Veldsterkte ft8

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
gert-pe5ros
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 nov 2023, 17:46
Roepletters: pe5ros

Veldsterkte ft8

#1 Bericht door gert-pe5ros »

Ik ben benieuwd of iemand hier een tabel heeft voor de veldsterkte rapporten voor ft8.
Ik ken alleen pone en cw rapporten, nu krijg ik b.v +22 of -03.

73 de Gert

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Veldsterkte ft8

#2 Bericht door PA0LMD »

+22 =+22 dB t.o.v. 0
-3 is dus -3 dB
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Veldsterkte ft8

#3 Bericht door PA3DJS »

Ik ga er even vanuit dat je weet wat dB's zijn.

De getallen zijn iin dB ten opzichte van het totale ruisvermogen in een 2.5 kHz bandbreedte (SSB bandbreedte). De getallen stellen dus een S/N ratio voor op basis van de ruis in SSB bandbreedte.

Als jouw vermogen door een station ontvangen wordt met weinig omgevingsruis, krijg je een hoger getal vergeleken met hetzelfde vermogen, maar in combinatie met meer omgevingsruis.

Een CW signaal is op het gehoor is nog net te "demoduleren" rond S/N = -15 dB

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Veldsterkte ft8

#4 Bericht door PA2S »

Met de vraag raak je verschillende dingen tegelijk.

Vermoedelijk bedoel je een tabel met S-meter waarden ten opzichte van een FT8 rapport. Dat is niet zomaar te geven. Ik zal proberen het (nog) wat te verduidelijken.

Zoals PA3DJS al aangeeft, is een FT8 rapport een signaal/ruis verhouding (SNR), uitgedrukt in dB's. Er wordt daarbij uitgegaan van een bandbreedte van 2,5 kHz, ongeveer de breedte van een SSB filter.

Er zijn twee S-meter "normen", de Japanse en IARU. Bij een "Japanse" S-meter zijn de stappen tot en met S9 3 dB per S-punt. De IARU norm gaat uit van 6 dB per S-punt.

Als de ontvanger is afgestemd op een "lege" frequentie, zal deze in theorie het ruisniveau aangeven. Als een SSB station zendt, zal de meter gaan bewegen. Als deze 3 S-punten stijgt tijdens de spraak, is de signaal ruisverhouding 3 x 3 = 9 dB bij een "Japanse" meter en 3 x 6 = 18 dB bij een "IARU" meter.

Bij FT8 staat de ontvanger normaal gesproken op de SSB bandbreedte van 2,5 kHz. Als je een enkel FT8 signaal zou ontvangen dat 3 S-punten sterker is dan de ruis, dan krijg je (in theorie) bij FT8 +9 te zien bij een Japanse meter en +18 bij een IARU meter.

Maar we zijn er nog niet. Want ik sprak alleen over het verhouding tussen de ruis en de signaalsterkte (de signaal/ruis verhouding dus) maar niet over een S-meter waarde. Om te bepalen welke S-waarde het signaal heeft bij een bepaald SNR rapport, moet je weten wat de S-meter aanwijst op een lege frequentie. Op de lage HF banden heb je vaak een stevige achtergrondruis en als je S-meter begint bij S7, dan is S9 ongeveer 6 dB hoger (Japans) of 12 dB (IARU).

Het grappige is dat je met FT8 nu juist met zwakke signalen nog geslaagde verbindingen kunt maken. Om een idee te geven: als je S7 ruis hebt, dan komt een FT8 signaal met -18 dB SNR overeen met 6 S-punten minder (Japanse norm) ofwel S1. Bij een IARU meter is het 3 S-punten lager, dus S4.

Je zou de S-meter niet zien bewegen als je enkel dat zwakke signaal zou ontvangen.

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker wordt.

Tenslotte nog een opmerking over veldsterkte. Een elektromagnetisch veld met een bepaalde sterkte wekt een spanning op in de antenne, die naar je ontvanger gaat. Hoeveel vermogen de ontvanger zal "binnenkrijgen", hangt onder meer af van de frequentie, soort antenne en verliezen (kabel etc.). Een S-meter wijst geen veldsterkte aan. Je kunt de veldsterkte wel (ongeveer) bepalen, maar dan moet je de genoemde eigenschappen kennen en ook een geijkte S-meter hebben.

