Newbie vraag over WSJT-X

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Newbie vraag over WSJT-X

#1 Bericht door PD5NL »

Na een aantal leuke contacten te hebben gehad met spraak ben ik nu aan het experimenteren met wsjt-x.

Na het kijken van een aantal youtube filmpjes aardig ver gekomen.

Nu heb ik een vraag. Als ik de uitleg bekijk dat zie je mooi dat bij een goede ontvangst er mooi verschillende TX stappen worden gemaakt.
Van TX 1 naar TX 2 etc. Tot dat er een goede bevestiging is geweest.

Nu zie ik dat bij mij niet automatisch plaatsvinden. Als test heb ik zelf elke keer de volgende Tx nummer gegeven. Dat werkt. Als ik R -12 heb gegeven loopt hij door en krijg ik een pop-up dat ik de call kan loggen.

Vraag: is dit ook de wijze wat je moet hanteren? Zelf in het proces de stapjes genereren of "moet" dit geheel automatisch gaan.
Dan ga ik er vanuit dat ik aan de linkerzijde een goed verzoek (met -20 en beter) heb geselecteerd en daar een DX op los laat.

Alvast bedankt. p.s. ik heb een klein voorbeeld toegevoegd van mijn handmatige actie.
wsjt.jpg
73 Marco
Yaesu FT-710

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Newbie vraag over WSJT-X

#2 Bericht door PH7R »

Wat je moet doen is dubbel klik op de call van je tegenstation in RX Frequency deel. Dan gaat ook je TX aan. Zodra het tegenstation terugkomt bij jouw dan gaan de stappen automatisch en komt er een scherm waarin je de verbinding kunt loggen in Log4OM of een ander log programma.

Als je met WSJT-X aan de slag gaat is het ook handig om ook JTALert en Gridtracker te gaan gebruiken.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PA3FBO
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Newbie vraag over WSJT-X

#3 Bericht door PA3FBO »

PH7R schreef: 30 dec 2023, 09:59 Wat je moet doen is dubbel klik op de call van je tegenstation in RX Frequency deel.
Het is hierbij handig wanneer in Settings op de tab General een vinkje staat bij "Double-click on call sets Tx enable"
Staat het niet aan, moet je elke keer "Tx enable" handmatig aan zetten.

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Newbie vraag over WSJT-X

#4 Bericht door PH7R »

PA3FBO schreef: 30 dec 2023, 11:05 Het is hierbij handig wanneer in Settings op de tab General een vinkje staat bij "Double-click on call sets Tx enable"
Staat het niet aan, moet je elke keer "Tx enable" handmatig aan zetten.
Ook handig om onder Reporting "enable PSK reporting" aan te vinken.
Ook heb ik "Hold TX freq" aangevinkt.

Daarnaast er zijn verschillende WSJT-X versies bijv oa JTDX. Zelf gebruik ik WSJT-X improved.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: Newbie vraag over WSJT-X

#5 Bericht door PD5NL »

ok...het is mij nog steeds niet gelukt om een verbinding te maken die automatisch loopt langs de verschillende stappen (tx 1, tx 2)
Ik kan prima dubbelklikken op een cq uit de linkerkant van wsjt-x en hij gaat dan in TX mode om verbinding proberen te maken.
Je ziet dan ook links onder een de melding Receiving veranderen naar TX naar de betreffende amateur.

Nu heb ik inmiddels ook andere tips verwerkt in dit verhaal. Zoals het disabelen van andere audio bronnen die b.v. speakers in het beeldscherm zitten, aanpassingen gedaan in de setup naar b.v. mode PSK naar USB en vervolgens None. Geen verschil.

Wat ik wel merkte is doen ik ging switchen van Com naar CAT bediening er meer zaken mis gingen. Bij CAT zag ik daadwerkelijk mijn TX lampje op mijn FT-710 oplichten en daadwerkelijk een TX uitvoeren.

Vraag: Als je b.v. COM zou kiezen en hij gaan een TX uitvoeren, doet hij dat dan op de achtergrond zonder de TX ledje te activeren of is de stelling als TX lampje niet brandt dan is er geen TX aan de gang?
Wellicht een beetje krom uitgelegd maar ik hoop dat dit duidelijk is.

Het enige nadeel bij CAT mode is dat al ik de PWR schuif aan de rechterzijde te hoog doe (zeg maar de helft) dan geeft mijn pc een melding: "Error in Sound Input. An error opening the audio input device has occured". Vervolgens hangt mijn FT-710 in TX mode en moet k deze echt uitzetten om het zenden te onderbreken.

