In Audacity kan je via het Generate => Tone menu een sinus genereren.
Doe dat twee keer, 1 keer met een 1900 Hz en nog eens met een 1500 Hz toon, je ziet dan twee tracks.
Zet de tracks allebei op Solo en stuur de uitgang naar rechts of links, afhankelijk van welke uitgang te wil gebruiken.
Voila, geen soldeerbout nodig (voor dit deel tenminste) en twee zuivere en in amplitude gelijke tonen voor je power/lineariteit/uitsturing meting.
Voor de koppeling naar de microfoon ingang zal je nog wel even aan de slag moeten voor een koppelkabeltje of break-out box.
Tip: simpele dubbel toon audio generator met Audacity.
Tip: simpele dubbel toon audio generator met Audacity.
73 de PA2WN, Theo
Re: Tip: simpele dubbel toon audio generator met Audacity.
In een draad over een SINAD meter had ik al eens een URL gepost over Spectrum Lab.
Dit is het "Zwitsers mes" wat mij betreft. Een dubbeltoon generator is maar een van de zeer vele mogelijkheden.
Meten van intermodulatie is een kwestie van wat audio aansluiten, een klik op een menu en klaar. Simpeler kan bijna niet.
Dit is de URL:
https://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html
Het is zeer de moeite waard om hier eens te gaan kijken om een idee te krijgen van de talloze mogelijkheden.
Niet alleen een toongenerator (kan 3 tonen gelijktijdig), maar de tonen kun je ook moduleren, waardoor er nog veel meer mogelijk is. Ook kan hij willekeurige golfvormen produceren op basis van een audio bestand (met 1024) samples. Je kunt ook de golfvorm bewerken of een functie gebruiken om een specifiek signaal te maken. Hij kan ook ruis genereren, handig om frequentiekarakteristieken te meten (zoals filterflanken en vlakheid).
Ik noem nog enkele mogelijkheden:
- I/Q input, FFT filters, signaalbewerkingen
- LF ontvanger, bijvoorbeeld SAQ
- fasemetingen (richtingzoeker)
- ingebouwde webserver, dus ook met een browser te benaderen
- GPS synchronisatie
- Diverse digimodes, Hellschreiber
Het is freeware (GNU licentie) en dat is echt een "koopje" voor wat het allemaal kan. DL4YHF had schatrijk kunnen worden als hij een kleine vergoeding had gevraagd, maar nee, hij stelt het zo beschikbaar aan de amateurradio gemeenschap. Echte hamspirit!
Het programma heeft wel een nadeel: het is zo veelzijdig dat het wel tijd kost om ermee te leren omgaan. Het is een must om de handleiding te lezen.
Voor kwaliteitsmetingen is een goede audio interface zeer aan te bevelen. Ik gebruik mijn muziek interfaces daarvoor.
Dit is het "Zwitsers mes" wat mij betreft. Een dubbeltoon generator is maar een van de zeer vele mogelijkheden.
Meten van intermodulatie is een kwestie van wat audio aansluiten, een klik op een menu en klaar. Simpeler kan bijna niet.
Dit is de URL:
https://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html
Het is zeer de moeite waard om hier eens te gaan kijken om een idee te krijgen van de talloze mogelijkheden.
Niet alleen een toongenerator (kan 3 tonen gelijktijdig), maar de tonen kun je ook moduleren, waardoor er nog veel meer mogelijk is. Ook kan hij willekeurige golfvormen produceren op basis van een audio bestand (met 1024) samples. Je kunt ook de golfvorm bewerken of een functie gebruiken om een specifiek signaal te maken. Hij kan ook ruis genereren, handig om frequentiekarakteristieken te meten (zoals filterflanken en vlakheid).
Ik noem nog enkele mogelijkheden:
- I/Q input, FFT filters, signaalbewerkingen
- LF ontvanger, bijvoorbeeld SAQ
- fasemetingen (richtingzoeker)
- ingebouwde webserver, dus ook met een browser te benaderen
- GPS synchronisatie
- Diverse digimodes, Hellschreiber
Het is freeware (GNU licentie) en dat is echt een "koopje" voor wat het allemaal kan. DL4YHF had schatrijk kunnen worden als hij een kleine vergoeding had gevraagd, maar nee, hij stelt het zo beschikbaar aan de amateurradio gemeenschap. Echte hamspirit!
Het programma heeft wel een nadeel: het is zo veelzijdig dat het wel tijd kost om ermee te leren omgaan. Het is een must om de handleiding te lezen.
Voor kwaliteitsmetingen is een goede audio interface zeer aan te bevelen. Ik gebruik mijn muziek interfaces daarvoor.