Hoe signaal te genereren voor de ATU?

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#1 Bericht door PA5BUK »

Ik heb een MFJ 993B antenne tuner. Om die tuner aan het tunen te krijgen moet ik een RF-signaal genereren (< 10W). Op HF in SSB zou ik dit kunnen doen door in mijn microfoon te fluiten, of om te schakelen naar CW en de sleutel ingedrukt te houden.
Een ander truckje dat ik geleerd heb van een andere amateur is om de set om te schakelen naar FM, en alleen de microfoon in te knijpen.

Deze laatste methode gebruik ik al jaren, maar het is zeer omslachtig: volume laag, omschakelen naar FM, vermogen naar 10W, mic inknijpen, wachten totdat de tuner klaar is, mic los, vermogen weer omhoog, terug naar SSB, volume weer omhoog.
Het idee hierachter zou zijn dat FM zonder modulatie niet te horen is in SSB, dus dat je de andere amateurs niet stoort met deze manier van tunen. Maar klopt dit wel?

Ik zelf begin te twijfelen. Is een FM signaal zonder modulatie te horen in SSB? Hoe klinkt dat? En is dat irritanter dan het gefluit en gepiep van de andere tune-methodes?

Roy pd8rw
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#2 Bericht door Roy pd8rw »

Om te beginnen altijd tunen op een vrije frequentie dan stoor je zoiezo minder snel iemand..
Ik ken je tuner en set niet, maar sommige combinaties sturen elkaar aan. Je seukt dan op de tune knop vd tuner en de set regelt terug, schakelt naar bv data mode en het kunstje word uitgevoerd
Dit word aangestuurd door een tussenkabeltje.


Anders idd terug in power, naar cw of data mode

PE1RTC
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#3 Bericht door PE1RTC »

Ik gebruik daarvoor een tune rite in combinatie met mijn Icom 7300. Een druk op de tune knop van de set geeft een paar seconden 10 watt carrier.
O.a. bij Wimo te koop:

TuneRite Tuning Aid
Many recent transceivers offer a "Tune" or"AT" button - which does only work when an external antenna tuner is installed. Now if you want to tune a manual tuner or antenna you have to switch to CW or FM, reduce power, push PTT, tune, then revert back to the mode and power level where you came from. Not very convenient and very time consuming.

Here the TuneRite steps in and offers great help. The following radios are supported:
All Icom with 4 pin tuner socket (IC-703, 706, 718, 736, 746, 7400, 756, 756ProI/II/III, 765, 775, 7000 etc.)
All Kenwood with 6 pin tuner socket ( TS-50, 450, 850, 950, 570, 2000, 480 etc.)

PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Re: Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#4 Bericht door PA5BUK »

Je hebt natuurlijk gelijk dat je gaat tunen op een vrije frequentie. Dat probeer ik ook zoveel mogelijk te doen.

De andere helft van de opstelling is een Yaesu FT-859, maar ik heb geen aansturingskabel er tussen (alleen de coax voor het echte signaal).
Omschakelen naar digi-mode kan ik ook wel eens proberen.

Vandaag zat ik even te luisteren naar de pileup voor P29RO. Daar hoorde ik iemand vrolijk op de frequentie van het DX station tunen. Meteen was iedereen boos dat 'ie er doorheen zat te tunen met z'n irritante piep. Dus vandaar mijn vraag hoe mijn methode van tunen klinkt voor de SSB luisteraars.

PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Re: Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#5 Bericht door PA5BUK »

PE1RTC schreef: 27 okt 2022, 16:50 Now if you want to tune a manual tuner or antenna you have to switch to CW or FM, reduce power, push PTT, tune, then revert back to the mode and power level where you came from.
Aha, ik ben dus niet de enige die schakelt naar FM!

PE1RTC
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#6 Bericht door PE1RTC »

Zoals Wimo ook schrijft: Not very convenient and very time consuming.
Aldus, welke set gebruik je?

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#7 Bericht door PH4CK »

https://www.qsl.net/kg6mvb/tuner.html voor de zelfbouwer met een Icom trx
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1014
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#8 Bericht door PD5DJ »

Meestal wordt RTTY gebruikt als alternatief om een "schoon" signaal neer te zetten bij gebruik voor het tunen.

Als ik bij mijn sets op PTT druk met RTTY krijg ik een mooi CW signaal.

Wat betreft een FM signaal in SSB, een carrier is een carrier, dus natuurlijk hoor je die in SSB.. juist als er niet gesproken wordt is de carrier constant en is die het meest hoorbaar.

Buiten dit je wilt ook niet tunen met een gemoduleerd signaal.. zeker geen amplitude gemoduleerd signaal omdat je dat de meting van de tuner van de rel brengt.
Omdat het vermogen op en neer gaat tijdens het tunen.

