Meshtastic
- PD7BOR
- Roepletters: PD7BOR
Meshtastic
Het onderwerp is in het "EEVBLOG Dave Jones + Forum" topic al stilletjes voorbij gekomen maar voor iets dat zo leuk is vind ik het toch nog wel onderbelicht op dit forum.
Dus ik dacht laat ik het eens in beeld brengen en misschien doe ik er andere mensen ook wel een plezier mee weer een interessante kant van de radiohobby te tonen. Het is iets waar ik de laatste weken echt ingezogen ben.
Meshtastic is een off grid berichten dienst die in stand wordt gehouden door een community van zendamateurs, elektro hobbyisten, programmeurs enz.
Met relatief goedkope "nodes" kan een netwerk opgezet worden waarmee oa. berichten naar andere gebruikers gestuurd kunnen worden.
Dit alles op de vergunningsvrije frequenties en voornamelijk de 863-870MHz ISM band.
Dit laagdrempelige maakt het ook dat veel jongeren geinteresseerd raken in de radiohobby en ik zie dit echt als een opstap naar de volgende generatie zendamateurs. Het verbinding maken met een andere node voelt een beetje als een QSO als zendamateur.
Op de Nederlandse website https://www.meshnet.nl/ is best wat info te vinden, ook is er op Telegram een bijbehorende Nederlandse community met nu al meer dan 300 leden te vinden en er komen er steeds meer bij.
Oa op https://meshmap.net is een kaart te zien met div nodes over de wereld.
Het doel is een netwerk te creëren waar meerde nodes dicht genoeg bij elkaar zijn om zo het bericht door te kunnen geven en zo het bereik te vergroten.
Op Youtube zijn al best wat video's te vinden over meshtastic, veel ook door zendamateurs die deze hobby ontdekt hebben.
Het klinkt misschien een beetje als reclame maar alles is open source, ik wil vooral mijn passie van de afgelopen weken even delen en misschien zijn er hier nog wel meer die dit ook al ontdekt hebben of er mee aan de slag willen.
Dus ik dacht laat ik het eens in beeld brengen en misschien doe ik er andere mensen ook wel een plezier mee weer een interessante kant van de radiohobby te tonen. Het is iets waar ik de laatste weken echt ingezogen ben.
Meshtastic is een off grid berichten dienst die in stand wordt gehouden door een community van zendamateurs, elektro hobbyisten, programmeurs enz.
Met relatief goedkope "nodes" kan een netwerk opgezet worden waarmee oa. berichten naar andere gebruikers gestuurd kunnen worden.
Dit alles op de vergunningsvrije frequenties en voornamelijk de 863-870MHz ISM band.
Dit laagdrempelige maakt het ook dat veel jongeren geinteresseerd raken in de radiohobby en ik zie dit echt als een opstap naar de volgende generatie zendamateurs. Het verbinding maken met een andere node voelt een beetje als een QSO als zendamateur.
Op de Nederlandse website https://www.meshnet.nl/ is best wat info te vinden, ook is er op Telegram een bijbehorende Nederlandse community met nu al meer dan 300 leden te vinden en er komen er steeds meer bij.
Oa op https://meshmap.net is een kaart te zien met div nodes over de wereld.
Het doel is een netwerk te creëren waar meerde nodes dicht genoeg bij elkaar zijn om zo het bericht door te kunnen geven en zo het bereik te vergroten.
Op Youtube zijn al best wat video's te vinden over meshtastic, veel ook door zendamateurs die deze hobby ontdekt hebben.
Het klinkt misschien een beetje als reclame maar alles is open source, ik wil vooral mijn passie van de afgelopen weken even delen en misschien zijn er hier nog wel meer die dit ook al ontdekt hebben of er mee aan de slag willen.
Re: Meshtastic
ik ben ook van de partij sinds 4 weken met 2 nodes . leuk om er bij te doen bij de hobby .
73 PD4KK
Kees
73 PD4KK
Kees
- pa3a
- Roepletters: PA3A
- Contacteer:
Help me eens even.
Stel ik heb één of meer draaiende nodes.
Wat komt er daarna?
Stel ik heb één of meer draaiende nodes.
Wat komt er daarna?
- PE1PQX
- Roepletters: PE1PQX
- Contacteer:
Ik heb er eens naar gekeken, maar echt veel meerwaarde voor onze amateurradio hobby kan ik er nog niet in vinden.
Net als @pa3a; "en dan"????
Net als @pa3a; "en dan"????
