Packet is weer in opmars ??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#91 Bericht door PA0ETE »

baycom schreef: 03 feb 2025, 21:50
- PD2SKZ - schreef: 03 feb 2025, 18:16 144.950 PD0MAC YSF qth Oosterhout NB.

Ik vind deze QRG echter niet in de ATOF lijst. Maar zoals al eerder hier opgemerkt ontbreekt er data in de lijst welke te downloaden is op de website van het RDI. PI3SHB staat er ook niet tussen.

RDI: 088-0416000 maandag t/m vrijdag 8:30 - 17:00 uur. :D
Michel heeft geen atof, draait op dummyload voor eigen gebruik
Oosterhout is in dit geval een voormalig dorp ten noorden van de Waal bij Nijmegen dat sinds de zogenaamde Waalsprong een wijk is van Nijmegen. Het ligt in Gelderland, 14 km ten noorden van de grens met Brabant. (Ik heb er negen jaar lang vlak in de buurt gewoond, en in het eerste jaar dat ik artikelen voor en tijdschrift schreef ging één van die artikelen over de Waalspring :) ). Ik ken Michel, hij heeft lange tijd een vergunning gehad voor een D-STAR-hotspot, maar de laatste keer dat ik hem sprak experimenteert hij met zowel C4FM als Tetra (signalen bij Tetra zijn 25 kHz breed, maar in veel gevallen heb je er als er DMO gebruikt wordt bij FM geen last van omdat de zender maar zo kort in de lucht is. Ik denk haast dat dat bij 1200 bd bij Packet ook zo is.) De zender schakelt 18 maal per seconde in (net als bij DMR), maar is veel korter in de lucht, ongeveer ruim 1/5 deel van de tijd. Antennes stonden altijd laag.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oosterhout_(Nijmegen)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Contacteer:

#92 Bericht door PA0ETE »

Ik weet niet of jullie dit apparaat kennen. Ik word steeds door ze gemaild of ik ze niet in NL wil verkopen. (Ik was dat eigenlijk niet van plan). De prijs is waarschijnlijk rond de 200 euro.

The VR-N76 now fully supports Bluetooth KISS TNC mode, a feature that takes its functionality to the next level. Beyond APRS, this mode allows seamless data transmission with third-party apps like RadioMail, APRS.fi, APRSdroid, Winlink, WoAd, and more. It's a game-changer for those who want more versatility from their radio.

Het is vergelijkbaar met wat de Kenwood D74 biedt, alleen is deze goedkoper en hij wordt nog wel gemaakt :) Ondersteuning voor Kiss is natuurlijk wel leuk. Misschien dat ik er eentje om te proberen hier naartoe laat komen.
.
vero-vr-n76_800.png

PA0ETE
Contacteer:

#93 Bericht door PA0ETE »

Ook nog een review gevonden van ongeveer een maand geleden:
.

youtu.be/5N_RAwdRdYo

PE1PUX
Roepletters: PE1PUX

#94 Bericht door PE1PUX »

PA0ETE schreef: 17 feb 2025, 12:04 Ik weet niet of jullie dit apparaat kennen. Ik word steeds door ze gemaild of ik ze niet in NL wil verkopen. (Ik was dat eigenlijk niet van plan). De prijs is waarschijnlijk rond de 200 euro.

The VR-N76 now fully supports Bluetooth KISS TNC mode, a feature that takes its functionality to the next level. Beyond APRS, this mode allows seamless data transmission with third-party apps like RadioMail, APRS.fi, APRSdroid, Winlink, WoAd, and more. It's a game-changer for those who want more versatility from their radio.

Het is vergelijkbaar met wat de Kenwood D74 biedt, alleen is deze goedkoper en hij wordt nog wel gemaakt :) Ondersteuning voor Kiss is natuurlijk wel leuk. Misschien dat ik er eentje om te proberen hier naartoe laat komen.
.
vero-vr-n76_800.png
Ik heb zo'n ding. Ik heb er 125 voor betaald in een aanbieding bij Wimo, normale prijs daar is 145 euro. Werkt leuk, TNC is via Bluetooth te gebruiken vanuit diverse applicaties. Er is ook een applicatie om te portofoon te beheren, instellingen en kanalen etc. Ik zag laatst dat er ook OpenSource software in ontwikkeling is om dat soort zaken te doen via een Python library.

Ze sleutelen hard aan de firmware, om de paar dagen is er een nieuwe beta versie beschikbaar. Ze luisteren actief naar de community om de firmware beter geschikt te maken voor het gebruik van het TNC.

Groet,
Erik

PA0ETE
Contacteer:

#95 Bericht door PA0ETE »

PE1PUX schreef: 17 feb 2025, 13:37
PA0ETE schreef: 17 feb 2025, 12:04 Ik weet niet of jullie dit apparaat kennen. Ik word steeds door ze gemaild of ik ze niet in NL wil verkopen. (Ik was dat eigenlijk niet van plan). De prijs is waarschijnlijk rond de 200 euro.

.
vero-vr-n76_800.png
Ik heb zo'n ding. Ik heb er 125 voor betaald in een aanbieding bij Wimo, normale prijs daar is 145 euro. Werkt leuk, TNC is via Bluetooth te gebruiken vanuit diverse applicaties. Er is ook een applicatie om te portofoon te beheren, instellingen en kanalen etc. Ik zag laatst dat er ook OpenSource software in ontwikkeling is om dat soort zaken te doen via een Python library.

