Hoe werkt D-STAR??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#181 Bericht door PD1A »

Hallo John, inmiddels weer de nodig programmeringen los gelaten op de repeater hier in Benidorm EA5ZAG. Ik kreeg eindelijk een tekst onderin het scherm door, maar ging te snel voordat ik kon zien wat er stond, maar ik dacht een bevestiging van de naam van de repeater. Heb rechtstreeks naar bijv Boz en Breda HWB proberen te linken en geroepen maar helaas geen bevestiging.
Zou het kunnen dat mijn instellingen niet goed staan in mijn porto?
Ik heb nu staan (voor bijv BOZ) in de ID 51 Call Sign;
UR:PI1BOZ L
R1:ED5ZAG B
R2:ED5ZAG G
MY:PD1A

Is dit goed?Of kan ik ook bij UR een Call van een andere amateur er in zetten die ik actief zie op de website van PA4TW?
Waarom kan ik niets horen als ik op deze website "D Star live" aanklik?

Heb je nog andere oplossingen of moet ik eerst de beheerder van de repeater eens vragen hoe de instellingen van deze repeater zijn?
'73 PD1A
Hans Calpe/Spain

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#182 Bericht door PA0ETE »

De instelling lijkt mij geheel in orde. [niet dus, zie hieronder]

Even in een bredere context: één van de leuke dingen van D-STAR is dat ermee geëxperimenteerd wordt. Dat er dingen door amateurs bij bedacht worden, die er oorspronkelijk niet in zaten.

Dat betekent echter ook dat er mensen of hele regio's zijn die in slechts één van die mogelijkheden geïnteresseerd zjn. En dus wordt ofwel niet gekeken of de andere manieren van werken op een bepaalde repeater wel functioneren, of het wordt zelfs bewust uitgeschakeld. De manier waarop sommige dingen worden opgezet kan daarbij ook nog verschillen, en dan zijn er nog verschillende netwerken.

Je kunt een amateur aanroepen door diens callsign simpelweg in UR te zetten. Maar, dit is ongebruikelijk. Best veel amateurs zullen niet begrijpen hoe dit werkt, en zullen ook niet weten hoe ze je aanroep moeten beantwoorden.

Voordat je dit op deze manier probeert moet je eerst de repeater waar je aanroept unlinken. Verder moet je tegen degene die je aanroept zeggen dat je via "callsignrouting" werkt. Het tegenstation moet ook de repeater die hij gebruikt unlinken, en hij moet ook jouw callsign in zijn UR-register zetten. D-STAR-apparaten hebben allemaaleen soort snelfunctie om dat te doen.

Echter: beide repeaters moeten (naast de andere verbindingen) op een server voor callsignrouting gekoppeld zijn. Hoewel de belangstelling voor deze manier van werken toeneemt, is dat bij lang niet iedere repeater het geval, en er zijn drie van deze servers, twee ervan zijn 1 op 1 gekoppeld, van de derde weet ik niet zeker of dit het geval is. In dat geval moeten beide repeaters wel op dezelfde server zitten. Daarnaast vullen beheerders soms wel de server in, maar zetten ze niet de juiste poort van hun internetrouter open...

Overigens geldt dit voor de andere manieren ook. Voor DCS-reflectors moet er een andere poort open staan dan voor REF- of XRF-reflectors. Vooral repeaters die standaard met REF werken, hebben vaak de andere reflectors niet geïmplementeerd.

Overigens was het in de begintijd nog erger. Tegenwoordig kunnen alle reflectors elkaar wel bereiken. Ooit had Nederland een ander systeem dan Duitsland, en je kon toen niet een Duitse aan een Nederlandse repater koppelen.

Een amateur linken gaat vaak niet, maar soms hebben amateurs onder hun eigen callsign een hotspot, en dan gaat dat wel. Je moet dan wel een letter (vaak B) achter de callsign zetten, net als bij een repeater.