Dit heb ik b.v. niet met COM mode.

Toch nog een heel verhaal geworden zie ik. Wie duwt mij in de goede richting?

73 Marco
Yaesu FT-710

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Newbie vraag over WSJT-X

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Heb je "auto seq" ook aangevinkt?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: Newbie vraag over WSJT-X

#7 Bericht door PD5NL »

Hi,

Ja, die is aangevinkt.

73 Marco
Yaesu FT-710

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Newbie vraag over WSJT-X

#8 Bericht door DC4CP »

PD5NL schreef: 17 jan 2024, 00:14 Het enige nadeel bij CAT mode is dat al ik de PWR schuif aan de rechterzijde te hoog doe (zeg maar de helft) dan geeft mijn pc een melding: "Error in Sound Input. An error opening the audio input device has occured". Vervolgens hangt mijn FT-710 in TX mode en moet k deze echt uitzetten om het zenden te onderbreken.

Kijk naar de ALC settings op je TRX en druk op Tune , schuif met de power tot je minimale uitslag op de ALC ziet.
test of het onderaan en bovenaanvan je spectrum min of meer gelijk is.

Die Power dient ook om de audio naar je TRX aan te passen, die dient niet om het vermogen van je TRX aan te passen al doet die dat indirect wel.
Als je met een beetje meer "power" problemen hebt dan kan het ook wijzen op HF terugslag op je USB aansluiting, probeer dat met ferrietkernen op te lossen.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Newbie vraag over WSJT-X

#9 Bericht door PA2S »

Handleidingen geraadpleegd? Op Google (of zo) gezocht?

WSJT-X (Nederlandse versie van de handleiding:)
https://wsjt.sourceforge.io/wsjtx-doc/w ... 6.0_nl.pdf

Op Youtube vond ik een instructie:
https://www.youtube.com/watch?v=bElQgDBICyI

Geen idee of die video klopt (ik heb geen FT-710) maar je zult er vast een heel eind mee komen.

Bedenk ook dat het "aanroepen" van een tegenstation niet automatisch betekent dat het station jou gaat antwoorden. Want er kunnen meer stations zijn die ook verbinding willen maken en ook kan je signaal te zwak zijn. Je zag die UN met -17 en -12 en dat is niet zo erg sterk. Je kunt om te testen beter reageren op CQ's met +signalen.

Het meest belangrijk is om te controleren of je uitgezonden signaal klopt (want er zijn talloze stations die rommel uitzenden en daardoor anderen storen). Je kunt eventueel controleren door je eigen signaal te bekijken via een web SDR. Zeker op 40 m moet dat wel lukken (Maasbree, Twente, Hackgreen etc). Je zoekt een leeg plekje en kijkt dan of je het eigen signaal terugziet.

Ook is het wel zo hoffelijk als je niet zomaar op een frequentie gaat zenden.

Als je een 2e set (ontvanger) hebt, luister dan naar je eigen signaal. Als je wilt weten hoe het FT8 wiebelsignaal klinkt, zet je de audio even naar je luidspreker. Daarna weer terug naar de 710 uiteraard...

Maar begin met de handleiding!

73, GL, Henk

pa0wrs
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2019, 11:42
Roepletters: PA0WRS
Locatie: Schoonhoven

Re: Newbie vraag over WSJT-X

#10 Bericht door pa0wrs »

Begrijp dat je ook in Schoonhoven woont. Werk zelf meestal met Jtdx maar heb ook Wsjt-x werkend. Altijd bereid om te helpen. Stuur je een pb.

73 Wim PA0WRS

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: Newbie vraag over WSJT-X

#11 Bericht door PD5NL »

Dank je wel Henk voor je uitgebreide reactie. Super fijn. Ga ik zeker proberen.

En dank je wel Wim. Leuk om te horen dat er in dit dorp (sorry Stad) er nog meer amateurs wonen :-)
Ik neem contact met je op.

73 Marco
Yaesu FT-710

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: Newbie vraag over WSJT-X

#12 Bericht door PD5NL »

Na het bezoek aan Wim (PA0WRS) en het vervangen van een USB kabel die wel goed afgeschermd is is het probleem opgelost!

Dank aan iedereen.

73 Marco
Yaesu FT-710

Plaats reactie