D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9700

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9700

#1 Bericht door ON9KVE »

Hi All,

Ik ben nieuw in D-start-land, waarbij ik alleen beide genoemde hotspots kan horen.
Maar hoe kan ik er nu via zenden?

Ik kan via PI1UTR wel zenden, maar die hoor ik niet terugkomen.
Dus als ik een QSO voer, zend ik van UTR en luister ik via PI1KAR. Beetje lastig en afhankelijk of de hotspot op de juiste reflector staat.
Nu vraag ik me af : hoe kan ik zenden En ontvangen via een van de hotspots PI1KAR / PI1EHV ?

Hartelijk dank voor je hulp!
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Kees,

Digitale modes is voor mij ook niet en ben sinds 2 maanden actie met C4FM.
Veel nieuwe termen die ik soms ook moeilijk uit elkaar kan houden.

Een hotspot is volgens mij het gene wat je thuis bijvoorbeeld heb staan. PI1KAR bijvoorbeeld is een repeater die Dstar ondersteund, net zoals C4FM.

We kunnen van elkaar leren. :)
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA2TSL
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 apr 2009, 12:53
Locatie: Almere

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#3 Bericht door PA2TSL »

pa3kve schreef:Hi All,

Ik ben nieuw in D-start-land, waarbij ik alleen beide genoemde hotspots kan horen.
Maar hoe kan ik er nu via zenden?

Ik kan via PI1UTR wel zenden, maar die hoor ik niet terugkomen.
Dus als ik een QSO voer, zend ik van UTR en luister ik via PI1KAR. Beetje lastig en afhankelijk of de hotspot op de juiste reflector staat.
Nu vraag ik me af : hoe kan ik zenden En ontvangen via een van de hotspots PI1KAR / PI1EHV ?

Hartelijk dank voor je hulp!
Hallo Kees,

Ik weet niet welke set je voor D-Star gebruikt, maar zo moet je het instellen voor beide hotspots:

UR: CQCQCQ
R1: PI1KAR C
R2: PI1KAR G
MY: PA3KVE

Freq: 144.925
DUP: -DUP
Offset: 0
Mode: DV

Belangrijk is de repeatershift van 0 Hz (voor hotspot) en het activeren van duplex (+ of - maakt niet uit).
Ook bij R1 en R2 de spatie tussen de call van de repeater en de C (of G).
De laatste letter moet altijd op de 8ste plaats staan.

Als je het zo instelt moet het werken.

Succes!
Tom PA2TSL
Almere

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#4 Bericht door PE2AAB »

Ik borduur even voort op dit topic.
Zelf heb ik sinds kort ook een Icom IC-9700 en ben bezig geweest met het maken van een QSO via D-Star. Ik ben nieuw in de digi mode wereld dus was het voor mij even wat zoeken.

Uiteraard is YouTube hier een goede bron voor. Ik vond het filmpje van HamRadioConcepts welke precies beschrijft wat ik wil; een lokaal QSO maken op een lokale D-Star repeater/hotspot.

youtu.be/oqhu8D7K4gs

Scenario 1; het lijkt simpel. Eerst je gegevens instellen zoals call, GPS coordinaten etc, vervolgens de Call/DR knop lang indrukken en je krijgt onderstaand scherm te zien met standaard de eerste repeater uit de lijst; het pittoreske ''Farm Ozondjisse'' in het zonnige Nigeria:
Dstar9700.PNG
Als je vervolgens op de standaard eerste repeater in de repeaterlijst van de IC-9700 klikt kun je de 'Nearby Repeater' selecteren. Dat heb ik gedaan. Dat is PI1GLP C in Geldrop (C voor 2 meter).
20201014_083608.png
20201014_083608.png (15.64 KiB) 7577 keer bekeken
So far, so good. maar als ik nu mijn microfoon indruk hoor ik wél de repeater terugkomen met een roger beep maar hoort niemand op de repeater zélf mij.
Als ik vervolgens kijk in de CS optie:
20201014_083627 - Copy.png
20201014_083627 - Copy.png (76.13 KiB) 7577 keer bekeken
zie ik dat er bij R2: (waar normaal de Gateway zou moeten staan; PI1GLP G dus) dat er Not Used* staat. Het vreemde wil dat als ik de gegevens van de repeater check in de lijst zoals deze in de IC-9700 zit deze wel degelijk juist is ingevuld:
20201014_083639.png
20201014_083639.png (22.14 KiB) 7576 keer bekeken
20201014_084222 - Copy.png
20201014_084222 - Copy.png (29.33 KiB) 7577 keer bekeken
Dit werkt dus niet. Vreemd! In het filmpje hierboven doet men namelijk precies hetzelfde. Het leek mij het meest logische dat je je set op DV mode drukt, een repeater uit de lijst selecteert, (ja de gegevens van die repeater moeten uiteraard kloppen maar dat doen ze neem ik aan) en dan een QSO kan maken.

Niets blijkt minder waar. Ik moet de volgende 'Workaround' gebruiken. Het werkt uiteraard ook maar waarom is de repeaterlijst dan uitgevonden zou je zeggen.

Voor de workaround, we noemen het even scenario 2, stel ik de set in op de frequentie van de betreffende repeater/hotspot; in dit geval 144.9625 voor PI1GLP C te Geldrop, zet de repeatershift aan (en maak de shift 0) en druk vervolgens op het FM icoontje om deze te veranderen in DV mode. Tevens heb ik op advies van PD1EDS nog de optie ''DV Auto Detect'' aangezet.
20201014_084137.png
20201014_084137.png (17.03 KiB) 7577 keer bekeken
Dit werkt! uit de grote kunst zelfs. Met de antenne binnen ontvang ik de hotspot prima en kan ik QSO's maken. Als ik vervolgens echter in de CS lijst kijk valt me het volgende op;
de R2: is nu wél (juist) ingevuld!
20201014_084154.png
20201014_084154.png (23.05 KiB) 7577 keer bekeken
Je zou zeggen; dan klik je in Scenario 1 toch even op het woordje Not Used* en houd je deze wat langer in en wijzig je dat in de Gateway? dat werkt helaas niet. Ik kan die parameter niet veranderen.

Ik hoop dat mijn uitleg van het 'probleem' een beetje duidelijk is en dat iemand die ook een 9700 heeft het issue herkent en weet hoe dit is op te lossen/in te stellen enz.
Ben benieuwd ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#5 Bericht door Thijzer »

De R2 positie wordt alleen gebruik als je de repeater als gateway wilt gebruiken, dus wilt linken naar een reflector. Tijdens local CQ heeft die R2 geen enkele functie, vandaar dattie op Not Used staat.

Probeer maar eens een reflector te linken, dan zie je daarna dat R2 wel is gevuld als je op CS in het menu drukt. Dan staat er PI1EHV G waarschijnlijk, of wat de lokale repeater ook mag zijn.

Als je dan linkt, hoor je de repeater ook terugmelden dat je een reflector hebt gelinkt dus dan weet je dat 't werkt. Je ziet jezelf ook terug op aprs.fi trouwens, als je dat zo hebt ingesteld.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#6 Bericht door PE2AAB »

Ja het vreemde is dat de repeater wel terugkomt en reageert met een roger beep in scenario 1 maar niemand hoort me. In scenario 2, enkele minuten later; even insteltijd, dan horen ze me wel.
Wellicht heeft het dus te maken met de instellingen van de hotspot zelf? (dat ie geen calls doorlaat van een station dat de Gateway niet heeft ingesteld staan o.i.d.)

Een andere Hotspot kan ik helaas niet proberen met de binnenantenne. Daarvoor zal ik eerst het dak op moeten.
Tevens heb ik me laten vertellen dat de hotspot in Eindhoven 'tijdelijk buiten bedrijf is'. Weet niet of ik de status van een dergelijke hotspot ergens kan checken?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#7 Bericht door PD7HB »

Waarom niet gelijk een eigen hotspotje plaatsen, voor krap 40 euro ben je klaar en je hebt je eigen opstap. Ding werkt prima en de verbinding gaat via je eigen WIFI.
Bijlagen
kastje_resize.jpg
open_resize.jpg
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#8 Bericht door Thijzer »

Een hotspot is een gateway dus dan moet R2 wel ingevuld zijn ja.

Ik begrijp van Dstar verder niet zoveel. Je kunt de 9700 ook instellen als gateway geloof ik, ik ben er nog niet helemaal uit hoe dat moet functioneren.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#9 Bericht door PE2AAB »

Thijzer schreef:Een hotspot is een gateway dus dan moet R2 wel ingevuld zijn ja.

Ik begrijp van Dstar verder niet zoveel. Je kunt de 9700 ook instellen als gateway geloof ik, ik ben er nog niet helemaal uit hoe dat moet functioneren.
Dit triggerde me Thijs!

Zonder Gateway ingevuld maak je een lokaal QSO. Exact. En dat doe ik feitelijk niet. Ik had contact met PD1EDS die een ander opstappunt gebruikt (lees; zijn eigen hotspot) en met Ronald, ZL1RDK die uiteraard ook niet via Geldrop binnen kwam.