In de praktijk gaat het eigenlijk maar om een ding: de signaal/ruisverhouding. Voor elke modulatiesoort geldt een bepaalde minimale verhouding voor een bruikbare overdracht. Voor SSB heb je al snel zo'n +10 dB nodig en als je dat vergelijkt met FT8, dat met ca. -20 dB nog kan decoderen, dan zie je dat je ongeveer 30 dB minder nodig hebt met FT8 onder dezelfde omstandigheden. Kun je een SSB station met 1 kW juist verstaan, dan is 1 W voldoende voor FT8.

Uitgaande van de waarde van -15 dB van PA3DJS, dan is een handvol Watt voldoende voor een CW verbinding.

Advies: vergeet de S-punten bij FT8 en probeer gewoon leuke verbindingen te maken.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Veldsterkte ft8

#5 Bericht door PA3DJS »

Kleine toevoeging
FT8 kan geen absolute signaalniveaus geven, vanwege dat de gain vanaf de antenne tot aan de ingang op de computer (bijvoorbeeld geluidskaart) niet bekend is bij het FT8 programma, vandaar dat je het "moet" doen met signaal/ruis verhoudiing.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Veldsterkte ft8

#6 Bericht door PA0LMD »

PA2S schreef: 24 nov 2023, 19:53 Met de vraag raak je verschillende dingen tegelijk.

Vermoedelijk bedoel je een tabel met S-meter waarden ten opzichte van een FT8 rapport. Dat is niet zomaar te geven. Ik zal proberen het (nog) wat te verduidelijken.

Zoals PA3DJS al aangeeft, is een FT8 rapport een signaal/ruis verhouding (SNR), uitgedrukt in dB's. Er wordt daarbij uitgegaan van een bandbreedte van 2,5 kHz, ongeveer de breedte van een SSB filter.

Er zijn twee S-meter "normen", de Japanse en IARU. Bij een "Japanse" S-meter zijn de stappen tot en met S9 3 dB per S-punt. De IARU norm gaat uit van 6 dB per S-punt.

Als de ontvanger is afgestemd op een "lege" frequentie, zal deze in theorie het ruisniveau aangeven. Als een SSB station zendt, zal de meter gaan bewegen. Als deze 3 S-punten stijgt tijdens de spraak, is de signaal ruisverhouding 3 x 3 = 9 dB bij een "Japanse" meter en 3 x 6 = 18 dB bij een "IARU" meter.

Bij FT8 staat de ontvanger normaal gesproken op de SSB bandbreedte van 2,5 kHz. Als je een enkel FT8 signaal zou ontvangen dat 3 S-punten sterker is dan de ruis, dan krijg je (in theorie) bij FT8 +9 te zien bij een Japanse meter en +18 bij een IARU meter.

Maar we zijn er nog niet. Want ik sprak alleen over het verhouding tussen de ruis en de signaalsterkte (de signaal/ruis verhouding dus) maar niet over een S-meter waarde. Om te bepalen welke S-waarde het signaal heeft bij een bepaald SNR rapport, moet je weten wat de S-meter aanwijst op een lege frequentie. Op de lage HF banden heb je vaak een stevige achtergrondruis en als je S-meter begint bij S7, dan is S9 ongeveer 6 dB hoger (Japans) of 12 dB (IARU).

Het grappige is dat je met FT8 nu juist met zwakke signalen nog geslaagde verbindingen kunt maken. Om een idee te geven: als je S7 ruis hebt, dan komt een FT8 signaal met -18 dB SNR overeen met 6 S-punten minder (Japanse norm) ofwel S1. Bij een IARU meter is het 3 S-punten lager, dus S4.

Je zou de S-meter niet zien bewegen als je enkel dat zwakke signaal zou ontvangen.

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker wordt.