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
-
- Roepletters: PD2SKZ
- Contacteer:
Hoe zit dat eigenlijk met je licentie. Mag je dat zomaar aanzetten ? Voor zover ik weet mag je berichten van anderen niet doorsturen zonder een BT.
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Het vermogen is zo weinig dat dit licentie vrij is. Zoals LORA toch?
Dit vindt volgens mij plaats buiten de amateurbanden, dus gelden de ons opgelegde voorschriften niet.
73,
Wouter Jan PE4WJ
73,
Wouter Jan PE4WJ
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Het is licentievrij. In het deel van de band waar Meshtastic zit, daar mag je 0,5W (ERP) zendvermogen maken.- PD2SKZ - schreef: ↑29 mei 2024, 16:33 Hoe zit dat eigenlijk met je licentie. Mag je dat zomaar aanzetten ? Voor zover ik weet mag je berichten van anderen niet doorsturen zonder een BT.
Er is een beperking: elk station mag gemiddeld niet meer dan 10% van de tijd de zender aan hebben.
Het is geen amateurgebruik (althans op 868 MHz in Europa). En dus mag je het net als een legale draadloze babyfoon gewoon onbemand in de lucht laten staan. Sterker nog, het systeem heeft een sterke encryptie.
Veel van deze frequenties zijn gedeeld met amateurs. In in de VS zit LoRa/Meshtastic op 915 MHz, en dat is binnen de Amerikaanse 33 cm amateurband. In de software kun je een vinkje aan zetten "ik ben zendamateur", en dan wordt het gebruik van encryptie geblokkeerd. In Europa wordt er ook op 70 cm mee geëxperimenteerd. Op de LPD-kanalen kun je als amateur kiezen of je het als amateur gebruikt, dan mag het niet onbemand aan staan, of (op die band max 10 mW) als licentievrij gebruiker, permanent ingeschakeld en met encryptie.
Op de site van RDI staat dat LoRa in Nederland alleen tussen 863 en 870 MHz mag, maar als je leest wat er in de Staatscourant gepubliceerd is, mag het ook op 433 MHz, op 169 MHz, en op 2,4 GHz. Voor Meshtastic is er apparatuur voor 433 MHz, voor 868 MHz (beide met behalve het zendvemogen dezelfde licentievrije voorwaarden). Daarnaast mag het dus ook op 2,4 GHz. Daar geldt de duty-cycle-beperking niet. Er zijn enkele apparaatjes voor 2,4 GHz die portofoonstijl spraak mogelijk maken, via de open source codec2 vocoder. Net als bij het chatten gebruik je het zendertje meest via Bluetooth, en bij die toepassing heb je dan een app in je smartphone waarmee je met een van de knoppen op je telefoon als PTT-schakelaar spraakverbindingen kunt maken. Het toegestane vermogen op 2,4 GHz is echter slechts 10 mW, net als op 433 MHz.
Het bereik is best groot.op 868 MHz, en het werkt vergelijkbaar met packet. Je wordt automatisch doorgelayeerd. Er zijn ook op een aantal plaatsen repeaters op hoge locaties. Ik kan er daarvan eentje met het apparaatje vanuit mijn hand binnenshuis op ruim 8 km afstand bereiken. En volgens mij is dat rechtstreeks.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Contacteer:
Enkele korte filmpjes met apparatuur:
Appraatje van Heltec zonder display. Deze kost met antenne 19,50 euro.
youtu.be/6Jr2o10csn0
Dit is een heel populaire van LilyGo. Hij kost 23 euro. O.a. hier te koop
youtu.be/CXF3sYUxbes
Dit is een wat luxer apparaat, om te typen geen smartphone nodig. Grote display, toetsenbord en trackingball. Kost ongeveer 50 euro ex verzendkosten. (Als je er eentje koopt vergeet niet op te geven wat voor zendontvanger je wilt, je krijgt er anders eentje zonder zendontvanger
youtu.be/_1WUqJjhf0Q
En dit is er eentje voor 70 cm, maar dat kun je aan de buitenkant niet zien
youtu.be/rbSV7PPbZok
Appraatje van Heltec zonder display. Deze kost met antenne 19,50 euro.
youtu.be/6Jr2o10csn0
Dit is een heel populaire van LilyGo. Hij kost 23 euro. O.a. hier te koop
youtu.be/CXF3sYUxbes
Dit is een wat luxer apparaat, om te typen geen smartphone nodig. Grote display, toetsenbord en trackingball. Kost ongeveer 50 euro ex verzendkosten. (Als je er eentje koopt vergeet niet op te geven wat voor zendontvanger je wilt, je krijgt er anders eentje zonder zendontvanger

