LoRa APRS igate

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: LoRa APRS igate

#76 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. mijn Igate heeft tot nu toe 3 verschillende stations ontvangen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

jindem
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 jan 2014, 18:58
Roepletters: pd1aef

Re: LoRa APRS igate

#77 Bericht door jindem »

Hier gaat 't ook al goed!
Aanvankelijk een igate gebouwd met een rpi3 en een rfm96. Dit bleef helaas niet stabiel.
Nu een esp32 in gebruik.
Al 7 stations kunnen doorzetten naar aprs.fi.
Joep, PD1AEF.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: LoRa APRS igate

#78 Bericht door PE1PQX »

Wat ik me nu afvraag (maar nog niet getest heb):
Standaard staan deze LoRa APRS dingetjes op 300bd ingesteld... Werken deze ook met 1200bd APRS AX.25 frames die uit bijvoorbeeld een FT1XD of FT5D porto komen??


(Detail: de mijn FT1XD is 2 weken terug 'gejat', heb nu een FT5d ter vervang)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: LoRa APRS igate

#79 Bericht door PE1PQX »

Even een testje gedaan inmijn (op dit moment) schaarse vrije tijd: LoRa APRS is te breedbandig (>12,5kHz) om een APRS/AX.25 frame vanaf de porto te ontvangen en decoderen.
Zo uit mijn hoofd werkt LoRa met bandbreedtes van 125kHz, en dan is 12.5kHz veel te smal.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: LoRa APRS igate

#80 Bericht door PA3BAS »

Het is ook een totaal andere modulatietrchniek. Op een gewone porto gaat dit niet zomaar werken ben ik bang….
.... But will it blend?

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: LoRa APRS igate

#81 Bericht door sottezero »

Ik heb er nu ook eentje gekocht, ik had al zo'n aprs track x1c3 liggen maar die heb ik maar 1 keer gebruikt, in zweden en daar had ik 180km bereik in een bamiporto. Mijn Yaesu VX en Icom ID51 porto met ingebouwde aprs hebben een range van net de straat uit.
Wanneer ik de gerbrandi in line-of-sight heb, dan nog lukt het me niet.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: LoRa APRS igate

#82 Bericht door sottezero »

Ik heb nu zo'n Lora APRS iGate gebouwd en hij doet het ... maar ongeveer 10 seconden en dan gebeurt er niets meer.
Het blauwe lampje van CHG blijft aan zolang de usb-micro kabel erin blijft maar wanneer ik een ping doe naar het IP adres van de printplaat heb ik zo'n 10 seconden replies, en daarna is het stil.
Totdat ik de RST knop in druk en dan heb ik na 3-4 seconden weer 10 seconden lang een reply.
Dan werkt de website die er op draait ook en bij geen echo is ook de website niet meer bereikbaar.

Enig idee iemand?

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: LoRa APRS igate

#83 Bericht door pe1mix »

Settings onderin even goed controleren.
Display en standby en wat er nog meer staat.
Weet het zo niet uit mijn hoofd maar wel dat het een beetje verwarrend was.
Als je er niet uitkomt moet ik binnenkort even kijken bij mij.
Succes Eric PE1MIX.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: LoRa APRS igate

#84 Bericht door sottezero »

Omdat ik wel telemetrie zag op de com3 poort dacht ik dat het misschien aan wifi zou kunnen liggen.
Daarom heb ik voor de zekerheid hem gekoppeld aan een dom wifi netwerk, en met dezelfde instellingen lijk het erop dat de lilygo niet erg goed werkt met meerdere access points op hetzelfde SSID.
Omdat ik hem net weer terug gezet heb naar mijn 'hoofd' wifi ging die weer na 5-10 seconden down.
Weer terug op mijn hobby wifi AP, en het doet het weer.

Vaag..

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: LoRa APRS igate

#85 Bericht door sottezero »

Ik heb het nu 4 keer gewisseld. enkelvoudig AP werkt, meervoudig AP werkt niet. :(

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: LoRa APRS igate

#86 Bericht door PD9FVH »

sottezero schreef: 12 dec 2022, 17:44 Ik heb het nu 4 keer gewisseld. enkelvoudig AP werkt, meervoudig AP werkt niet. :(
Welk merk? Ik heb hier 3 aruba's met dezelfde ssid en geen problemen met wifi op een esp.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: LoRa APRS igate

#87 Bericht door sottezero »

ik heb hier multi van fortinet en ubiquiti, beide doen het na 10 sec niet meer, mijn test AP van Cisco Meraki doet het wel

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: LoRa APRS igate

#88 Bericht door PE1PQX »

Geen enkel problemen gehad met Ubiquity hier....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: LoRa APRS igate

#89 Bericht door sottezero »

Ik heb BSS uitgezet, nu werkt het op alle 3 de merken.
Op de ubiquity had ik BSS voor 5GHz en 6GHz aan staan en op Forti had ik BSS voor 5GHz.
Dus wifi clients die aangeven dat ze de radio op 5 of 6GHz horen, worden gedisconnect na 5-10 seconden en melden zich automagisch aan op 5 of 6GHz...
Dit apparaatje geeft aan dat ie het kan, maar is 2.4GHz only...
(dus wordt ie gedisconnect maar kan niet verbinden met 5GHz of 6GHz.. en is dan van het wifi netwerk af gegooid)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: LoRa APRS igate

#90 Bericht door PE2AAB »

Wellicht nog even goed om na te zien;
Warning from the TTGO (lilygo store) regarding their TTGO ESP32 Lora v2 1.6 with regards to charging LiPo’s via the 2.1 1.6 board.

Diode components should be used on the charging circuit.
We used a fuse. The diode is energized in one direction, but the fuse is bidirectional, which causing the USB voltage directly access to the battery.
After a long time charged, the battery is hot or burned, so please don’t use this V2.1-1.6 version to charge the battery! ! !
(Note: The board can be powered by battery, but we mustn’t charge the battery when the battery is connected to the board, mustn’t charge! mustn’t charge! mustn’t charge!)
If you want to use this V2.1-1.6 version to charge the battery, you need to replace the fuse in the picture with a diode, then the charging function return to be normal.
It can be changed the model number of the diode : BS5819 SOD123 / 1A current
Bron: o.a. https://www.thethingsnetwork.org/forum/ ... 15?page=40
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie