D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9700

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9700

#1 Bericht door ON9KVE »

Hi All,

Ik ben nieuw in D-start-land, waarbij ik alleen beide genoemde hotspots kan horen.
Maar hoe kan ik er nu via zenden?

Ik kan via PI1UTR wel zenden, maar die hoor ik niet terugkomen.
Dus als ik een QSO voer, zend ik van UTR en luister ik via PI1KAR. Beetje lastig en afhankelijk of de hotspot op de juiste reflector staat.
Nu vraag ik me af : hoe kan ik zenden En ontvangen via een van de hotspots PI1KAR / PI1EHV ?

Hartelijk dank voor je hulp!
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Kees,

Digitale modes is voor mij ook niet en ben sinds 2 maanden actie met C4FM.
Veel nieuwe termen die ik soms ook moeilijk uit elkaar kan houden.

Een hotspot is volgens mij het gene wat je thuis bijvoorbeeld heb staan. PI1KAR bijvoorbeeld is een repeater die Dstar ondersteund, net zoals C4FM.

We kunnen van elkaar leren. :)
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA2TSL
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 apr 2009, 12:53
Locatie: Almere

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#3 Bericht door PA2TSL »

pa3kve schreef:Hi All,

Ik ben nieuw in D-start-land, waarbij ik alleen beide genoemde hotspots kan horen.
Maar hoe kan ik er nu via zenden?

Ik kan via PI1UTR wel zenden, maar die hoor ik niet terugkomen.
Dus als ik een QSO voer, zend ik van UTR en luister ik via PI1KAR. Beetje lastig en afhankelijk of de hotspot op de juiste reflector staat.