Meshtastic

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
pe1rdp
Roepletters: pe1rdp
Contacteer:

Re: Meshtastic

#31 Bericht door pe1rdp »

MeshTastic is totaal iets anders dan broadband-hamnet.
De datasnelheden zijn geheel anders en MT is dan ook alleen geschikt voor sturen van korte tekst berichten. Een beetje zoals SMS.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PA0AA
Roepletters: PA0AA
Contacteer:

#32 Bericht door PA0AA »

pe1rdp schreef: 02 jul 2024, 16:08 ...... MeshTastic is totaal iets anders dan broadband-hamnet .......
Daarom was het ook een newbie-vraag ... :roll:

73, Ruben, PA0AA.

pe1rdp
Roepletters: pe1rdp
Contacteer:

#33 Bericht door pe1rdp »

Daarom is het ook supergoed dat je hem stelt Ruben.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#34 Bericht door PA0ETE »

LilyGo smartwatch met Meshtastic

youtu.be/_o2hCDsF00o
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Contacteer:

#35 Bericht door PA0ETE »

Vanwege het stroomverbruik en de beperkte antenne is het signaal van de smartwatch natuurlijk niet sterk, maar ik heb in mijn rugzak een node en de smartwatch maakt gebruik van die betere antennesituatie en de 0,5W zendvermogen van die node.

PA0ETE
Contacteer:

#36 Bericht door PA0ETE »

Promofilmpje van de fabrikant:

youtu.be/C0xP_NSG75o

PA0ETE
Contacteer:

#37 Bericht door PA0ETE »

Hamnet is a totally different animal. Hamnet zit doorgaans op 23 cm en hoger. In bijv. Duitsland en Frankrijk zit Hamnet ovewegend op 23 cm en 13 cm, zij het niet op dezelfde frequenties. De situatie per land is verschillend.

Toen ik daar een keer naar vroeg bleek in Nederland het (waarschijnlijk vanwege het beoogde gedeelde gebruik van deze banden) niet mogelijk om op de banden lager dan 10 GHz vergunning voor Hamnet te krijgen.

Om die reden werkt Hamnet in Nederland onder de vergunningvrije regels op 5,6 GHz. Er is dan maximaal 2W zendvermogen toegestaan. Het is een gesloten netwerk waarvoor je je moet aanmelden. In meerdere plaatsen zijn opstappunten, bijv. in Hilversum en op de toren in IJsselstein. Het systeem werkt met IP-nummers uit de amateurreeks (nummers die met 44. beginnen). Het is mogelijk zo heb ik begrepen om ook vanaf het reguliere internet op het netwerk te komen,. Je moet dan wel een goede firewall tussen Hamnet en internet leggen, omdat je niet onbedoeld via jouw aansluiting geheel internet via Hamnet toegankelijk wilt maken.

Apparatuur is goedkoop (compleet met antenne en router voor bedragen net boven 50 euro). O.a van het merk MikroTik. Dat ziet er zo uit:

youtu.be/SR3lx4eFFu4

Router en zendontvanger bovenin, naar beneden met Ethernet, voeding ook via Ethernet. Geen coaxverliezen :D

PA0ETE
Contacteer:

#38 Bericht door PA0ETE »

Info over Hamnet in Nederland is hier te vinden:

https://hobbyscoop.nl/status/hamnet/

De bovenregionale repeaters van de Stichting Scoop maken gewoonlijk ook gebruik van Hamnet voor hun koppelingen. Dat loopt niet zoals vaak aangenomen wordt via internet. Ook enkele andere repeaters maken hier gebruik van.

De snelheid van Hamnet is niet helemaal die van bijv. DSL, maar inderdaad heel veel sneller dan Meshtastic. Maar voor die laatste zijn apparatuur en antennes dan ook weer een stuk eenvoudiger en kleiner.

PA0ETE
Contacteer:

#39 Bericht door PA0ETE »

Nota bene, in het grensgebied met Duitsland kun je in Nederland vaak gebruik maken van het Duitse Hamnet, dat met het Nederlandse gelinkt is.

PA0ETE
Contacteer:

#40 Bericht door PA0ETE »

Artikel van Johan PA3ANG over Meshtastic:

https://pa3ang.nl/meshtastic-lora-mesh-netwerk/

Charles_

#41 Bericht door Charles_ »

Op marktplaats is er genoeg aanbod, meestal alleen de printjes. Er zijn ook aanbieders die het leveren compleet met kastje, interne accu en antenne. In dat geval dus kant en klaar oftewel plug & play. Ik vroeg me af wat dit is en zodoende kwam ik op dit topic terecht. Het lijkt erop dat zgn vergunningvrije toepassingen steeds interessanter gaan worden, er komt geregeld iets nieuws bij. Wat ooit begonnen was met LPD in de 70cm amateurband en nu ook in andere frequentiebanden diverse toepassingen kent.

Goed om te vernemen dat meerdere radiozendamateurs met meshtastic actief zijn, wellicht dat ook ik daarmee actief ga worden. Ben daarover aan het denken, maar de verleiding om mee te doen is er wel.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

PD7BOR
Roepletters: PD7BOR

#42 Bericht door PD7BOR »

Charles_ schreef: 01 okt 2024, 20:39 Op marktplaats is er genoeg aanbod, meestal alleen de printjes. Er zijn ook aanbieders die het leveren compleet met kastje, interne accu en antenne. In dat geval dus kant en klaar oftewel plug & play. Ik vroeg me af wat dit is en zodoende kwam ik op dit topic terecht. Het lijkt erop dat zgn vergunningvrije toepassingen steeds interessanter gaan worden, er komt geregeld iets nieuws bij. Wat ooit begonnen was met LPD in de 70cm amateurband en nu ook in andere frequentiebanden diverse toepassingen kent.

Goed om te vernemen dat meerdere radiozendamateurs met meshtastic actief zijn, wellicht dat ook ik daarmee actief ga worden. Ben daarover aan het denken, maar de verleiding om mee te doen is er wel.
Voor mij is de community wel de voornaamste reden om met meshtastic bezig te zijn. Het zijn niet alleen radioamateurs met hun eigen regels en gewoontes maar een hele verzameling van tech geintresseerde. Van hardware mensen tot programmeurs en 3D tekenaars tot preppers, en meshtastic zorgt voor een leuke samensmelting van al deze aspecten.
En het is erg laagdrempelig, geen hoge kosten voor de hardware en de software en hulp is gratis.
En het is meer als alleen chatten, heb ook gps data, telemetrie, aansturing mogelijkheden enz. Het heeft eigenlijk wel wat weg van APRS.

Op www.meshnet.nl staat best wat info.

PA0ETE
Contacteer:

#43 Bericht door PA0ETE »

En er is af en toe iemand die gekke dingen doet als een sonde/repeater aan een ballon oplaten :)

Charles_

#44 Bericht door Charles_ »

Inmiddels een exemplaar besteld en leverancier zal dat na het weekend werkend, getest en voorzien van een kastje gereed hebben.
Het zal waarschijnlijk in een oversized box verstuurd gaan worden. De app heb ik al op mijn GSM geïnstalleerd, maar kan er nu nog niks mee blijkbaar.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

PA0ETE
Contacteer:

#45 Bericht door PA0ETE »

Hier zijn een paar screenshots van die van mij :)
Screenshot_20241004-115542.png
Screenshot_20241004-115618.png
Screenshot_20241004-115640.png
.
"ZR 22 min" is de repeater (laatste keer baken 22 min geleden)

Plaats reactie