PA0AA schreef: ↑17 apr 2025, 17:34
baycom schreef: ↑17 apr 2025, 16:54 ..... het is weer even wat rustiger met ax25 .........
Ik zit hier te wachten, totdat m'n ATOF t.b.v. een van m'n packet experimenten af komt uit Groningen,
Helaas heeft m'n AX25 voorstel ( voorstel nr. 8 van afd. A22 ) het niet gehaald op de VR in Hoevelaken ......
73, Ruben, PA0AA.
Dat voorstel gaat sowieso niet op vanwege een algemeen beleid bij RDI om alle vergunningen (niet alleen amateur) zogenaamd ´techniekneutraal uit te geven. Je mag dus met iedere vergunning zowel spraak doen als digitaal. En in bijv. de mobilofoonband geldt hetzelfde. Als je een schoonmaakbedrijf hebt met mobilofoons, en je hebt capaciteit tekort, kun je een extra vergunning aanvragen voor een tweede frequentie, maar dat hoeft niet. Gebruik je in plaats van FM DMR, dan verdubbel je daarmee de capaciteit van het bestaande kanaal. Daar hoef je niet apart vergunning voor aan te vragen.
Om die reden zal RDI nagenoeg zeker niet bereid zijn daar in dit ene geval vanaf te stappen, hoe sympathiek het voorstel ook is.
Ik vind het zelf wel prettig dat dit zo is, want ik wil binnenkort mijn bestaande FM-repeater (uitgang 144,875) uitbreiden met packet en APRS (bij packet gaat CTCSS uit, zodat de FM-gebruikers dat niet horen). Dat kan bij de huidige vergunningen gewoon. En FM (en o.a. SSTV en een vorm van spraak-BBS (met voice-mail)) blijven daarbij ook gewoon werken.