Daarom wordt RTTY vaak als alternatief gebruikt, omdat deze vaak direct met PTT werkt.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#9 Bericht door Rene - pg3r »

PA5BUK schreef: 27 okt 2022, 16:30 Is een FM signaal zonder modulatie te horen in SSB? Hoe klinkt dat? En is dat irritanter dan het gefluit en gepiep van de andere tune-methodes?
Vraag: in hoeverre verschilt een FM-signaal zonder modulatie van een CW-signaal waarbij de sleutel constant wordt ingedrukt?

PA2WN
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#10 Bericht door PA2WN »

Alleen in carrier frequentie.
FM: carrier = zero-beat
CW: carrier is +/- 600..800 Hz.
73 de PA2WN, Theo

pe1hzg
Berichten: 904
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#11 Bericht door pe1hzg »

PA5BUK schreef: 27 okt 2022, 16:52 De andere helft van de opstelling is een Yaesu FT-859, maar ik heb geen aansturingskabel er tussen
De Yaesu 859 zegt me niks, ook niks te vinden op rigpix, zou het de 857 kunnen zijn?

De 857/897 heeft op de achterkant de ACC aansluiting waarmee je een carrier kunt maken, TX-REQ, zie de manual.

Voor tunen (eindtrap beschermen, tuner-relais beschermen) moet het vermogen terug.
De 897 kan ook werken met "ingebouwde accus" en schakelt dan het vermogen terug naar max 20W. De 857 heeft deze electronica ook. Als je tegelijk met TX-REQ dit signaal actief maakt, schakelt de radio terug naar 20W, geeft dan een carrier voor tunen (komt een battarij-tje in het display), haal je het signaal los, schakelt de boel weer terug.

Hoe je dit koppelt aan de MFJ993 weet ik niet, de documentatie is onduidelijk maar als ik naar het schema kijk dan lijkt het erop dat de J1 aansluiting gemaakt kan worden wat je wil: aansluiting laag maken als je wil tunen, rest gaat vanzelf.

Op nieuwere printen moet je controleren of jumper J1027 goed staat, anders is TX-REQ een uitgang. Oudere prints hebben dit niet, dan werkt TX-REQ altijd.
Details in de schema's.

Dit alles heb ik al eens beschreven op mods.dk, compleet met het draadje en de diode die je nodig hebt om TX-REQ vermogen te laten schakelen.

Dit alles is geen excuus om niet beleefd een schone frequentie op te zoeken voor je aan het tunen gaat.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 400
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#12 Bericht door pa3a »

PA2WN schreef: 27 okt 2022, 20:46 Alleen in carrier frequentie.
FM: carrier = zero-beat
CW: carrier is +/- 600..800 Hz.
FM zero beat met dial freq
CW zero beat met dial freq
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Pelk
Berichten: 93
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#13 Bericht door Pelk »

Een ruisbrug? Maar dan moet je wel zelf aan de knopjes draaien van de ATU! :D

PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Re: Hoe signaal te genereren voor de ATU?

#14 Bericht door PA5BUK »

pe1hzg schreef: 27 okt 2022, 21:38
PA5BUK schreef: 27 okt 2022, 16:52 De andere helft van de opstelling is een Yaesu FT-859, maar ik heb geen aansturingskabel er tussen
De Yaesu 859 zegt me niks, ook niks te vinden op rigpix, zou het de 857 kunnen zijn?
Suf van mij. Ik bedoelde de Yaesu FT 897.
pe1hzg schreef: 27 okt 2022, 21:38 De 857/897 heeft op de achterkant de ACC aansluiting waarmee je een carrier kunt maken, TX-REQ, zie de manual.

Voor tunen (eindtrap beschermen, tuner-relais beschermen) moet het vermogen terug.
De 897 kan ook werken met "ingebouwde accus" en schakelt dan het vermogen terug naar max 20W. De 857 heeft deze electronica ook. Als je tegelijk met TX-REQ dit signaal actief maakt, schakelt de radio terug naar 20W, geeft dan een carrier voor tunen (komt een battarij-tje in het display), haal je het signaal los, schakelt de boel weer terug.

Hoe je dit koppelt aan de MFJ993 weet ik niet, de documentatie is onduidelijk maar als ik naar het schema kijk dan lijkt het erop dat de J1 aansluiting gemaakt kan worden wat je wil: aansluiting laag maken als je wil tunen, rest gaat vanzelf.

Op nieuwere printen moet je controleren of jumper J1027 goed staat, anders is TX-REQ een uitgang. Oudere prints hebben dit niet, dan werkt TX-REQ altijd.
Details in de schema's.

Dit alles heb ik al eens beschreven op mods.dk, compleet met het draadje en de diode die je nodig hebt om TX-REQ vermogen te laten schakelen.

Dit alles is geen excuus om niet beleefd een schone frequentie op te zoeken voor je aan het tunen gaat.
Ik zal mij hier eens in gaan verdiepen. Bedankt voor de uitgebreide informatie.

Plaats reactie