Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#1 Bericht door PA0ETE »

Vanavond om 20.30 uur is de D-STAR-ronde. Ik wil wat extra lawaai maken voor de ronde omdat we soms wat weinig inmelders hebben de laatste tijd.

De ronde gaat over D-STAR, maar als daar niet voldoende onderwerpen voor zijn kan het ook over andere digitale modes gaan, en heel soms hebben we het over zaken die niets met de digitale zendhobby te maken hebben zoals HF-antennes. Hoofdonderwerp is wel D-STAR.

Ik weet dat er veel mensen zijn met D-STAR-apparatuur. De huidige nieuwe gebruikers van D-STAR zijn vaak mensen die een apparaat kopen waar D-STAR min of meer toevallig ook in zit. Het aardige daarvan is het het vaak mensen zijn die vrij dure apparaten kopen, ook om serieuze dingen te doen als bijv. verre verbindingen maken. Dat zorgt ervoor dat veel deelnemers van D-STAR nu redelijk serieus zijn. Er zijn daarnaast ook nog steeds aardig wat mensen die gericht een D-STAR-apparaat kopen. D-STAR-apparatuur is nieuw vrij prijzig, maar door het succes uit de beginperiode is er veel tweedehands apparatuur beschikbaar voor redelijke prijzen.

Mocht je nooit op de ronde zijn gestoten, wees welkom! We zitten momenteel wekelijks rond de 7 of 8 inmelders. Voor mij zou het ideaal zijn als er bijv. 15 of 20 inmelders zouden zijn. Het is overigens dé plek waar je terecht kunt met vragen over D-STAR, en ook over vragen met betrekking tot de instellingen van de apparatuur.

Iedere dinsdagavond dus om 20.30 uur op XRF088B (dat is waar de meeste repeaters vast op zijn ingesteld.)

Meeluisteren is overigens ook prima, je kunt je ook alleen voor de lijst inmelden en dat telt toch voor de aantallen belangstellenden mee.

Luisteramateurs kunnen zich ook inmelden. Dat gaat via Mattermost van de Stichting Scoop (ook beschikbaar via Hamnet), je moet in dat geval zijn op de discussie "Daily Minutes". Via IRC kan ook, het adres van de chatserver is dan dm.shorties.be en het kanaal op die server #dailyminutes
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#2 Bericht door PA0ETE »

Enige achtergrond over de historie van deze ronde:

Ik ben deze ronde ooit zelf begonnen. Dat was in mei van 2008. In die maand werden voor het eerst twee Nederlandse D-STAR-repeaters (PI1DSA in Amersfoort en PI1HWB in Breda) aan elkaar gekoppeld. Korte tijd later was er ook een reflector, zodat meer repeaters aan konden haken.

Belangrijkste reden toen was om te testen of het netwerk functioneerde, en of het goed functioneerde. En mensen konden zich ook inmelden om te kijken of hun eigen apparatuur goed werkte en eventuele vragen stellen.

D-STAR nam in die tijd een grote vlucht. Het was toen de enige DV-mode waar ook een netwerk voor was. Een jaar na oprichting hadden we geregeld tegen de 200 inmelders, soms daar overheen. Dat betekende dat in die tijd iedereen die zich inmeldde alleen kort de mic kreeg om zijn naam en QTH te melden, en de ronde die toen een uur later dan nu begon, duurde vaak tot na twaalven 's nachts.

Ik ben in 2010 met de ronde gestopt toen ik het QRL-matig heel druk kreeg, en met name op dinsdagavond.

Afgelopen zomer ben ik opnieuw bij de ronde betrokken geraakt, samen met de helaas overleden Jurgen ON3JVB. Sindsdien waren er vier rondeleiders (de andere twee waren PE1KZU en PA2TSL).

Vijf weken geleden zouden Jurgen en ik de ronde overnemen, maar het is er niet meer van gekomen dat Jurgen in ons tweemanschap de ronde nog geleid heeft. Hji is twee dagen na de ronde die hij eigenlijk zou leiden plotseling overleden.

