ik zoek een goede hoofdtelefoon..

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#1 Bericht door pa1bvm »

Nou is dit wel eens vaker op dit fraaie forum besproken .. dus misschien val ik wel in herhaling
ik zoek een goede hoofdtelefoon .. dus zonder microfoon .. ik ben echt meer van de knijpkat ( met een omschakelaar Heil 4 of 5 element ) ..
Ik denk dan altijd aan die groene piloten hoofdtelefoons ( die zijn vaak met microfoon ... en de aanschaf prijs is vrij hoog ..ze zijn het vast waard )
maar zijn er nog andere types ..
en dan eentje waar je ook reserve parts voor kan kopen ( die zachte oorschelpen gaan bij mij maar een paar jaar mee)
Noise cancelling is niet nodig .. ik ben gewend aan die blowers op de achtergrond :wink: .. en ik vind het fijn als mijn rx/tx relais hoor tikken in het juiste ritme...
ook de communicatie van de XYL mag best nog doorkomen ( -10 db regelbaar is natuurlijk wel een leuke optie :lol: ) ..
Ik hoor met het ene oor wat slechter dan met het andere .. dus als dat regelbaar zou kunnen zijn ..

tips ???

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#2 Bericht door ON5GM »

Verleden week zo eentje gekocht, tot nu toe ( heb hem nog maar pas een week ) ben ik tevreden over het comfort en modulatie.Radiosport RS-60CF Headset
https://www.dolstra.nl/Ham-accessoires/ ... rlan_1.htm
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#3 Bericht door pe1cmo »

Ik gebruik de DT770 van Bayer, misschien wel de meest gebruikte koptelefoon in radio en TV land, omdat zij goed zit, goed klink en een redelijk dichtheid heeft voor omgevingslawaai. Oja, na ruim 10 jaar veelvuldig gebruik beging het stof voor de luidspreker minder te worden, maar de schelpen zijn nog goed.
Soms gebruik ik hem ook als oorbeschermer.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#4 Bericht door PA3BAS »

Ik gebruik een Sony MDR-7506. Die wordt ook veel gebruikt in ‘het wereldje’. Sluit goed af en klinkt erg lekker. De oorkussens zijn los verkrijgbaar en makkelijk te wisselen.
.... But will it blend?

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#5 Bericht door pa1bvm »

aha mooie tips ..
Binnenkort hoop ik mijn verjaardag te vieren .. en familie hier vraagt zich dan af of ik nog iets nuttigs voor de hobby
kan gebruiken ..
tja zat spul natuurlijk .. een reserve GU74B ..of een elevatie uitlezing die WEL waterdicht is ..
of 90 meter 7 aderig kabel voor nieuwe rotor..10 Mhz GPS locked oscillator .. 2 kubieke meter beton en een vrachtje beton ijzer
daar kan ik ze niet mee lastig vallen ..

een mooie headset .. dat is een mooi neutraal ding .. kunnen ze zelf achteraan

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#6 Bericht door PA3BZT »

Ik gebruik ook de Sony MDR 7506 hoofdtelefoon, deze biedt een goede spraak audio.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#7 Bericht door pa3a »

Vrijwel iedere computer headset (over ear) vanaf een euro of 40 is goed. Mic zit er dan meteen aan.
Zelf heb ik een Yamaha met electret mic. Bevalt me al jaren prima. Heb hem al iets van 10jr in gebruik.
Grtz
Arie
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#8 Bericht door PD7HB »

Ik gebruik naar volle tevredenheid de Kenwood HS-5 ( 8 ohm 400-4000 HZ ), deze hoofdtelefoon is al ruim 35 jaar op de markt en wordt nog steeds nieuw geleverd, zegt eigenlijk wel genoeg ;-)
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#9 Bericht door andre »

Nu is dit onderwerp de laatste jaren al diverse keren aan de orde geweest.
mijn mening:
natuurlijk werkt elke headset 'naar behoren'. Echter als je altijd in een lelijk eendje hebt gereden, weet je ook niet beter. Ik ben van mening dat een headset, of koptelefoon van 40 euro niet te vergelijken is met een Heil, Kenwood of Sennheizer oid. Een goede headset voel je niet op je hoofd of aan je oren, en het audio verveelt je ook niet. Ik heb al veel snerpende koptelefoons op mij 'head' gehad, maar dat duurde gelukkig nooit lang. Mijn Heil van 15 jaar met hc4 en hc5 element zijn onovertroffen voor hf gebruik, en Heil onderdelen nog steeds leverbaar.

Zal best wel weer kritiek op bovenstaande komen, maar ach...... 8)
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#10 Bericht door pa3a »

Tja, heil....
Zwaar en niet comfortabel. HC4 element heb ik nog steeds aan een van mijn headsets zitten. Echt nog uit de oude tijd.
Maar gebruik tegenwoordig de computer headset met electret in de shack thuis, en in de multi op omgevingen waar ik kom neem ik mijn stereo David Clark met electret. Knetter duur á la heil, maar echt veel beter in het dragen.
Als je een David Clark headset kun proberen met de zachte gel ear pads, dan ben je verkocht.
Komt uit de professionele luchtvaart waar geluiddemping van buiten, audioweergave en langdurig draagcomfort van belang zijn.
Afijn, je zoekt het gewoon uit. 🙂 Maar trap niet in die heil dingen.
Groet Arie PA3A
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#11 Bericht door PD2R »

Wat door jou als een goede en comfortabele headset wordt ervaren, is afhankelijk van diverse factoren. Om te beginnen is het goed om te achterhalen wat jij prettig vind. Wil een headset waarvan de schelpen volledig over de oren heen vallen of draag de schelpen liever op je oor. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen of je dichte of open schelpen wilt hebben. De headphones met dichte schelpen zorgen ervoor dat het geluid veel minder uit de oorschelpen "lekt" en je omgeving er minder/geen last van heeft. Andersom werkt het ook. Werk je in een rumoerige omgeving dat zorgen de dichte schelpen ervoor dat het omgevingsgeluid aanzienlijk gedempt wordt. Dat kan een voordeel zijn maar dat hoeft niet. Ik heb af en toe wel eens een boze vrouw in mijn shack gehad omdat ik haar niet hoorde roepen. Of miste ik een pakketje omdat ik de bel niet gehoord had. Het is dus maar net waar jij de voorkeur aan geeft.