Als het linken van HWB en BOZ niet lukt, dan zou je er meerdere kunnen proberen. Vooral bij de repeaters van Utrecht en Amsterdam verwacht ik eigenlijk wel dat deze mogelijkheid aan staat. Lukt het om er eentje te linken, dan zit je gewoon op de reflector, en kun je meedoen alsof je XRF088B gelinkt hebt (nou ja, zolang de gelinkte repeater daarmee verbonden is, maar de meeste repeaters zijn daar inderdaad op gekoppeld.

Ik denk dat je het best inderdaad de beheerder van de repeater die je gebruikt kunt benaderen. Vaak zijn beheerders in zo'n geval wel bereid om de betreffende functie voor je te activeren, als het niet werkt staat het vaak uit doordat men het niet getest heeft, of doordat men er niet aan gedacht heeft.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#183 Bericht door PA0ETE »

Oef! Ik zie pas nu dat ik wat vergeten ben.

Je instelling was niet goed, UR moet voor BOZ zijn:

PI1BOZBL

De reden van de B is dat je de module op 70 cm wilt gebruiken. Bij een repeater op 2m wordt de B een C en op 23 cm een A.

De reden is dat op sommige locaties, met name in het buitenland repeaters op meerdere banden werken. Met de letter zeg je dus eigenlijk "ik wil koppelen aan de PI1BOZ die op 70 cm zit". Al heeft BOZ dus volgens mij alleen een 70 cm-module. Op dezelfde manier kun je koppelen aan de module op 2m of op 70 cm. In Nederland is volgens mij maar één repeater die twee banden heeft (maar ik weet natuurlijk ook niet alles). Dat is de repeater van Sneek. Die heeft zowel een B- als een A-module. (70 cm + 23 cm).

Sorry voor de vergissing!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#184 Bericht door PA0ETE »

200207dashboard.jpg

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#185 Bericht door PD1A »

Hallo John, weer wat andere instellingen in de porto gezet want ik zag op de App Repeaterbook en Repeater dat de repeater hier in Benidorm weer een andere naam heeft ED5YAU, dus dat heb ik ook uitgeprobeerd. Helaas ik krijg de repeater wel open voor 2 sec en er is een automatische stem maar die is onduidelijk dwz lijkt naast frequentie. Ik heb het ook gecontroleerd op de website PA4TW of ik er bij stond maar helaas.
Waarom hoor ik niets op deze website als ik op D Star Live klik?
Verder heb ik denk ik de repeater beheerder hier in Spanje aangeschreven wat er mis gaat en of hij mij ook kan helpen met mijn uitdaging :)
Ik laat het je weten, '73 Hans

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#186 Bericht door on4avt »

Waarom niet gewoon een hotspot opzetten?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#187 Bericht door PA0ETE »

Hallo Hans,

Ik denk dat de live-link niet meer werkt. Op deze site kun je bovenaan op d-star player klikken om op XRF088B etc. mee te luisteren.

https://pd4fmj.nl/

Ik heb het even getest, hij werkt (d.w.z. ik hoor mezelf terug), maar je moet wel zelf links bovenaan op het pijltje voor "play" klikken. Dat begint niet vanzelf. Het geluid op de site is tussen de 15 en 45 seconden vertraagd ten opzichte van een repeater en ten opzchte van de informatie op bijvoorbeeld PA4TW.nl

John

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#188 Bericht door PA0ETE »

on4avt schreef:Waarom niet gewoon een hotspot opzetten?
Ik kan dat advies alleen maar van harte onderschrijven.

Het voordeel van een eigen hotspot is dat je onbeperkt naar de Nederlanders (of elders) mee kunt luisteren. Als je op een repeater die ook door anderen gebruikt wordt geregeld een "vreemde" reflector koppelt dan roept dat op den duur toch wrevel op.

Met het huidige Pi-Star (dat is de software) is het opzetten van zoiets zeer eenvoudig. Nagenoeg de volledige configuratie kun je doen via de webbrowser, en de software genereert voor jouw eigen hotspot ook zo'n scherm als er op de site van PA4TW staat. Voor mijn eigen hotspot/repeater ziet dat er bijvoorbeeld zo uit: http://80.101.233.106/ (onderaan zie je de lokale gebruiker(s) via de ether, bovenaan wat er via het netwerk doorkomt).

