Het doorelkaar heen praten met AM en FM modulatie

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Het doorelkaar heen praten met AM en FM modulatie

#1 Bericht door Paula Bean »

Ik heb gemerkt, als luisteraar, dat als meerdere personen op dezelfde frequentie spraak uitzenden, dit een groot verschil van verstaanbaarheid tot gevolg heeft, afhankelijk van het modulatietype.

Met AM, inclusief SSB, lijkt de ontvangen energie gemengd te worden op een manier waarop de demodulator er voor een mens nog verstaanbaar resultaat van maakt. Het klinkt dan wel alsof meerdere mensen tegelijkertijd doorelkaar heen praten, maar elke stem is afzonderlijk nog uit de mix te halen. Rondeleiders lijken hiermee hun voordeel te doen door na de vraag of zich iemand nog in wil melden, van meerdere respondenten hun callsign te destilleren, om ze vervolgens een-voor-een te bevestigen, en degenen die niet genomen werden, te vragen zich opnieuw te melden. Dit kan soms best wel chaotisch zijn! ;-)

Met FM gaat het heel anders - een voorbeeld is bijvoorbeeld het CB oproepkanaal 14 in de vroege avond als het druk is en alle locals hun steentje willen bijdragen. Als je daarnaar luistert heb je het idee dat de zender met het sterkste kanaal alle anderen wegdrukt, en bij gelijke signaalsterkte ontstaat er een soort brij, alsof de FM-demodulator niet kan besluiten welk signaal hij moet volgen om de audio eruit te destilleren.

Ik begrijp niet goed waardoor dit verschil veroorzaakt wordt. Kan iemand dat mij uitleggen?

Groetjes,
Laatst gewijzigd door Paula Bean op 07 aug 2021, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Het doorelkaar heen praten met AM en FM modulatie

#2 Bericht door pa1bvm »

ik heb me wel eens laten vertellen dat de reden is waarom in de luchtvaart nog veel AM wordt gebruikt op de VHF frequenties .

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Het doorelkaar heen praten met AM en FM modulatie

#3 Bericht door pa3a »

We hebben het hier over het FM vang effect, of wel het capture effect .
Ik ga dit niet allemaal verder uitleggen op mijn telefoontje maar er is best wel een goede beschrijving in de ingekopieerde thread.

https://www.physicsforums.com/threads/f ... ct.747206/
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Het doorelkaar heen praten met AM en FM modulatie

#4 Bericht door Rene - pg3r »

pa1bvm schreef: 07 aug 2021, 18:02 ik heb me wel eens laten vertellen dat de reden is waarom in de luchtvaart nog veel AM wordt gebruikt op de VHF frequenties .
Zeker. En het wereldwijd vervangen lijkt me ook wel lastig. Op hetzelfde moment? Gaat niet lukken. Overgangsplan, downward compatible? Gaat niet lukken. Tenzij jij een briljante oplossing hebt.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Het doorelkaar heen praten met AM en FM modulatie

#5 Bericht door elsinga »

Je ziet dat er steeds meer digitale zaken worden geregeld in de luchtvaart, naast de bestaande AM spraak variant. Digitale ATIS, digitale Ground info, dat soort dingen.

Verder komen er steeds meer 8.33kHz kanalen, naast de bestaande 25kHz kanalen. Dat is ook niet ineens gekomen, maar ruim aangekondigd. En in geval van nood kan 25kHz spraak op een 8.33kHz kanaal nog steeds gehoord worden (alhoewel het wellicht vervormd klinkt door het smallere filter) of andersom.

Waarom hoor je bij AM mensen wel door elkaar praten en bij FM niet? AM is (kort door de bocht) modulatie zoals deze ook uit onze mond komt. Gewoon een sort-of sinusvorm met hogere toppen bij meer vermogen (harder praten). AM gedraagt zich zo ongeveer als mensen in een groep in een kamer, daar hoor je ze ook door elkaar heen en mis je ook degenen met een zachte stem. FM werkt eigenlijk 90 graden gedraaid tov AM, hierbij verschuift de frequentie met de amplitude. Door de demodulator en dat genoemde capture effect mis je de zwakkere stations vrij snel.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie