Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Cappeken
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 nov 2020, 22:03

Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#1 Bericht door Cappeken »

Hi,
Volgende week, bestel ik een portofoon, die dmr aankan.
Maar hoe begin je er aan?
Ik heb al gelezen dat je een node id moet aanvragen.
Maar buiten een beknopte wat is dmr vind ik nog niets meer.
Bepaalden vinden dat maar niks.
Alvast bedankt op voorhand voor wat uitleg.
73’s cappeken.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo OM,

Zoek of er in jouw omgeving een DMR repeater is, deze kan je dan ontvangen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#3 Bericht door PA0ETE »

Cappeken schreef:Hi,
Volgende week, bestel ik een portofoon, die dmr aankan.
Maar hoe begin je er aan?
Ik heb al gelezen dat je een node id moet aanvragen.
Maar buiten een beknopte wat is dmr vind ik nog niets meer.
Bepaalden vinden dat maar niks.
Alvast bedankt op voorhand voor wat uitleg.
73’s cappeken.
Het makkelijkst is als je iemand zoekt die hierin al goed thuis is. Het is inderdaad zoals Tjeerd schrijft wel handig, maar niet onoverkomelijk als je een DMR-repeater binnen het bereik hebt. Als je dat niet hebt, dan kun je ook een privë-hotspot gebruiken. Die zijn er tussen de ongeveer 30 en 250 euro.

Het belangrijkst wat je nodig hebt is de zogenaamde codeplug. Dat is een beetje een rare naam voor een lijst met daarin allerlei informatie voor het apparaat.

In de codeplug zitten gewoonlijk
- de DMR-repeaterfrequenties met de juiste instellingen per repeater.
- meerdere simplexfrequenties
- FM-repeaterfrequenties en simplexfrequenties
Vaak ook een vermogensinstelling.

Niet onbelangrijk bij DMR is de roepnamenlijst (incl. voornaam). Bij DMR wordt de roepnaam niet uitgezonden, maar het ID-nummer. Door steeds een actuele codeplug in het apparaat te hebben kan dat apparaat die code omzetten in de call van het bijbehorende station, en dat is de informatie die je in het scherm ziet.

Codeplug erin, nabije repeater selecteren en gewoon werken.

Nota bene: let bij de aankoop op of er een programmeerkabel bij zit. Bij een deel van de apparaten moet je die er apart bij kopen. Zonder dat kun je niet veel met een DMR-apparaat. De benodigde software voor het upgraden van bijv. firmware en voor het uploaden van de codeplug staat meestal op de site van de fabrikant of leverancier, maar ook op verschillende amateursites.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#4 Bericht door PA0ETE »

De codeplugs kun je voor de meeste apparaten downloaden op https://www.hamdigitaal.nl/

Bovenaan staat ergens een linkje "Bestanden", in het pulldownmenu zie je dan als tweede van boven Codeplugs, en als je daar met de muisaanwijzer op gaat staan kun je uit meerdere zendontvangers kiezen.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0ETE schreef:Het makkelijkst is als je iemand zoekt die hierin al goed thuis is. Het is inderdaad zoals Tjeerd schrijft wel handig, maar niet onoverkomelijk als je een DMR-repeater binnen het bereik hebt. Als je dat niet hebt, dan kun je ook een privë-hotspot gebruiken. Die zijn er tussen de ongeveer 30 en 250 euro.
Vragensteller is bezig voor de registratie. John, werkt een hotspot ook zonder registratie? Volgens mij is het invoeren van een call een minimale vereiste.
Mogelijk leer je mij wat nieuws.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#6 Bericht door dr Mac »

Voor een hotspot is ook een DMR ID noodzakelijk. Tenminste, bij een pi-star hotspot is dat zo.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#7 Bericht door elsinga »

Je begint met dit artikel lezen op mijn site: https://pc5e.nl/dmr. En als je daar mee klaar bent ga je verder met https://pc5e.nl/codeplug. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Cappeken
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 nov 2020, 22:03

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#8 Bericht door Cappeken »

Dank voor de vele antwoorden. Het blijft voor mij een beetje chinees.
Moet je ook een codeplig installeren als je enkel luistert?
Waar download je voorbeelden.
Ik heb een dmr repeater in mijn biuurt.

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#9 Bericht door pd0raa »

Ook om te kunnen ontvangen ( los van een paar mogelijkheden op het internet ) is helaas wel een call ( radioroepnaam ) nodig.en deze kun je idd registreren op bv het brandmeisternetwerk en dan kan zenden ook
Eea is zo. weet digitaal.. en helaas niet zoals met veel chinees spul gelijk te ontangen althans mij niet bekend.
Ik zou eens contact opnemen met een zendamateur in de buurt die je raad kan geven

Just my 2 cents

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#10 Bericht door PA0ETE »

Voor Tjeerd:

Als we toch gaan scherpslijpen :-) .Ik had het niet bijgehouden,of hij een call had. Maar je mag een DMR-porto voor handelsdoeleinden bezitten, je mag hem niet kant en klaar werkend aanwezig hebben zoals de wetgever dat noemt. Nou zal het wel zo'n vaart niet lopen, maar dat om te beginnen.

Voor een hotspot kan dat anders liggen. Het verschilt per hotspot. Een van de eerste hotspots was de Transpot. Een Nederlands hobbyproduct. Daarin zat een zendertje van 10 milliwatt dat aan de LPD-regels voldeed. Dat heeft dus dezelfde juridische status als een draadloze koptelefoon in die band en dat mag dus. Je mag daar alles op uitzenden, een koptelefoon mag je ook op je amateuronttvanger aansluiten, zelfs al woon je veertien hoog en ontstaat hierdoor een low-power-repeater.