Tenslotte nog een opmerking over veldsterkte. Een elektromagnetisch veld met een bepaalde sterkte wekt een spanning op in de antenne, die naar je ontvanger gaat. Hoeveel vermogen de ontvanger zal "binnenkrijgen", hangt onder meer af van de frequentie, soort antenne en verliezen (kabel etc.). Een S-meter wijst geen veldsterkte aan. Je kunt de veldsterkte wel (ongeveer) bepalen, maar dan moet je de genoemde eigenschappen kennen en ook een geijkte S-meter hebben.

In de praktijk gaat het eigenlijk maar om een ding: de signaal/ruisverhouding. Voor elke modulatiesoort geldt een bepaalde minimale verhouding voor een bruikbare overdracht. Voor SSB heb je al snel zo'n +10 dB nodig en als je dat vergelijkt met FT8, dat met ca. -20 dB nog kan decoderen, dan zie je dat je ongeveer 30 dB minder nodig hebt met FT8 onder dezelfde omstandigheden. Kun je een SSB station met 1 kW juist verstaan, dan is 1 W voldoende voor FT8.

Uitgaande van de waarde van -15 dB van PA3DJS, dan is een handvol Watt voldoende voor een CW verbinding.

Advies: vergeet de S-punten bij FT8 en probeer gewoon leuke verbindingen te maken.
Ook Japanse fabrikanten hanteren als zolang ik me kan herinneren 6 dB per S-punt. Check de service manuals van de bekende transceivers maar.
Meten is (z)weten

gert-pe5ros
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 nov 2023, 17:46
Roepletters: pe5ros

Re: Veldsterkte ft8

#7 Bericht door gert-pe5ros »

Nou, dat is een hele boel info die ik heb gelezen, het is mij nu duidelijk. Het zijn geen vaste tastbare begrippen zoals op een normale S-meter unit, vele factoren spelen mee. Mogelijk wanneer je langere tijd actief zult zijn in ft8 dat je een bepaalde " feeling " krijgt voor de rapporten.
Onder dankzegging voor de reacties:
73 de Gert- pe5ros

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Veldsterkte ft8

#8 Bericht door PH7R »

Nog niet voor bijgekomen maar max wat bij FT8 nog te doen is ligt bij -24 / -25. Daarnaast je eigen RX omgevingsruis naar beneden helpt enorm.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Veldsterkte ft8

#9 Bericht door PA1AIS »

gert-pe5ros schreef: 24 nov 2023, 16:53 Ik ben benieuwd of iemand hier een tabel heeft voor de veldsterkte rapporten voor ft8.
Ik ken alleen pone en cw rapporten, nu krijg ik b.v +22 of -03.

73 de Gert
Ik dacht even dat je aan het trollen was.....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Veldsterkte ft8

#10 Bericht door pa3a »

>Ook Japanse fabrikanten hanteren als zolang ik me kan herinneren 6 dB per S-punt. Check de service manuals van de bekende transceivers maar.<

@PA0LMD Meet het maar eens bij de moderne trxs. 🙂.

S-punten gaan over een factor 2.
De Flex en Elecraft houden factor 2 spanning aan (6dB), dus de IARU norm, en Icom en Yeasu factor 2 vermogen (3dB).
De andere (nieuwere) merken heb ik nooit gemeten.

Overigens dacht ik dat die 6dB 'vroegah' als de facto norm is neergezet door Collins voordat dat overgenomen werd in de IARU. Maar ik laat me graag verlichten door een ander historisch besef.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Veldsterkte ft8

#11 Bericht door pa0ejh »

Japanse tranceivers houden 3dB aan, boven S9 is het 6dB per S-punt.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Veldsterkte ft8

#12 Bericht door pa1bvm »

er was toch ook een verschil tussen HF en VHF ??

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Veldsterkte ft8

#13 Bericht door PA3DJS »

pa1bvm schreef: 25 nov 2023, 13:40 er was toch ook een verschil tussen HF en VHF ??
Dat klopt. Op HF komt S9 overeen met -73 dBm. Op VHF komt S9 overeen met -93 dBm.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Veldsterkte ft8

#14 Bericht door PA0LMD »

pa0ejh schreef: 25 nov 2023, 08:19 Japanse tranceivers houden 3dB aan, boven S9 is het 6dB per S-punt.
Boven S9 zijn er geen S-punten, alleen dB's
Meten is (z)weten

Plaats reactie