Een comfortabele oplossing is om er eentje bij dvmega te kopen. Dat kost iets van 150 euro in totaal. De informatie die ik eerder van PD7HB geplaatst heb werkt ook gewoon goed. Je bent dan voor rond de 30 euro klaar, en je hebt in beide gevallen het equivalent van een eigen privé-repeater met een max. zendvermogen van 10 mW op 70 cm. De software en alle gebruiksmogeljkheden zijn geheel identiek aan een "grote" repeater. Voordeel van bijv. DVMEGA is dat je uitgebreide ondersteuning hebt (fabrikant is Guus PE1PLM die ook geregeld op D-STAR te horen is). http://dvmega.nl

Overigens kan iemand zijn eigen redenen hebben om geen hotspot te willen maar in plaats daarvan een repeater te gebruiken. Dat valt uieraard ook te respectern.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#189 Bericht door PE2AAB »

PA0MHS schreef:Hoi allemaal,

Ik ben sinds een paar dagen ook D-Star aan het verkennen met een IC-9700. Nu ben in zelf een hard- en software ontwikkelaar dus ben niet de domste :D

Maar wat me opvalt met D-Star is dat het allemaal behoorlijk obscuur in elkaar steekt. Het kostte me 3 dagen om erachter te komen dat ik zelf die 'B' achter de call van een repeater moet zetten. Dan denk ik: ik heb een set met megabytes aan software, ik gebruik ook nog eens CS-9700 om de repeaterlijst te vullen, waar overigens wel automatisch een 'G' achter de gateway call wordt gezet. Dat verwacht je toch eigenlijk dat die 'B' ook automatisch wordt toegevoegd?

Maar goed, hier vanuit groningen is vooralsnog weinig te beleven, de repeaterlijsten die ik op het internet vind, zijn lang niet actueel. Ik ben er nog steeds niet achter of er überhaupt een D-Star repeater in de buurt van Groningen staat. Ik vind soms Drachten in lijsten, maar die geeft geen sjoege. Ook vond ik zelfs een lijst waarin Groningen nog vermeld werd, maar die repeater schijnt ook weer ter ziele te zijn. De enige die ik kan bereiken is Papenburg/DL.

Kortom, het loopt allemaal nog wat streepjes en ik voel heel erg mee met Hans/PD1A :-)
:-)

Ik ben aangekomen bij het stadium van jouw dag 1. Heb (voor zover ik denk) alles juist ingesteld maar het doet niets. Heb een binnenantenne dus het zou zomaar kunnen dat ik geen enkele repeater/hotspot kan bereiken, dat ze allemaal plat liggen of dat ze toevallig in een andere mode staan (het zijn allemaal MMode hotspots dus ze kunnen zomaar op C4FM of DMR staan ingesteld) maar vooralsnog zoek ik de fout bij mijzelf.

Een screenshot; is dit juist wat ik doe?
60A5EC72-809F-4AFD-B849-8A9068D6BA8C.jpeg
Mijn streven is om überhaupt een lokaal QSO te kunnen houden op de hotspot. Verder nog geen gekke connectie via een Gateway oid.

''Not Used'' moest je blijkbaar gebruiken als je niets anders wilt dan een lokaal QSO te voeren op de hotspot (in dit geval) van PI1KAR C (2m)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#190 Bericht door PA0ETE »

Het probleem is verschillende van de hotspots bij jou in de regio werken voor zowel DMR, D-STAR als Fusion. Maar er kan er maar eentje tegelijk op werken :-) Als die toevallig op DMR zit, is de hotspot voor D-STAR niet te gebruiken.

Er zijn voor de instelling maar vier dingen essentieel. Dat zijn de registers die bij de meeste apparaten onder de rubriek "callsign" vermeld staan: MY, UR, R1 en R2.

MY: dit is het register voor de eigen roepletters

UR: hier moet niets anders in dan 3x CQ, zonder spaties. Dat wil zeggen, je doorgang is voor iedereen bestemd en niet voor een bepaalde amateur. (Hoe je dat voor een bepaalde amateur moet gebruiken is een verhaal apart, je moet dan op een paar dingen letten).