Het is voor mij nogal bitterzoet om de ronde zonder mijn kameraad te leiden. Maar tegelijk ben ik extra gemotiveerd om de ronde een nieuwe impuls te geven. Dat was wat Jurgen en ik eigenlijk samen zouden doen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#3 Bericht door PA0ETE »

Vanavond D-STAR-ronde op reflector XRF088B (waar de meeste repeaters op staan). Ik heb inmelders nodig, dus wees erbij :-) Meeluisteren kan via https://www.pd4fmj.nl of Droidstar (Android), en inmelden kan ook via de Daily Minutes chat op Mattermost van hobbyscoop of op IRC. Streven is iedere week minstens 15 inmelders!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#4 Bericht door PA0ETE »

Vanaond om half negen is het weer zo ver :-)

Inmelden wordt zeer gewaardeerd.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#5 Bericht door PA0ETE »

Vanavond 15 juni van 20.30 uur is net als iedere week weer de D-STAR-ronde

De ronde vindt plaats op de landelijke reflector (o.a. XRF088B of DCS007B en nog een paar meer), waar de meeste D-STAR-repeaters in Nederland aan gekoppeld zijn.

Leuk als je erbij bent, al is het om je even voor de lijst te melden.

Je kunt er bijvoorbeeld terecht met je vragen over D-STAR.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#6 Bericht door PA0ETE »

Vanavond 20.30 is er weer eentje. Een D-STAR-ronde dus...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#7 Bericht door pa3kc »

Vanavond wederom de wekelijkse D-STAR-ronde.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#8 Bericht door PA0ETE »

Dank je! :D
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#9 Bericht door PA0ETE »

Niet direct ronde-gerelateerd, maar het heeft er wel zijdelings mee te maken en het is in elk geval via D-STAR, de vroege-ochtend-QSO's in de weekenden van twee wakkere zendamateurs. Meestal over HF-propagatie, D-STAR-techniek en andere zendamateuraangelegenheden. Vanaf kort na zevenen op de meeste weekenddagen.


youtu.be/W1kWGOMivoE
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#10 Bericht door pa3kc »

Vanavond weer om 20:30.

De meest leuke d-star ronde van Nederland!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa3kc schreef: 06 jul 2021, 10:18 Vanavond weer om 20:30.

De meest leuke d-star ronde van Nederland!
Zijn er dan meerdere? :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#12 Bericht door PA0ETE »

Nee, maar dan klopt het toch ook :-)

En Jörgen bedankt!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0ETE schreef: 06 jul 2021, 15:57 Nee, maar dan klopt het toch ook :-)
De meest leuke geeft de indruk dat er ook nog andere leuke zijn.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#14 Bericht door sottezero »

Toen D-Star uit kwam heb ik direct een Icom porto gekocht.
Ik dacht 'yes, digitale mode vanaf fabrikant, daar hebben ze vast over nagedacht'...
Maar dat was uiteindelijk niet mijn ervaring...
De logica achter D-Star is zo duf dat ik er nooit mee gewerkt heb.
En schijnbaar kan niemand het uitleggen want zelfs nu mijn Icom zo oud is dat de accu zijn beste tijd gehad heeft heb ik nog nooit 1 QSO gemaakt op D-Star.
Of ik moet hier wel in een gigantische blackspot zitten want ik kan de repeatermast zien vanuit mijn kantoorraam.

Maar dat zal het probleem niet zijn omdat ik ook een D-Star gateway gekocht heb en die krijg ik ook niet werkend.

-Verwijderd account

Re: Dinsdag 20.30 uur D-STAR-ronde

#15 Bericht door -Verwijderd account »

Ik heb de Yeasu variant C4FM/Fusion, da's weliswaar geen D-star maar ik kan er niks mee.

Om kort te zijn: het kan me gestolen worden.
De DV-modes bedoel ik hè, niet de Yeasu. Want als gewone dualbander werkt het wel.

Plaats reactie