60m SSB

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
PA4WK
Roepletters: PA4WK

Re: 60m SSB

#31 Bericht door PA4WK »

Ha, ha, ja ik ben ook de jongste niet meer, van bouwjaar 1957, ik ben ervan overtuigd dat er meer ontwerpen zijn die goed werken, maar van dit ontwerp weten we het zeker, er zijn onafhankelijk van elkaar metingen aan gedaan, lees en bekijk op je gemak eens de informatie onder de knoppen VIDEO'S, HANDLEIDINGEN, en TECHNIEK, op de website https://www.hfkits.nl/webshop-zelfbouw- ... damateurs/ Hier nog een link met metingen van zowel de SWR als de CM onderdrukking https://www.youtube.com/watch?v=JhAPJISUjB8
Ik zou je adviseren om het bouwpakket bij HF-Kits te bestellen, dan weet je zeker dat je de juiste materialen hebt, zoals je in de video kan zien is bijvoorbeeld de soort draad belangrijk. Maar lees eerst op je gemak maar eens de informatie op de site door.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: 60m SSB

#32 Bericht door PA0ETE »

on4ged schreef: 05 jul 2025, 16:17Bedankt voor de info-tip.
Ik ben aan het uitkijken voor een oplossing en hoop om een horizontale afstand van 2 meter tot de longwire enerzijds en de rimboe anderzijds te kunnen realiseren. Het zal dan wel om een tijdelijke oplossing gaan, eentje dus die ik telkens weer moet opbouwen en nadien weer afbreken. Maar dat stoort me helemaal niet, da’s een deel van de pret van het radioamateurisme. En als dat een beetje goed uitgedokterd is kan dat heel snel gaan. Geen probleem dus.
Ik probeer vaak bij dit soort dingen meerdere antennes. Het is bijna altijd een compromis in dicht bevolkte gebieden zoals waar de meesten van ons wonen. Je kunt het hooguit voor enkele banden heel goed doen.

Het is goed om meerdere tijdelijke oplossingen te proberen. En als je er een paar gehad hebt, dan zul je concluderen dat er voor het gebruik zoals je dat zelf doet eentje is die waarschijnlijk net beter is dan de rest. Het is dan zaak om te kijken of je daar een permanente versie van kunt maken.

Zeker met antennes (of de tegencapaciteit) die niet de optimale lengte hebben, waar veel objecten in de buurt zijn, waar je mogelijk niet precies de grondwatersituatie kent, is het nagenoeg niet te voorspellen, ook met computersimulaties niet (tenzij je een echte expert bent) hoe het resultaat zal uitpakken. Daarom kun je het beste verschillende opties proberen. En er zal er ongetwijfeld eentje tussen zitten die je dan zoals ik zei het beste bevalt.

Ik vind zelf dat geëxperimenteer ook juist een van de leukste aspecten van onze hobby.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie