De linkjes maken me niet veel wijzer.
Het is bij Pi-Star zo dat P25, NXDN, DMR, Fusion en D-STAR en wat al niet meer voorzover ik weet allemaal aparte programmatuur gebruiken.
Wat ik in elk geval zeker weet is dat de software voor D-STAR apart is. Je kunt vanaf commandline bij Pi-Star ook nu nog het D-STAR-deel los van de rest opstarten.
Daarbij gebruiken de verschillende modes (weet ik redelijk zeker) eigen unieke poorten.
Waar je om te beginnen even moet checken is: bij Configuration, en dan bovenaan op Expert klikken.
Daarna klik je ook bovenaan op IRCDDBGateway.
Ergens staat dplusenabled, die moet op 1 staan. (die is voor REF-reflectors)
Twee regels hoger staat dextraenabled, die moet ook op 1 staan (voor XRF-reflectors)
Ietsje lager staat dcsenabled, maar die zal ongetwijfeld op 1 staan (voor DCS), zie afbeelding.
Verder is het voor een deel van de REF-reflectoren (met name buiten Nederland) nodig dat je aangemeld bent. Echter, als je niet aangemeld bent kun je wel linken, maar niet zenden, dus dat zal in dit geval het probleem niet zijn.
Verder is het zo dat volgens mij tegenwoordig zo dat zowel XRF-reflectoren als REF-reflectoren op dezelfde manier als dplus gebruikt worden (er zijn kleine verschillen, maar dat kan). Het kan dus zijn dat bijv. de poort voor alleen REF niet goed staat, en dat daardoor zowel XRF als REF niet werken (terwijl DCS het wel doet).
In de tweede afbeelding zie je wat mijn router-instellingen zijn. Echter ik heb D-Plus niet ingesteld (ik doe niets met D-PLUS), en ik heb ook APRS niet ingesteld (dat doe ik via de analoge repeater die ik ook heb).

- a3.png (14.22 KiB) 107 keer bekeken