Ze sleutelen hard aan de firmware, om de paar dagen is er een nieuwe beta versie beschikbaar. Ze luisteren actief naar de community om de firmware beter geschikt te maken voor het gebruik van het TNC.

Groet,
Erik
Dank je!!

Als hij te koop is hoef ik ze niet hierheen te halen. Ik kan nog eens kijken wat ik moet betalen als ik er een paar koop. Die 200 was een gok :)

Leuk om te horen dat het in hun mailtjes aan mij dus geen opschepperij is over de updates en de betaversies.

Interessant apparaat. Misschien dat ik er wel eentje wil hebben zelf.

PA0ETE
Contacteer:

#96 Bericht door PA0ETE »

Oh ja, nog een vraag. Wat is de functionaliteit op packet? Is dat alleen APRS, of kun je er daadwerkelijk ook packet mee bedrijven en hoe uitgebreid is dat?

(Dat was niet één vraag geloof ik, maar goed :) )

PE1PUX
Roepletters: PE1PUX

#97 Bericht door PE1PUX »

PA0ETE schreef: 17 feb 2025, 14:13 Oh ja, nog een vraag. Wat is de functionaliteit op packet? Is dat alleen APRS, of kun je er daadwerkelijk ook packet mee bedrijven en hoe uitgebreid is dat?

(Dat was niet één vraag geloof ik, maar goed :) )
Het is gewoon een "transparant" TNC. Zo kun je het bijvoorbeeld ook met de RadioMail (https://radiomail.app) app gebruiken om naar een Winlink RMS te connecten via AX.25.

PeterKPS
Roepletters: PD1KPS

#98 Bericht door PeterKPS »

Mooi te horen dat er weer meer activiteit is met packetradio.

Ik zit in Rosmalen/JO21QR (met een node actief) op 144.925.
Ik hoor de KAR hier geregeld door de packetsignalen heen. Is 144.9375 nu het alternatief?

73 Peter de PD1KPS

PA0AA
Roepletters: PA0AA
Contacteer:

#99 Bericht door PA0AA »

PeterKPS schreef: 23 feb 2025, 20:50 ........ Is 144.9375 nu het alternatief? ......
Ik heb begrepen van wel.
Alleen jammer, dat ik voorlopig niet mee kan doen, want m'n retrosetje, de ICOM IC240, heeft geen 12.5 kc raster.
Echter, ik meen ergens gehoord te hebben, dat 144.950 ook beschikbaar is ?
Of zijn daar bezwaren tegen, waar ik geen weet van heb, zodat 144.9375 echt noodzakelijk is ?

73, Ruben, PA0AA.

PA1TF
Roepletters: PA1TF

#100 Bericht door PA1TF »

Wat mij betreft is 950 ook een prima optie ? ik heb een icom 9700 en dat is geen probleem, alleen toch, 144.950 is makkelijker LOL.

Zullen we eens kijken wie ook 950 wilt ?

gr
anton

pd0rh
Roepletters: PD0RH

#101 Bericht door pd0rh »

Goedemorgen Heren,

IS het misschien handig om dit onderwerp ook verder af te handelen op de facebook pagina Packetradie Nederland, hier worden veel berichten geplaatst over alles wat maar met Packet radio te maken heeft, met name het in de lucht brengen en houden van zoveel mogelijk packet radio stations..
73 Ruud
PD0RH

Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#102 Bericht door PE1PQX »

pd0rh schreef: 11 mar 2025, 10:40 Goedemorgen Heren,

IS het misschien handig om dit onderwerp ook verder af te handelen op de facebook pagina Packetradie Nederland, hier worden veel berichten geplaatst over alles wat maar met Packet radio te maken heeft, met name het in de lucht brengen en houden van zoveel mogelijk packet radio stations..
Niet iedereen heeft of wil facebook... Ook aangedacht?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0ETE
Contacteer:

#103 Bericht door PA0ETE »

Mij zul je niet op Facebook aantreffen. Dat is ook waarom ik me inzet voor deze website.

Ik post wel op facebook, maar dat is promotie voor de dingen die ik elders doe, voor een deel door mijzelf geplaatst maar meestal door anderen voor mij :)

Op sociale media zit ik alleen op Mastodon ( https://wokka.be/@PA0ETE ) , en beperkt op Youtube. Als je vindt dat Spotify sociale media is, (zoals ze zelf tegenwoordig graag willen) zit ik daar ook, maar met de comments uit ;)

- PD2SKZ -
Roepletters: PD2SKZ
Contacteer:

#104 Bericht door - PD2SKZ - »

Ben erg benieuwd wie er ondertussen actief is.

Ik ging vanmiddag via:

RF; Pijnacker -> Zoetermeer
Inet; Zoetermeer -> Joure
Inet; Joure -> Rosmalen
RF; Rosmalen -> Kesteren

Vanaf daar kon ik niet verder helaas.

Er is nog zat ruimte voor stations om de gaten te vullen in elk geval. Maar wel leuk dat het er steeds meer worden. In Leiden is er sinds kort ook weer activiteit op 144.8125. Zie er steeds meer.

pc1mb
Roepletters: PC1MB

#105 Bericht door pc1mb »

Zoals anderen al aangeven, inderdaad liever de packet radio berichten van FB hierheen, dan andersom :wink:

Het worden er snel méér, die FB de rug toekeren, naarmate de Amerikaanse Big Tech controversiëler wordt. Dus de beweging die kant op mag wel een keer omkeren.

Plaats reactie