Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#1 Bericht door on4aef »

Beste leden heb hier van een SK een 7 tal Behringer audio modules overgenomen :
Vertrekkende van de Yaesu MD-1 microfoon chronologisch opgesteld als volgt :
MIC2200 - DEQ2496 - MDX2100 - DSP2024P - FBQ1502HD - MX882 - HA8000
Moet zeggen persoonlijk nog nooit mee gewerkt dus praktische kennis hieromtrent nihil ...
Ik heb voorlopig volgens de boven vernoemde chronologische opstelling de audio output van de eerste module
verbonden met de audio ingang van de tweede module enz tot module 7 met standaard aangekochte kabels ?
Ik gebruik slechts één audio kanaal van iedere module (L) aangezien ik slechts een mono Yaesu MD-1 microfoon signaal heb ?
Mijn vraag is er iemand die ervaring heeft met het gebruik van dergelijke Behringer spullen ?
Feit is ik krijg aan de audio output van module 7 effectief audio output,dus mij lijkt dit in orde ?
Op de verschillende modules kan ik de nodige levels instellen zodanig dat her en der de level meters een audio indicatie aanduiden.
Echter op de module DSP2024P staat ook een level meter maar deze geeft geen aanduiding ?
Mogelijks staat deze Behringer unit niet op de juiste plaats in de chronologische keten ?
Graag zou ik in contact willen treden met iemand die er heel veel van weet en er ervaring mee heeft ?
U mag mij altijd contacteren via Email : jeanpierre.behiels@telenet.be
Dan kunnen we misschien één en ander bespreken via een mailtje ?
Beste groeten Jan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#2 Bericht door PE2AAB »

Volgens mij is al die Behringer apparatuur vooral gemaakt voor audioprocessing (op microfoonprocessoren na uiteraard) van muziek over het gehele audio spectrum. Om dat vervolgens in een transceiver te voeren welke een beperkt dynamisch bereik heeft (want geoptimaliseerd voor de menselijke stem; c.a. 200 Hz - 4000 Hz.) lijkt me dan niet heel erg zinvol.

Maar dat is slechts mijn perceptie.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#3 Bericht door Snof »

Geen idee of die hele reeks je audo gaat verbeteren, zelf gebruik ik enkel een Alto ZMX 862 mixer met een Behringer XM8500 mic, had een radio waar geen enkele mic goed op klonk.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 400
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#4 Bericht door pa3a »

Ik gebruik een gitaar USB kaartje (48kHz samples) van Behringer. Gebruik dat als een extra audiokanaal om af en toe qso's op te nemen in contest.
Niks bijzonders, werkt wel erg goed.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

- PD2SKZ -
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#5 Bericht door - PD2SKZ - »

Kijk eens op http://www.nu9n.com/

Daar staat erg veel informatie m.b.t. het aansluiten van dat soort apparatuur op uw transciever.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#6 Bericht door Ton_O_E »

volgens mij zijn 3 van die apparaten equalizers, lijkt me niet zinvol om er meer dan 1 te gebruiken
er zit ook een koptelefoonversterker bij, die zou ik zeker niet op de microfoon ingang aanlsuiten
Een mooi galmpje wordt ook zelden gewaardeerd door zendamteurs
en een menger is alleen zinvol als je meer microfoons gebruikt

De compressor/limiter kan wel zinvol zijn, als hij perfect is ingesteld
Voorheen PA3TON

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#7 Bericht door PD9CN »

Hallo Jan,

Mooie audio set die jij daar hebt. En daar kan je zeker wel schitterend mooie audio mee krijgen.
Maar dat wordt wel heel veel lezen testen en vragen aan mede audio fanaten om te willen luisteren en feedback te geven.

Dit is een hele leuke site om je in te lezen in http://www.wz5q.net/talkvoodoo/ en die andere site die ook al aangeven is http://www.nu9n.com/ zijn een must om je in te lezen om te gaan begrijpen wat je moet doen om toch een beperkte band breed een waanzinnige mooie audio te krijgen.

Dit is link om de DEQ-2496 in te stellen http://www.nu9n.com/deq2496.html

Heb zelf ook een audio toren die op mijn site te zien is www.pd9cn.nl


Succes en aanhouder wint maar er gaan echt heel heel veel uurtjes in zitten voor het geheel klinkt als klok :mrgreen:

En audio is ook weer een hobby in de zendamateur hobby :wink:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#8 Bericht door PA3BAS »

Compressor met daarachter een limiter geeft zeg maar een DX-geluid. Je kan een equalizer gebruiken om frequenties te filteren die je niet wil hebben (zeg onder de 300Hz en boven de 2 Khz), en de frequenties die er wel zijn ‘recht’ te trekken.
.... But will it blend?