youtu.be/_1WUqJjhf0Q
En dit is er eentje voor 70 cm, maar dat kun je aan de buitenkant niet zien

youtu.be/rbSV7PPbZok
- PA0ETE
- Contacteer:
Hier is van de mensen die je tegenkomt via deze band hier in de regio denk ik ongeveer 40% zendamateur met call. Er zitten daarnaast ook meerdere mensen met een luisternummer.
Oh ja, voor de duidelijkheid: ik heb er ook geen commerciële belangen bij hoor. Er waren wat mensen die ik kende mee begonnen, en toen dacht ik, 'nou dan moet ik ook maar eens aan deze techniek gaan ruiken'
Het is heel leuk, maar of het voor heel lang leuk is dat moet bij mij nog blijken. Het leuke is, je kunt enorm veel aan de apparatuur instellen. En dingen als firmware flashen en zo is echt heel makkelijk gemaakt. Je kunt daarnaast de apparaatjes vanuit de browser besturen, dat moet wel met een op Chrome gebaseerde browser. Dat gaa via deze site:https://client.meshtastic.org
Oh ja, voor de duidelijkheid: ik heb er ook geen commerciële belangen bij hoor. Er waren wat mensen die ik kende mee begonnen, en toen dacht ik, 'nou dan moet ik ook maar eens aan deze techniek gaan ruiken'

Het is heel leuk, maar of het voor heel lang leuk is dat moet bij mij nog blijken. Het leuke is, je kunt enorm veel aan de apparatuur instellen. En dingen als firmware flashen en zo is echt heel makkelijk gemaakt. Je kunt daarnaast de apparaatjes vanuit de browser besturen, dat moet wel met een op Chrome gebaseerde browser. Dat gaa via deze site:https://client.meshtastic.org
- PA0ETE
- Contacteer:
(Laatste post voor nu
)
Wie er meer over wil lezen, hier kun je alles vinden:
https://meshtastic.org/docs/introduction/

Wie er meer over wil lezen, hier kun je alles vinden:
https://meshtastic.org/docs/introduction/
- PD7BOR
Bedankt voor de uitgebreide info PA0ETE, scheelt mij weer een hoop typen.
Voor mij zit de lol op het moment in het maken van behuizingen, het instellen en het proberen te maken van verbindingen.
Ik heb inmiddels een draagbare node, een node op zonnepanelen en een node die ik op de motor kan monteren.
De nodes zijn zelf spottend en zendend dus zodra je in de buurt van een andere node ben geeft deze een melding en komt hij in de lijst te staan.
Ook zie je (indien aanwezig) een popup op het display van je node.
Als je binnen het bereik ben kun je chatberichten naar die persoon versturen.
Ook schijnt telemetrie en arduino achtige functies mogelijk maar daar heb ik mijn nu nog niet in verdiept.
Het werkt met het LoRa protocol dat er op een slimme manier voor zorgt dat je ondanks de hoge frequentie en het lage vermogen toch best ver kan komen. En ook ver onder ruisniveau nog signalen kan opvangen.
Wat het ook leuk maakt is dat het allemaal klein, licht en relatief goedkoop is. Je hebt er letterlijk sleutelhangers van en zo ga er ook makkelijk even mee op pad. Ook kun je je node aan GPS (ook via je telefoon) koppelen waardoor je direct de afstand van je tegenstation ziet als deze hier ook gebruikt van maakt.
Koppel je de node ook nog aan internet dan kan je je positie op een kaart zien en ook waar andere gebruikers zitten.

