PD0JSB schreef: ↑18 sep 2022, 20:49Om geen overlast voor mede amateurs te veroorzaken is 14 watt meer dan genoeg voor FT8
Ik vergat nog te vermelden, dat ik met een compromis-situatie zit. Ik woon in een flatje één hoog met een balkon dat op het zuiden uitkijkt, dat is de enige plek waar ik een buitenantenne kwijt kan thuis. Het balkon is van gewapend beton, de muren zijn gewapend beton, het dak van het balkon idem, de balkonrand is van metaaldelen, er staan flats aan weerszijden. Al die betonmassa's zuigen mijn zendenergie weg.
Met mijn FT-818 met 6W wordt ik op 20m nog nét gehoord op de Azoren (-24dB) en Israel. Maar het best ben ik te horen in Zuid-Frankrijk, Italie, Hongarije etc... (een mooie cirkel om mijn QTH heen, te zien op pskreporter). Met wat extra vermogen hoop ik ook Canada en de USA te bereiken, vandaar de FT-891.
En was het maar zo dat de 891 een ingebouwde soundcard had

Nouja een audiosnoertje solderen is ook niet zo'n tour, maar het is wel weer een extra draad. Gemiste kans trouwens van Yeasu, de FT-818 hadden ze best met zo'n ingebouwde soundcard mogen uitbrengen...