APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#16 Bericht door PE2AAB »

jindem schreef:
PA3CNO schreef:We hadden de kitjes ruim besteld. Voor spijtoptanten zijn er nog een stuk of 5 beschikbaar. Interesse? Mail naar info@pi4raz.nl
Ik stuurde 17 november een e-mail naar info@pi4raz.nl. Ik kreeg helaas nog geen antwoord...
Dat is vreemd. Spam gecheckt? Ik stuurde onlangs ook een email en kreeg daar vrij snel antwoord op. Eventueel kun je je wens nog kenbaar maken op de PI4RAZ Facebook groep?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

jindem
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 jan 2014, 18:58
Roepletters: pd1aef

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#17 Bericht door jindem »

Ik heb geen mail ontvangen...
En ik ga door het leven zonder een Facebookaccount ;-)
Joep, PD1AEF.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#18 Bericht door PA2REH »

Yess, de iGate werkt. Met dank aan de mannen van PI4RAZ en Robert in het bijzonder voor deze leuke knutsel. Alles goed geprogrammeerd en ik zie een symbool op de kaart van aprs.fi. De website wordt nu netjes ge-update. Als er een aprs station langsrijdt zie ik dat op het mini display. Gemonitord met PuTTY en ik zie alle data. En vervolgens "send packet". Echter andere aprs ontvangers in mijn omgeving zijn me iedere keer te snel af en hebben blijkbaar eerder een upload. Dus nog niets echt ge-upload naar aprs.fi. Iemand idee of je daar iets aan kunt doen?
73 Eric - pa 2 reh
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#19 Bericht door PE2AAB »

PA2REH schreef:Yess, de iGate werkt. Met dank aan de mannen van PI4RAZ en Robert in het bijzonder voor deze leuke knutsel. Alles goed geprogrammeerd en ik zie een symbool op de kaart van aprs.fi. De website wordt nu netjes ge-update. Als er een aprs station langsrijdt zie ik dat op het mini display. Gemonitord met PuTTY en ik zie alle data. En vervolgens "send packet". Echter andere aprs ontvangers in mijn omgeving zijn me iedere keer te snel af en hebben blijkbaar eerder een upload. Dus nog niets echt ge-upload naar aprs.fi. Iemand idee of je daar iets aan kunt doen?
73 Eric - pa 2 reh
Je hebt wel de juiste IS Passcode ingevoerd? (Dat neem ik aan maar toch even checken)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#20 Bericht door PA2REH »

Hi Rick,
Zeker, tig keren gecheckt. In de instellingen staat nu alles goed en het werkt ook. Het enige is dus dat anderen mij eerder af zijn hihi
En terwijl ik dit schrijf, zie ik op het display "send packet" en daaronder de gegevens van een PD2 station op nog geen 5 km afstand. Foutloos gedecodeerd.
Ik zal het tzt eens gaan proberen met een eigen signaaltje op dummy load. Dan weet ik zeker dat het nergens anders wordt ontvangen. Maar dat wordt pas na de Kerst,
73 Eric - pa 2 reh

Bijgevoegd voorbeeld van gisteren
Bijlagen
iGate3.jpg
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#21 Bericht door PE2AAB »

Wellicht is het gewoon rustig in de ether inderdaad.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#22 Bericht door KHoos »

KHoos schreef:Kitjes binnen hier. Dus binnenkort kunnen een mede-amateur en ik aan de knutsel.
.. en projecten willen wel eens een tijd blijven liggen!

Afgelopen weekend afgemaakt. Het soldeerwerk was afgelopen maandag al klaar maar toen kwam ik er achter dat het echt niet ging werken met de wifi hier want die heeft een wachtwoord van meer dan 25 tekens (de standaard staat 63 tekens toe, dus is 25 teken wat zuinig volgens mij). Dus ik heb uitgezocht hoe ik een ESP32 programmeer (de gehele eerdere ervaring was het programmeren van een Arduino voor de nanokeyer) en het aanpassen van de code om de ruimte te hebben voor dat langere wachtwoord, want de macro EEPROM_SIZE heeft er ook invloed op. En toen ik toch bezig was kon ik alle defaults aanpassen naar mijn gewenste configuratie.

Het werkt nu.. als ik zelf packets uitzend. Ik woon ergens in de buurt van station Utrecht Overvecht en daar is (sinds het wegvallen van de digipeater in Utrecht) erg weinig aprs te horen. Ik heb lokaal de nodige QRM op 2 meter, dus dat kan ook ontvangst moeilijk(er) maken.

Ik kon geen squelch instelling vinden en dacht misschien dat RV1 dat zou zijn. Na wat zoeken in het schema blijkt dat RV1 voor het uitgaande volume is bij zenden (de kant die nog niet actief is).
Koos van den Hout callsign PE4KH

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#23 Bericht door pc1mb »

Nice. Mocht ie ergens bruikeloos in de hoek beland zijn heb ik ook wel interesse in zo'n kitje, al of niet gebouwd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#24 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

KHoos schreef:Ik woon ergens in de buurt van station Utrecht Overvecht en daar is (sinds het wegvallen van de digipeater in Utrecht) erg weinig aprs te horen. Ik heb lokaal de nodige QRM op 2 meter, dus dat kan ook ontvangst moeilijk(er) maken.
Rond Utrecht stad rijden regelmatig auto's met 2m APRS aan boord. Met de antenne binnen opgesteld (4 hoog) kan ik deze aardig ontvangen.
(PA3GNZ-10)
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
itsme123
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 sep 2011, 18:56
Roepletters: PE1NIB
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#25 Bericht door itsme123 »

pc1mb schreef:Nice. Mocht ie ergens bruikeloos in de hoek beland zijn heb ik ook wel interesse in zo'n kitje, al of niet gebouwd.

De bouwkitjes zijn dan niet meer beschikbaar bij pi4raz, maar de losse print nog wel, en de DRA818V module is elders op internet ook nog wel te bemachtigen, de rest zijn standaard componenten.

Ik heb recent nog de print besteld bij RAZ, en de rest heb ik inmiddels ook al, nu alleen nog ff in elkaar zetten :-)

Edwin FRN
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2015, 14:24
Roepletters: PA7FRN

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#26 Bericht door Edwin FRN »

Hallo I-gate bouwers,

Ik ben een amateur aan het helpen om zijn PI4RAZ bouwpakket werkend te krijgen.
Het enige wat werkt is dat de Igate zijn eigen positie bakens op aprs.fi terecht komt. Packets ontvangen op 144.800 komen wel op de APRS IS server terecht, maar komen niet op de aprs.fi kaart terecht.
De eigenaar van de digipeater PI1ETL had gemeld dat zjin station, PI1ETL (die geen SSID heeft) verkeerd wordt doorgegeven door de APRS_IGate software. Ik heb dat met een APRS IS client gecheckt en zijn station wordt inderdaad weergegeven als PI1ETL-0 ipv. PI1ETL. Het klopt wel dat via RF de SSID als 0 wordt doorgegeven, maar volgens info van APRS IS moet in dat geval de packet doorgegeven worden met weggelaten "-0". Ooit een call op aprs.fi gezien met "-0"?
In de source code van APRS_IGate zie ik dat met deze regel geen rekening is gehouden.
Ik vraag me af of er wel PI4RAZ bouwpakket iGates zijn die wel werken. Heb er in ieder geval nog niet eentje gezien op aprs.fi. Als ik dat mis heb dan hoor ik dat graag.
De komende dagen heb ik de hardware in huis en dan duik ik er nog wat verder in. Ik mis nog wat dingen die hier omschreven staan: http://www.aprs-is.net/IGateDetails.aspx

73,
PA7FRN
PA7FRN
pa6shb.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#27 Bericht door PE2AAB »

Er staan/stonden er een aantal actief op APRS.fi

PA2RDK-11
PE2AAB-15
PA2REH-10
PE4KH-10 waarvan deze zeker al eens pakketten heeft doorgezet naar IS-APRS (zie: https://aprs.fi/info/a/PE4KH-10)

Ik houd me zeker aanbevolen voor je bevindingen Edwin!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Edwin FRN
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2015, 14:24
Roepletters: PA7FRN

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#28 Bericht door Edwin FRN »

PE4KH-10 werkt inderdaad wel. Dat geeft de burger moet. Denk dat het met een paar software aanpassingen wel gaat werken. To be continued ;)
PA7FRN
pa6shb.nl

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#29 Bericht door PA2REH »

Klopt, de iGate werkt prima. Ik heb wel gemerkt dat het belangrijk is welke server je instelt. Als je buurman de packet net even sneller doorgeeft, komt zijn spot op de kaart en niet de spot die jij doet. Wifi maakt het helaas sneller. Ben nu even off line vanwege wat aanpassingen, maar dit voorjaar gaat de iGate weer (af en toe ) aan. Was een leuk projectje om te bouwen, 73 Eric
ps probeer ook eens aprsdirect.com (veel sneller en minder 'rommel' op de kaart, je kan daar ook veel meer zien door met de menu's te spelen).
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Edwin FRN
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2015, 14:24
Roepletters: PA7FRN

Re: APRS iGate project PI4RAZ bouwpakket

#30 Bericht door Edwin FRN »

Ik heb al wat aanpassingen gemaakt. Heb mijn eigen PA7FRN-10 uit de lucht gehaald en de igate onder test als PA7FRN-11 op de antenne gezet.

Aanpassingen zijn hier te vinden:
https://github.com/PA7FRN/APRS_IGate/tree/develop

Ik zie alleen dat de digipath niet wordt meegestuurd. Ga ik ook nog aanpassen.
PA7FRN
pa6shb.nl

Plaats reactie