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#9 Bericht door on4aef »

Bedankt collega's radiovrienden voor de nuttige links en tips.
Ik heb mede door gebrek aan de nodige ervaring met dergelijk stuff alle Behringer modules op onderstaande
chronologische volgorde in serie aangekoppeld en ik krijg aan de output van de laatste modules toch al audio output hi ..
YAESU MD1 MICROPHONE-MIC2200- DEQ2495- MDX2100- DSP2024P- FBQ1502HD- MX882 –EX3200- HA8000-W2IHY I-BOX-HAMTRX
Dus dat ziet er al goed uit wat dit betreft ...
Rest nu de instelling nog en de nodige experimenten hiermee te doen,veronderstel ik ..
Groeten Jan .

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#10 Bericht door PA3CQN »

PA3TON schreef: 15 sep 2021, 17:22 volgens mij zijn 3 van die apparaten equalizers, lijkt me niet zinvol om er meer dan 1 te gebruiken
er zit ook een koptelefoonversterker bij, die zou ik zeker niet op de microfoon ingang aansluiten
Daarbij: de DSP2024P is een multi-effect processor die effecten kan combineren. Die vervangt dus eigenlijk alles al, muv de microfoonversterker.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#11 Bericht door on4aef »

Inderdaad heb hier de HA8000 !
Wat is zijn exacte functie dan (er zit ook een koptelefoonversterker bij, die zou ik zeker niet op de microfoon ingang aansluiten) ?
Is het niet mogelijk deze HA8000 aan te sluiten op iedere Behringer unit output afzonderlijk (set bevat 8 koptelefoon versterkers)?
Dan kan ik elke uitgang van iedere aparte Behringer module in de chain gaan monitoren wat zijn specifieke audio betreft ?
Groeten Jan .

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#12 Bericht door ON5RKN »

Allemaal her erg fancy maar wat is het nut?

Met een goeie headset of tafelmicrofoon en deftige instellingen aan de TRX is dit allemaal overbodig.

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 207
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#13 Bericht door PH2UN »

Ineens alles aansluiten en proberen af te regelen is niet te doen.
Je raakt dan volledig de weg kwijt.
Ik ken de typecodes van de Behringers niet, maar ik zou beginnen met het minimum.
Dat betekent: Microfoon - microfoon versterker - attennuator - transceiver.

Kijk maar of je dat werkend krijgt op je transceiver.

Let wel op want de output van dit soort apparatuur is standaard line level en je transceiver verwacht mic level, vandaar de attenuator. Zonder dat blaas je de ingang van de transceiver op.

Als dat werkt ga je de compressor limiter in line zetten, de low end filteren en daarna kun je met een equalizer je audio fine tunen.

Succes,

Huub.

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Behringer audio apparatuur aangesloten op micro TX ingang.

#14 Bericht door pe1cmo »

Ik zit zelf in de prof audio en verbindingen.
De beste verstaanbaarheid aan de RX kant, en daar doe je het voor, is om bij de zender een zo clean en recht mogelijk audio spectrum van 200Hz - 3.5 kHz aan te bieden. (het is smalband)
Processing, audio filters, echo of galm enz verslechteren het audio signaal al snel.
Vooral bij een mannelijke stem is een rechte karakteristiek belangrijk. In de praktijk is het audio beter en men zet het audio minder hard, hetgeen doofheid scheelt. Indien de lager frequenties (rond de 300 - 500 Hz) worden verzwakt zal men dit aan de ontvanger zijde op-regelen om dat gemis aan frequentie luidheid in het laag te compenseren. (scheelt soms 10dB)

Bij SSB zou je nog een RF clipper kunnen gebruiken, dat het signaal laat clippen, maar de harmonischen vallen buiten je audio spectrum. Daar kan je een signaal winst mee bereiken zonder extra vervorming.

Je zou een hidyn schakeling kunnen gebruiken, een 2:1 compressor aan de ontvangst zijde, een 1:2 expander aan de ontvangst zijde, dan haal je in smalband bijna een Hifi spectrum, 80dB signaal ruis enz. Maar omdat er geen centamateur is die een expander in zijn ontvanger heeft kan je dit achterwege laten. (tenzij het een besloten systeem is en je wel expanders gaat gebruiken)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie