Equalizer instellingen in Yaesu FTdx101
Equalizer instellingen in Yaesu FTdx101
Er zit een Equalizer in de FTDX101, echter is deze nogal ingewikkeld, althans dat vind ik redelijk ingewikkeld.
Is er iemand die hier een beetje toelichting in kan geven.
Ik wil mijn spraak niet breder dan max 2400 kHz en een redelijk scherpe modulatie.
Maar hoe stel je dat in.
Heb inmiddels door dat er een equalizer voor met en zonder processor inzit.
Of geeft de monitor een goede weergave van de instellingen
Is er iemand die hier een beetje toelichting in kan geven.
Ik wil mijn spraak niet breder dan max 2400 kHz en een redelijk scherpe modulatie.
Maar hoe stel je dat in.
Heb inmiddels door dat er een equalizer voor met en zonder processor inzit.
Of geeft de monitor een goede weergave van de instellingen
Yaesu FT101MP with Heil PR781 / Icom IC9700 with SM20 / 6 bands Hexbeam /
Homemade G5RV / Diamond X200 /Heil proset met HC5
Re: Equalizer instellingen in Yaesu FTdx101
Misschien heb je hier iets aan https://wirelessgirl.com/Projects/FTDX1 ... ml#summary.
(Heb zelf een Yaesu FT-DX10, wel vergelijkbaar, maar niet precies identiek, dus ik verwacht niet dat settings daarvan 1:1 overdraagbaar zijn.)
(Heb zelf een Yaesu FT-DX10, wel vergelijkbaar, maar niet precies identiek, dus ik verwacht niet dat settings daarvan 1:1 overdraagbaar zijn.)
- PA0BAK
- Roepletters: PA0BAK
- Contacteer:
Uit de discussies in diverse groepen heb ik begrepen dat ze wel identiek zijn.
Maar de instellingen zijn ook afhankelijk van de gebruikte microfoon.
Hier gebruik ik een oude Kenwood MC-50 microfoon en ik krijg goede rapporten.
Tip: in de mode FM terugluisteren met een andere ontvanger?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Ik heb mijn Yaesu FT-DX10 instellingen simpelweg gekopieerd uit de volgende twee YouTube video's van N4HNH. Hij bespreekt de audio instellingen in veel detail in deze twee video's.
https://www.youtube.com/watch?v=dDaqNW05seo
https://www.youtube.com/watch?v=qRL5D8C_opQ
Hier nog een derde uitgebreide YouTube video van N4HNH, maar dan betreffende de audio instellingen van de Yaesu FT-710.
https://www.youtube.com/watch?v=V3wIv-xfMu4
Dank voor alle tips:
Maar ik heb zelf geen best gehoor (draag gehoorapparaten) maar ik hoor echt geen verschil als ik via de monitor mezelf terug luister.
En als ik een voice message inspreek in de FTDX101 en terug luister klinkt dit weer anders.
Zijn er operators die een keer op bijv. 40 meter me kunnen helpen om een goede setting in de stellen.
Dus niet te breed Max. 2400 kHz en scherp en goede punch.
Stuur dan even een PB
Maar ik heb zelf geen best gehoor (draag gehoorapparaten) maar ik hoor echt geen verschil als ik via de monitor mezelf terug luister.
En als ik een voice message inspreek in de FTDX101 en terug luister klinkt dit weer anders.
Zijn er operators die een keer op bijv. 40 meter me kunnen helpen om een goede setting in de stellen.
Dus niet te breed Max. 2400 kHz en scherp en goede punch.
Stuur dan even een PB
Yaesu FT101MP with Heil PR781 / Icom IC9700 with SM20 / 6 bands Hexbeam /
- pa3met
- Roepletters: PA3MET
- Contacteer:
ik moest wel gniffelen om die "niet te breed, 2400 kHz"
Ik weet niet waar je zit, woont (kan dat vast zo achteraf zien) maar er zijn vast genoeg mensen die er
wel een goede mening over hebben.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100
FTDX10 en de 101 zijn identiek voor wat betreft de Parametric Equalizer. Zie hier voor instellingen:
De software waarmee ik de instellingen maak is Win4YaesuSuite-v1.442-x64 maar je kunt dat ook allemaal via het menu van de Yaesu doen.Re: Equalizer instellingen in Yaesu FTdx101
Dank PE7K voor het delen.
Een vraag nog, wat is je "AMC Level" instelling?
Of betekenen je instellingen dat de "AMC Level" instelling er niet toe doet?
Een vraag nog, wat is je "AMC Level" instelling?
Of betekenen je instellingen dat de "AMC Level" instelling er niet toe doet?
OK, goede vraag. AMC komt inderdaad niet voor in de applicatie maar wel in het Yaesu menu. AMC staat voor Automatic Microphone Gain Control en dat zorgt er voor dat het signaal niet 'distorted' wordt. Meestal is een setting van niet hoger dan 70 wel OK is mijn ervaring al zijn er ook amateurs die AMC op 100 zetten wat eigenlijk betekent dat de AMC weinig meer doet.
Volgens mijn neefje, die echt alles weet, is dit de juiste verklaring:
In de Yaesu FTDX10 transceiver staat AMC voor "Automatic Microphone Control". Dit is een functie die automatisch het microfoonniveau aanpast om consistente audiokwaliteit tijdens het uitzenden te behouden.
Hierdoor wordt overmodulatie voorkomen en blijft het uitgezonden signaal helder en duidelijk. Het juist instellen van de AMC is belangrijk voor optimale prestaties.
In de Yaesu FTDX10 transceiver staat AMC voor "Automatic Microphone Control". Dit is een functie die automatisch het microfoonniveau aanpast om consistente audiokwaliteit tijdens het uitzenden te behouden.
Hierdoor wordt overmodulatie voorkomen en blijft het uitgezonden signaal helder en duidelijk. Het juist instellen van de AMC is belangrijk voor optimale prestaties.
- Te hoge AMC-instelling kan leiden tot vervormd geluid
- Te lage AMC-instelling kan resulteren in een te zwak signaal.