Verder heb je R1 en R2. Die heten bij sommige oudere apparaten RPT1 en RPT2

In R1 komt de call van de repeater met op de laatste positie de bandmoduleletter, zoals dat heet.
Die letter is ofwel een A, een B, een C of een D.

De A is voor repeaters op 23 cm
De B voor 70 cm
De C voor 2 meter
en de D eigenlijk voor data-alleen (zonder voice), maar tegenwoordig ook in gebruik voor afwijkende repeaters, bijv. op 50 MHz of 29 MHz.

Eigenlijk maakt de letter niet uit, hij moet alleen gelijk zijn aan de letter die de repeater of hotspot gebruikt (kun je aan de callgever zien of een van de dashboards.)

In R2 komt opnieuw de call van de repeater waar je overheen wilt werken, maar dan met als letter op de laatste positie de G van gateway. Voeg je die letter niet toe of vul je dit register niet in, dan is je signaal alleen te horen op de repeater zelf lokaal. N.b. het is niet de bedoeling dit weg te laten om een lokaal QSO te maken. De stations vanaf het netwerk blijf je namelijk wel horen en je lokale tegenstation is mogelijk ook landelijk te ontvangen.

Belangrijk is overigens dat zowel bij R1 als R2 de toegevoegde letter op de laatste (8ste) positie van het register staat, ook al is de call van de repeater geen 6 tekens lang.

Verder is er bij hotspots (in tegenstelling tot repeaters) nog iets aan de hand dat tegennatuurlijk voelt voor de meeste mensen: je moet bij een hotspot (ook zo'n kleine hotspot thuis) je repeatershift op + of - zetten, met de repeatershift ingesteld op 0 kHz.

Dat heeft de volgende reden: er is een verschil tussen simplex werken en zonder shift op een hotspot werken. Bij simplex werken hoeven de registers R1 en R2 niet uitgezonden te worden. Zet je de repeatershift aan dan komen ze wel met de uitzending mee. Met de repeatershift uit, reageert de hotspot niet op de verder correct ingestelde zendontvanger.

Er zijn overigens diverse andere, meer geavanceerde manieren om de instellingen te doen. De bovenstaande methode is de enige die voor alle apparaten van oud tot nieuw werkt.

Bovendien is het voor de nieuwere instelmethodes vaak ook nodig dat je een recente .icf-file hebt (dat is wat bij DMR de codeplug heet). Zoiets is er momenteel niet in omloop. De meeste mensen maken er zelf eentje, dikwijls op basis van een file die ze van een mede-amateur krijgen.

Resumerend

MY: PE2AAB
UR: CQCQCQ
R1 PI1KAR C
R2 PI1KAR G

En verder in het geval van een hotspot de repeatershift op ofwel min of plus met 0 kHz.

(ingevulde calls zijn een voorbeeld, ervan uitgaand dat PI1KAR op 2 meter werkt)
Als je deze instellingen in een geheugenkanaal opslaat worden de registers, shift etc. uiteraard ook mee opgeslagen. Alleen het register MY is 'globaal'. Bij de meeste apparaten zijn er in totaal 6 gebruikersroepnamen (voor het MY register) mogelijk.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#191 Bericht door PA0ETE »

Er is nog wel een aardigheidje. Achter de call in het UR-register zijn nog vier extra letterposities bschikbaar.

Oorspronkelijk waren die door de ontwerpers bestemd om een bepaald apparaat van een amateur aan te spreken. De bedoeling was dat je daar bijv. IC92 in zou zetten bij een IC-92-apparaat of '9700' in jouw geval. Als dan bijv. een echtpaar dezelfde roepletters gebruikt, kun je het apparaat van ofwel de man of de vrouw van het stel apart oproepen.

Dat wordt echter zo niet gebruikt.

Er worden verschillende dingen mee gedaan. Mensen zetten er inderdaad hun apparatuurnaam in, maar mensen met een naam met vier letters (zoals jij en ik) zetten er vaak ook hun naam in.