Voor mij zit de lol op het moment in het maken van behuizingen, het instellen en het proberen te maken van verbindingen.
Ik heb inmiddels een draagbare node, een node op zonnepanelen en een node die ik op de motor kan monteren.
De nodes zijn zelf spottend en zendend dus zodra je in de buurt van een andere node ben geeft deze een melding en komt hij in de lijst te staan.
Ook schijnt telemetrie en arduino achtige functies mogelijk maar daar heb ik mijn nu nog niet in verdiept.
Het werkt met het LoRa protocol dat er op een slimme manier voor zorgt dat je ondanks de hoge frequentie en het lage vermogen toch best ver kan komen. En ook ver onder ruisniveau nog signalen kan opvangen.
Wat het ook leuk maakt is dat het allemaal klein, licht en relatief goedkoop is. Je hebt er letterlijk sleutelhangers van en zo ga er ook makkelijk even mee op pad. Ook kun je je node aan GPS (ook via je telefoon) koppelen waardoor je direct de afstand van je tegenstation ziet als deze hier ook gebruikt van maakt.
Koppel je de node ook nog aan internet dan kan je je positie op een kaart zien en ook waar andere gebruikers zitten.
- PA0ETE
- Contacteer:
Ik typ heel erg graag hoor
De bedoeling is dat ik er eentje hoog in mijn huis heb hangen, en dat ik dan met de T-Deck de chats doe. Mobiele telefoon of PC heb ik er dan niet bij nodig. Maar ik heb er ook eentje om mee te nemen. Die hang ik dan met een USB-C USB-C-kabel aan mijn smartphone, of ik laat de smartphone thuis en laat het ding in mijn rugzak op de powerbank onderweg stationsnamen verzamelen
Er zin hier twee netwerken, 100 kHz uit elkaar waar activiteit is. Dus ik heb er twee boven hangen die altijd aan staan om van die beide geen berichten mis te lopen. Niet dat de activiteit nou zo groot is.
In het begin zag ik allemaal vreemde calls langs komen die er even waren. Sommigen zeiden ook even goedemorgen of zoiets. Het duurde even voordat ik doorhad dat die luitjes in de trein zaten die hier langs rijdt of in de auto op de snelweg hier niet zo ver vandaan

De bedoeling is dat ik er eentje hoog in mijn huis heb hangen, en dat ik dan met de T-Deck de chats doe. Mobiele telefoon of PC heb ik er dan niet bij nodig. Maar ik heb er ook eentje om mee te nemen. Die hang ik dan met een USB-C USB-C-kabel aan mijn smartphone, of ik laat de smartphone thuis en laat het ding in mijn rugzak op de powerbank onderweg stationsnamen verzamelen

Er zin hier twee netwerken, 100 kHz uit elkaar waar activiteit is. Dus ik heb er twee boven hangen die altijd aan staan om van die beide geen berichten mis te lopen. Niet dat de activiteit nou zo groot is.
In het begin zag ik allemaal vreemde calls langs komen die er even waren. Sommigen zeiden ook even goedemorgen of zoiets. Het duurde even voordat ik doorhad dat die luitjes in de trein zaten die hier langs rijdt of in de auto op de snelweg hier niet zo ver vandaan

PD7BOR schreef: ↑29 mei 2024, 20:27 Bedankt voor de uitgebreide info PA0ETE, scheelt mij weer een hoop typen.![]()
Ik heb ook twee modules hier liggen. Het idee is om eentje via een zonnepaneel opeen mastje te plaatsen.
Op zeker moment stonden er ruim 40 andere nodes in de app.
Helaas start de node op zonne-energie niet vanzelf meer op, hij blijft dan ergens “hangen”. Iedere keer het ding uit de mast halen werd een beetje demotiverend.
Een enkele keer heb ik ook wel een berichtje ontvangen maar het is me nooit gelukt een uitwisseling van berichten te doen.
Op dit moment ligt het te verstoffen en zet ikliever de set aan.
Op zeker moment stonden er ruim 40 andere nodes in de app.
Helaas start de node op zonne-energie niet vanzelf meer op, hij blijft dan ergens “hangen”. Iedere keer het ding uit de mast halen werd een beetje demotiverend.
Een enkele keer heb ik ook wel een berichtje ontvangen maar het is me nooit gelukt een uitwisseling van berichten te doen.
Op dit moment ligt het te verstoffen en zet ikliever de set aan.
73, Peter.
- PD7BOR
Dat is een project dat ik ook heb lopen en loop tegen hetzelfde probleem aan dat je na uitval eerst op de "boot" knop op de zonnelaad print moet drukken om het aan de gang te krijgen. Hier heb ik nu een magneetschakelaar aan verbonden zodat het via de buitenkant van de behuizing kan. Deze staat nu op het balkon dus het kan wel, maar ideaal is het niet.PG7VG schreef: ↑29 mei 2024, 21:51 Ik heb ook twee modules hier liggen. Het idee is om eentje via een zonnepaneel opeen mastje te plaatsen.
...
Mijn idee is nu om een 868MHz antenne op de mast te maken en een fatsoenlijke coax op zolder naar binnen te laten komen en daar de node te plaatsen, gewoon op lichtnet.
Er is een leuke community op Telegram messenger met mestastic bezig en dat motiveert ook wel om er in door te gaan natuurlijk in de hoop dat het netwerk steeds verder groeit en en straks echt fatsoenlijke verbindingen gemaakt kunnen worden.
Trouwens leuk toeval dat er (schijnbaar) bij mij in de straat ook een zendamateur woont die ook actief is met meshtastic.
Wij hebben al bericht contact gehad met elkaar door de lucht.