Daarnaast wil je voor zendamateur gebruik doorgaans geen koptelefoon die de schelpen erg strak op je hoofd drukt, tenzij je iemand bent die heftig met zijn hoofd beweegt tijdens het maken van verbindingen. Dit punt is doorgaans extra belangrijk voor bril dragende. Ook het materiaal van de kussens is belangrijk. Kies bij voorkeur kussens waarvan de stof uitwasbaar is. Kunst leer vind ik persoonlijk prettig dragen en is gemakkelijk af te nemen maar kan wel enorm gaan zweten op warmere dagen. Ik geef dus de voorkeur aan stoffen kussens.

Ook de band op het hoofd moet geen drukpunten veroorzaken. Dat gaat na enkele uren echt vervelen. Sommige koptelefoons moet je op maat afstellen, anderen hebben een band met een soort veersysteem dat zichzelf aanpast. Dat laatste heeft mijn persoonlijk voorkeur omdat dat eigenlijk altijd goed zit, ongeacht hoe je de koptelefoon op je hoofd zet.

Comfort is verder natuurlijk heel subjectief. Iemand die roept dat Heil headsets enkel zwaar en oncomfortabel zijn, gaat daarbij m.i. wel erg kort door de bocht. Het geeft wel aan dat ieder zo zijn voorkeuren heeft en wat voor de één comfortabel is, hoeft dat voor een ander duidelijk niet te zijn.

En naar mijn bescheiden mening zit er wel degelijk veel verschil tussen een headset van €40,- en van €140,-. Zo zijn de gebruikte materialen vaak echt een stuk beter. Ik heb hier een Superlux HD662F koptelefoon van net geen €40,- die prima geluid geeft, daar is zeer weinig op aan te merken. Echter, de gebruikte materialen maken dat ik hem niet graag draag. Het is allemaal erg "plastic fantastic" en het snoer is erg stuk. Hierdoor wordt contactgeluid erg gemakkelijk doorgegeven aan de oorschelpen en is daardoor goed hoorbaar. Zolang je stil zit is er niet zoveel aan de hand maar als het snoer langs je bureau schuurt of ergens tegenaan tikt dan hoor je dat goed. Voordeel is wel dat ze heel ligt zijn en comfortabel dragen.
Mijn 6x duurdere Heil headset is een inderdaad een stuk zwaarder maar doet voor mij qua draagcomfort toch weinig onder. Maar door de betere kwaliteit van de materialen heeft de Heil toch duidelijk mijn voorkeur.

De laatste jaren zijn er erg veel goede gaming headsets op de markt gekomen die door veel zendamateurs naar tevredenheid worden gebruikt. Was vroeger de keuze vrij beperkt en kwam je al snel op Heil uit, tegenwoordig is dat lang niet meer de enige speler op de markt. Toch maakt Bob nog steeds prima headsets al is de prijs inderdaad wel erg hoog en is lang niet iedereen ervan gecharmeerd.

Wanneer je echter op zoek bent naar enkel een goede koptelefoon, dus zonder microfoon, dan zou ik niet kijken naar een Heil of David Clark. Kijk dan naar headphones waar producers de voorkeur aan geven. Die zitten hele dagen met de dingen op hun hoofd en weten echt wel wat goed is. In de lijstjes van "best studio headphones" zie je dikwijls dezelfde modellen van Sony, Audio Technica en Sennheiser voorbij komen. Die zijn overigens lang niet allemaal extreem duur.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#12 Bericht door pa3a »

Haha, zoals ze zeggen 'nuf sed' en 'De keuze is reuze.'
Veel succes met zoeken en uittesten en kies dan zelf.
Grtz
Arie PA3A
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#13 Bericht door PA1AIS »

ON5GM schreef: 24 mar 2021, 16:39 Verleden week zo eentje gekocht, tot nu toe ( heb hem nog maar pas een week ) ben ik tevreden over het comfort en modulatie.Radiosport RS-60CF Headset
https://www.dolstra.nl/Ham-accessoires/ ... rlan_1.htm
dat is een Chinese kloon van David Clarck en kost in China slechts rond de 50-100€
Set er sport op en je kan 2,5x meer vragen.

Ik zal de fabrikant eens opzoeken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#14 Bericht door PA1AIS »

pa3a schreef: 25 mar 2021, 16:33 Vrijwel iedere computer headset (over ear) vanaf een euro of 40 is goed. Mic zit er dan meteen aan.

Grtz
Arie

Nou nou, dat is een boute uitspraak. Ik kocht zeer recent zoiets bij Bol.com. Binnen 5 minuten teruggestuurd omdat de microfoon enorm dof was. Zoveel dat er niks te compenseren viel met de equalizer.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ik zoek een goede hoofdtelefoon..

#15 Bericht door pa3met »

ik gebruik de RP-DJ1210 -- voornamelijk omdat die hard kan, goed afsluit en je ook zelf de schelpen onafhankelijk van elkaar kunt draaien.
Ik pik er itt tot de mi overhyped Heil dingen goed morse uit en zit een stuk beter op mijn hoofd
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie