Niet standaard roepnamen

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thijs Andrae
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2021, 18:45

Niet standaard roepnamen

#1 Bericht door Thijs Andrae »

Wie kan mij helpen: ik ben al een poosje aktief in ft8, en gebruik het wsjt 2.1 programma. Mijn call is PA7TA /QRP. Het komt wel eens voor dat een station mij aanroept die een langen roepnaam heeft of /QRP. Het lukt mij niet om raporten uit tewisselen en het Qso compleet te krijgen. Hoe kan ik dit oplossen?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Niet standaard roepnamen

#2 Bericht door elsinga »

FT8 gebruikt een codeersysteem wat heel goed werkt voor standaard roepnamen, maar wat voor speciale/afwijkende roepnamen meer bits nodig heeft. Als je PA7TA/QRP gebruikt val je in die laatste categorie. Als ook de tegenpartij een speciale roepnaam heeft, dan wordt het lastig voor FT8. Aangezien FT8 toch al een QRP mode is, wellicht /QRP weglaten, dan heb je waarschijnlijk geen probleem meer.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Niet standaard roepnamen

#3 Bericht door PA3DAT »

Als je PA7TA/QRP zendt wordt je call zó lang dat er ook geen locator meer wordt meegezonden...

Tweede nadeel: in PSKReporter word je veel minder gespot omdat tegenstations niet weten waar je precies zit.
Daar heb ik ook veel last van als DL/PA3DAT of F/PA3DAT enz. En met mijn vakantieantenne wil ik juist graag weten waar ik word gehoord!

Ik zou die /QRP maar weglaten. Een Amerikaan met 1KW zet er ook niet/QRO achter. :D
Eventueel zend je zo nu en dan als extra regel PA7TA/QRP tussen je CQ's door. Dat kun je in de instellingen toevoegen bij TX macro's. Die staan dan in de één na onderste regel rechtsonder. Dat doe ik zo nu en dan ook: F/PA3DAT JN54. Precies 13 karakters en dat is het maximum!
Of: PA7TA/QRP 2W (12 karakters).
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 10 aug 2021, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Niet standaard roepnamen

#4 Bericht door PA3DAT »

elsinga schreef: 10 aug 2021, 06:39 Aangezien FT8 toch al een QRP mode is, wellicht /QRP weglaten, dan heb je waarschijnlijk geen probleem meer.
FT8 is een "weak signal" mode, je mag (volgensJoe Taylor himself) zoveel vermogen gebruiken als je zelf wilt/nodig hebt.

Bijzonder aan FT8 vind ik dat het werkt, ongeacht je vermogen of antenne. Of juist met weinig vermogen of een kleine antenne. Met een te korte antenne aan de camper horen ze me op 40m in ZL.
Met 2 x 3 ele monobanders op 40m, de bovenste op 60m hoogte, horen ze me ook, dat heb ik uitgeprobeerd bij SJ2W in Zweden. Ok, beter rapport maar hetzelfde resultaat. Ik heb het ook uitgeprobeerd met zijn 3 x 6 elements monobanders in de 20m band, ook in een 60m hoge mast. Voor mijn gevoel ging het niet merkbaar beter dan met de draaibare dipool thuis op 12,5m hoogte.

Vandaar ook mijn bescheiden "experiment" op 80m: https://zendamateur.com/viewtopic.php?f=16&t=24447

Misschien is FT8 gewoon de ideale mode voor de gemiddelde radioamateur met 100W max, een bescheiden antenne en wonend in een dichtbevolkte omgeving. En minder geschikt voor "big guns"... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Thijs Andrae
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2021, 18:45

Re: Niet standaard roepnamen

#5 Bericht door Thijs Andrae »

Bedankt voor de info, jammer dat het niet aangepast kan worden. Maar het is nu duidelijk. Onder tussen al veel Qso's gemaakt in ft8. Waarvan een aantal hele mooie. 73' Thys

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Niet standaard roepnamen

#6 Bericht door PA3DAT »

Thijs, je gebruikt vast ook al PSKreporter.info? Zó leuk! :D

Indien niet, zie viewtopic.php?f=16&t=21248
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Niet standaard roepnamen

#7 Bericht door PA2S »

Thijs Andrae schreef: 10 aug 2021, 14:12 Bedankt voor de info, jammer dat het niet aangepast kan worden. Maar het is nu duidelijk. Onder tussen al veel Qso's gemaakt in ft8. Waarvan een aantal hele mooie. 73' Thys
Kijk, daar gaat het tenslotte om... Mooi!

Inderdaad gewoon dat /QRP weglaten, het mooie aan FT8 (of beter de weak signal modes) is juist dat je in principe net zoveel kans hebt op een verbinding als een QRO station, uiteraard zolang je goed gedecodeerd wordt.

Het FT8 protocol werkt niet als een station bijv. F/PA2S is en de ander PA12ABCDE (die rare special event calls). Het enige wat dan werkt is om handmatig berichten te maken en hopen dat de ander het begrijpt.

Twee stations met een tijdelijke call, zoals F/PA2S en PA/F2HJS lukt meestal nog wel, maar ik heb wel gemerkt dat JTDX en WSJT-X dan verschillend werken en je een QSO alleen maar rond krijgt door na de eerste aanroep de DX call te vervangen door de home call dus zonder / ervoor. Dat was het systeem van JT65 en dat ging goed. JT65 was sowieso mijn favoriete mode, want het is een stuk gevoeliger, ca 6 tot 8 dB en dat is dus een eindtrap verschil. Met JT65 en JTDX de nodige verbindingen kunnen maken met rapporten in de buurt van -27 of zo. Na de komst van FT8 is het een stuk lastiger geworden om DX te werken. Ook is het vaak een enorme puinhoop. Ik snapmdat niet zo, want als we wat zouden spreiden, gaat het een stuk makkelijker. Maar nee hoor, met zijn allen op een kluitje en je hoort niks meer :-)

De bottom line is dat die lange calls niet geschikt zijn voor FT8.

Best 73 en veel DX plezier!

Henk (F/)PA2S

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Niet standaard roepnamen

#8 Bericht door EA5JEX »

Hi Thijs,

Ben je weer actief?

Kees (ex PA3BHS/PA5CW)

EA5JEX

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Niet standaard roepnamen

#9 Bericht door PA0AA »

PA3DAT schreef: 10 aug 2021, 08:21 .......Misschien is FT8 gewoon de ideale mode voor de gemiddelde radioamateur met 100W max, een bescheiden antenne en wonend in een dichtbevolkte omgeving.............. :D
Dergelijke digitale modes zoals FT8 en JS8 zijn zelfs goed bruikbaar voor die OM, die, om wat voor reden dan ook, geen mogelijkheid heeft om een amateurbevoegdheid te halen.
Kijk maar eens op de volgende plaatjes op pskreporter; klik en klik
Zoals uit de plaatjes blijkt worden ( bijna ) alle JS8 verbindingen gemaakt 1 kHz boven CB kanaaltje 25, dus is een en ander geheel volgens de huidige voorschriften te doen, aangezien er tegenwoordig ook SSB gemaakt mag worden met behulp van een daartoe goed gekeurde en geschikte CB set.
73, Ruben, PA0AA.

Plaats reactie