstation) van BB2ABC (eigen call)
Zo hoort het ook en ik vind het heel irritant om te luisteren naar een qso op een repeater waarbij niemand zijn call noemt. Dan weet je niet wie het zijn, zijn het wel gelicenseerde amateurs en zo ja, wie zijn het dan?

En ik heb een paar keer gevaren, kustvaart, en dan wordt ook van je verwacht dat je dat netjes doet, bijv. in contacten met Radio Scheveningen. Het is gewoon professioneler, zoals hierboven beschreven. Ook voor een radiozendamateur.

Als je het niet deed kon je voorheen nog wel eens een "gele brief" op de mat vinden! :D
R65057 schreef: 26 feb 2024, 16:56 Uiteindelijk kan het onduidelijk worden als je voortdurend de call van het tegenstation roept.
Nee hoor, dat is juist bedoeld voor de meeluisteraars (dus ook luisteramateurs): die weten dan WIE er met WIE in gesprek is. Dat doen we al meer dan 100 jaar zo, dus ik zie niet in waarom dat nu opeens tot onduidelijkheden zou leiden.

Inderdaad Aloys. Zo "heurt" het ook. Was volgens mij toen ik examen deed in 1975 ook één van de vragen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Identificeren tijdens QSO

#12 Bericht door ON5RKN »

R65057 schreef: 26 feb 2024, 16:33 Ik leerde dat het uitwisselen van je call-sign in een QSO minstens om de 5 minuten moet gebeuren en tevens aan het begin en einde van een QSO.

Hoe doen jullie dit om de 5 minuten?

Roepen jullie dan altijd de call van het tegenstation voorafgaand aan je eigen call ter identificatie, bv.:

AA1ABC (tegenstation) van BB2ABC (eigen call)

Of volstaat het als je enkel je eigen call geeft ter identificatie, bv.:

van BB2ABC


73
Met regelmaat hoor ik en herken ik (accent) PA-stations op 80 meter die urenlang aan een stuk ratelen zonder ook maar hun callsign te vernomen.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Identificeren tijdens QSO

#13 Bericht door PA4WK »

Even samen gevat:
Ieder moet zijn/haar call om de 5 minuten noemen en bij het begin en eindigen van de uitzending.
Als je daarnaast ook de call van je tegenstation wil noemen mag dat, noem in dat geval de call van je tegenstation als eerst.
Een mooi document met geschreven-ongeschreven en fatsoensregels vind je hier: https://www.veron.nl/wp-content/uploads ... ateurs.pdf
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Identificeren tijdens QSO

#14 Bericht door TheoP »

Ik bedacht mij nog, ik voer 95 % van alle QSO's in duplex uit.
Daar weet ik met wie ik spreek en is er geen sprake van dat de microfoon los gelaten wordt.
In het beeld staat rechts boven in het beeld mijn naam.
En in fone loopt de auto call gever wel mee.
Ik heb tot nu aan toe 1 gele kaart gehad, en deze ging niet over het niet noemen van mijn naam.

Theo

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Identificeren tijdens QSO

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mijn callgever anno 1982 doet het allemaal voor mij.
screen 79.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie