DMR: PI1ZLB APRS beaconing

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#16 Bericht door PA0ETE »

Ik heb even gekeken, maar het is heel lastig om het op te splitsen, omdat het over meerdere ondewerpen gaat. Ik laat het daarom mar staan, ook omdat in beide ondwerpen verwijzingen naar elkaar staan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#17 Bericht door PA0ETE »

PC1L schreef:Ja, bedankt voor de info en de linken John. De moeite v h bezoeken meer dan waard. Vond dat je op NOS een speciaal tintje gaf aan het gebeuren aldaar in positieve zin, wel te verstaan.

Tot slot nog een korte toelichting abt de vraag die je aanstipte :

mij is gebleken dat er veel verschillende opvattingen bestaan over hoe een phasing harness samen te stellen / configureren. In bepaalde gevallen zijn beide methoden werkzaam met wat geluk etc. :lol: maar meestal is de ene methode fout, de andere goed. Er heerst nogal wat verwarring over. Soms zijn de ontwerpen rampzalig te noemen, je hele dure ( indien gekocht ) antenne reduceert tot 'oud ijzer', meer is het niet meer. En inderdaad, zoals jij ook al opmerkte, de ongelukkige OM heeft het niet in de gaten.

Toen ik zelf ooit een scriptje voor phasing samenstelde http://members.home.nl/pc1l/coax/antennaphase2.htm stelde ik als eis dat meerdere methoden een kans moesten krijgen, los van de rekenfuncties v h scriptje. Zie bv WiMo methode ( is die wel altijd OK ? ) of juist een ander systeem waarbij je wel moet begrijpen hoe het werkt ! Daardoor maak je dan een juist gebruik v d uitkomsten. Dat kan enigszins verwarrend werken, ik heb dat normaal bijna nooit zo met een script gedaan. Had beetje te maken met mijn toenmalige electronica studie bij Dirksen in Arnhem denk ik ( experimenteel scriptje ). Het script zelf moest makkelijk zijn voor de user, met foutmeldingen ( geef maar eens de waarden in die je bij het bedoelde topic aantreft, of gewoon wat onzin ) etc. etc. niets op aan te merken dus. En een eventuele foute phasing methode was in een mum van tijd eruit gewerkt etc. etc.

Wat ik nu beoogde met de vraag is of er mensen te vinden zijn ( zendamateurs die correct werken met phase units voor antennes ) die dit verschil tussen goed en fout herkennen. En niet verwijzen naar een of andere site maar zelf kunnen aangeven hoe en wat. Ik had mij opgesteld als iemand die uitgaat v h feit dat anderen meer ervaring en technische know how in huis kunnen hebben als ondergetekende. Dat nog wat betreft die vraag.

Hoe het afloopt met de topics, we zullen het wel ( of niet ) zien, men weet maar nooit :lol:
In de jaren 70 heb ik een Cushcraft kruisyagi gehad voor 2m. Daar zat het aanpasstukje met een faselijntje bijgeleverd, met crimpconntectoren gemaakt.Dat was sowieso een heel goede en stevige antenne.

Cubesats werken voor ciculair vaak met turnstile's. Ik vond bij Delfi C3 wel grappig hoe ze die antenne's van gewone meetlinten hadden gemaakt, gekocht in de bouwmarkt, en met de maten er nog op afgedrukt :-)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: DMR: PI1ZLB APRS beaconing

#18 Bericht door PC1L »

PA0ETE schreef: Cubesats werken voor ciculair vaak met turnstile's. Ik vond bij Delfi C3 wel grappig hoe ze die antenne's van gewone meetlinten hadden gemaakt, gekocht in de bouwmarkt, en met de maten er nog op afgedrukt :-)
:lol: Ja hoor ! Dat is totaal geen probleem bij een goede bemeting ! Wel even goed opletten of de turnstiles in of uit fase gevoed zijn !

Dit ivm de keuze van je antenne(s) voor dit project, indien van toepassing !

Plaats reactie