Zou dát het issue kunnen zijn wellicht? Verder was er blijkbaar niemand die direct aan het luisteren was naar PI1GLP C. Het zal toch niet he... :-)
Verklaart in ieder geval wel waarom de repeater wel terugkomt met een Roger beep.

Edit:
Ja juist. Dat lijkt het issue. Ik maak met CQCQCQ alleen een lokaal QSO. De Echo Test doet het namelijk wel. Als je op een 9700 (en wellicht ook op andere D-Star radio's) de 'wijde wereld' in wil kan een repeater weliswaar gekoppeld zijn aan een andere repeater of reflector maar je moet dan in plaats van Local QSO kiezen voor USE REFLECTOR. Dan staat er ook wel CQCQCQ in beeld maar erboven staat dan dat je dat via de gekoppelde reflector doet.
Dat staat eigenlijk niet heel duidelijk ergens beschreven maar als ik het filmpje er nog eens op na sla dan blijkt hij dat ook te doen. Echter in het lokale QSO had hij wél een tegenstation dat ook op de lokale repeater stond afgestemd en ik niet.

Problem Solved!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#10 Bericht door PH2X »

PE2AAB schreef:Ik borduur even voort op dit topic.
Ik heb een vraag over de 9700 icm gps.
Nu vind ik er op dit forum niet veel over, behalve dit draadje.
Mijn vraag is: kan je een gps (zoals een garmin voor hikers) aansluiten op de 9700 en zo je positie kenbaar maken zodat deze zichtbaar is op aprs.fi?

73,
Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#11 Bericht door PE2AAB »

PF1X schreef:
PE2AAB schreef:Ik borduur even voort op dit topic.
Ik heb een vraag over de 9700 icm gps.
Nu vind ik er op dit forum niet veel over, behalve dit draadje.
Mijn vraag is: kan je een gps (zoals een Garmin voor hikers) aansluiten op de 9700 en zo je positie kenbaar maken zodat deze zichtbaar is op aprs.fi?

73,
Jaap
Hi Jaap,

In principe niet (voor zover ik weet). Er zit geen AX.25 modem in dus dat zal niet analoog worden uitgezonden (b.v. op 144.800). Wél is het zo dat je locatie wordt gedeeld als je een D-Star QSO maakt en je Locatie delen aan hebt staan. Je coördinaten worden dan gedeeld via een digitale stroom. Deze coördinaten kunnen zowel handmatig zijn ingegeven als middels een externe GPS.
Je wordt daar overigens ook zichtbaar mee op aprs.fi.
Je ruwe pakket ziet er als volgt uit: 2020-10-14 08:52:30 CEST: PE2AAB>API970,DSTAR*,qAR,PI1GLP-C:!5123.87N/00528.70E-/
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#12 Bericht door PH2X »

Oké, dus handmatig coördinaten invullen en een D-star-QSO maken.
Dan moet ik me even in D-star verdiepen. Ik heb me kortgeleden al eens aangemeld.

Dankjewel.
73
Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#13 Bericht door PE2AAB »

PF1X schreef:Oké, dus handmatig coördinaten invullen en een D-star-QSO maken.
Dan moet ik me even in D-star verdiepen. Ik heb me kortgeleden al eens aangemeld.

Dankjewel.
73
Jaap
En wil je nu het coördinaat formaat weten dat je moet gebruiken om in te voeren in de IC-9700? Kijk naar je station op aprs.fi (wel van een ander device) daar vind je deze namelijk terug.
coordinaat.png
Geel gemarkeerd
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#14 Bericht door Thijzer »

Ik gebruik de 9700 thuis ook zonder GPS dus met vast ingestelde coördinaten.

Verder moet ik me nog maar eens verdiepen in Dstar, dat was niet de reden om deze set aan te schaffen.

Wat ik wel heb gemerkt is dat CQ roepen op DB0WA (Aachen) geen positie op APRS oplevert. Als ik een reflector link via Veeren dan wel. Strange... :roll:

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#15 Bericht door PH2X »

Thijzer schreef:Ik gebruik de 9700 thuis ook zonder GPS dus met vast ingestelde coördinaten.

Verder moet ik me nog maar eens verdiepen in Dstar, dat was niet de reden om deze set aan te schaffen.
Thijzer, je gebruikt DStar nog niet, begrijp ik hieruit. Maar uit wat PE2AAB schreef dien je, om je locatie kenbaar te maken een QSO via DStar te maken. Klopt het dat dit niet per de via DStar moet, maar dat het ook via bv. een FM-verbinding kan met de 9700? Eigenlijk zoals je met je een porto of mobiele set je positie op APRS.fi krijgt. En gebruik je dan dus 144.800 MHz daarvoor?


73/Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Plaats reactie