Het hangt er dus vanaf of je een apparaat met een goedgekeurd zendertje gebruikt. Verder zou ik het ding (als hij daar ook buiten kan werken) altijd op de LPD-kanalen gebruiken, (Ergens tussen 433,050 en 434,700 MHz, ik weet het uit mijn hoofd niet heel precies).

Momenteel is het gebruik door zendamateurs niet verboden. Strikt genomen is dat wel zo als het zendertje niet aan de LPD-regels voor vergunningvrij voldoet. (Je mag dan de stations niet heruitzenden). Omdat het een nieuwe onwikkeling is waarvoor nog wetgeving moet worden ontwikkeld, en omdat de amateurs geacht worden met nieuwe technieken te experimenteren, wordt er momenteel van de hotspots geen probleem gemaakt, waarschijnlijk todat er dus wetgeving over is.

Ik denk dus dat het bezit en het gebruik van de hotspot bij de juiste frequentiekeuze een minder groot probleem zal zijn dan het bezit van de porto, of misschien is er wel niet zoveel verschil.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#11 Bericht door PA0ETE »

Cappeken schreef:Dank voor de vele antwoorden. Het blijft voor mij een beetje chinees.
Moet je ook een codeplig installeren als je enkel luistert?
Waar download je voorbeelden.
Ik heb een dmr repeater in mijn biuurt.
Zonder de codeplug heeft de zendontvanger geen weet van de repeaters in de omgeving. Het is voor ontvangen dus wel nodig dat het erin zit.

Eenvoudig gezegd is een codeplug een bestand waar onder andere de programmernig van je geheugenkanalen in staat.

Ik weet eigenlijk niet zeker of je zonder registratie niet gewoon kunt luisteren. Ik heb dat nooit geprobeerd, maar ik denk haast dat dat zo is. Maar misschien kan iemand dat vertellen die meer reecent ervaring heeft opgedaan met DMR dan ik.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#12 Bericht door PA0ETE »

Er is nog wel iets anders. Dat geltdt voor de meeste goedkope apparaten niet.

Als je op een TG gaat luisteren dan weet een repeater normaal gesproken niet dat je lusitert en dat hij die bepaalde TG moet uitzenden.

Een truc is om de PTT in te drukken, maar dan verdwijnt de TG zonder lokale activiteit weer na 15 minutn of zo.

Een aantal zendontvangers (bijv. de Hytera MD785 die ik heb) doen bij een deel van de TG's (niet bij alle) een soort van handshake met de repeater De repeater weet dan "Hé er luistert iemand op TG20411, laat ik die maar eens doorgeven. Het is dan ook niet nodig om ieder kwartier de mic in te drukken. De repeater blijft de TG doorgeven.

Als je naar een andere TG gaat, of je zet de zendontvanger uit, dan laat die volgens mij aan de repeater weten dat de doorgifte voor de betreffende zendontvanger niet meer nodig is en dan stopt het. Om de zoveel tijd is er verder even een handshake. Die is ervoor zodat als iemand buiten het bereik van de repeater komt, dat de doorgifte van de betreffende TG niet meer nodig is.

Om die reden moet je apparaten die dit doen niet zonder antenne inschakelen, want die kunnen dus al (heel kort) gaan zenden als hij nog maar alleen op ontvangst staat.

De meeste amateurs weten volgens mij niet dat dit gebeurt. Je kunt bijv. checken of het apparaat dat doet door een audioversterker naast de zendontvanger te zetten die niet helemaal HF-dicht is. Je hoort de handshake dan in de vorm van korte tikken.

Het is een beetje vergezocht, maar deze handshake is zonder amateurcall ook niet toegestaan.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0ETE schreef:Voor Tjeerd:
John, dank voor je uitgebreide antwoord.

In mijn mmdvm hotspot moet je een call ingeven. Daar ging mijn vraag over. Niet over uitzenden met 10mW op welke frequentie dan ook. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#14 Bericht door PA0ETE »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
PA0ETE schreef:Voor Tjeerd:
John, dank voor je uitgebreide antwoord.

In mijn mmdvm hotspot moet je een call ingeven. Daar ging mijn vraag over. Niet over uitzenden met 10mW op welke frequentie dan ook. :wink:
Ik zie waar het misverstand zit: ik begreep met registratie de amateurregistratie. Jij bedoelt de registratie op DMR. :-)

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Hoe begin je eigenlijk aan dmr?

#15 Bericht door dr Mac »

PA0ETE schreef: Als je op een TG gaat luisteren dan weet een repeater normaal gesproken niet dat je lusitert en dat hij die bepaalde TG moet uitzenden.

Een truc is om de PTT in te drukken, maar dan verdwijnt de TG zonder lokale activiteit weer na 15 minutn of zo.
Hartelijk dank voor de info. Dit wist ik inderdaad niet.

Ik ben sinds kort bezig met een Anytone 878 en het viel mij op dat ik via de lokale DRM repeater geen activiteit hoor op de TG 204 en 2043. Ik heb sinds langer ook een DVMEGA Cast IP transceiver in gebruik en daar hoor dus wel activiteit op TG 204 en 2043.

Ik heb in de AT 878 nog geen instellingen gevonden om een soort van 'handshake' of 'keep alive' in te stellen. Ik vind het niet radioamateurachtig om alle 15 minuten een signaal in de lucht te zetten om een digitale repeater te laten weten dat ik nog luister. Maar goed, DMR is ook niet ontwikkeld voor de amateur radio dienst.

Plaats reactie