Er is daarnaast ook een usermessage met een vrij beperkt aantal letters. Daar kun je bijv. je QTH en locator info in zetten. Ik heb er zelf momenteel in staan "MET ME MONDKAPJE OP", maar dat is vanwege de actualiteit ;-) Die tekst loopt dan bij de mensen onderaan door het beeld.

Vanavond is trouwens als het goed is zoals elke dinsdag vanaf half negen de D-STAR-ronde. Ik zou zelf eigenlijk de ronde voorzitten, maar ik ben vanavond verhinderd, dus als het goed is dan is er vanavond een vervanger.

Ontvangen werkt trouwens altijd, bij een D-STAR-apparaat, als hij op FM staat ontvang je FM, als hij op DV staat ontvang je D-STAR. Alleen voor zenden moet je extra instellingen doen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#192 Bericht door PE2AAB »

Dank John!

KAR is overigens 2m dus C zal kloppen. En inderdaad; de MMode spots moeten uiteraard wel op Dstar staan. Ik zie verder helemaal geen carrier dus dan lijken ze me 'IDLE'.
Wat me opvalt is dat ik filmpjes heb gezien waar men de RPT2 leeg laat (Not Used laat staan) maar blijkbaar werkt dat dus niet.

Zag net nog een website welke aangaf:
Using the local repeater (no routing)

W7GH just wants to talk to other local hams using his local repeater KE7LKX, which is on 70 cm (node B).

MYCALL: W7GH
URCALL: CQCQCQ
RPT1: KE7LKX B
RPT2: KE7LKX G
Ik ga de RPT2 invullen met de G van Gateway erachter en nogmaals proberen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#193 Bericht door PE2AAB »

Met ook nog wat hulp van PD1EDS heb ik net mijn eerste DStar QSO gemaakt over PI1GLP
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#194 Bericht door PA0ETE »

R2 weet ik niet hoe dat zit. Mogelijk dat er in sommige apparaten bij not used de call van R1 automatisch met een G bij R2 geplaatst wordt.

Bij repeaters zie je soms wel dat deze check (op R1 en/of R2) uit staat. De repeater reageert dan op alle D-STAR-sgnalen op de ingang.

Echter bij hotspots is dat testen een must. Als je namelijk twee hotspots op dezelfde frequentie hebt zitten, en ze kunnen elkaar bij goede condities ineens ontvangen, dan zou anders het ontvangen signaal weer aan het netwerk teruggevoerd worden via zo'n tweede hotspot. Je krijgt dan een soort rondzingen van het netwerk, zodat dat volledig onbruikbaar wordt.

Het is ook een keer voorgekomen dat een kennis van de beheerder van zo'n hotspot zonder check op R1/R2 naar Denemarken ging op vakantie. Hij koppelde toen zijn eigen hotspot op de drukste reflector van Denemarken. Zo konden ze elkaar voortdurend werken. Niets mis mee natuurlijk.

De betreffende hotspot zat niet zo hoog, hotspots hebben vaak een wat minder bereik, in Friesland.

In Noord-Holland zat nog een hotspot op dezelfde frequentie. Ook met de R1/R2 check uit. Vervolgens werd het weer zodanig dat die twee hotspots elkaar ontvingen, en toen waren het drukste Deense en het drukste Nederlandse netwerk aan elkaar gekoppeld, en niemand die begreep hoe dat nou kon. Het heeft een dag of twee zo bestaan voordat begrepen werd wat er nou precies aan de hand was.

Doordat het digitaal is heb je verder ook geen enkele degradatie van het audio of zo door de extra link, hooguit een paar honderd milliseconde extra vertraging in het audio :-)

Die check op de call werkt een beetje als CTCSS. Je kunt dat ook tussen twee apparaten gebruiken. Sommige apparaten hebben zelfs een spraakbeantwoorder zoals ik in het (nogal oude) filmpje hieronder laat zien.


youtu.be/2Mv6mb7x9T4

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#195 Bericht door PA0ETE »

PE2AAB schreef:Met ook nog wat hulp van PD1EDS heb ik net mijn eerste DStar QSO gemaakt over PI1GLP
Deze had ik nog niet gelezen toen ik bovenstaande post deed.

Heel goed. We komen elkaar daar vast nog een keer tegen!

Plaats reactie